Kan de ta betalt for reklamasjon?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Kan de ta betalt for reklamasjon?

Innleggav Sew » man 28.09.2009 18:46

Jeg ringte apple support på 815 00 158 for å reklamere på et produkt.

Det var tydigvis endel styr å få tak i rette person, så jeg ble høflig bedt om å vente til denne var ledig. Jeg spurte om de ikke kunne ringe tilbake, noe mange MODERNE bedrifter med lange køer har begynt med, noe de ikke kunne. Jeg syns det var greit da jeg gjerne ville bli ferdig med saken. Ventingen varte minst 35-40 min, så totale samtaletid ble 51 min.

Nå ser jeg på mobilregningen min at jeg har blitt fakturert med 220 kroner for reklamasjonen. Er dette virkelig noe jeg skal betale? En normal samtale med samme lenge ville kostet mellom 20-30 kroner. Har de virkelig lov til å ta så mye i minuttet for at jeg skulle kunne gjøre noe jeg har rett til (reklamasjon)? Det er ikke min feil at de lager varer som inneholder feil.
medlem i 185 måneder
 

Re: Kan de ta betalt for reklamasjon?

Innleggav musher » man 28.09.2009 18:49

http://www.apple.com/no/contact/ skrev:Hvis du vil ha teknisk support på telefon, ringer du 815 00 158. Åpningstider: mandag-fredag kl. 08.00–19.45, lørdag kl. 10.00–17.45. Du kan bruke dette nummeret for gratis telefonsupport i 90 dager fra kjøpsdatoen for de fleste Apple-produkter. Hvis produktet ditt dekkes av en AppleCare Protection Plan, slipper du også å betale for supporten. Ellers betaler du fra NOK 359,– hver gang du trenger support.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Kan de ta betalt for reklamasjon?

Innleggav Dorkfish » man 28.09.2009 18:55

Man bruker ikke mobiltelefonen sin til slikt. man bruker fasttelefon. Har man ikke det, låner man.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Kan de ta betalt for reklamasjon?

Innleggav Sew » man 28.09.2009 19:01

Det står ingenting om reklamasjon og minuttpris.

Det skal ikke koste en ukjent pris for en haug med venteminutter for reklamasjon. Reklamasjon er en rett, og det er ikke min skyld at apple har laget et eledig produkt. Hadde vært vanlig takst kunne jeg godtatt det, men 4-5 kroner minuttet der 80% er venting. Hvis det er slik at de kan ta hva de vil uten å oppgi prisen for slike telefoner, hvorfor ikke bare ta hele nyprisen på varen og del på antall minutter slik at det hele blir en nullkostnad for dem?
medlem i 185 måneder
 

Re: Kan de ta betalt for reklamasjon?

Innleggav Magnus Christensen » man 28.09.2009 19:04

Sew skrev:Det skal ikke koste en ukjent pris for en haug med venteminutter for reklamasjon.

Det er ikke en ukjent pris. Det er et spesialnummer, og er priset fra teleselskapet. Se f.eks. OneCall: http://www.onecall.no/index.php?content ... uct=mobile

Edit: Se forøvrig mer generelt om prising hos Post- og teletilsynet:
http://www.npt.no/portal/page/portal/PG ... _d_v=50519
medlem i 198 måneder
 

Re: Kan de ta betalt for reklamasjon?

Innleggav Sew » man 28.09.2009 19:46

Ok. Skal gi meg på det, men apple burde gitt mulighet til å bli oppringt med så lange ventetider. Det er slik moderne og gode kundebehandlere opererer.
medlem i 185 måneder
 

Re: Kan de ta betalt for reklamasjon?

