Humac - Omlevering tar flere uker?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Humac - Omlevering tar flere uker?

Innleggav akamond » ons 15.07.2009 14:13

Macbooken min har sprukket for tredje gang, og jeg har krav på å få pengene igjen eller omlevering ifølge forbrukerkjøpsloven.
Ringe Humac i stad og fortalte dette. Fikk fortalt at jeg måtte levere macbooken til en humac forhandler for at de deretter sendte den inn til Apple England for å godkjenne at det er snakk om reklamasjon. Dette tok vanligvis flere uker, men med middels fart estimerte han tiden fra 1 til 2 uker.
Er dette lov?
Jeg bytte inn macbooken min til en ny en, men det hjalp visst heller ikke.
Finnes det noen lover og regler som kan få litt fortgang i saken min?
Sist endret av akamond den ons 15.07.2009 14:47, endret 1 gang
medlem i 222 måneder
 

Re: Omlevering tar flere uker?

Innleggav Nilka » ons 15.07.2009 14:35

Dette er en av Apples mange synder når det kommer til forbrukefiendtlighet og brudd på nors forbrukerkjøpslov. Det at Humac tar denne praksisen videre er etter min mening skremmende. Ved ommlevering har du rett til å beholde produktet du har kjøpt intill du mottar erstatningsproduktet. Om dette ikke skjer innen 3 uker har du krav på den hele og fulle kjøpesummen tilbake og ikke nok med dette. Om du har hatt utlegg som er knyttet til maskinen og som du ikke lenger vil kunne utnytte har du krav på erstatning på det også. Eksempelvis ram som du har kjøpt selv og installert som du ikke kan ta med deg rett i en ny maskin, Ja det siste er ganske ekstremt men så godt er vi faktisk beskyttet av norsk forbrukerkjøpslov.

For lover og regler bruk Lovdata og les gjennom forbrukerkjøpsloven. Anbefaler deg å lese hele og ikke bare deler av den.
medlem i 238 måneder
 

Re: Omlevering tar flere uker?

Innleggav akamond » ons 15.07.2009 14:46

Takk for fin hjelp. Men jeg må ha noe å konkret å komme med. Hadde ikke nok argumenter å komme med når jeg snakket med kundebehandleren på Humac. Han mente at dette var Apples feil. Men jeg sa at det kan jeg vel ikke noe for, for jeg har jo kjøpt macbooken av dere. Han sa at det var synd for meg, men slik var polycien der. Har lest mye på lovdata.no men bare kommet fram til loven om avhjelp.

Etter mye om og men så skulle jeg visstnok få lånemaskin når det var gått en 1 uke, men føler fortsatt at det er under hva jeg kan forvente. I tillegg veit jeg at det kommer til å bli mye styr om å få den lånemaskinen, og i tillegg må jeg reise 2 timer med bil for å komme til nærmeste Humac butikk.

Takker og bukker for all hjelp jeg kan få som kan hjelpe meg til å få det jeg har krav på fra Humac.
(Jeg kjøpte macbooken min fra Humac på grunn av at jeg regnet med bedre service derfra, enn fra apple.no, men så feil kan man ta)
medlem i 222 måneder
 

Re: Humac - Omlevering tar flere uker?

Innleggav Nikoraisan » ons 15.07.2009 15:14

Akamond: send meg en PM med referansenummeret ditt, så skal jeg sjekke opp litt ting for deg. Jeg mistenker at du har misforstått det vedkommende har sagt og/eller at vedkommende har ordlagt seg merkelig. Noe av det du har skrevet er ikke prosedyre ved en slik sak. Jeg vil også anbefale deg å stort sett se bort ifra synsing om lovtekster i nettforum generelt, da de aller fleste svarene er basert på hva man skulle ønske det sto fremfor hva som faktisk står der. Folk legger til info de ønsker, og trekker fra info som ikke passer.

Nilka: Mye av det du skriver er komplett oppspinn. Enkelte ting er egne tolkninger (som du strengt tatt ikke kan fremlegge som fasit), og andre ting står det rett og slett ingen ting om i forbrukerkjøpslovens tekster. Hvor du har fått informasjon som dette lurer jeg ikke så veldig på, men det at du fremstiller den som direkte lovtekst er mer skremmende en at Humac skulle ta Apples praksis videre.

Alle andre: Ja, jeg jobber i Humac. Men det jeg skriver i dette innlegget hadde jeg skrevet uansett om jeg hadd jobbet i Humac, Eplehuset, Elkjøp eller whatever. Objektivitet er en dyd. Dette vet Nilka at jeg mener, da han og jeg kjenner hverandre fra før.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Humac - Omlevering tar flere uker?

Innleggav keiserjohn » ons 15.07.2009 16:24

Blir du avskåret fra maskinen din mer en en uke kan du spør om lånemaskin.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Humac - Omlevering tar flere uker?

