Hvordan få lånemaskin fra Apple

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Hvordan få lånemaskin fra Apple

Innleggav kbm065 » tir 12.05.2009 15:53

Det finnes flere andre som har skrevet om samme tema, men jeg tror dette trenger en egen tråd.

Min sak:

Jeg har en Macbook 2,4Ghz som jeg kjøpte for et par år siden. Den har nå fått sprekker i topcase, som er et ganske vanlig problem på denne modellen. Vifta er heller ikke helt god, da den kan "ta helt av" ved bruk av små programmer, og maskinen blir treig og høylytt.
Så i går jeg har levert maskinen min inn til service på Humac, selv om maskinen er kjøpt på AppleStore(apple.no).

Så kommer problemstillingen: Jeg vil gjerne ha en lånemaskin, da jeg har en jobb som krever maskin, samt at jeg har noen programmer som kun finnes til mac som jeg er avhengig av. I tillegg er jeg student og trenger maskinen til å levering av oppgaver.
Men siden jeg kjøpte maskinen direkte fra Apple kan jeg ikke kreve noe fra Humac(eller andre apple-forhandlere,som feks. Eplehuset). Humac har selv noen lånemaskiner de gir til sine kunder(som lovpålagt), men det er selgeren som må sørge for erstatningsgjenstand.
Jeg snakket også med service hos Humac, og de sa at maskinen ikke ville bli begynt på før om 5 dager pga. kø, og da vil nok ikke maskinen bli ferdig før en gang i løpet av den neste uka. Kanskje 10 dager, i verstefall lengre.

Jeg ringte så Apple Support(815 00 158) for å høre om hvordan jeg kunne få maskinen. Svaret jeg fikk var at de ikke hadde noen maskiner til utlån der, da de satt på et kontor i Stockholm, og det var ingen vits at de sendte noen derifra, for den kom ikke fram før om lang tid uansett.
Etter å ha diskutert med to nordmenn og en svenske ble jeg tilslutt satt over til en engelskmann som jobbet hos customer relation og hadde ansvar for dette service/reklamasjon. Han sa at jeg ikke hadde krav på noe før en uke var godt, jfr. forbrukerkjøpsloven.
Problemet er at han tar feil, loven sier ikke at du må vente en uke.
Uansett ville han ikke diskutere loven, da det ikke var noe han kunne godt, og han ville jeg skulle ringe igjen om en uke, for å se etter ting da. Han kunne ikke gi meg en maskin, men var villig til å kanskje gi en form for "kompensasjon". Hva dette var ville han ikke diskutere nå.

I etterkant har jeg pratet med forbrukerrrådet om saken, og de var enige i at dette ikke var bra nok, men sa at det var vanskelig å få gjort noe. De mente at man vanligvis måtte vente en uke før man har krav på noe fra selger, men her er jeg uenig.
I 2002 fikk vi en forbrukerkjøpslov som var veldig beskyttende for oss forbrukere, og den presiserte en del setninger til vår fordel. De anbefalte meg også å sende en skriftlig klage til Apple.

Det omdiskuterte leddet i loven er forbrukerkjøpsloven(fkjl.) § 30 tredje ledd(altså tredje avsnitt).

"Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.
"

Det er en litt vanskelig lovtekst, men ved hjelp av forarbeidene til den kan vi tolke den.
Mange har grublet på om man bare kan få lånemaskin etter at en uke er gått. Les første setning en gang til, med mine uthevinger:

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning.


Hvis vi tar en titt på forarbeidene til loven, som dessverre ikke er tilgjengelig for alle(unntak for UiO-studenter. Er du på skolenettet, gå til http://www.lovdata.no, trykk Logg inn i høyre hjørne, og du kan søke i forarbeidene!), finner vi svaret vårt:

I stedet for utvalgets uttrykk « medfører », har departementet valgt uttrykket « vil medføre », for å få klarere frem at plikten til å levere en erstatningsgjenstand også kan inntre før det er gått en uke, typisk ved at det allerede ved kjøperens henvendelse er klart at reparasjonen vil ta lengre tid.
jfr. Ot.prp(Odelstings proposisjon).nr.44 (2001-2002).

Dette begynner å bli langt, så jeg oppsummerer litt. Loven og forarbeidene gjør det klart at man kan kreve å få erstatningsgjenstand før det er gått en uke. Man må likevel være forsiktig, for hvis selgeren har en jurist som ser over saken kan de komme med gode argumenter mot. Hvis Apple sier at det blir urimelig dyrt for dem å låne ut maskiner til alle, så kan det hende at de kan komme noen vei med dette. Eller gjøre det håpløst for oss forbrukere å komme noen vei.

