Reparasjon av MBA - ikke garanti

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Reparasjon av MBA - ikke garanti

Innleggav RNJ » søn 16.08.2009 0:11

Min kones MacBook Air er defekt ettersom det ene hengsel som holder skjermen på plass er ødelagt. Maskinen er kjøpt hos Elkjøp i Sandvika for 1,5 år siden. Vi bor i Oslo. Det er ikke kjøpt Apple Care eller annen forsikring.

Hvor bør vi levere maskinen for raskest og best mulig reparasjon?

Jeg antar at dette ikke er en garantisak og at vi må betale reparasjonen selv.
medlem i 193 måneder
 

Re: Reparasjon av MBA - ikke garanti

Innleggav Traktor » søn 16.08.2009 0:24

Det er garantert ikke en garanti sak, men det kan være en reklamasjons sak, det skader ikke å prøve ;) Så lenge dere ikke har brukt maskinen uforsvarlig eller er skyld i skaden selv tror jeg du får det reparert gratis

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Reparasjon av MBA - ikke garanti

Innleggav RNJ » søn 16.08.2009 8:35

Takk for svar!

Er det noen som vet hvor jeg bør levere maskinen for reparasjon - Elkjøp, Humac, Eplehuset eller et helt annet sted?
medlem i 193 måneder
 

Re: Reparasjon av MBA - ikke garanti

Innleggav industrialheads » søn 16.08.2009 9:56

I hovedsak er dette en reklamasjonssak, men det kan også være garantisak. I følge norsk lov er det tre års garanti på denne type produkter uansett hva Apple måtte påstå.

Lever maskinen der du kjøpte den, og ta med kvitering.

Mvh

iHeads

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Reparasjon av MBA - ikke garanti

Innleggav JoeYsen » søn 16.08.2009 10:26

industrialheads skrev:I hovedsak er dette en reklamasjonssak, men det kan også være garantisak. I følge norsk lov er det tre års garanti på denne type produkter uansett hva Apple måtte påstå.

Lever maskinen der du kjøpte den, og ta med kvitering.

Mvh

iHeads


Dette er helt feil, hvis du skal sitere eller henvise noe til Norsk lov så burde du lese hva som står i Norsk lov (lovdata.no). Deretter burde du lese deg opp på forskjellen mellom garanti og reklamasjon FØR du uttaler deg med råd til personer.

----------------------

Til deg som startet innlegget:

Siden du har kjøpt macen i Norge, har man en reklamasjonsrett på 5 år på bærbar data, som gir deg rett i å klage, men ikke rett i din sak.

Jeg har akkurat det samme problemet med min mba og det koster mellom 5000-6400 for å få reparert. Må bytte ut hele skjermen. Prisene er innhentet fra forskjellige verksteder/service provider

Levere du den inn hos Elkjøp så sender de den til InfoCare.

Lykke til
Sist endret av JoeYsen den søn 16.08.2009 10:32, endret 1 gang
medlem i 183 måneder
 

Re: Reparasjon av MBA - ikke garanti

Innleggav Traktor » søn 16.08.2009 10:29

Industrialheads hvordan får du dette til å bli en garanti sak? Garanti er noe levrandøren gir, som i dette tilfelle er apple som kun gir 1 års garanti. Altså det kan ikke være en garanti sak så lenge han ikkke har apple care. Noe han sier han ikke har.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Reparasjon av MBA - ikke garanti

Innleggav Lord_Linus » søn 16.08.2009 10:33

Hei, Garantien har gått ut da den er på et år. Men som mange andre sier, du har inntil femårs reklamasjonsfrist fra kjøpsdato så lenge vi snakker om et privat kjøp. For å reklamere så må du hendvende deg til selger(Elkjøp). Det kan også være smart å lage et lite skriv der det står at du vil reklamere på produkt bla bla bla, og så henviser du til lovparagrafen. Så får du bare vente å se hva som skjer. De vil sikkert ta maskinen inn til sjekk, og resultatet av denne sjekken vil avgjøre om de vil dekke reparere skaden gratis eller ikke.
medlem i 186 måneder
 

Re: Reparasjon av MBA - ikke garanti

Innleggav RNJ » søn 16.08.2009 12:24

Takk for svar. Da leverer jeg maskinen til Elkjøp og så får vi se hva som skjer. Det viktigste er å få den reparert så fort som mulig.
medlem i 193 måneder
 

Re: Reparasjon av MBA - ikke garanti

Innleggav frankem » ons 14.10.2009 13:36

Har hatt min MBA i 1,5 år og vært kjempefornøyd... Men, i går knakk det ene festet / hengselen. Tror nok at dette er et svakt punkt spesielt på denne maskinen. Jeg har ei kone som låner den av og til - men verken hun eller meg selv er direkte "hardhendte". På den annen side - jeg har aldri brukt en bærbar maskin så mye noen gang før (siden den er så lett og håndterlig, med en svært behagelig skjerm - og responderer lynkjapt etter å ha vært i dvale, så blir det veldig mange "skjerm opp / skjerm ned "øvelser" i løpet av en dag.

