""Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.
Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning.
jfr. Ot.prp(Odelstings proposisjon).nr.44 (2001-2002).I stedet for utvalgets uttrykk « medfører », har departementet valgt uttrykket « vil medføre », for å få klarere frem at plikten til å levere en erstatningsgjenstand også kan inntre før det er gått en uke, typisk ved at det allerede ved kjøperens henvendelse er klart at reparasjonen vil ta lengre tid.
Er vel ganske stor ulempe for apple (som var de du handlet hos, ikke humac) om de skulle sende ut maskiner til alle som trengte lånemaskin?Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.
Det beste hadde vært hvis Apple betalte Humac/Eplehuset/Whatever kosten for utlånsmaskin for sine kunder.
nicho skrev:Et tankekors er vel at vi forbrukere i Norge krever veldig mye, hvis Humac/Apple/Eplehuset skulle ha disponert X antall maskiner med en spesifikasjon som er lik din (fordi det er vel uhørt at man får låne en maskin som er dårligere enn den man leverte inn?), og i tillegg måtte betale folk for å komplimentere maskinene med deler og utstyr som blir borte samt sikkert slette innhold på harddisker (datatilsynet vil sikkert at de kjører en low-pass 500x formatering som bruker 3 uker på hver disk pga personvern, med mindre de krever at Apple disponerer en unik og ubrukt harddisk per kunde!) og legge inn ny software tilpasset hva den enkelte kunde krever, ville til slutt produktene vært dyrere for oss da dette måtte være bakt inn i prisen ved kjøp!
Det er ikke nok at vi betaler dyre avgifter og skatter til staten og at vi betaler ekstra ved kjøp for 5 år reklamasjon og en forbrukerkjøpslov som er et stort pengesluk for bedrifter, dere vil at vi skal betale enda mer fordi man ikke greier seg en uke uten en datamaskin!
Nei vet du hva!
Jeg ville heller ha betalt mindre for en maskin som er solgt uten garanti/reklamasjon/bytterett/whatever og heller påkostet en reparasjon eller tillegsforsikring.
nicho skrev:Et tankekors er vel at vi forbrukere i Norge krever veldig mye, hvis Humac/Apple/Eplehuset skulle ha disponert X antall maskiner med en spesifikasjon som er lik din (fordi det er vel uhørt at man får låne en maskin som er dårligere enn den man leverte inn?), og i tillegg måtte betale folk for å komplimentere maskinene med deler og utstyr som blir borte samt sikkert slette innhold på harddisker (datatilsynet vil sikkert at de kjører en low-pass 500x formatering som bruker 3 uker på hver disk pga personvern, med mindre de krever at Apple disponerer en unik og ubrukt harddisk per kunde!) og legge inn ny software tilpasset hva den enkelte kunde krever, ville til slutt produktene vært dyrere for oss da dette måtte være bakt inn i prisen ved kjøp!
Returner til Garanti og service
Registrerte brukere: Google [Bot]