Man må også ha en grunn til å få lånemaskin. Som andre i forumet har påpekt, det er ikke sikkert det er nok å trenge maskinen til å spille nettpoker.

Men Apple feiler kraftig. Kjøper du en gjenstand via apple.no vil du ikke få lånemaskin ved reklamasjon. Om jeg får noen form for kompensasjon vet jeg ikke enda, men det var maskin fra dag 1 jeg ville ha, og det er det jeg har krav på.
Handler du i butikk vil du ofte kunne få lånemaskin, selv om det ikke alltid er nok maskiner butikkene har til utlån. Dette stiller deg i en mye bedre posisjon hvis du ønsker å reklamere på noe.

Konklusjon: Du kan ikke få lånemaskin fra Apple hvis du kjøper på nett, bare hos Apple-forhandlere.

Er det andre som har opplevd liknende, eller bare har ringt Apple og gitt opp? Jeg ble overrasket over at de knapt hadde vært borti problemstillingen med lånemaskin før.
medlem i 201 måneder
 

Re: Hvordan få lånemaskin fra Apple

Innleggav svano » tir 12.05.2009 16:05

Jeg vet ikke om saken står så klart som du mener: har du f.eks. fått bekreftet sikkert at du blir mer enn en uke uten maskin, på forhånd? De begynner å jobbe på maskinen om fem dager, men kan vel fortsatt (teoretisk) være ferdig innen en uke selv om de har antydet 10 dager? Man må vel gjerne vente en uke for å fastlå at det tar en uke.

Og:
Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.
Er vel ganske stor ulempe for apple (som var de du handlet hos, ikke humac) om de skulle sende ut maskiner til alle som trengte lånemaskin?

Helt enig at det er kjipt å sitte uten maskin. Har vært der selv, men har ikke klart å få noen lånemaskin fra apple (og eventuelle premium resellers etc som tar sevicen prioriterer vel sine egne kunder på dette punktet).

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Hvordan få lånemaskin fra Apple

Innleggav iAndrew » tir 12.05.2009 16:16

Når loven tar forbehold om ulempe for selgeren så er vel kanskje det fordi vi faktisk må vurdere hvilken selger vi velger. At vi selv må være klar over at vi handler fra en nettbutikk uten egne verksteder/utsalgssteder i Norge, og at vi dermed mest sannsynlig mister muligheten til lånemaskin ved reparasjoner.

Snakker ikke ut fra dypt forankret kunnskap, bare egne tanker.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Hvordan få lånemaskin fra Apple

Innleggav Dykkeren » tir 12.05.2009 16:40

Du bruker forbrukerkjøpsloven, men samtidig sier du at du trenger den til arbeid (altså er du ikke forbruker) eller ?
Litt vanskelig å se at du har krav på lånemaskin fra dag 1 når det står rimelig klart i loven du selv siterer fra sier 1 uke.
Et annet spørsmål er om dette er en "mangel" ?
Å bruke forarbeidene når det er innarbeidet en sedvane er heller ikke lett men lykke til.
medlem i 206 måneder
 

Re: Hvordan få lånemaskin fra Apple

Innleggav kbm065 » tir 12.05.2009 17:35

Jeg ville vel tro dette var et spørsmål om mangel?
Og er det en sedvane for bransjen her? Jeg har ikke erfaringer fra andre selskaper om dette, men kanskje noen andre vet hvordan feks. Dell håndterer slike ting?

Prinsipielt er det veldig teit av Apple å ha en slik holdning, noe Forbrukerrådet var enig i. Forhåpentligvis tar de tak i Apple på dette området, men jeg tviler :)
Sist endret av X-mobile den ons 13.05.2009 9:13, endret 1 gang
Grunn: Fjernet sitering
medlem i 201 måneder
 

Re: Hvordan få lånemaskin fra Apple

Innleggav slogmo » tir 12.05.2009 18:43

Så lenge man handler fra en Nettbutikk så er det vel ikke annet å forvente?
Å handle på nett kompliserer slike garanti/reklamasjonssaker.

Det beste hadde vært hvis Apple betalte Humac/Eplehuset/Whatever kosten for utlånsmaskin for sine kunder.

