Reparasjon av MBA - ikke garanti

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Re: Reparasjon av MBA - ikke garanti

Innleggav petterandreas » ons 14.10.2009 15:38

Hei,

Her var det mange sterke meninger, både for og mot din sak trådstarter. Men det virker som svært få har en reel kompetanse innenfor feltet.

I motsetning til de fleste kommentarer her, kan jeg bidra med min faktiske erfaring i lignende sak. I likhet med @frankem har jeg opplevd at skjermfestet (skjermfestene i mitt tilfelle) plutselig knakk en dag denne sommeren.

Jeg ringte umiddelbart til min Eplemann (om jeg kan kalle han det), og forklarte dette problemet. Han kunne meddele at svake skjermfester er et stort og nokså kjent problem på MBA-fronten. Jeg sendte maskinen min inn og fikk således montert en splitter ny skjerm uten noen kostnader fra min side. Maskinen ble, hvis du lurer på det, kjøpt på lanseringsdagen.
noxon skrev:Om du kan sannsynliggjøre at du har brukt maskinen normalt (ditt eget skussmål skal holde i massevis), så er det butikken som må bevise at det IKKE er en reklamasjonssak. De må altså bevise at du har vært uforsiktig, og at det ikke er andre årsaker bak slitasjen (materialtretthet under normal bruk skal f.eks. ikke forekomme).

Selvfølgelig må bruken din samsvare med @noxon sin formulering. I tillegg ser jeg ikke av innlegget ditt hva som faktisk er galt annet enn at "det ene hengslet er ødelagt". Jeg har derfor antatt at du har lidd under samme problem som meg, og så mange andre før deg.

Om du er beskyttet innunder kjøpsloven eller garantien bryr jeg meg fint lite om, da resultatet er og blir det samme: dette skal du overhodet ikke måtte betale for.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Reparasjon av MBA - ikke garanti

Innleggav Dozerbabar » søn 18.10.2009 15:28

Dette er en kjent feil og går mest sannsynlig på reklamasjonen om maskinen er over ett år, garanti hvis den er under ett år.

Ingen grunn til panikk :)
medlem i 215 måneder
 

Re: Reparasjon av MBA - ikke garanti

Innleggav BjornE » søn 18.10.2009 16:42

Det er en ting jeg ikke med min beste vilje kan forstå når det gjelder Mac og Apple.

Hvorfor får så mange tråder mhp. garanti og reklamasjon utrolig negative kommentarer? Dersom man skulle tro flertaller her inne gjelder ikke norsk lov, kun Apple sin lov. Det virker som om det er korrekt at uansett hva som skjer med maskinen burde man koste reparasjoner selv og eventuellt heller kjøpe ny maskin enn å bry Humac eller Eplehuset?

Dette er helt utrolige holdninger! Apple er i Norge gjennom en rekke underleverandører og disse følger norsk lov - ferdig med det! Er maskinen gått i stykker på uforklarlig vis innenfor en ramme av 5 år -> løp til butikken!!!!! Og krev din rett!

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: Reparasjon av MBA - ikke garanti

Innleggav noxon » søn 18.10.2009 17:17

Ja, du kan så si, men jeg tror det går litt i spekulasjon også. Om apple/eplehuset/humac kan påstå at en mangel ikke kan godtas som reklamasjon, så kan de også deretter ta betalt for reparasjonen, som gir alle sammen gevinst (apple fordi eplehuset/humac har serviceavtaler som plikter de å kjøpe reservedeler direkte fra apple, og eplehuset/humac fordi de da kan ta betalt for tiden som blir brukt. Og svært mange kunder er av den arten at de ikke ønsker å ta en krangel videre, eller ikke kjenner rettighetene sine godt nok, så da er det nok mange som heller betaler de tusenlappene en reparasjon koster over det å ta saken videre til forbrukerrådet og/eller ftu. Det skal også sies at OM du skulle ta det videre, så snur de ofte i sin sak og tilbyr deg "gratis reparasjon som goodwill". Og Apple vet inderlig godt at de fleste brukerne ikke vil bytte til PC uansett om de blir behandlet dårlig ved en anledning,
medlem i 238 måneder
 

Re: Reparasjon av MBA - ikke garanti

Innleggav BjornE » søn 18.10.2009 22:10

Humac og Eplehuset må snart forstå at de ikke er alene om å pushe Apple lenger - store seriøse forhandlere er med i konkurransen. Grunnen til at disse er store og seriøse er at de har forstått at en seriøs forhandler ikke krangler om småkroner - de etterstreber tilfredse kunder som ikker tramper ut av butikken i drittsinne på grunn av en inkompentent ekspeditør og krangling om norsk lov gjelder eller ikke!

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: Reparasjon av MBA - ikke garanti

Innleggav Dozerbabar » tor 22.10.2009 22:32

I alle dager BjørnE. Tror du virkelig ikke Eplehuset og Humac gjør det de kan for forbrukerne?

