Mac fra statene, garantispørsmål

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Mac fra statene, garantispørsmål

Innleggav DocJD » lør 20.06.2009 2:50

Heisann, jeg skal til statene på tirsdag og har fått en del feriepenger og lønn osv. Nå er planene i switche fra windows til osx.

Hvordan er det med garantien? Har jeg 1 års worldwide garanti?

Er sikkert mange tråder om dette, men synes det er mye mer praktisk med egen, så veit jeg at dere svarer akkurat på mitt sprøsmål

Er ikke så fysen på å kjøpe en sånn applecare greie, svindyrt spør du meg... ;)

Mens vi er i gang, kanskje dette i feil underforum, men hvordan er det med toll? Er det nok å legge embalasje igjen i statene?
medlem i 178 måneder
 

Re: Mac fra statene, garantispørsmål

Innleggav iEdvard » lør 20.06.2009 3:06

Garantien du får med Macen din, meinar eg er Wordwide, ja, men det som er litt dumt ved kjøp av Mac i utlandent, er at du ikkje får dei rettighetene du får ved kjøp her heime i Noreg, til dømes: angrerett, reklamasjonsrett, osv. Det kan fort bli særs mykje dyrare å kjøpe Mac i, til dømes USA enn her i Noreg, med tanke på toll og evt. reparasjonar.

Mitt tips er å kjøpe Mac i Noreg.

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Mac fra statene, garantispørsmål

Innleggav heisveis » lør 20.06.2009 9:11

Jeg kjøpte min første mac i USA, det gikk veldig bra siden jeg var heldig med maskinen og aldri ble plaget med den, men om du kjøper maskin i USA så vil jeg på det sterkeste anbefale og kjøpe Apple Care. Det er ikke så forferdelig dyrt om du kjøper det på Ebay... En plass mellom 1000-1500 kroner avhengig av dollar kursen.

Du burde regne på hvor mye du sparer på å kjøpe en mac i USA, når jeg kjøpte min var det virkelig verd det med en dollar kurs på rett under 5 kroner. Norske forbruker rettigheter er verd utrolig mye spør du meg. Jeg har akkurat vært veldig plaget med min Macbook Pro som jeg kjøpte i Norge i desember, etter 4 ganger på service og feil på nytt for 5 gang fikk jeg ny maskin. Dette kan du bare glemme om du kjøper maskinen i USA. Du må også huske på at det tilfaller sales tax på maskinen, dette kommer i tillegg til prisen som du ser i butikken, sales tax er forskjellig fra stat til stat. En måte å slippe unna sales tax er å bestille macen til hotellrommet ditt fra nettet, men da må du velge en nettbutikk som ikke har lager eller butikk lokaler i samme stat som du befinner deg i(om jeg husker rett).

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: Mac fra statene, garantispørsmål

Innleggav gorjan » lør 20.06.2009 9:26

Du skal også tenke på at du får amerikansk tastatur om du kjøper en bærbar. Og kjøp AppleCare. Et år passerer fort, og på bærbare og iMac er "all" maskinvaren (selvfølgelig utenom HDD, optisk, skjerm, RAM osv.) på selve hovedkortet, så uansett feilen så kommer reparasjonen lett opp i 8000kr-klassen.

Ang toll så er det ulovlig å ta maskinen med inn i landet uten å tollklarere, men det kommer an på din moral og flaks om du velger å gå på grønt.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Mac fra statene, garantispørsmål

Innleggav DocJD » lør 20.06.2009 19:21

Jeg vil takke for så mange gode svar, dette er virkelig ett godt forum, håper bare dere ikke har svart slik at jeg ikke råbber apple for spenn ;)

Fra spøk til alvor, tror heller jeg kjøper meg en iMac i Norge når skolen nærmer seg igjen, har jo tross alt en EEE og en helt kurant dell laptop som duger til nett og vanlig jobbing, den er treg dog.

Igjen, tusen takk for alle gode svar :-)
medlem i 178 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]