Da jeg jobbet i butikk så hadde vi en del tv'er som vi lånte ut til kundene når det var garantisaker/reklamasjonssaker. Disse hadde vi bekostet oss selv.
Om noen kom med en tv til oss som ikke var handlet hos oss så fikk de kun låne tv (de fikk låne gratis) hvis vi hadde nok til å kunne låne ut til kunder som hadde handlet hos oss. Dvs om det var kun et par tv'er igjen så var vi nødt til å si at sorry, du får ikke låneapparat. De som var igjen måtte vi forbeholde våre kunder. Surt, men slik er det.

Når det kommer til datamaskiner så er det litt annerledes enn med tv'er.
Når en maskin blir lånt ut så vil jeg anta at verkstedet retanker maskinen før en ny kunde får låne den.
Ellers vil jo f.eks Anne på 12 år kunne få seg en overraskelse når hun finner ut at kunden som lånte maskinen før henne hadde surfet på div pornsites e.l.

En slik retanking av maskinen beslaglegger tiden til de på verkstedet. Og det fører til en kostnad for de.
Sikkert en smal sak hvis de f.eks bruker Superduper e.l. Men det er en liten jobb.
Så jeg er helt enig i at verkstedet kan nekte deg lånemaskin.
Men jeg mener at et verksted som har avtale med Apple kan få kompensert utgiften ved å låne deg maskin.
Dumt av Apple, for det er dårlig kundeservice.

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Hvordan få lånemaskin fra Apple

Innleggav kbm065 » tir 12.05.2009 19:58

Det beste hadde vært hvis Apple betalte Humac/Eplehuset/Whatever kosten for utlånsmaskin for sine kunder.


Enig :) De kunne fint ha kommet seg unna ved å betalt en av forhandlerne for å ha et visst antall maskiner til disposisjon.
medlem i 201 måneder
 

Re: Hvordan få lånemaskin fra Apple

Innleggav nicho » tir 12.05.2009 20:48

Et tankekors er vel at vi forbrukere i Norge krever veldig mye, hvis Humac/Apple/Eplehuset skulle ha disponert X antall maskiner med en spesifikasjon som er lik din (fordi det er vel uhørt at man får låne en maskin som er dårligere enn den man leverte inn?), og i tillegg måtte betale folk for å komplimentere maskinene med deler og utstyr som blir borte samt sikkert slette innhold på harddisker (datatilsynet vil sikkert at de kjører en low-pass 500x formatering som bruker 3 uker på hver disk pga personvern, med mindre de krever at Apple disponerer en unik og ubrukt harddisk per kunde!) og legge inn ny software tilpasset hva den enkelte kunde krever, ville til slutt produktene vært dyrere for oss da dette måtte være bakt inn i prisen ved kjøp!

Det er ikke nok at vi betaler dyre avgifter og skatter til staten og at vi betaler ekstra ved kjøp for 5 år reklamasjon og en forbrukerkjøpslov som er et stort pengesluk for bedrifter, dere vil at vi skal betale enda mer fordi man ikke greier seg en uke uten en datamaskin!

Nei vet du hva!

Jeg ville heller ha betalt mindre for en maskin som er solgt uten garanti/reklamasjon/bytterett/whatever og heller påkostet en reparasjon eller tillegsforsikring.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Hvordan få lånemaskin fra Apple

Innleggav convak » tir 12.05.2009 21:23

Hvis det er viktig for deg å få igjen maskinen ASAP, så burde du vel ha undersøkt om andre verksted har mindre kø.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Hvordan få lånemaskin fra Apple

Innleggav keiserjohn » tir 12.05.2009 21:55

nicho skrev:Et tankekors er vel at vi forbrukere i Norge krever veldig mye, hvis Humac/Apple/Eplehuset skulle ha disponert X antall maskiner med en spesifikasjon som er lik din (fordi det er vel uhørt at man får låne en maskin som er dårligere enn den man leverte inn?), og i tillegg måtte betale folk for å komplimentere maskinene med deler og utstyr som blir borte samt sikkert slette innhold på harddisker (datatilsynet vil sikkert at de kjører en low-pass 500x formatering som bruker 3 uker på hver disk pga personvern, med mindre de krever at Apple disponerer en unik og ubrukt harddisk per kunde!) og legge inn ny software tilpasset hva den enkelte kunde krever, ville til slutt produktene vært dyrere for oss da dette måtte være bakt inn i prisen ved kjøp!

Det er ikke nok at vi betaler dyre avgifter og skatter til staten og at vi betaler ekstra ved kjøp for 5 år reklamasjon og en forbrukerkjøpslov som er et stort pengesluk for bedrifter, dere vil at vi skal betale enda mer fordi man ikke greier seg en uke uten en datamaskin!