Innleggav akamond » ons 15.07.2009 16:39

Som jeg har skrevet fikk jeg dette tilbudet. Men av erfaring så er det mye kluss og babb med den lånemaskinen, og i tillegg har jeg lang reisevei.
Hadde det vært første eller andre gang jeg måtte ha avhjelp så sier forbrukerkjøpsloven at jeg har krav på lånemaskin etter 1 uke. Men dette er jo en annen sak da jeg ønsker å levere tilbake maskinen, da Humac ikke har klart å reparere feilen ved 2 forsøk.
medlem i 222 måneder
 

Re: Humac - Omlevering tar flere uker?

Innleggav Globerotta » ons 15.07.2009 16:48

Fra Lov om forbrukerkjøp, §49: Skal selgeren omlevere, kan forbrukeren holde tilbake det han eller hun har mottatt, inntil omlevering skjer.

Se også på disse spm./svar fra Forbrukerrådet, som kan/kan ikke ha relevans for deg:

http://forbrukerportalen.no/faq/omlevering_pc
http://forbrukerportalen.no/faq/1073635575.18

Generelt: ofte vet ansatte i butikker lite om Forbrukerkjøpsloven, så greit å printe ut fra Lovdata og gule ut for de. Samme gjelder fra Forbrukerrådets sider.

NB! Få alt skriftlig, slik at du har det videre som dokumentasjon til eventuelt Forbrukerrådet/Forbrukertvistutvalget. Email er f.eks. bra.

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: Humac - Omlevering tar flere uker?

Innleggav Incrediboy » ons 15.07.2009 18:10


Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Humac - Omlevering tar flere uker?

Innleggav slogmo » man 03.08.2009 22:29

akamond skrev:Men dette er jo en annen sak da jeg ønsker å levere tilbake maskinen, da Humac ikke har klart å reparere feilen ved 2 forsøk.

Altså. I fare for å virke pirkete.
De har jo rettet feilen. Problemet er at feilen har oppstått med den nye delen.
Da blir det jo en fortolkningssak mtp loven.

Kjøpsloven:
§ 32. Heving
I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

Ergo så kan man heve kjøpet istedenfor å få et prisavslag iht §31.

§ 31. Prisavslag
Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.

Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren.

Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede.

Okei.... Altså kan man få et prisavslag om ikke mangelen rettes eller omleveres iht §29 til 30.

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)
Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

Så som man ser. At selger kun har 2 forsøk er ikke en absolutt sannhet.
Man har ikke krav på å heve kjøpet når man leverer inn varen med feil for 3 gang.
For selger kan påberope seg at det er særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Hvem bestemmer i så fall det? Selger? Forbruker? Kongen?

Så kommer da det store spørsmålet.
"Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel".
Hva menes med det?
Når man får byttet en topcase e.l. er det da samme mangel når delen med mangelen allerede er byttet? Teller det som samme mangel, eller er det en ny mangel?
Loven er ikke 100% absolutt, og desverre så kan det få negative konsekvenser for forbrukerene.

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: Humac - Omlevering tar flere uker?

Innleggav TheRealChristoffer » man 03.08.2009 22:35

de har rett på å sende til tekniker og. De i butikk er ikke datateknikkere og kan ikke avgjøre om det er samme feil. Derfor de må sendes inn til noen som kan bekrefte det. men en sprekk for 3 gange r da lett å se syns jeg.

Det med lånemaskin kan man få etter 1 uke HVIS kunde MÅ ha en maskin. er det til msnbruk så tror jeg neppe du får en maskin

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Humac - Omlevering tar flere uker?

Innleggav akamond » tor 27.08.2009 22:17

Da er denne saken oppklart. Det tok litt over 4 uker fra jeg sendte den inn til saken min var over.
Møtte opp på Humac i Oslo og fortalte at maskinen min skulle inn for omlevering pga sprekk. Mannen bak disken tok imot maskinen (uten å se på den) og sendte den videre til Humacs service. Derfra ble den sendt videre til Apple. Maskinen ble hos Apple i ca 3 uker før jeg fikk godkjent reklamasjonen. Eller jeg fikk faktisk ikke svar fra verken Apple eller Humac når saken min var løst, og måtte hele tiden ringe til dem og be om status og purre hver gang maskinen "satt fast" i køen.
Eneste alternativet jeg fikk var å levere inn maskinen, og med diverse renter fikk jeg igjen 10% mindre enn hva jeg ga for maskinen ny. Min var 1.5 år gammel. Pengene måtte jeg også purre på hele tiden, tok ca 1.5 uke.
Men alt gikk veldig smertefritt bortsett fra litt lang reklamasjonstid, og altfor dårlig kommunikasjon fra Apple/Humac.

Angående lånemaskin fikk jeg denne akkuratt 1 uke etter at jeg leverte den inn. Det også uten spørsmål, men måtte selv ta kontakt med verkstedet og fikse det. Men synes Humac gjorde en meget god service på lånemaskin servicen.

Dette var min historie.
medlem i 222 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]