Apple og Eplehuset Bergen - skrytetråd

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Apple og Eplehuset Bergen - skrytetråd

Innleggav SinWin » fre 15.05.2009 22:47

Jeg tenkte jeg ville dele en historie, og samtidig dele ut litt skryt:

Dette innlegget blir skrevet på en MacBook unibody, 2,0 gHz, som ble pakket opp av esken sin for seks timer siden. For noen uker siden satt jeg med en MacBook sort, plast, fra august 2006.

Er dette så spesielt? Nei. Det som er mer spesielt, er at byttet ikke har kostet meg noe annet enn venting, og rundt 200 kroner i form av telefonregninger.

Har jeg fått noen andre til å betale den for meg?

Hva er hemmeligheten?

I august 2006 brant en 12'' PowerBook G4 1,5 gHz opp i Kristiansand. Hendelsen ble dekket i media, og ble også kommentert her på forumet: viewtopic.php?f=147&t=132286&st=0&sk=t&sd=a . Media: VG: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=125365 samt noen artikler på ITavisen: http://www.itavisen.no/313244/mac-tok-f ... rivebordet , http://www.itavisen.no/313359/pc-branner-et-mysterium

Apple gav eier av maskinen en ny laptop, uten noen diskusjon, naturlig nok. Maskinen ble daværende toppmodell av MacBook - en 13,3'' MacBook i sort plast, 2,0 gHz core duo.

Maskinen ble ikke mye brukt, fordi eieren heller ønsket 12'' PB, og kjøpte heller en slik privat for å erstatte den tidligere, oppbrente maskinen. MacBooken ble i 2008 solgt til meg - jeg trengte ny etter at min 12'' PB knelte, og hovedkortet måtte byttes - noe som ville kostet meg 13 000, uaktuelt for en så gammel maskin.

MacBooken ble brukt til forelesninger, diverse studentarbeid og på arbeidsplassen min, hvor det ble gjort mye rart - i de fleste tilfeller ble maskinen brukt "pent", dvs. den ble ikke kjørt hardt og trengte å jobbe mye. Omtrent hele tiden gav den fra seg en høyfrekvent pipelyd som nesten drev meg fra vettet når jeg først begynte å legge merke til den. Maskinen ble levert inn på Eplehuset i Bergen i desember, og jeg sa jeg hadde en mistanke om at dette var prosessorwhine (en høyfrekvent pipelyd enkelte Intelprosessorer i MacBookene slet med) - Eplehuset later til å ha gitt meg rett i mine mistanker, og skiftet hovedkort - på reklamasjon.

Problemet forsvant derimot ikke, og etter en del tenking og feilsøking kom jeg frem til at lyden kom når en eller annen USB-enhet var plugget inn. Jeg gikk tilbake til Eplehuset i midten av april i år, og leverte enda en gang inn maskinen min. Et par innleveringer i studiene var nært forestående, men maskinen pep forferdelig, og jeg ville ha det fikset. Denne gangen ble både hovedkort og strømkort (DC-board, det som tar i mot strømmen og sender det til hovedkort) byttet. Maskinen ble ferdig klokken 1602 den 28. april, og jeg gikk for å hente den umiddelbart etter at jeg hadde fått melding på telefonen.

Maskinen kom hjem til meg ca kl 1650, etter at jeg hadde båret den fra Eplehuset, og ble skrudd på klokken 1700 - det vil si: forsøkt skrudd på. Den nektet å starte. Harddisken spant, CD-stasjonen gav fra seg lyd - men alt annet var dødt. Alle mulige metoder ble prøvd, testet og forsøkt, men ingenting fikk liv i maskinen. Eplehuset hadde selvsagt akkurat stengt, så det nyttet ikke å gå tilbake dit - og dagen etter skulle jeg på jobb hele den tiden Eplehuset var åpent.

For å gjøre en lang historie litt kortere fikk jeg en annen til å gå dit i mitt sted og snakke med servicesjefen på Eplehuset i Bergen. Han har alltid vært vennligheten selv overfor meg og reparasjonssakene, og så også denne gangen: han fattet ikke hvordan en MacBook kunne dø på de 500 meterene fra Eplehuset og hjem til meg. Han hadde hatt den på og testet den like før jeg hentet den.

