Dødt batteri til MacBook - og service på Eplehuset...

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Re: Dødt batteri til MacBook - og service på Eplehuset...

Innleggav Incrediboy » tir 10.03.2009 1:30

Tobben85: Ditt råd kan være velmenende nok, men kontakten må her gå direkte til Apple. Som du sier finnes det ingen rettslige dommer som trådstarter kan støtte seg mot da maskinen er 2+ år, og med mindre Apple har en usedvanlig velvillig telefonoperatør på jobb når trådstarter ringer, er et nytt batteri en ren glemmesak. Så enkelt er det.

Kontakt enhver forbrukerinstans i vårt langstrakte land, og gjerne Haag domstolen om du ønsker det. Du kommer ikke noe lenger, med mindre du vil inn i rettssystemet. Da må du gå til sivilt søksmål mot Apple - og batteriet vil koste deg mangfoldige ti-tusener.

Dette er en no-go min gode mann.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Dødt batteri til MacBook - og service på Eplehuset...

Innleggav gulltanna » tir 10.03.2009 2:06

Okej*
Here I go.. Først å fremst vil jeg takke for overveldende interesse for tråden. Og for konstruktive råd, opplysninger og tips fra dere. Hvis det er noe som er supert med Mac1 forumet så er det skjeldent mangel på engasjement. Og jeg blir ofte imponert over hvor opplyste folk er.

Men dog, enkelte i denne tråden ser ut til å trenge seg en runde med vannpipa til Michael Phelps... for å lire av seg slike gnålete svar, skjønner jeg bare ikke vitsen med... Hvis man ikke har noe nevneverdig å melde, så er ofte silence golden...(som i sangen). Skulle jeg likssom ha behov for å beklage meg og "syte" på vegne av en kamerat...!?! (hehehe) Så selv om de 'ekstra lure' her inne "skjønner alt de selv forstår"..., så finnes det sikkert de som kan ha nytte av å se en slik sak i praksis. Men for all del. Vi lever i ett Demokrati.

Og Incrediboy: Kan man egenhendig få frem batterets helse og sykluser uten utstyret fra Apple? I tilfelle vet du hvordan. Hadde vært kult med screenshots for evaluering her inne :-)

Saken går forøvrig sin gang. Og for de som ikke har lest postene mine igjennom, så er det altså ikke min maskin, og jeg er således ikke kunden, men en venn av meg. Så er det sagt. Så blir det forhåpentligvis ikke så interessant å drive føleri mot meg personlig i tråden. -.-

Vi er begge særdeles klare over de lave odds i saken. Dette betyr ikke at man godtar det en blir vagt blir forespeilet er "loven". Her skal klare svar frem før man muligens går til bunns med flagget til topps...Aaarrrr!!!
Sist endret av gulltanna den tir 10.03.2009 11:27, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Dødt batteri til MacBook - og service på Eplehuset...

Innleggav byfixar » tir 10.03.2009 2:38

Hvis en kunde handler hos f.eks. Eplehuset. Skal ikke kunden være nødt til å gå til Apple for reklamasjon, men til Eplehuset. Det er Eplehuset som skal ta det opp med leverandørene deres. Kunden kan ta reklamasjonen direkte med Apple, men skal ikke være nødt til å gjøre det, for å komme igjennom. Eplehuset er pliktig til å forholde seg til norsk lov, og ta kundeservicen. Dem skal ikke bare si "Vi kan ikke hjelpe deg, du må kontakte Apple", som det virker at noen her mener.

Slik jeg har forståt det, gikk saken med Dell-batteriet igjennom med en rettsak? Da er det prøvd for retten i Norge, at ett batteri skal ha en levetid på 2,5 -> 3 år, noe som vil være til kundens-gode.

At Eplehuset klamrer seg fast til policyen til Apple, om at batteriet bare skal ha 1 års garanti, og forteller dette til kundene sine, blir feil, og ulovlig ifølge norsk lov. Siden dem ikke har noen garantier som kommer kundene så mye til gode at dem kan innskrenke andre garantier (f.eks ved at dem gir 5 års garanti på harddisken, kan dem innskrenke garantien på cpuen - ofte gjort på biler, hvor "tilgodegarantien" er utvidet rustgaranti)

I denne saken er det likegyldig om batteriet er under, eller over 2 år. Da det har vært feilinformasjon ifra Eplehuset, og jeg synes det er viktigere, enn å bare refse trådstarter. Bedriften er den profesjonelle i denne saken, og burde ikke være den som kommer med feilinformasjon da.

Hvis Eplehuset blir verre på service overfor den aktuelle kunden, pga at kunden har kontaktet en 3part for hjelp, viser jo litt om hvordan Eplehuset driver service (ikke generelt alle, men den aktuelle butikken). Uansett hva kunden gjør, burde butikken holde hodet høyt nok til å holde ordentlig kundeservice uansett.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Dødt batteri til MacBook - og service på Eplehuset...

