Samme feil 4 ganger, og lang tid på servie

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Samme feil 4 ganger, og lang tid på servie

Innleggav yates56 » søn 08.03.2009 22:28

Hei!

Jeg har da hatt samme feil med macbooken min 4 ganger. Den ene gangen ringte jeg applecare, og fikk "fikset" det. Mens de tre andre gangene har jeg levert den inn til eplehuset. Denne 3. gangen jeg leverte inn sa jeg det med at de har 2 sjangser på å rette opp feilen, før jeg kan heve kjøpet, og da sa de at de da måtte sende den inn for å skjekke osv. Jeg sa det var greit.

Den har nå vært på feilsøking i ca. 2 uker, hvor de da bestemte seg for å skifte hovedkort, og så har den stått på venter på deler. Tilsammen har den vært på service litt over 3 uker. Har lest litt over at man kan heve kjøpet hvis de bruker lang tid på reprasjonen, og det med at den har hatt samme feil 4 ganger.

Vil jeg kunne ha rett på å heve kjøpet uten noen store problemer nå? Dette gjelder en hvit macbook, med iSight feil. Jeg har kjøpt mac'en på eplehuset i Sandvika, har spurt om lånemac, men de sier at jeg da må inn til Oslo. Har ikke tid til dette, og har bruk for mac'en til skole.

Takker for svar, er det noe jeg ikke har forklart gått nok,bare spør.
Sist endret av yates56 den søn 08.03.2009 22:59, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: Samme feil 4 ganer, og lang tid på servie

Innleggav Haukevinge » søn 08.03.2009 22:30

Er dette 4. gangen hovedkortet blir byttet?

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Samme feil 4 ganer, og lang tid på servie

Innleggav yates56 » søn 08.03.2009 22:34

Dette er første gang de bytter hovedkortet. De har byttet litt forskjellige ting hver gang den har vært inne. Men alt gjelder samme feil.

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: Samme feil 4 ganger, og lang tid på servie

Innleggav WolfHeart » ons 25.03.2009 9:18

Om du har hatt maskinen inne for alvorlige feil 3 ganger så er du "entitled" til en ny maskin, ring applecare og si klart ifra om dette.

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 

Re: Samme feil 4 ganger, og lang tid på servie

Innleggav MacMikkis » ons 25.03.2009 9:26

Ingen tvil overhodet!
Du har krav på ny maskin.
Hvis det byr på problemer ringer du Forbrukerrådet på tlf. 815 58 200
Pass på og få navnet på den du snakker med der.
Det kan også være lurt å få en skriftlig uttalelse fra de.
Lykke til! ;)

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Samme feil 4 ganger, og lang tid på servie

Innleggav Bilet » ons 25.03.2009 9:30

Det du kan gjøre er å ringe Apple og reklamere på lang servicetid. Er de da selv klar over at dette er en del de ikke kommer til å skaffe i nærmeste fremtid vil de som regel gå med på å gi deg en ny maskin.
medlem i 207 måneder
 

Re: Samme feil 4 ganger, og lang tid på servie

Innleggav musher » ons 25.03.2009 9:46

Fint med linker til kilder her, folkens, dette kan være nyttig for mange flere, og enda mer nyttig dersom man kan slå i bordet med noe dokumentasjon...

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Samme feil 4 ganger, og lang tid på servie

Innleggav Incrediboy » ons 25.03.2009 10:59

hva har vært feil de 4 ulike gangene?

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Samme feil 4 ganger, og lang tid på servie

Innleggav svano » ons 25.03.2009 11:47

Jeg ville prøvd å ringt apple (support) og forklart situasjonen. Den første personen du treffer er (så vidt jeg kan forstå) drillet til å for all del ikke gi deg ny maskin, men finne en løsning hvor den maskinen du har blir fikset. For meg var kjøpsloven det magiske ordet som gjorde at jeg ble satt videre til en ny person som beklaget alt som hadde skjedd og fikk ordnet meg med ny maskin.

Man må nok kjenne sin rettigheter når man snakker med apple. Apple kjenner til norsk lov, men det virker som om de bare følger den så langt som du som forbruker vet at den gjelder.

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Samme feil 4 ganger, og lang tid på servie

Innleggav Mixy » ons 08.04.2009 12:26

Alle sier her at han åpenbart har krev på ny maskin/hevet kjøp. Men jeg vil først spørre om servicehistorikken. At isight ikke fungerer kan komme av mange ting. Som det nevnes er det gjort forskjellige rettingsforsøk.

Det er ikke samme symptom som gjelder, men feilkilde.

Hva ble gjort de gangene den var sendt inn?

Vil nevne at de fleste leverandører ike godkjenner det som et avhjelpsforsøk at du snakket med de på telefon og fikk det fikset sånn. Dette er en typisk feil, om det var bug i systemet, virus eller en innstilling var dette en programvarefeil (regner med at du ikke ble fortalt å åpne din mac på noen måte).
medlem i 180 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]