Innlevering av Mac (hva må gjøres?)

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Innlevering av Mac (hva må gjøres?)

Innleggav inv » man 01.06.2009 1:20

Heisann

Jeg er i ferd med å levere min macbook pro inn på service pga (en opplagt) garantisak med en vifte som skrangler. Den saken er grei og har forstått det slik at dette er et vanlig problem og at det kommer til å bli fikset i løpet av en uke.

Kjipt nok å være uten maskin en uke, men det som er mest stress er å tenke på at jeg kanskje må ta backup av hele maskina for eventuell reinstallsjon når jeg får den tilbake. Hva kan jeg forvente? Er det slik at jeg må regne med at maskina kan bli wipet ved bytte av vifte?

I tillegg så har jeg vel som de aller fleste en del personlige/jobb dokumenter som jeg ikke er interessert i at andre skal snoke i. Derfor er det nesten slik at jeg ønsker å wipe maskina selv før jeg sender den inn. Et alternativ er selvsagt å passordbeskytte maskine, men ser for meg at apple servicepersonalet kanskje ønsker å boote den opp for testing?

Hva tror dere?
medlem i 209 måneder
 

Re: Innlevering av Mac (hva må gjøres?)

Innleggav Driveren » man 01.06.2009 1:28

1. kjør full bacupp.
2. service personale har andre ting å gjøre en å snoke i dine private papirer.
3. Ja de vil starte maskina for å sjekke.
De kommer ikke til å formatere HD. Men du har ingen garanti for tabber, derfor ta bacupp så er du sikker. :-D

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Innlevering av Mac (hva må gjøres?)

Innleggav Wackhy » man 01.06.2009 1:38

Lag en ny bruker uten admintilgang og uten passord?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Innlevering av Mac (hva må gjøres?)

Innleggav inv » man 01.06.2009 1:48

Smart..skal teste ut det
medlem i 209 måneder
 

Re: Innlevering av Mac (hva må gjøres?)

Innleggav FT » man 01.06.2009 4:03

trur det er slik at når de booter den opp for testing skjer det via en DVDplate med OS på så de ikke har 'direkte' tilgang til din harddisk.
eller de starter den opp med en nettverks/ekstern disk.

sikkert noe servicepersonale her inne som kan svare på dette

endlig sommer :)
medlem i 179 måneder
 

Re: Innlevering av Mac (hva må gjøres?)

Innleggav nbgoldin » man 01.06.2009 7:13

Har nøyaktig det samme problemet selv, høres ut som om viften inni er løs eller noe :S
Macbook Pro'en ble kjøpt med en gang den kom ut nå rett før jul, men jeg bestilte den med raskere HD osv. så har tenkt på å levere den inn, men har ikke hatt hjertet til å leve uten Mac'en min i noen dager :D Og siden jeg har den spesifisert tenkte jeg kanskje at de muligvis måtte holdt på den litt lengre enn det jeg vil :(
Oppdater oss er du snill, hvis dette tar en dag og de bare trenger å bytte ut viften eller noe liknende så kommer jeg nok til å levere den inn snart, men hvis det tar lang tid så tror jeg nesten jeg heller lever med den sånn som den er nå. backup er forresten ikke noe problem, kjøpte nettopp (enda) en LaCie 1TB HD :bitchin:

Mvh Nikolai

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Innlevering av Mac (hva må gjøres?)

Innleggav Gelle » man 01.06.2009 7:23

Plukk ut HD før du sender den inn?

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Innlevering av Mac (hva må gjøres?)

Innleggav masae » man 01.06.2009 8:11

Uansett hva som skal repareres på maskinen, så bør du ta en full backup. Det bør du også ta regelmessig, også når den ikke skal på service, men et visste du sikkert ;)

Siden det ikke er harddisken det er noe problem med, anbefaler jeg at du tar ut harddisken før du leverer inn maskinen, evt. ber de på verkstedet ta den ut for deg.
Skal selv levere inn en MBP på reparasjon til uka, og på harddisken der har jeg lagret en hel del forretninghemmeligheter, graderte møteprotokoller og lister med personlig informasjon. Jeg kommer til å fjerne harddisken fra maskinen før jeg leverer den inn. Det er ikke det at tror personalet kommer til å snoke på maskinen, men jeg har skrevet under på at jeg skal vokte om innholdet i dokumentet så godt jeg kan, og dessuten er maskinen tydelig merket på lokket med at det er sensitiv informasjon lagret på den. Når maskinen er merket slik, blir det straks mer interessant å snoke på den også.
Hvis personalet trenger å teste maskinen etter reparasjonen, får de sette inn en annen harddisk.
medlem i 222 måneder
 

Re: Innlevering av Mac (hva må gjøres?)

Innleggav Gelle » man 01.06.2009 8:18

Alle verkstedene har eksterne harddisker som de plugger inn og strter opp fra. Det er jo ikke akkurat et sjeldent problem at man ikke får bootet på den interne. Som tidligere sagt, så plukk ut disken og du slipper å tenke mer på det :)

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Innlevering av Mac (hva må gjøres?)

Innleggav Wackhy » man 01.06.2009 9:57

Så hvis det ikke er snakk om en unibody mbp skal trådstarter bryte garantien ved å nappe ut disken før maskinen sendes på service? Jeg ville overhodet ikke anbefalt dette, skal veldig godt gjøres å forklare for teknikeren hvorfor det ikke er en disk der, og hvorfor man da skal få noe som helst på garanti når man beviselig har fiklet inni maskina...

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Innlevering av Mac (hva må gjøres?)

Innleggav Gelle » man 01.06.2009 9:59

Man bryter ikke garantien ved å ta ut en HD på en macbook.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Innlevering av Mac (hva må gjøres?)

Innleggav Wackhy » man 01.06.2009 10:40

Og hva var det trådstarter sa han hadde? Ikke MacBook nei, ouch...

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Innlevering av Mac (hva må gjøres?)

Innleggav Gelle » man 01.06.2009 10:51

Du har rett, jeg trodde man gjorde det på samme måte som på macbook. Jeg har MBP selv, men har ikke skiftet HD på den. Forgive me... :)

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Innlevering av Mac (hva må gjøres?)

Innleggav masae » man 01.06.2009 10:52

Det kommer jo an på hva for slags modell han er innehaver av. Siste modell av MacBook Pro kan man lett fjerne harddisken på uten å bryte garantien.
medlem i 222 måneder
 

Re: Innlevering av Mac (hva må gjøres?)

Innleggav Wackhy » man 01.06.2009 10:55

Noe jeg også skrev i innlegget mitt :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Neste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]