Jeg tenkte jeg ville dele en historie, og samtidig dele ut litt skryt:
Dette innlegget blir skrevet på en MacBook unibody, 2,0 gHz, som ble pakket opp av esken sin for seks timer siden. For noen uker siden satt jeg med en MacBook sort, plast, fra august 2006.
Er dette så spesielt? Nei. Det som er mer spesielt, er at byttet ikke har kostet meg noe annet enn venting, og rundt 200 kroner i form av telefonregninger.
Har jeg fått noen andre til å betale den for meg?
Hva er hemmeligheten?
I august 2006 brant en 12'' PowerBook G4 1,5 gHz opp i Kristiansand. Hendelsen ble dekket i media, og ble også kommentert her på forumet:
viewtopic.php?f=147&t=132286&st=0&sk=t&sd=a . Media: VG:
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=125365 samt noen artikler på ITavisen:
http://www.itavisen.no/313244/mac-tok-f ... rivebordet ,
http://www.itavisen.no/313359/pc-branner-et-mysterium Apple gav eier av maskinen en ny laptop, uten noen diskusjon, naturlig nok. Maskinen ble daværende toppmodell av MacBook - en 13,3'' MacBook i sort plast, 2,0 gHz core duo.
Maskinen ble ikke mye brukt, fordi eieren heller ønsket 12'' PB, og kjøpte heller en slik privat for å erstatte den tidligere, oppbrente maskinen. MacBooken ble i 2008 solgt til meg - jeg trengte ny etter at min 12'' PB knelte, og hovedkortet måtte byttes - noe som ville kostet meg 13 000, uaktuelt for en så gammel maskin.
MacBooken ble brukt til forelesninger, diverse studentarbeid og på arbeidsplassen min, hvor det ble gjort mye rart - i de fleste tilfeller ble maskinen brukt "pent", dvs. den ble ikke kjørt hardt og trengte å jobbe mye. Omtrent hele tiden gav den fra seg en høyfrekvent pipelyd som nesten drev meg fra vettet når jeg først begynte å legge merke til den. Maskinen ble levert inn på Eplehuset i Bergen i desember, og jeg sa jeg hadde en mistanke om at dette var prosessorwhine (en høyfrekvent pipelyd enkelte Intelprosessorer i MacBookene slet med) - Eplehuset later til å ha gitt meg rett i mine mistanker, og skiftet hovedkort - på reklamasjon.
Problemet forsvant derimot ikke, og etter en del tenking og feilsøking kom jeg frem til at lyden kom når en eller annen USB-enhet var plugget inn. Jeg gikk tilbake til Eplehuset i midten av april i år, og leverte enda en gang inn maskinen min. Et par innleveringer i studiene var nært forestående, men maskinen pep forferdelig, og jeg ville ha det fikset. Denne gangen ble både hovedkort og strømkort (DC-board, det som tar i mot strømmen og sender det til hovedkort) byttet. Maskinen ble ferdig klokken 1602 den 28. april, og jeg gikk for å hente den umiddelbart etter at jeg hadde fått melding på telefonen.
Maskinen kom hjem til meg ca kl 1650, etter at jeg hadde båret den fra Eplehuset, og ble skrudd på klokken 1700 - det vil si: forsøkt skrudd på. Den nektet å starte. Harddisken spant, CD-stasjonen gav fra seg lyd - men alt annet var dødt. Alle mulige metoder ble prøvd, testet og forsøkt, men ingenting fikk liv i maskinen. Eplehuset hadde selvsagt akkurat stengt, så det nyttet ikke å gå tilbake dit - og dagen etter skulle jeg på jobb hele den tiden Eplehuset var åpent.
For å gjøre en lang historie litt kortere fikk jeg en annen til å gå dit i mitt sted og snakke med servicesjefen på Eplehuset i Bergen. Han har alltid vært vennligheten selv overfor meg og reparasjonssakene, og så også denne gangen: han fattet ikke hvordan en MacBook kunne dø på de 500 meterene fra Eplehuset og hjem til meg. Han hadde hatt den på og testet den like før jeg hentet den.
Han sa at de selvsagt kunne få ordnet det, men tatt i betraktning forhistorien til maskinen, både erstatningssaken og servicesakene jeg hadde hatt med Apple-maskinene mine og ikke minst at det nå ble tredje hovedkortet som måtte byttes i MacBooken, foreslo han at Apple burde kontaktes direkte av kunden (meg). Så ble gjort - og for å gjøre tre lange telefonsamtaler korte, ble enden på visen at jeg ble tilkjent erstatningsmaskin: nemlig den jeg skriver på nå.
Jeg vil gi all ære til folkene hos Apple som kjente godt til de norske forbrukerlovene, og som gav meg ny maskin - selv om den forrige MacBooken strengt tatt bare var reparert to ganger for samme feil - og som har vært rimelig kjappe til å sende ut og levere den nye.
Jeg må også få berømme Eplehuset i Bergen for særdeles serviceinnstilte, vennlige og hyggelige medarbeidere - det gjelder både på verkstedet og i butikken. Jeg håper indelig flere opplever og får oppleve et slikt møte med AppleCare og Eplehuset - det er slik kundebehandling som dette som gjør at en beholder de kundene en har.