Dødt batteri til MacBook - og service på Eplehuset...

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Re: Dødt batteri til MacBook - og service på Eplehuset...

Innleggav nevskire » fre 17.04.2009 0:17

Høres ut som en never ending story med masse uklare retningslinjer ang levetid og sykluser etc. Kona har hatt trøbbel med sitt batteri to ganger nå. Første gangen tok jeg med batteriet til Eplehuset som ga meg ett nytt batteri uten knussel etter å ha sjekket serienummer. BRA service:-) Tydeligvis en serie som er baaad. Kjøpt fra Apple 16.mai 2007. Det første batteriet døde plutselig uten noe forvarsel.
Nå skjedde det samme med det "nye" batteriet-bang-dødt. Tar ikke lading og testen på Eplehuset viser "bad battery". Dette hadde ca 185 sykluser og hun nevnte noe med at Apple setter grense ved 200. MEN hun sa videre at det er bare 3mnd garanti på reprasjoner!!!
Altså gir de bare 3mnd på et nytt erstatningsbatteri?!?!? Beats me...
Saken er ikke avgjort ennå da maskinen er inne og det litt morsomme var at mens jeg var der så kom det to nye kunder med akkurat samme problem. Den ene hadde topcase-problemet i tillegg med dårlig musknapp. AKKURAT de problemene jeg har. Her har Apple rett og slett laget et produkt med enkelte store brister. Jeg regner med at de har erstattet tusenvis av batterier og topcases. Jeg har IKKE hatt problemer med mitt batteri og det viser 600 sykl og good health. Jeg tror det er veldig viktig å resette batteriet som Apple anbefaler. Kjør det helt tomt...la det ligge i minst 5 timer og lad helt opp. En gang i uka! IKKE bruk macbooken med kabelen i HELE tiden hvis batteriet er fulladet.

Kommer tilbake med oppdatering når jeg vet mer.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Dødt batteri til MacBook - og service på Eplehuset...

Innleggav djxfade » fre 17.04.2009 0:28

Referer Eplehuset til denne saken, det hjelper ofte:
http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1.5081962

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 

Re: Dødt batteri til MacBook - og service på Eplehuset...

Innleggav Phunix » fre 17.04.2009 0:44

Jeg hadde blitt strålende fornøyd om batteriet mitt hadde holdt i to år.
I løpet av to år hadde jeg derimot skiftet batteri 4 ganger.
Heldigvis var det bare god service fra Eplehusets side, så nå kan jeg nesten være villig til å kjøpe meg en ny MacBook den dagen denne eventuelt skulle bli utslitt.
medlem i 224 måneder
 

Re: Dødt batteri til MacBook - og service på Eplehuset...

Innleggav nevskire » tor 23.04.2009 22:01

nevskire skrev:Høres ut som en never ending story med masse uklare retningslinjer ang levetid og sykluser etc. Kona har hatt trøbbel med sitt batteri to ganger nå. Første gangen tok jeg med batteriet til Eplehuset som ga meg ett nytt batteri uten knussel etter å ha sjekket serienummer. BRA service:-) Tydeligvis en serie som er baaad. Kjøpt fra Apple 16.mai 2007. Det første batteriet døde plutselig uten noe forvarsel.
Nå skjedde det samme med det "nye" batteriet-bang-dødt. Tar ikke lading og testen på Eplehuset viser "bad battery". Dette hadde ca 185 sykluser og hun nevnte noe med at Apple setter grense ved 200. MEN hun sa videre at det er bare 3mnd garanti på reprasjoner!!!
Altså gir de bare 3mnd på et nytt erstatningsbatteri?!?!? Beats me...
Saken er ikke avgjort ennå da maskinen er inne og det litt morsomme var at mens jeg var der så kom det to nye kunder med akkurat samme problem. Den ene hadde topcase-problemet i tillegg med dårlig musknapp. AKKURAT de problemene jeg har. Her har Apple rett og slett laget et produkt med enkelte store brister. Jeg regner med at de har erstattet tusenvis av batterier og topcases. Jeg har IKKE hatt problemer med mitt batteri og det viser 600 sykl og good health. Jeg tror det er veldig viktig å resette batteriet som Apple anbefaler. Kjør det helt tomt...la det ligge i minst 5 timer og lad helt opp. En gang i uka! IKKE bruk macbooken med kabelen i HELE tiden hvis batteriet er fulladet.

Kommer tilbake med oppdatering når jeg vet mer.


Oppdatert: Da har jeg hentet den hvite macbooken med nytt batteri (igjen) og ny topcase(igjen). Dette tok i underkant av en uke og ble gjort innenfor garanti (2 år) og derfor uten kostnad for meg. Det ble IKKE noen spørsmål om dette. Spurte også om det er noe spes måte jeg skal behandle batteriet på, men selger sa at han hadde hatt sin i flere år uten noe trøbbel og uten noen form for ekstra "care". Bruk strøm hvis du har og lad ut batteriet innimellom. Jeg tror at du IKKE skal ha i strømledningen HELE tiden(flere dager).

KONKLUSJON: BRA SERVICE AV EPLEHUSET OG APPLE. INGEN SOM HELST KRANGEL OM MINE PROBLEMER.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Dødt batteri til MacBook - og service på Eplehuset...

Innleggav Haarball » tor 11.06.2009 18:30

Hei, håper det er greit at jeg hijacker den tråden med et liknende problem.

