Apple Care vs andre typer forsikring

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Apple Care vs andre typer forsikring

Innleggav olemarius » tor 23.07.2009 11:09

Hei,

Jeg bor i Kina, Beijing og skal kjøpe en 15" Macbook pro og iPhone 3GS når jeg drar til norge nå slik at jeg får trekt fra mva etc på enkeltpersonforetaket. Totalpris ca 25000 NOK.

Mitt inntrykk er at det går an å få forsikringer som både er rimeligere og bedre enn Apple care, men har et par spm:

1. Hva heter en slik forsikring? Har jeg skjønt det riktig om det er verdigjenstandforsikring?
2. Jeg ringte min bank, Sparebank1 ang. verdisak forsikring, og de sa jeg måte ha bolig eller bil forsikring før jeg kunne få en slik. Jeg har ingen av delene, og bor i Kina så det skjer ikke. Betyr det at banken min er kjiip, eller at jeg er screwed?
3. Hva dekker en slik forsikring? Hardware? Tyveri? Vannskader? Ulykker?

Supert om noen kan peke meg til en bra løsning :-)

UPDATE: Jeg ringte nettopp If, og så lenge jeg bor i utlandet er jeg ganske fucked med tanke på å kjøpe forsikring gjennom dem eller andre forsikringsselskap. Dersom jeg kjøper igjennom f.eks. Elkjøp kan jeg imidlertid få en forsikring der.
medlem i 192 måneder
 

Re: Apple Care vs andre typer forsikring

Innleggav HenrikWL » tor 23.07.2009 12:40

Jo, men tamt stress å skulle sende PCen din over hele jordkloden til Elkjøpe dersom det skulle være noe da.

I ditt tilfelle så ville jeg kanskje gått for en Apple Care, da den er global etter hva jeg skjønner. Sure, du klarer sikkert å finne billigere ordninger her hjemme, men spørs vel om ikke vinninga går opp i spinninga ettersom du må sende PCen så langt dersom det skulle være noe.

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 

Re: Apple Care vs andre typer forsikring

Innleggav Cybbe » tor 23.07.2009 13:01

Applecare er ikke en forsikring. Det er bedre å se på det som en utvidet garanti og support. Jeg har ikke full kontroll på hva det koster i Norge, men i utgangspunktet er det 3 års garanti via forbrukerkjøpsloven uansett. Begge deler skal i utgangspunktet dekke feil eller mangler som oppstår på maskinen din, ie. at skjermen eller hovedkortet eller noe annet ikke lenger fungerer. Det dekker ikke tyveri, skader osv. Den viktigste forskjellen er nok at Applecare vil gi deg global dekning (du har garanti via kjøpsloven om du er i Kina også, men Apple kan kreve at det tas gjennom utsalgsstedet i Norge) noe som gir det mulighet til å benytte deg av lokale reperasjonsløsninger, du slipper å krangle på telefon med en eller annen kundebehandler som ikke er klar over norsk regelverk, og du har også tilgang på Apples telefonsupport.

Om du har en reiseforsikring, så vil den normalt dekke tyveri utenfor hjemmet. Undersøk dekningen på hva du allerede har.

Klarer du finne en god forsikring som dekker det meste, og gir deg global dekning, vil det gi deg en bredere dekning enn hva Apple kan gi, selv om det kan ta lengre tid å få reparert maskinen. Jeg tror det er en bedre løsning. Jeg bestilte nylig en MBP13", og valgte Applecare, men jeg fikk det for £46 (utdanningsrabatt), og ville ikke vært dekket av norsk forbrukerkjøpslov (kjøpt i UK). Om jeg kjøpte en maskin i Norge til bruk i Norge, og til vanlig pris, ville ikke Applecare vært et alternativ. Det som taler for at du burde vurdere det er først og fremst at du kan få den reparert hvor som helst, inkl Kina.

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Apple Care vs andre typer forsikring

Innleggav olemarius » tor 23.07.2009 13:35

Jeg vet ikke hvorvidt jeg kommer til å bli boende i Kina i mer enn et år, så jeg kan vel utvide 1-års garantien når slutten av 1-års perioden nærmer seg også om nødvendig.