Hvis du hadde drevet en bedrift og det hadde kommet en kunde inn og ville reklamere på noe som ikke er en reklamasjon (batteri/hd over to år f. eks.), hadde du selv tatt kostnaden på reklamasjonen og gått i tap på det?

Jeg tviler på det.

Norske forbrukere må slutte å oppføre seg som småunger. Selv om vi har en fantatastisk forbrukerkjøpslov i Norge så er det ikke ALT som dekkes.

Som jeg har nevnt tidligere her så er denne feilen en kjent sak hos Apple. Stikk til nærmeste verksted og vis den fram og du får det dekket. Ikke noe problem. Kjenner flere som har fått det.
medlem i 215 måneder
 

Re: Reparasjon av MBA - ikke garanti

Innleggav noxon » tor 22.10.2009 23:54

Dozerbarbar: nei, eplehuset og humac gjør IKKE det de kan for forbrukerne. Hadde de gjort det så hadde de vært langt mer effektive. Jeg har selv hatt, og flere jeg kjenner til har hatt, maskiner med defekter inne hos begge kjedene hvor de har hardnakket stått på sitt og sagt at "disk over 1 år kan ikke reklameres på da det er slitedel". Det var først med grundig begrunnet klage og trussel om å ta det videre at de var villige til å ta det på egen kappe, SELV om loven helt klart sier at det er deres ansvar. Og hele prosessen tok flere måneder. Det er definitivt ikke å gjøre "det de kan for forbrukerne".

Til sammenligning, så har jeg ved flere anledninger måtte levere tilbake disker til komplett pga defekter. Sist gang sendte jeg mail på onsdag, fikk RMA-nummer på torsdag, sendte inn disk på fredag, fikk svar på tirsdag om at de hadde sjekket disk og valgt å gjøre omlevering, som så ble gjort på onsdag og jeg hadde disken tilbake i mine hender på fredag. Det tok 1.5 uke INKL frakt. Og ikke en gang var det en person som satt og påstod at harddisk var slitasjedel og derfor ikke kunne byttes.

En standard harddisk av den typen som apple setter inn i sine maskiner koster ikke mer enn 500, maks 1000kr i innkjøpspris, men siden apple setter logoen sin på den (selv om det er en NØYAKTIG lik disk som den til 500) så tar apple 2000kr for den. Og tvinger eplehuset/humac til å benytte disse diskene når de skal reparere.

Forøvrig er det ikke gitt at det ikke er reklamasjonsrett på en harddisk på over 2 år heller, en imac og en laptop er å regne som helhetlige maskiner som er ment å vare 5 år, og derunder går også alle delene som hører til. Bransjen har også vært veldig flinke selv til å ha lange garantier på harddisker (3-5 år) som gjør at man har en viss forventning til hvor lenge en disk skal vare. Man kan også finne flere saker hos FTU som viser til nettopp det at deler som alene kanskje ikke har mer enn 2 års varighet vil ha 5 års reklamasjonsrett om de er en del av et helhetlig produkt - deriblant spesifikt mot harddisker.

Nei, alt dekkes ikke, men Apple er langt mer strenge på hva som dekkes enn hva som lovlig er ift forbrukerkjøpsloven, og du skal ikke lete lenge for å finne bevis på det (bare se her i dette forumet eksempelvis).
medlem i 238 måneder
 

Re: Reparasjon av MBA - ikke garanti

Innleggav TheRealChristoffer » fre 23.10.2009 0:08

RNJ skrev:Min kones MacBook Air er defekt ettersom det ene hengsel som holder skjermen på plass er ødelagt. Maskinen er kjøpt hos Elkjøp i Sandvika for 1,5 år siden. Vi bor i Oslo. Det er ikke kjøpt Apple Care eller annen forsikring.

Hvor bør vi levere maskinen for raskest og best mulig reparasjon?

Jeg antar at dette ikke er en garantisak og at vi må betale reparasjonen selv.


Ble maskinen fikset gratis?


dette skal du overhode ikke betale for! om det er en slitedel så skal du ikke betale heller. på sletedeler er det 2 år loven gir. og hengsler er da en slitedel. så uansett hva de sier så skal dette dekkes av loven.


Jeg annbefaler veldig å ha en forsikring på en bærbar maskin til over 10 tusen

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Reparasjon av MBA - ikke garanti

Innleggav magnesa » fre 23.10.2009 0:10

Ikke helt saklig det der.. 2000kr for en Harddisk?

Ikke min erfaring, og de fleste apple harddiskene er helt standard, feks toshiba 160gb, ikke snakk om at de har 500 i utgift og belaster 2000.

Uansett er det mange som har meget positive erfaringer med apple.

Senest idag valgte jeg å ringe apple, siden nye macbook pro har falt i pris, jeg var innenfor 14dagers angrerett, men trengte ikke å si mye, hun spurte om jeg heller ville ha 600kr tilbake på konto, i stedet for å sende tilbake og bestille en ny maskin.