Nei vet du hva!

Jeg ville heller ha betalt mindre for en maskin som er solgt uten garanti/reklamasjon/bytterett/whatever og heller påkostet en reparasjon eller tillegsforsikring.



Det innlegget ditt er så selsomt at jeg får det helt opp i halsen.

Humac/eplehuset/apple hadde ikke trengt å hatt lånemaskiner i det hele tatt, hvis de hadde hatt et verksted som fikset alt på under 1 uke. Kundene måtte bare nøye seg med en tilsvarende maskin, akkurat som når du får en lånemobil. 500x formatering er vel strengt tatt ikke nødvendig, og heller ikke noe mobilreperatørene operere med.

Jeg jobbet for en stund tilbake et sted som solgte mobiltelefoner, pga av kostnaden med lånemobiler, effektiviserte de heller verkstedet, samtidig som de hadde et par telefoner for de ekstra vanskelige sakene (venting på deler fra utlandet).

Apple sin macbook hvit/sort modell, har jo et velkjent problem med sprekker i chassiet.
Loven er til for å beskytte forbrukerene ikke skal bli avskåret fra et produkt de har
betalt realtivt mye penger for.
Hvis de ble mer håndhevet at de måtte faktisk gi ut en lånemaskin, så ville det nok fort også sendt signal tilbake om at maskinen faktisk har en konstruksjons svakhet.

5 års reklamsjonsrett bør heller være et signal til bedrifter at de burde lage produkter som er men til å vare. Som f.eks eizo gjør. De garanterer selv for sine skjermer i 5 år.
Betaler jeg et par tusen kr mer en f.eks i et land med mindre tidsrom på garantien, så bryr det meg ekstremt lite, siden jeg er helt garantert på at jeg tjener på det i det lange løp.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Hvordan få lånemaskin fra Apple

Innleggav nicho » tir 12.05.2009 23:31

Da er vi enige om at vi er uenige.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Hvordan få lånemaskin fra Apple

Innleggav Mixy » tir 19.05.2009 2:31

nicho skrev:Et tankekors er vel at vi forbrukere i Norge krever veldig mye, hvis Humac/Apple/Eplehuset skulle ha disponert X antall maskiner med en spesifikasjon som er lik din (fordi det er vel uhørt at man får låne en maskin som er dårligere enn den man leverte inn?), og i tillegg måtte betale folk for å komplimentere maskinene med deler og utstyr som blir borte samt sikkert slette innhold på harddisker (datatilsynet vil sikkert at de kjører en low-pass 500x formatering som bruker 3 uker på hver disk pga personvern, med mindre de krever at Apple disponerer en unik og ubrukt harddisk per kunde!) og legge inn ny software tilpasset hva den enkelte kunde krever, ville til slutt produktene vært dyrere for oss da dette måtte være bakt inn i prisen ved kjøp!


Hvis de som lånte ut PCr hadde vært like strenge som de burde, hadde de krevd at kunden selv kjørte PCene tilbake til fabrikkstandard, eller fakturerte de en sum for at de selv måtte gjøre dette. At man tar tilbake et låneprodukt som er i dårligere stand enn når det ble levrt inn er jo også forhandlers problem.

Til trådstarter ser jeg probemet ditt, men argumentet med "jeg trenger den til jobb" faller veldig raskt igjennom hos en som kan fkjl. Må også si meg enig med poster over, når de har 5 dager kø, og det er forventet 10 dager, kan det hende de henter inn køen, og har den ferdig reparert på 4 dager, altså kan selger (i mine øyne) kreve at du venter i 7 dager.

Sett deg i Apple Stores stol. Skal de sende ut en lånePC til din adresse, betale porto på 125,- hver vei fordi du blir avskåret fra produktet i 10 dager? 1. dagen blir saken registrert, 2/3. dagen blir låneproduktet sendt ut 4-6 dagen mottar du dette (med mindre ennå dyrere frakt blir betalt). I tillegg vil det være formalitetet rundt dette (de vil kreve at lånegjenstand blir returnert i samme stand), dette må signeres, eller elektronisk med BankID først før de kan sende ut produktet til deg. Og hvor mange slike låne-mac'er ville ikke ligget hjemme 2-3 uker fra reparert mac var ferdig til produktet returneres.

Løsningen ville som nevnt ovenfor vært et samarbeid med Humac/Eplehuset, men tviler på at vi kommer til å se dette heller.
medlem i 180 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]