Forstod jeg det riktig om det er slik at så lenge jeg bor i norge, så trenger jeg ikke 3års apple care garanti da kjøpsloven dekker det samme som denne?
medlem i 192 måneder
 

Re: Apple Care vs andre typer forsikring

Innleggav HenrikWL » tor 23.07.2009 13:40

Ja, det stemmer. Det eneste Apple Care gir deg som ikke kjøpsloven gir deg er telefonstøtte.

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 

Re: Apple Care vs andre typer forsikring

Innleggav Willygdraft » man 31.08.2009 10:45

Forbrukerkjöpsloven dekker bare fabrikk feil, dvs du må bevise at feilen var der fra begynnelsen. Har du ACPP så går du bare til eplehuset eller humac og de vil fikse problemet så lenge det ikke er selvpåfört. Jeg har ikke hatt applecare på mine tidligere maskiner, men når jeg nå skal kjöpe meg macbook pro kommer jeg definitivt ha det. Vet at forbrukerkjöpsloven er bra i Norge, men det kan også bli en lang sak og med ACPP så löses det ganske så fort. Dessuten er Applecare veldig flinke på telefonen og hjelper deg med alt mulig.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Apple Care vs andre typer forsikring

Innleggav HenrikWL » man 31.08.2009 11:00

Dersom feilen ikke er selvpåført, må det nødvendigvis være en fabrikkfeil og dermed dekket av forbrukerkjøpsloven.

Og har man innboforsikring så blir Apple Care i praksis en grisedyr telefonsupportavtale - og ingen telefonsupportavtale er verdt 3 laken.

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 

Re: Apple Care vs andre typer forsikring

Innleggav MjhZ » man 31.08.2009 11:07

Batteri og harddisk får lengre levetid med AppleCare, supportlinja koster deg 350kr saken, så be my guest.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Apple Care vs andre typer forsikring

Innleggav HenrikWL » man 31.08.2009 14:48

Tja, skal vi se:

Apple Care Protection plan for Macbook Pro (15" og 17"): 3090,-

Da får man gratis support, og er beskyttet mot harddiskkræsj og batterisvikt i 3 år.

Hvis vi så velger å avstå fra ACP, og er pessimistiske (både harddisk og batteri svikter etter 2 år og 1 mnd, slik at forbrukerkjøpsloven ikke dekker det):

Macbook batteri: ca. 1200,-
250GB harddisk (sannsynligvis langt billigere om 2 år, men vi antar dagens pris): ca. 400,-
Telefonsupport x 3 (seriøst, hvem bruker telefonsupport?): 1050,-
Totalt: 2650,-

Så... Med mindre du planlegger å ringe telefonsupport 5+ ganger i løpet av 2 år, så vil det ikke lønne seg med ACP.

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 

Re: Apple Care vs andre typer forsikring

Innleggav slogmo » man 31.08.2009 17:37

Så du skal kjøpe utstyret her i Norge mens du er en svipptur hjemom?
Hva vil det koste å kjøpe det i Kina, regner med man kan bestille med Norsk tastatur der siden man kan det i USA bla.
Har du innboforsikring i Kina?
Burde jo finnes forsikringsselskaper der som tilbyr innboforsikring eller noe alá tabbeforsikringene man får kjøpt i Norge.

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Apple Care vs andre typer forsikring

Innleggav eelay » man 31.08.2009 18:21

Må bare nevne dette da ikke alle er klar over det.
Kjøper du noe gjennom firmaet ditt, slik som du nevner i posten din, så gjelder IKKE forbrukerkjøpsloven da denne er men å beskytte forbrukere og ikke firma.
Du vil da i utgangspunktet ha 1.år produktgaranti fra Apple som du kan utvide med Applecare.

Om du bør ha en forsikring eller Applecare er vel et spørsmål om hva du er redd for skal hende..Er du redd for at maskinen skal krasje, dø, hardwarefeil o.l. er vel applecare veien å gå. Er du mere redd for tyveri, miste i bakken +++ er forsikring tingen etter min mening.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Apple Care vs andre typer forsikring

Innleggav slogmo » man 31.08.2009 22:07

Godt poeng, visste det var noe jeg glemte å skrive. :)

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]