Garanti på utstillingsmodeller (Mac Pro)

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Garanti på utstillingsmodeller (Mac Pro)

Innleggav Tykjepelk » lør 02.05.2009 2:45

Hei!

Fikk muligheten denne uken til og kjøpe en Mac Pro (forrige generasjon - 2x 2.8ghz Quad Core Intel Xeon, 2gb 800mhz FB-DIMM, ATI 2600HD osv) som har stått i nærmest ubrukt utstillingsmodell i en Lefdal-butikk.

I dag har jeg prøvd å registere produktet for min 1 års garanti og 90 dager telefonsupport på Apples websider, men ble raskt stoppet siden dette var en "utgått" modell. Videre ble jeg henvist til Apple Support på telefon. Ringte Apple Support og kom i kontakt med en svært hyggelig mann som besvarte mine spørsmål og til sist ga meg en e-post (dop_change@euro.apple.com) som jeg skulle sendte kopi av kvittering og be dem registrere min Mac Pro.

Sendte e-post med kopi av kvittering og skjermbilde med serienummer samt et bilde jeg tok av serienummeret bak på kassen. Et par timer senere får jeg svar om at jeg ikke får registrert maskinen iom. den har vært "out of box"/demo. Kjøpsdato i følge e-posten fra dem er 25/2/08.


Det jeg lurer på er hvordan jeg skal forholde meg til dette og hva jeg kan og bør gjøre. I hht. til norsk lov har jeg selvfølgelig 5 års reklamasjonsrett, og 1 år garanti fra Apple ved kjøp av maskin. Jeg har ikke blitt opplyst om forfalt garanti ved utstillingsmodell hverken av selger eller på Apples egne sider.


Mvh
Rune
medlem i 179 måneder
 

Re: Garanti på utstillingsmodeller (Mac Pro)

Innleggav fmortens » lør 02.05.2009 4:19

Apple har ikke noe med dette salget å gjøre? Hvorfor forholder du deg ikke kun til selger, Lefdal?
medlem i 241 måneder
 

Re: Garanti på utstillingsmodeller (Mac Pro)

Innleggav kah96 » lør 02.05.2009 7:54

I følge norsk lov har du vel 2 års garamti og 5 års reklamasjon.

Andreas

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Garanti på utstillingsmodeller (Mac Pro)

Innleggav Gelle » lør 02.05.2009 8:30

Etter norsk lov har man selvsagt ikke krav på garanti, men reklamasjonsretten gjelder. I og med at den er brukt til demo, er det vel tvilsomt om en kan kreve 5 års reklamasjonsrett. Jeg tror nok Apple har sitt på det tørre der. Reklamasjonen vil da vare til 25.02.13.

Spørsmålet er vel heller om Lefdal kan klandres om det har vært tvil om den var brukt eller ikke, og dermed om fulle rettigheter vedr. reklamasjonsretten var til stede.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Garanti på utstillingsmodeller (Mac Pro)

Innleggav JoeYsen » lør 02.05.2009 9:51

Kah96: Det står ingenting i norsk lov (lovdata) som 2 års garanti, for garanti er noe produsenten gir for å garantere mot dårlig produsert produkt.

Enig med fmortens at det ikke har direkte med Apple å gjøre. Du forholder deg til Lefdal som er forhandleren du kjøpte Mac Pro av.

Tykjepelk: Du har fått en kvittering fra Lefdal, og hvis det står begrenset garanti eller reklamasjon. Hvis det kun står at det er bvare eller kuppvare med IR (ingen retturrett) så vil det være Lefdal som må ta det problemet med 1års garanti og 5års reklamasjon. Husk at reklamasjon er en rett til å klage på et produkt, ikke nødvendigvis rett i din sak.

Det med 90 dagers telefonsupport vil bli vanskelig, da dette er direkte mot Apple Care.
Hvis du har behov for Telefon support vil det smarteste være å kjøpe AppleCare for Mac Pro.

Nå vil du ikke få bruk for garanti eller reklamasjon med mindre det blir noe feil med produktet. Skulle det skje så forholder du deg bare til Lefdal og står på din krav.
medlem i 183 måneder
 

Re: Garanti på utstillingsmodeller (Mac Pro)

Innleggav BendikS » lør 02.05.2009 10:42

tror og apple fakstisk står på det tørre her, det er vel heller lefdal butikken som burde klandres. hvis de ikke har opplyst deg ved kjøpet, om at den "allerede har blitt kjøpt" og at du mister noe av reklamasjons retten og dine to år med garanti. men som allerede sagt; forhold deg til butikken hvis det skjer noe, og stå på dine krav! ;)

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Re: Garanti på utstillingsmodeller (Mac Pro)

Innleggav Tykjepelk » lør 02.05.2009 12:33

Hei igjen og takk for gode svar.

Det står "BV" altså "B-vare med full garanti" på kvitteringen, men jeg trodde da ikke Apple var så sleipe (ikke stikk hånden frem til en sulten ulv og tro at den ikke biter) at garantien løper fra maskinen er "kjøpt" inn til forhandler.

Jeg forholder meg til forhandler fremover, men må nok vurdere en Protection Plan. Synes det er greit med service og kyndig support på mine spørsmål.

Igjen takker jeg for svarene.
medlem i 179 måneder
 

Re: Garanti på utstillingsmodeller (Mac Pro)

Innleggav Gelle » lør 02.05.2009 14:45

Det er vel slik at når forhandler tar maskinen i bruk selv, så begynner selvfølgelig apples garanti å løpe, samme om de bruker den til regnskap, eller om de bruker den til demo. Når Lefdal selger en brukt maskin, så kan ikke apple levere en ny garanti. Det må være innlysende. Det er da i tilfelle Lefdal som må gi en ny garanti.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]