Innleggav eisa01 » man 28.09.2009 20:46

Reklamasjon skal skje uten kostnad for forbrukeren, dermed kan du kreve å få telefonutgifter dekket. Disse må du derimot kunne dokumentere, søkte igjennom FTU sine avgjørelser, og fant ingen hvor dette ble dekket. Det ble alltid begrunnet med at kravet ikke var dokumentert, mens andre utgifter ble dekket.

http://ftu.waspx.net/index3.asp?Saknr=20050022
Innklagde tilpliktes også å erstatte klagerens dokumenterte utgifter med kr 620,-. Telefonutgifter er ikke dokumentert og tilkjennes ikke.


edit:
Her er en sak hvor de delvis fikk dekket telefonutgiftene:
http://ftu.waspx.net/index3.asp?Saknr=20040243
Klagerne kan også kreve erstatning for økonomisk tap som følge av mangelen, jfr. kjøpsloven § 40. De har dokumentert kr 595,20, og Utvalget finner tilstrekkelig sannsynliggjort at de også har hatt telefonutgifter av noen størrelse. Kravet på kr 2.500,- er derimot ikke dokumentert, og erstatning tilkjennes skjønnsmessig med kr 1.000,-.

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Re: Kan de ta betalt for reklamasjon?

Innleggav T.B.Hansen » man 28.09.2009 20:57

Ironisk nok er antagelig hovedgrunnen til at Apple har så dårlig support at det er mye mindre problemer med Apple-produkter enn med datautstyr fra andre produsenter...

(Ja, dette er godt dokumentert, og reklamasjonstallene finnes på nett om man gidder å søke. Selv har jeg brukt Mac i mer enn 15 år, og kan telle antall supporttelefoner på 1/2 hånd. Alle gjaldt samme mandagsprodukt.)

Men dette er naturligvis til liten trøst de få gangene man trenger å klage.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Kan de ta betalt for reklamasjon?

Innleggav Frekk » man 28.09.2009 22:47

Nja.. I siste rapporten sluppet av RESCUECOM (2. kvartal) ble Asus ranket som den mest pålitelige, med apple på andre og Lenovo på 3. Forøvrig ble Asus også ranket som nr 1 i 1.kvartalet foran lenovo og apple.
medlem i 200 måneder
 

Re: Kan de ta betalt for reklamasjon?

Innleggav Magnus Christensen » tir 29.09.2009 0:03

Det ironiske er at Apple antagelig har valgt et 815-nummer for å gjøre det enklere for forbrukeren, mens forbrukeren derimot hadde kunnet spart store summer om Apple bare hadde gått for et vanlig Oslo-nummer.

Tenk hva Telenor og de andre leverandørene tjener på denne galskapen av noen priser...

Edit: Et tips når det gjelder 5-sifrede nummer, som også er dyre å ringe til, er å slå 915 før de 5 sifrene. Vips har det blitt et vanlig mobilnummer.
medlem i 198 måneder
 

Re: Kan de ta betalt for reklamasjon?

Innleggav budbringeren » tir 29.09.2009 1:41

Selvfølgelig skulle det vært slik som du her nevner, veldig urettferdig!

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Re: Kan de ta betalt for reklamasjon?

Innleggav T.B.Hansen » tir 29.09.2009 3:05

Frekk skrev:Nja.. I siste rapporten sluppet av RESCUECOM (2. kvartal) ble Asus ranket som den mest pålitelige, med apple på andre og Lenovo på 3.

RESCUECOM er vel et privat, tidligere ganske ukjent supportfirma, og ikke et internasjonalt byrå av den typen vi tidligere har sett tall fra. Tallene fra RESCUECOM avviker drastisk fra andre statistikker, og er heftig debattert på nettet...

Poenget var uansett, at hadde Apple vært avhengig av god support for å holde på kundene, ville de gitt det.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Kan de ta betalt for reklamasjon?

Innleggav Incrediboy » tor 01.10.2009 22:23

God support / Dårlig support vil alltid være et tema man ikke kan enes om...

Jeg har vært i direkte kontakt med Apple Support 3 ganger i løpet av mine 8 år som mac bruker - og jeg har alltid mottatt service som jeg vil karakterisere som særdeles bra. To ganger ble mitt produkt byttet etter verifisert feil over telefon -> UPS mann på døren dagen etterpå med emballasje som produktet gikk inn i. Ble sendt avsted, og 6 dager senere hadde jeg nytt produkt på døren.

Dette skjedde begge gangene.

I mine øyne leverer Apple uovertruffen service for kunder med produktfeil innen egne garantiordninger (Noe som absolutt ikke var saken da min tidl klassekamerat sin Acer maskin begynte å sprekke i plasten.... men det er en annen historie..)

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]