Kjøpte programmer forsvant, også kjøpt musikk fra Itunes

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Kjøpte programmer forsvant, også kjøpt musikk fra Itunes

Innleggav zammy » ons 19.08.2009 14:40

Jeg har en macbook, kjøpt oktober 2007. I sommer krasjet harddisken, og jeg fikk ny. Jeg hadde officepakken på cd, så jeg har de viktigste programmene til skolestart. Men jeg hadde også bla. iphoto, idvd, garageband, som jeg ikke vet hvordan jeg skal få igjen. Jeg innbiller meg at disse programmene fulgte med da jeg kjøpte maskinen. Vet noen om dette kan stemme? Hva gjør jeg for å få de igjen? Hadde jeg bare trengt maskinen til skolearbeid hadde jeg vel aldri kjøpt mac... I tillegg får jeg ikke tak i musikken jeg har kjøpt på Itunes. Jeg har lagt den inn på Ipod, men det går ikke an å overføre fra Ipod til Itunes, så jeg får ikke brent cd'er med kjøpt musikk.

Det er helt umulig å få tak i support på tlf, finnes det ikke noen mailadrese? Jeg finner ingen. Jeg er absolutt IKKE imponert over apple....
medlem i 188 måneder
 

Re: Kjøpte programmer forsvant, også kjøpt musikk fra Itunes

Innleggav arntss » ons 19.08.2009 17:24

Her har vel også brukeren sviktet litt.
ALLTID HUSK BACKUP!!!
Dessuten fikk du med 2 stk disker med maskinen når du kjøpte den. Den ene er OSX, den andre er iLife som inneholder iPhoto, Garageband etc.

Når det gjelder musikken du har kjøpt gjennom iTunes så går det på deg som bruker.
Det finnes flere programmer som kan hente musikken din fra iPoden din inn på en hvilken som helst maskin og du kan da legge den inn på en ny iTunes på din nye maskin.

For å spille av musikken du har kjøpt på iTunes på en annen maskin/annet bibliotek, så autoriserer du maskinen fra menylinjen > store (i alle fall på Engelsk).
Da får du spilt av musikken du har kjøpt gjennom iTunes på din gamle maskin.

Men husk alltid å ha backup. Da blir alt så mye enklere når ting virkelig går galt.
Dette kan skje alle.

Har aldri hatt bruk for å kontakte Apple, så jeg har dessverre ikke noe e-post adresse til deg.

arntSS

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Kjøpte programmer forsvant, også kjøpt musikk fra Itunes

Innleggav slogmo » ons 19.08.2009 18:41

At folk med Leopard ikke bruker Time Machine er for meg helt utrolig.
Er jo helt suverent. Alt man trenger er en ekstern disk så skjer alt automatisk.

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Kjøpte programmer forsvant, også kjøpt musikk fra Itunes

Innleggav zammy » tor 20.08.2009 22:02

Takk for tilbakemeldingene, jeg skal se om jeg får orden på sakene når jeg kommer hjem igjen. Jeg har lagret alle dokumenter og det meste av musikken på ekstern harddisk, så dette var ikke verdens undergang, men krasjen skjedde akkurat idet jeg plugget i ekstern harddisk for legge inn bilder, musikk, filmer og diverse fra de siste 4-5 mnd der jeg hadde vært sløv... Når det gjelder Time Machine var dette helt nytt for meg når det var lagt inn som nytt program på den nye harddisken. Jeg er sikker på at det vil hjelpe meg mye i fremtiden!
medlem i 188 måneder
 

Re: Kjøpte programmer forsvant, også kjøpt musikk fra Itunes

Innleggav cladi » tor 20.08.2009 22:37

Musikken du har KJØPT på iTunes er det såre enkelt å få tilbake. Har du den på en iPod, er det det aller enkleste: Start iTunes, fjern krysset for automatisk sync, høyreklikk på iPod i stolpen til venstre i programvinduet, klikk på "overfør kjøpt musikk", eller hva det nå står. Og vips, så har du musikken tilbake.

I tillegg: Apple reklamerer ikke for dette, men sender du en mail til iTunes-support og forklarer situasjonen på en høflig måte, sender de deg en link som gjør at du kan laste ned musikken din på nytt.

Som andre har påpekt: Programmene dine finner du jo på CD-platene som fulgte med maskinen.
medlem i 199 måneder
 

Re: Kjøpte programmer forsvant, også kjøpt musikk fra Itunes

Innleggav Bicebic » lør 22.08.2009 1:11

Hva med programmer kjøpt i itunes? Jeg har kjørt recovery, har backup av all musikken min som er kjøpt der, men har ikke noe av programmer... Programmer for noen hundrelapper, så er litt surt... Noen som har svar?
medlem i 191 måneder
 

Re: Kjøpte programmer forsvant, også kjøpt musikk fra Itunes

Innleggav zammy » tir 25.08.2009 20:19

Takk igjen for alle svar. Jeg har fått andre programmer enn de som fulgte med macen da jeg kjøpte den. Jeg snakket med de på Eplehuset om dette med programmene, og fikk til svar at dersom jeg ønsket å beholde de nye programmene måtte jeg ikke legge inn de jeg fikk fra cdene som fulgte med. Disse ville i tilfelle erstatte de jeg har fått nå. Det eneste programmet jeg savner er Iphoto. Vet noen hvordan jeg kan få tak i bare dette ene programmet, evt noe som er like bra? En ting til; jeg skriver matteoppgaver i word, og før krasjen hadde jeg equation editor i word. Den har jeg ikke lengre. Jeg vet jeg lastet denne ned fra nettet gratis. Er det noen som vet hvor man finner den?
medlem i 188 måneder
 

Re: Kjøpte programmer forsvant, også kjøpt musikk fra Itunes

Innleggav lrg » tir 25.08.2009 20:41

Bicebic skrev:Hva med programmer kjøpt i itunes? Jeg har kjørt recovery, har backup av all musikken min som er kjøpt der, men har ikke noe av programmer... Programmer for noen hundrelapper, så er litt surt... Noen som har svar?
Hvis du spør iTunes support veldig pent, kan det hende de aktiverer programmene for nedlasting igjen. De gjør det i enkelttilfeller, men vet ikke om du kan være så heldig at de aktiverer alt for deg.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Kjøpte programmer forsvant, også kjøpt musikk fra Itunes

Innleggav arntss » tir 25.08.2009 20:48

Vedr iPhoto og installering av dette:
Har du begge diskene som fulgte med maskinen ny, så ligger iPhoto der.

Ved å laste ned programmet Pacifist, så kan du installere kun iPhoto uten å installere hele iLife pakken, som også ligger på disk 2.

Spør du meg, så har ikke jeg funnet programmer som gjør like god jobb som iPhoto på Macen.

Men... du har et program fra Google som heter Picasa.
Dette er gratis og kan lastes ned her.
En video om hvordan Picasa fungerer finner du her.
Jeg liker ikke dette programmet, men det er smak og behag, så det er bare å teste det ut og se om du liker det.
Jeg vet det er personer her på forumet som liker dette programmet bedre enn iPhoto.

arntSS

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]