Innleggav gulltanna » tir 10.03.2009 2:43

byfixar: Du er en klok kar. Posten din er meget opplysende i forhold til videre saksgang i forbrukerrådet. Apples policy står aldri over norsk kjøpslov ved salg i Norge. Sånn er det heldigvis. I lys av "Dell saken" , så virker det arrogant å fremstille 1 års reklamsasjonstid som gererøst i forhold til andre produsenters halve år(?)

Og så lenge ingen har blitt forulempet eller fornærmet, ser jeg ingen grunn til å bli personlig for noen av partene. Aller minst Eplehuset , Noe som du også poengterer.


mac1bruker skrev:men trenger du nytt batteri: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15972 har slik selv og fungerer knall


Takk for denne. :-)
Har batteriet fra DX identiske specs som originalen, eller var du usikker, men fant ut at det funket godt likevel?
(Har selv handlet fra DX, og da var all tekninsk info på kinesisk ) :-P

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Dødt batteri til MacBook - og service på Eplehuset...

Innleggav byfixar » tir 10.03.2009 4:59

Og for de som måtte lure, dette går under reklamasjonsretten. Tror ikke så mange egentlig er klar over den retten, men bare hører på bedritene (f'en er utelatt av naturlige årsaker) som sier "nei, 1 års garantien er utløpt, vi kan ikke hjelpe deg."

Reklamasjonsretten er en lovfestet rett, som gjelder når en privatperson kjøper en vare i en norsk butikk. Denne retten gir deg muligheten til å reklamere på varen dersom du oppdager mangler, eller det oppstår feil på varen, som ikke er selvforskyldt.
Reklamasjonsretten gjelder i 2 år, eller for utstyr som er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år, i 5 år.

Det meste av datautstyr har en reklamasjonsrett på 5 år, inkludert, men ikke begrenset til, følgende utstyr: MacBook, MacBook Pro, Mac Pro, iBook, iMac, PowerBook, Power Mac, eMac, Mac mini, AppleTV, Xserve, Cinema Display, iPod (alle modeller), AirPort Extreme (kort og basestasjon), Apple iPhone, m.fl.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Dødt batteri til MacBook - og service på Eplehuset...

Innleggav slogmo » tir 10.03.2009 9:02

@Gulltanna:
Er mulig å gå frem status på batteriet i OSX.
Det er faktisk veldig relevant info for å kunne diskutere en slik sak som den her.

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Dødt batteri til MacBook - og service på Eplehuset...

Innleggav Chalkley » tir 10.03.2009 9:10

Jeg fant min egen løsning på batteriproblemene: Tredjepartsbatteri til en brøkdel av prisen. På det tidspunktet hvor dollaren var sympatisk så kjøpte jeg inn 6 (seks!) tredjepartsbatteri til samme prisen som ett originalt koster i Norge (ca. 1200).

Det eneste problemet er at jeg nå sitter med 5 ubrukte MacBook Pro-batteri, i og med at det viste seg at kvaliteten på batteriene var helt topp og jeg fremdeles sliter med å bruke opp det første. Jeg er nå oppe i 600 ladesykluser og fremdeles holder det 97%. Kanskje unødvendig å si det, men jeg bruker aldri maskinen på strøm - med unntak av når den står til lading.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Dødt batteri til MacBook - og service på Eplehuset...

Innleggav gulltanna » tir 10.03.2009 11:21

slogmo skrev:@Gulltanna:
Er mulig å gå frem status på batteriet i OSX.
Det er faktisk veldig relevant info for å kunne diskutere en slik sak som den her.


Ja det er høyst relevant, og blir også nevn av andre. Matoppskrift ønskes på hvordan. :-P

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Dødt batteri til MacBook - og service på Eplehuset...

Innleggav fredriku » tir 10.03.2009 12:11

Om du går inn på eplet øverst i hjørnet, trykker på 'om denne maskinen', for så å gå inn på 'mer info'. Deretter kan du gå på fanen som heter 'på/av', der står alt du trenger å vite om ladesykluser, ampere, hvor mye kapasitet som er igjen etc. :)

Mitt har 62 sykluser siden september bare, mindre enn jeg trodde :p

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Dødt batteri til MacBook - og service på Eplehuset...

Innleggav MacFly » tir 10.03.2009 12:52

Ja her var det litt å ta tak i ja..

Min erfaring med eplehuset er at jeg får forskjellig svar alt etter hvilken avdeling jeg henvender meg til, noe som er litt rart..

Jeg har fått nytt batteri selv nylig, og gjorde følgende :

Macbook pro´en min er snart 1,5 år gammel og batteriet begynte å kutte uten forvarsel på 52 %.
Jeg har applecare fra eplehuset og ringte dit først. (i trondheim).
Der fikk jeg beskjed om at batteriet var over ett år gammelt og kunne ikke regne med å få ett nytt. Dette syntes jeg var litt rart så jeg ringte til applecare hos apple.
Der traff jeg en person som sa at dette ikke var noe problem. (?)
Batteriet mitt hadde gått fantastiske 4 (fire) sykuser (!) siden jeg for det meste har brukt strømkabelen.
Men han pointerte at kravet var i utgangspunktet ca ett år, og under 300 sykluser, men pga norsk kjøpslov så strakk de dette til 2 år, men fortsatt 300 sykluser.