Var i tvil om jeg skulle bestille en ny MBA, eller om jeg nå skulle gå for en MBP med tilsvarende skjerm... det ble det siste. Er spent på om det blir en ned- eller opptur :-P

Kjøpte forøvrig MBA-en via applestore. Tipper at de er standhaftige hva gjelder reklamasjon på noe slikt som dette (de vil vel hevde unormal slitasje eller hardhendt bruk).
medlem i 174 måneder
 

Re: Reparasjon av MBA - ikke garanti

Innleggav noxon » ons 14.10.2009 13:54

Om du kan sannsynliggjøre at du har brukt maskinen normalt (ditt eget skussmål skal holde i massevis), så er det butikken som må bevise at det IKKE er en reklamasjonssak. De må altså bevise at du har vært uforsiktig, og at det ikke er andre årsaker bak slitasjen (materialtretthet under normal bruk skal f.eks. ikke forekomme).

Jeg foreslår at du skriver et brev der du henviser til forbrukerkjøpsloven og dine forventninger til at varen skal ha en varighet på langt over 2 år, og at hengselen på skjermen må kunne tåle normal bruk i løpet av denne perioden. At den ikke gjør det anser du som en mangel, da du hadde forventninger om at maskinen skulle kunne lukkes og åpnes under daglig bruk, da det er det en slik laptop er ment å gjøre. Si også samtidig at du gir de mulighet til å reparere, og om de skulle avvise reparasjonskravet uten å gi en grundig begrunnelse for hvorfor, så kommer du til å ta saken videre til forbrukerrådet og forbrukertvistutvalget om nødvendig.

Apple VIL prøve seg på å avvise reklamasjon, med påstand om at det er slitasjedel. Ikke godta det uten en nøye grundig beskrevet undersøkelse fra verksted.
medlem i 239 måneder
 

Re: Reparasjon av MBA - ikke garanti

Innleggav Burrell » ons 14.10.2009 14:07

Ikke at det er mye trøst, men Apple tar visst ikke denne på sin kappe selv om man har betalt i dyre dommer for Apple Care :rolls eyes:

http://discussions.apple.com/thread.jsp ... 0&tstart=0
http://www.engadget.com/2009/02/26/macb ... -warranty/

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: Reparasjon av MBA - ikke garanti

Innleggav iKarlsen » ons 14.10.2009 14:38

Om man skal kjøpe noe nytt nå, så gå på Expert eller Elkjøp og ta med en forsikring de tilbyr. Disse dekker absolutt alt. Jeg mener det er bedre å kjøpe denne tjenesten fremfor Applecare.

Garanti gjelder vel forsåvidt i 1 år, men jeg tror ingen er lovpålagt denne garantien. Men i følge norsk lov har du i allefall reklamasjonsrett i 5 år.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Reparasjon av MBA - ikke garanti

Innleggav Freimen » ons 14.10.2009 15:12

Har du reiseforsikring av den gode typen? (med en gang du forlater huset, og ikke av den 2 døgn før trer inn varianten) Denne dekker like mye som Elkjøps forsikringer.

Og hvis du tilfeldigvis er LO organisert så ring og snakk med forsikringen du da har gjennom LO favør... (http://www.lofavor.no) der er det standard med "Hammer-i-skjermen-forsikring".

dette er en bærbar maskin, så reiseforsikringen er et logisk førstevalg...

Lykke til.. ;D

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Reparasjon av MBA - ikke garanti

Innleggav iKarlsen » ons 14.10.2009 15:20

Ja, men det er ofte en stort MEN. Mange reiseforsikringer nedskriver poroduktet ditt, samt skyhøy egenandel på 2-4000. Jeg vet om enkelte forsikringselskaper som nedskriver med 20-25% årlig på produktet... Altså en Mac som i dag koster 10500 kroner, har en verdi om et år på 10500*0,8= 8400, og år 2 er den verdt 8400*0,8=6720, år 3 er macen din verdt 5376. Dette er da med en nedskrivingsverdi på 20%.

Med dette samt en egenandel på 2000 sitter du med et produkt om tre år som er verdt: 5376-2000= 3376.
Dette er ikke en gang nok til å få igjen en Mac Mini.

Med disse dummyforsikringene man får i enkelte butikker så får du igjen en tilsvarende modell til en egenandel på 5-600 kroner.

MERK: det er langt ifra alle forsikringselskaper som opptrer med disse vilkårene, men noen gjør, og det bør sjekkes opp før man velger å bruke forsikringselskapet til slike tilfeller.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Reparasjon av MBA - ikke garanti

Innleggav Freimen » ons 14.10.2009 15:27

hmmm merkelig... når jeg har fikset noe på via min reiseforsikring har jeg fått produktet reparert mot en egenandel. (hvem vil vel ha penger tilbake når dette lar seg reparere)
Men finnes maange forskjellige betingelser fra selskap til selskap. Så ring og sjekk ut.

Med mindre du kjøpte forsikring i butikken, da går du for den... eller prøv reklamasjonsvarianten..eller... eller....

føler dette blir mye gjentagelser.... melder meg ut...

Men sjekk før du avskriver mulighetene. :-D

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Neste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]