Jeg har en Macbook fra 2006 og fikk nytt batteri ifjor. Det nye batteriet har igjen blitt ødelagt, men denne gangen var ikke tonen den samme hos InfoGrafikk i Sarpsborg. Har hatt det nye batteriet i godt under 2 år, så jeg mener jeg har en god sak, men må jeg ha kvitteringa fra forrige gang? Evt. kjøpskvitteringa til Macbook'en? Jeg har ingen av delene.
medlem i 211 måneder
 

Re: Dødt batteri til MacBook - og service på Eplehuset...

Innleggav superjon » søn 21.06.2009 10:31

Om du da har hatt bra batteri i 3 år (siden 2006) så kanskje du kan si det er bra, og ta den utgiften et nytt batteri er?

Uten noen form for kvittering, så er det tøft for InfoGrafikk å fikse noe som helst vel?

En ting om disse litium batteriene. Det er ferskvare! Etter 3 år er de å se som utgått på dato. Har man et batteri som varer lengre enn dette har man flaks. Samme om det har 2 eller 1000 sykluser.

Når man kjøper en maskin med batteri, så belag deg på å kjøpe nytt batteri etter 2-3 år. Med mindre du har det nye batteriet som apple skryter av skal vare i 5 år. Noen som vet om apple har 5 års reklamasjon på dette batteriet? (altså det som ikke går ann å bytte uten å skru i maskinen)

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Dødt batteri til MacBook - og service på Eplehuset...

Innleggav Polymorph » søn 21.06.2009 12:24

byfixar skrev:Og for de som måtte lure, dette går under reklamasjonsretten. Tror ikke så mange egentlig er klar over den retten, men bare hører på bedritene (f'en er utelatt av naturlige årsaker) som sier "nei, 1 års garantien er utløpt, vi kan ikke hjelpe deg."

Reklamasjonsretten er en lovfestet rett, som gjelder når en privatperson kjøper en vare i en norsk butikk. Denne retten gir deg muligheten til å reklamere på varen dersom du oppdager mangler, eller det oppstår feil på varen, som ikke er selvforskyldt.
Reklamasjonsretten gjelder i 2 år, eller for utstyr som er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år, i 5 år.

Det meste av datautstyr har en reklamasjonsrett på 5 år, inkludert, men ikke begrenset til, følgende utstyr: MacBook, MacBook Pro, Mac Pro, iBook, iMac, PowerBook, Power Mac, eMac, Mac mini, AppleTV, Xserve, Cinema Display, iPod (alle modeller), AirPort Extreme (kort og basestasjon), Apple iPhone, m.fl.


Rett til å reklamere, ikke rett til å få det dekket.

Jeg har tidligere hatt et batteri som ikke var utslitt, men ødelagt i følge batteritesten til serviceverkstedet. Batteriet var over 1 år, jeg leverte med reklamasjonsbrev og fikk nytt.

Det er selvfølgelig j**** kjipt når dyre ting som notebookbatterier dør, men det er en kostnad man etterhvert må finne seg i. Jeg regner f.eks. med å måtte fylle på bensin på bilen etterhvert, og omsider bremseklosser.

Jeg sammenligner ikke batteri med bensin og bremsekloss her, men det at man må forvente litt ekstra driftkostnad etterhvert.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Dødt batteri til MacBook - og service på Eplehuset...

Innleggav JasKo » tor 03.09.2009 17:58

Heisann, jeg har et lite spm angående dødt batteri.

For cirka 10 dager siden sendte jeg macbooken min til reparasjon pga sprekker i topcase. denne fikk jeg tilbake idag, og da finner jeg ut at batteriet ikke vil lade. Det er helt dødt. :(

Istedenfor at jeg går til Expert(hvor macbooken er kjøpt) og at de da bruker 10 nye dager på å sende macbooken inn med batteri, bare for å bytte det. Er det mulig å rusle ned til eplehuset eller humac og få ett nytt batteri over disken? Noen som har peiling angående dette? :) Det er tross alt garantien det gjelder. Det er cirka 1 år og 2 uker siden macbooken ble kjøpt, så da skal vel det ikke være noe problem å dra til humac/eplehuset siden garantien er worldwide?

På forhånd takk for svar.

/JasKo

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Dødt batteri til MacBook - og service på Eplehuset...

Innleggav nyfrelst » tor 03.09.2009 18:15

Du må nok gå til expert ja, hvis du ikke vil kjøpe et fra eplehuset da?

Dette er en sak mellom deg og selger (expert), og faktisk ikke noe som vedrører eplehuset :-(

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: Dødt batteri til MacBook - og service på Eplehuset...

Innleggav JasKo » tor 03.09.2009 18:38

Takk for svar.

Tenkte bare at det var det samme hvor jeg dro siden de begge får igjen penga fra Apple.

/JasKo

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Dødt batteri til MacBook - og service på Eplehuset...

Innleggav grimmm » fre 04.09.2009 20:22

@jasco & nyfrelst:
Er maskinen over ett år er garantien utløpt, men du har reklamasjonsrett. er batteriet ditt defekt skal du kunne få et på reklamasjon, er det utslitt, ser jeg ingen grunn til at du skulle få det, da blir det som med det bremseklosseksempelet. Men, eplehuset og humac og liknende autoriserte verksted skal så vidt jeg vet håndtere også ting som ikke er kjøpt der. Det er først om apple avviser reklamasjonen at du må krangle med salgssted.

Correct me if I'm wrong.
medlem i 183 måneder
 

Forrige

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]