Etter å ha dratt til Eplehuset der jeg bor (Bodø) etter å ha pratet med dem på telefon, fikk jeg vite da jeg kom til butikken at de måtte ha maskina der ca en dag for å "kalibrere" batteriet. (Betyr rett og slett bare å lade batteriet opp og ut for å se om det jeg sier stemmer).
Siden jeg er avhengig av maskina daglig på høyskolen der jeg for tiden holder til, og har masse personlig informasjon på maskina ville jeg ikke dette.

Jeg tok kontakt med apple, gjorde kalibreringa selv etter ordre fra applecare, og fikk tilsendt nytt batteri.
Dette er kortversjonen om hva som egentlig skjedde, for det var masse fram og tilbake, og rundt 3-4 timer totalt i telefonen på vent hos apple.

Kort fortalt :
Apple kan gjøre ting VELDIG mye enklere enn de gjør i dag.
Eplehuset, selv om servicen der er brukbar, må det gå an å være litt fleksible.

Til trådstarter :
Jeg forstår din frustrasjon, men er batteriet over 2 år, tror jeg dessverre løpet er kjørt..
1200,- er mye penger for ett batteri, men ta vare på kvitteringa og merk av i kalenderen når batteriet begynner å nærme seg 2 år..

Når det gjelder media, må jeg si meg litt enige med de andre. Jeg har sett en del på Tv2 hjelper deg og FBI, og noen av de sakene som kommer opp der burdte ikke vært der.
Jeg personlig synes det er litt feil at det signalet de gir ut er at får du saken din i media, uansett hvor håpløs den er, så skal du få det som du vil fordi bedriftene vet at å ikke samarbeide er å begå offentlig harakiri.

Lykke til videre.. :-)
medlem i 209 måneder
 

Re: Dødt batteri til MacBook - og service på Eplehuset...

Innleggav eisa01 » tir 10.03.2009 21:08

MacFly skrev:Batteriet mitt hadde gått fantastiske 4 (fire) sykuser (!) siden jeg for det meste har brukt strømkabelen.

Ett tips til deg er kanskje å bruke batteriet litt oftere. Det kan faktisk gå i stykker hvis du bruker det så lite som du har gjort :P

byfixar skrev:Slik jeg har forståt det, gikk saken med Dell-batteriet igjennom med en rettsak? Da er det prøvd for retten i Norge, at ett batteri skal ha en levetid på 2,5 -> 3 år, noe som vil være til kundens-gode.

Nei, det var en FTU-avgjørelse, så det er ikke rettskraftig. Men de uttalte at de mente et batteri hadde en levetid på noe over 2 år, så da vil de nok praktisere 2 års reklamasjonsrett på batterier for senere saker.

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Re: Dødt batteri til MacBook - og service på Eplehuset...

Innleggav grimmm » tir 10.03.2009 21:35

litt på siden, kanskje - men McFly: har du en applecare fra eplehuset og en applecare fra apple?
medlem i 183 måneder
 

Re: Dødt batteri til MacBook - og service på Eplehuset...

Innleggav gulltanna » ons 11.03.2009 0:07

Hei igjen alle med forbrukerinteresser.

Ståa i saken er nå at batteriet ble idag innlevert til Eplehuset, denne gang for en; 'nytviklet og utmerket batteritest fra Apple', ifølge Eplehuset.

Så blir det spennende å se om batteriet har vært i nærheten av de 250 -300 syklusene som er forventet levetid ifølge Apple... Og i tilfelle ikke, hva forhandler konkluderer med. Jeg vil sef poste utfallet når diagnosen kommer.

Takker for interessen og råd. Har forøvrig blitt noe lurere av å lese om forbrukerett i tråden.

Visdom så langt: Ikke ta forhandlerens "reklamasjonspolitikk" diktert av produsenten for god fisk. Sjekk opp norsk kjøpslov å start derfra.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Dødt batteri til MacBook - og service på Eplehuset...

Innleggav Olav Vikingsson » ons 11.03.2009 13:45

Dette er batterieier!
TV2 er IKKE koblet inn i dette!
En annen sak er at batteriet ble ikke bare dårligere, men det døde hen, helt plutselig.
Det var mer den uproffesjonelle og nonchalante responsen hos den ansatte der og da som inspirerte til at dette kan man ikke bare finne seg i som forbruker.
medlem i 181 måneder
 

Re: Dødt batteri til MacBook - og service på Eplehuset...

Innleggav MacFly » ons 11.03.2009 14:47

Applecare kjøpte jeg hos Eplehuset. Men man kan gå direkte til Apple selv om man vil..

Ett tips til deg er kanskje å bruke batteriet litt oftere. Det kan faktisk gå i stykker hvis du bruker det så lite som du har gjort :P


Ja, vet.. Bruker batteriet så mye som mulig nå..
medlem i 209 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]