Han sa at de selvsagt kunne få ordnet det, men tatt i betraktning forhistorien til maskinen, både erstatningssaken og servicesakene jeg hadde hatt med Apple-maskinene mine og ikke minst at det nå ble tredje hovedkortet som måtte byttes i MacBooken, foreslo han at Apple burde kontaktes direkte av kunden (meg). Så ble gjort - og for å gjøre tre lange telefonsamtaler korte, ble enden på visen at jeg ble tilkjent erstatningsmaskin: nemlig den jeg skriver på nå.

Jeg vil gi all ære til folkene hos Apple som kjente godt til de norske forbrukerlovene, og som gav meg ny maskin - selv om den forrige MacBooken strengt tatt bare var reparert to ganger for samme feil - og som har vært rimelig kjappe til å sende ut og levere den nye.

Jeg må også få berømme Eplehuset i Bergen for særdeles serviceinnstilte, vennlige og hyggelige medarbeidere - det gjelder både på verkstedet og i butikken. Jeg håper indelig flere opplever og får oppleve et slikt møte med AppleCare og Eplehuset - det er slik kundebehandling som dette som gjør at en beholder de kundene en har.

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 

Re: Apple og Eplehuset Bergen - skrytetråd

Innleggav slogmo » fre 15.05.2009 22:53

Slike historier er bra. Og jeg synes det er bra at du forteller om det.
Som regel får man bare høre det negative.
:D

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: Apple og Eplehuset Bergen - skrytetråd

Innleggav SinWin » lør 16.05.2009 10:54

Ja, en roper høyest når en blir behandlet urettferdig. Solskinnshistoriene vekker ikke alltid like mye oppsikt, men det er ofte dem det er flest av, likevel =)

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 

Re: Apple og Eplehuset Bergen - skrytetråd

Innleggav macsociology » lør 16.05.2009 11:35

Det er alltid hyggelig at man mottar en god kundebehandling som du tydeligvis har fått her, og jeg antar at de gav deg en ny maskin ettersom de allerede hadde forsøkt å reparere maskinen to ganger. (Du har rett til å heve et kjøpt hvis selger har forsøkt å reparere den samme feilen to ganger.) På tross av at maskinen var allerede minst to år gammel(, men jeg antar at den var tre år gammel), og en del andre selgere ville i et slikt tilfelle ikke vært like samarbeidsvillige, så gikk Eplehuset her foran som et godt eksempel for kundebehandling. Gratulerer med den nye maskinen, og vi får håpe at du ikke vil oppleve noen problemer med denne.
medlem i 207 måneder
 

Re: Apple og Eplehuset Bergen - skrytetråd

Innleggav kajac2 » lør 16.05.2009 15:35

Jeg har bare positive ting å si om Eplehuset i bergen også. Utrolig bra butikk, spesiellt etter de flyttet til der de er nå.

I november i fjor røk macbooken min, og jeg tok den med til eplehuset der jeg hadde kjøpt den. Saken var enkel. Hele topplaten hadde sluttet å virke, det vil si at tastatur og mus ikke fungerte overhode. Powerknapp gjorde derimot det.

Dette ville jeg jo få fikset på reklamasjonen. Jeg hadde ikke gjort noe galt, men maskinen var utenfor garanti. Så jeg gikk til eplehuset med maskinen og viste problemet til dama i kassen, og sa jeg ville reklamere. Da kom problemet. Hun dama mente Apple hadde egne rettigheter angåene reklamasjon, som vil si at jeg ikke hadde reklamasjon på min 2 1/2 år gamle maskin. Dette ville selvsagt ikke jeg godta, da jeg vet det er feil, så hun hentet en annen. Han visste selvfølgelig at jeg har reklamasjonsrett, og maskinen ble levert inn.

Dette var spennende. Jeg regnet med å være uten maskin i noen uker, men allerede 6 dager etter, der 2 av dagene var helg, fikk jeg maskinen tilbake. Topplaten var byttet, og maskinen fungerte utmerket, og selvfølgelig gikk reperasjonen på reklamasjonen. Så det kunne egentlig ikke endt stort bedre.
Det jeg liker med eplehuset er at de har eget verksted. Det er jo egentlig helt genialt, og jeg sparte sansynligvis noen ukers venting på at de ikke måtte sende den inn noen steder.
medlem i 197 måneder
 

Re: Apple og Eplehuset Bergen - skrytetråd

Innleggav SinWin » man 18.05.2009 13:45

Det er absolutt et pluss at de har eget verksted - og ja, det tok seg opp da de flyttet til nye lokaler. Litt mer plass gjør det nok lettere for dem å skaffe kunder og å selge. Jeg har en tendens til å få angst av alt for intime butikker, noe de tidligere lokalene deres var på grensen til å være.

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]