Flekk inni LED cinema display

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Flekk inni LED cinema display

Innleggav rihno » man 20.07.2009 11:19

Kjøpte nettopp et LED display 24" og alt så ut til å være fryd og gammen. Da så jeg det: En liten flekk - så ut som støv som lå utenpå glassplata - prøvde å tørke den vekk. Ved en nærmere titt så jeg at flekken er inn i skjermen - ser ut som om den er bak "alt", altå ikke bare bak glassplata. Er dette en feil i displayet som kvalifiserer til ny skjerm, eller er det som i "gamledager" at man må godta litt... Eller er det noe som rett og slett kan ordnes med en dunk?!
medlem i 178 måneder
 

Re: Flekk inni LED cinema display

Innleggav johnnygrandis » man 20.07.2009 11:24

Jeg hadde krevd ny skjerm, betaler ikke i dyre dommer for å få noe slikt....
medlem i 189 måneder
 

Re: Flekk inni LED cinema display

Innleggav HenrikWL » man 20.07.2009 12:04

Hmm... Høres ut som om det kan være en såkalt "død pixel"? Et kjent problem med LCD teknologien, og de aller fleste produsenter tar forbehold om at en skjerm kan inneholde et visst antall døde pixler (2-3 stykker, mener jeg å ha lest). Sist jeg sjekket, var det kun Samsung som garanterte 0 døde pixler på sine skjermer.

Nå er det riktignok en stund siden sist jeg sjekket, så det kan jo ha skjedd en utvikling her. Mulig andre her er mer oppdatert enn meg.

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 

Re: Flekk inni LED cinema display

Innleggav LilleLykketrollet » man 20.07.2009 12:27

HenrikWL : Det er stor forskjell på LCD og LED. Det blir som å sammenligne en motorsykkel med en bil. Begge to tar deg fra A til B, men en feil på motorsykkelen er ikke det samme som på en bil.

Hadde jeg vært deg rihno så hadde jeg ringt til Apple og sendt den inn. Du har uansett to ukers returrett som du kan benytte deg av.
medlem i 184 måneder
 

Re: Flekk inni LED cinema display

Innleggav andreasbk » man 20.07.2009 12:32

Hvis det er pixel feil så godtar som oftest ikke Apple dette som en garantisak før det er 3-4 døde pixler. Har selv 2 døde pixler på iMacen min på 24", kjipt å vite at de er der, men det er ikke noe som plager meg på daglig basis...

Brukerens avatar
medlem i 191 måneder
 

Re: Flekk inni LED cinema display

Innleggav krsk0 » man 20.07.2009 12:49

Er den kjøpt på nett eller i butikk?
Vis den er kjøpt på nett er det 14 dagers angrerett.
Vis den er kjøpt på elkjøp er det 30 dagers retur.
Er den kjøpt på eplehuset, humac osv. er det lov og gå ned og prøve og få en ny skjerm.
medlem i 185 måneder
 

Re: Flekk inni LED cinema display

Innleggav HenrikWL » man 20.07.2009 13:00

LilleLykketrollet skrev:HenrikWL : Det er stor forskjell på LCD og LED. Det blir som å sammenligne en motorsykkel med en bil. Begge to tar deg fra A til B, men en feil på motorsykkelen er ikke det samme som på en bil.


En vanlig misforståelse.

Nei, det er ingen stor forskjell. Forskjellen på "vanlig" LCD skjermer og LED skjermer er at på vanlig LCD så er det lysrør som står for bakgrunnsbelysningen, mens på LED er det lysdioder. Men begge deler er LCD, og er utsatt for de samme svakhetene som LCD teknologien gir.

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 

Re: Flekk inni LED cinema display

Innleggav FT » man 20.07.2009 13:42

har noe lignende på en MacBook Pro, ser ut som det er kommet støv mellom baksiden av skjermen og lyset
medlem i 179 måneder
 

Re: Flekk inni LED cinema display

Innleggav trooooond » man 20.07.2009 13:59

Vil bare poengtere at det også KAN komme støv (eller insekter for den saks skyld, se youtube :-D ) på innsiden av glasset. På iMac er det relativt enkelt å ta av glasset foran, jeg vil tro det ikke er så mye mer avansert på Cinema Displayet heller. Men mulig dette bryter garantien, så ta uansett turen til Eplehuset, Humac el.

Forøvrig helt enig med Henrik her. Ille at produsenter og forhandlere bruker LED-termen for å markedsføre LCD-skjermer. En tv markedsført som LED-TV er pr dags dato intet annen enn en LCD-TV som benytter en ny form for bakbelysning enn tidligere, jf nest siste innlegg. For all del, svart-nivå har blitt bedre med denne teknologien, men kan på ingen måte forveksles med de kommende OLED-skjermene, som produsenter og forhandlere "tilfeldigvis" har forvirret kundene til å tro allerede er tilgjengelig i butikkene.

Avsporing i forhold til tråden dette, men jeg synes denne misoppfatningen kan belyses. :-)

Brukerens avatar
medlem i 191 måneder
 

Re: Flekk inni LED cinema display

Innleggav rihno » man 20.07.2009 15:14

Det var i butikk - Tell i Stavanger. Får ta meg en tur innom når anledningen byr seg. Jeg tror ikke det er pixel feil, men det ser ikke ut som om det ligger rett bak glassplaten heller. Kanskje støv på led belysningen? Får håpe de er snille og greie og ordner opp. Litt kjipt med den skjønnhetsflekken på en så dyr ting.
medlem i 178 måneder
 

Re: Flekk inni LED cinema display

Innleggav HenrikWL » man 20.07.2009 15:16

Ja, det er best å ta den inn for sikkerhets skyld. Men hvis det viser seg at det er en vanlig død pixel, så ville ikke jeg håpet på noen ny skjerm med mindre det er veldig mange av dem.

Kjipt, men sånn er LCD, desverre.

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]