macen frøs, frøs og døde...

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

macen frøs, frøs og døde...

Innleggav mosemac » tir 16.06.2009 20:58

jeg regner med at svaret er: lever maskina inn til rep og vent til det gror mose på deg med å få den tilbake, men jeg prøver lell.

For to dager siden frøs maskina (litt over to år gammel macbook pro 15 tommer) mens jeg satt og skrev, skjermen blunket, og vips så var alt i frys. For å gjøre en lang historie kort, jeg kjørte sånn diskrepear (eller hva den nå heter, den fant ikke noen feil på disk, mindre ting på program). Den frøs noen ganger etter det, men jeg (dom som jeg er) var travel og dyttet problemet fremfor meg. Så, når jeg skulle se om jeg kunne finne ut hva problemet var og hvordan løse det, så frøs den igjenn, men denne gangen får jeg ikke startet den opp, den fryser mens den prøver å starte.

Hva i alle dager kan jeg gjøre? Og om den må på rep, hvor i oslo er de litt kjappe?
medlem i 178 måneder
 

Re: macen frøs, frøs og døde...

Innleggav jpsalvesen » tir 16.06.2009 21:17

Den må på rep, ja. Klarer den ikke boote engang så er den ingen nåde.

Er usikker på hvilken butikk som er å foretrekke, jeg pleier å bruke eplehuset.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: macen frøs, frøs og døde...

Innleggav spiffers » tir 16.06.2009 21:18

Høres nesten ut som et diskproblem. Har du en ekstra disk du kan prøve å installere OS X på? Jeg ville ha prøvd det om det var med meg det skjedde.
medlem i 183 måneder
 

Re: macen frøs, frøs og døde...

Innleggav W3p » tir 16.06.2009 21:23

Evt. en ekstern hdd som du kan installere osx på? (eller et annet os for den saks skyld...). Så slepper du kjøpe/bytte intern hdd =) Du må nok bruke en firewire-hdd... (de av dere som vet dette 100% må gjerne korrigere meg og presisere...
medlem i 201 måneder
 

Re: macen frøs, frøs og døde...

Innleggav Driveren » tir 16.06.2009 21:26

Du kan begynne med å tømme prammen, så reparer du diskrettigheter. Du bør også kjøre onyx.

Er du forvirret? Alt er foklart hundrevis av ganger før.

HUsk også macer trenger vedlikehold. Ikke slurv med det. :-D
Sist endret av X-mobile den ons 17.06.2009 1:01, endret 1 gang
Grunn: Fjernet Quote fra innlegg. Bruk kun quote om det er høyst nødvendig.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: macen frøs, frøs og døde...

Innleggav mosemac » tir 16.06.2009 22:29

takk for svar :) Jeg lurer jo også litt på om det er hardisken, uten at jeg har større greie på det. Om det er hardisken så må den vel byttes eller repareres, ingen av delene kan jeg gjøre sjøl så langt jeg skjønner. Jaja, da blir det noen telefoner for å sjekke ut hva ting kan koste og hvor lang tid det tar. (også ser jeg jo at det finnes nye skinnende fine maskiner i butikken om ventetiden blir for lang... aldri så galt at det ikke er godt for noe...)
medlem i 178 måneder
 

Re: macen frøs, frøs og døde...

Innleggav Orkien » lør 15.08.2009 18:03

har ikke byttet Harddisk på en macbook pro før, men hvis problemet ligger i selve disken, om den er defekt eller noe annet, så kan det kanskje være lurt å invistere i en ny en, burde ikke være så vanskelig å bytte (med mindre det er unibody version)
medlem i 197 måneder
 

Re: macen frøs, frøs og døde...

Innleggav mosemac » lør 15.08.2009 18:20

Hmm, glemte å følge opp denne.
Maskinen ble levert inn til diagnose, og det viste seg at det var hovedkortet som hadde tatt kvelden. Ble byttet ut, og det gikk på garantien (maskinen var litt over to år gammel).
medlem i 178 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]