Ja takk sa jeg, og alt var ordnet.. riktig nok ikke en reklamasjon.

En god kamerat av meg måtte bytte inverter 2x, kjøpt fra applestore. Dette ble ordnet raskt og effektivt av eplehuset, god service.

3. gangen den ble ødelagt (2,5år gammel macbook) så sa han at han ville heve kjøpet, applestore tilbød han en ny maskin. Først tilbød de siste macbook modellen, hvit, men han hadde kjøpt en svart en, som han betalte ekstra for. Da tilbød de han istedet en helt ny alu macbook. Og han hadde som sagt INGEN problemer...

Så det finnes gode eksempler på at apple følger normale reklamasjonsregler..
medlem i 211 måneder
 

Re: Reparasjon av MBA - ikke garanti

Innleggav noxon » fre 23.10.2009 7:08

Du får ringe og spørre eplehuset/humac selv om du ikke tror meg på hva de tar. Husk at om du leverer inn en maskin på reklamasjon, og de avviser reklamasjonen så kan de ta undersøkelsesgebyr og penger for tiden det tar å reparere, og bare det alene er ca en tusenlapp.
medlem i 238 måneder
 

Re: Reparasjon av MBA - ikke garanti

Innleggav Dozerbabar » lør 24.10.2009 22:23

Vel, hvis du mener en disk på reklamasjon eller garanti så er det vel en selvfølge at de får en ny harddisk av Apple som de setter inn?

Når du skal betale for en ny disk så bruker de ikke disker fra Apple. Sjekk fakta før du uttaler deg. De gangene jeg har måttet kjøpe ny disk til en bærbar her i familien så har jeg fått helt standard Hitachi-disker uten Apple-logo. Da er det heller butikkene som har høye priser på disken. Kanskje de tar betalt for å sette den inn også, ikke bare for disken? Hva vet jeg. Nå om dagen kjøper jeg det på nettet og gjør jobben selv i steden.

Angående Apple så har de vært vanskelig, det er det ikke tvil om, men så vidt jeg vet så snudde de og dekker nå disker innenfor to år. Jeg kan ta feil, men det er i hvertfall det jeg har hørt.

Og hvorfor klager du på gebyrer hvis reparasjon ikke blir godkjent på reklamasjon eller garanti? Hvis det sitter en eller annen servicekar og bruker tid på å feilsøke maskinen din så mener du at han ikke skal ta betalt for jobben bare fordi reparasjonen ikke dekkes av reklamasjonsretten? Da tipper jeg det hadde vært mange serviceverksteder igjen på sikt... Forøvrig tar det 600 kr på Eplethuset. Vet ikke hva de tar på Humac og andre.

Det er godt du ikke bor i et annet land enn Norge hvis det er forbrukerrettighetene du mener du har. Du har det mer enn godt nok her i landet :)
medlem i 215 måneder
 

Re: Reparasjon av MBA - ikke garanti

Innleggav Maxell » lør 24.10.2009 22:42

At Apple er meget vanskelig å ha med å gjøre, er ingen hemmelighet. De presser også forhandlerne sine til det ytterste. Resultatet er at vi har to kjeder i Norge - Eplehuset og Humac - hvor man til stadighet må krangle og begrunne ting for å få igjennom relativt klare reklamasjoner.

Og når det gjelder prising av HD skal jeg ikke uttale meg om, for det har jeg ikke erfaring med, men se f.eks. på minnebrikkene som Apple selger, hvor i ALL VERDEN har de funnet prisene sine hen? Dette må jo være en "tenk på et tall"-lek som har gått helt over styr.

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Reparasjon av MBA - ikke garanti

Innleggav ondeper » lør 24.10.2009 23:50

Prisene på ekstra minne er slik fordi Apple ikkje ønsker å bruke ressurser på ettermontering når kunden med enkelthet kan utføre dette sjølv.

Det er forstålig at Apple tenker slik, sjølv om det skremmer enkelt kunder med lav teknisk kompetanse.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Reparasjon av MBA - ikke garanti

Innleggav slogmo » søn 25.10.2009 3:44

Kanskje Apple bruker "Kongometoden" når de fastsetter prisene på minne?

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: Reparasjon av MBA - ikke garanti

Innleggav Maxell » søn 25.10.2009 14:32

ondeper skrev:Prisene på ekstra minne er slik fordi Apple ikkje ønsker å bruke ressurser på ettermontering når kunden med enkelthet kan utføre dette sjølv.

Det er forstålig at Apple tenker slik, sjølv om det skremmer enkelt kunder med lav teknisk kompetanse.


Jeg skjønner ikke hvor du har den infromasjonen fra, men uansett kan det ikke forklare at du kan ETTERBESTILLE minnebrikker fra Apple Store til en pris som ikke ligner på virkeligheten.

Har du en forklaring på det også?

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Forrige

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere