Harddisk røket for 3. gang - Kan jeg refundere kjøpet?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Harddisk røket for 3. gang - Kan jeg refundere kjøpet?

Innleggav havardr » ons 10.06.2009 13:19

Hei.

Jeg sitter med en 1 1/2 år gammel macbook som nå harddisken har røket for tredje gang. To de forrige gangene har maskinen vært innenfor garanti, men nå er det altså ikke det.

MEN er det ikke noe som sier at man har krav på å få refundert kjøpet dersom en feil oppstår tre ganger?

Og eventuelt hvordan går man frem for å få til dette?
medlem i 197 måneder
 

Re: Harddisk røket for 3. gang - Kan jeg refundere kjøpet?

Innleggav Haakon » ons 10.06.2009 13:42

Her bør du være rimelig trygg.
Forbrukerkjøpsloven gir deg 5 års reklamasjonesrett, og ja; du kan heve kjøpet hvis samme feilen har opstått for tredje gang. Håper du kan dokumentere dette?
Dette med kortere "Garanti" er noe tull som Apple og bransjen prøver seg på, bare henvis til Forbrukerkjøpsloven. De vil nok forsøke seg på å bare bytte disken nok en gang, men det må du protestere på.
Hjertesukk: det er så vanvittig synd at Apple (og forhandlerne) prøver seg på dette trixet med å avvise fordi garantitiden er gått ut, det er nær opptill svindel, spør du meg..
medlem i 237 måneder
 

Re: Harddisk røket for 3. gang - Kan jeg refundere kjøpet?

Innleggav TheRealChristoffer » ons 10.06.2009 13:43

ikke fem år på slitedeler som harddisker. er 2 år på slikt.

men på en så ny maskin har du rett på ny

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Harddisk røket for 3. gang - Kan jeg refundere kjøpet?

Innleggav simen » ons 10.06.2009 13:45

Garanti er ikke lovpålagt. Garanti er en tilleggstjeneste og bedre enn reklamasjonsretten. Men man har begge. Så når Apple sier at garantien har gått ut så stemmer jo det... Men som en smart forbruker må man da henvise til reklamasjonsretten, selv om den er mye dårligere enn garanti :) Blant annet kan de sende regning for undersøkelse av maskina til deg som forbruker om det er din feil at produktet har gått i stykker osv.

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Re: Harddisk røket for 3. gang - Kan jeg refundere kjøpet?

Innleggav Haakon » ons 10.06.2009 13:55

SnikendeChris skrev:ikke fem år på slitedeler som harddisker. er 2 år på slikt.


Jeg mener det er en nylig avsagt dom i Forbrukertvistutvalget nettopp på harddisker som "gir" 5 år. Men mulig jeg husker feil. Men uansett er jo det ikke aktuellt i dette tilfellet.
medlem i 237 måneder
 

Re: Harddisk røket for 3. gang - Kan jeg refundere kjøpet?

Innleggav havardr » ons 10.06.2009 14:10

Jeg har rapportene på de tidligere gangene maskinen har vært inne ja - så å bevise dette vil i tilfelle gå fint.

Jeg vet om folk som har fått refundert hele beløpet for maskinen ved sprekk i topcasen tre ganger, men så er det dette at harddisk er en slitevare, som nevnt.

Kanskje jeg bør ta en telefon til Apple om at dette har skjedd tre ganger på under to år, og at jeg dermed ønsker å få igjen det jeg betalte for maskinen..?
Ingen som har prøvd seg på lignende når problemet er en slitevare, som harddisk eller batteri, før?
medlem i 197 måneder
 

Re: Harddisk røket for 3. gang - Kan jeg refundere kjøpet?

Innleggav Haakon » ons 10.06.2009 14:16

Ja, ring Apple. Jeg regner med at de innledningsvis forsøker seg med "garanti-trixet", men hvis du henviser til Forbrukerkjøpsloven gir de seg fort.
Dette bør gå bra.
medlem i 237 måneder
 

Re: Harddisk røket for 3. gang - Kan jeg refundere kjøpet?

Innleggav keiserjohn » ons 10.06.2009 14:48

simen skrev:Garanti er ikke lovpålagt. Garanti er en tilleggstjeneste og bedre enn reklamasjonsretten. Men man har begge. Så når Apple sier at garantien har gått ut så stemmer jo det... Men som en smart forbruker må man da henvise til reklamasjonsretten, selv om den er mye dårligere enn garanti :) Blant annet kan de sende regning for undersøkelse av maskina til deg som forbruker om det er din feil at produktet har gått i stykker osv.


Garanti er noe produsentetn gir deg, som skal gå utover reklamasjonsretten din. Dvs, utover det du allerede har av rettigheter i loven.
Å bruke ordet garanti på noe som faktisk er mindre en det som er i forbrukerkjøpsloven er faktisk lovstridig.

De kan også sende deg regning uansett hvis du er selv skyld i feilen på maskinen din, men de er pålagt å gi deg et prisoverslag, så dette stiger sjeldent over 1000 kr.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Harddisk røket for 3. gang - Kan jeg refundere kjøpet?

Innleggav W3p » ons 10.06.2009 15:06

Ikke for å virke usakelig her, men hvordan synes du selv at du behandler maskinen/hdd din? Feks, når du lukker skjermen, venter du til dvalelyset har begynt å blinke før du løfter på maskinen? Hvis du løfter på maskinen mens hardisken jobber, sliter dette ekstra, selv om maskinen har innebygt motion sensor. TIPS: Vent alltid til lyset blinker før du løfter den opp og putter den i sekken/veska.
medlem i 201 måneder
 

Re: Harddisk røket for 3. gang - Kan jeg refundere kjøpet?

Innleggav simen » ons 10.06.2009 15:35

keiserjohn skrev:Garanti er noe produsentetn gir deg, som skal gå utover reklamasjonsretten din. Dvs, utover det du allerede har av rettigheter i loven.
Å bruke ordet garanti på noe som faktisk er mindre en det som er i forbrukerkjøpsloven er faktisk lovstridig.

De kan også sende deg regning uansett hvis du er selv skyld i feilen på maskinen din, men de er pålagt å gi deg et prisoverslag, så dette stiger sjeldent over 1000 kr.


Det stemmer det. Var det ikke det jeg sa? En garanti må alltid være bedre enn reklamasjonen fordi det ikke er lov å gi dårligere vilkår rettigheter til forbrukeren, selv om han undertegner eventuelle papirer.

Er som regel en annen bevisføring i garanti vs reklamasjon. Men garantier varierer fra selskap til selskap så ikke lett å gi noen fasitt der.

Om du har byttet tre ganger ville jeg byttet til SSD neste gang om jeg var deg :P Jeg pleier å si at vanlige harddisker ikke er laget for å være i bærbare datamaskiner. Jeg driver i bransjen selv, og 90% av HW feilene jeg kommer over på bærbare er harddisken.

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron