Kjøpt ny Mac. Hvordan får jeg garanti?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Kjøpt ny Mac. Hvordan får jeg garanti?

Innleggav petter268 » lør 17.10.2009 10:36

Er det bare sånn at jeg sender den til Apple, eller eplehuset. Så reparer de dem gratis?
medlem i 182 måneder
 

Re: Kjøpt ny Mac. Hvordan får jeg garanti?

Innleggav Henrik Christiansen » lør 17.10.2009 10:43

Apple har en garanti på ett år fra kjøpsdato på alle sine maskiner.
Hvis noe går galt, ringer du Apple, forklarer hva som skjedde (f.eks. at maskinen var DOA, Dead On Arrival) og de vil ta den tilbake gitt at det er en garantisak og ikke din skyld at maskinen har fått skaden/blitt ødelagt.

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Kjøpt ny Mac. Hvordan får jeg garanti?

Innleggav eirikeidem » lør 17.10.2009 12:02

I Norge har vi en svært sterk forbrukerkjøpslov som beskytter oss forbrukere. Hvis det oppstår en feil på produktet i løpet av reklamasjonstiden, som for datamaskiner er 5 år, så kan man reklamere på dette. Jeg hadde en 3,5 år gammel Macbook med flere sprekker i. Denne leverte jeg til Eplehuset, og de reparerte den gratis. Har forøvrig gjort dette med flatskjerm TV, mobiltelefon og annet...
For detaljer se forbrukerkjøpsloven kapittel 6, §27 Reklamasjon. http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#27
medlem i 196 måneder
 

Re: Kjøpt ny Mac. Hvordan får jeg garanti?

Innleggav julnaw » lør 17.10.2009 15:09

dette så spennende ut ..
et spørsmål til dere eksperter om dette :P (handler ikke om mac eller apple i de hele tatt )
min PS3 er nå blitt ødelagt, altså den leser ingen CDer. Jeg tror den er over et år gammel og kjøpt hos Expert, hva kan jeg gjøre ? får jeg reklamasjons selvom det har gått over ett år? det er vist problemer med laser leseren, må jeg betale for reparasjon ? eller kanskje billigere å kjøpe den nye slim versjon ?
takk for hjelpen !!
medlem i 174 måneder
 

Re: Kjøpt ny Mac. Hvordan får jeg garanti?

Innleggav Dorkfish » lør 17.10.2009 16:36

Forbrukertvistutvalget har bestemt at DVD-spillere har 5 års reklamasjon, så da ser jeg ingen grunn til at din PS3 ikke skal ha det. Ironisk nok ble dette bestemt da en PS2 tok kvelden for tidlig. Elkjøp tapte på alle punkter.

Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt kontakt med Expert med en gang. Jo lenger du venter, jo vanskeligere blir det.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Kjøpt ny Mac. Hvordan får jeg garanti?

Innleggav petter268 » lør 17.10.2009 22:09

Trenger man kvitering hvis det går noe galt med produktene? Hvis tv´en gikk i stykker, og den var kjøpt på elkjøp for 1 år siden. Kunne jeg kommet å få den fikset uten å levere noe kvitering? De har meg jo i databasen!
medlem i 182 måneder
 

Re: Kjøpt ny Mac. Hvordan får jeg garanti?

Innleggav Dorkfish » lør 17.10.2009 22:50

Noen butikker er flinke til å ta vare på kvitteringer for deg, andre ikke. Det er alltid best å ha den orginale kvitteringen du fikk når du kjøpte produktet.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Kjøpt ny Mac. Hvordan får jeg garanti?

Innleggav petter268 » søn 18.10.2009 11:08

Jeg kjøpte min Macbook Pro av en privat person. Jeg lurer på hvordan skal jeg få levert inn mac´en på reprasjon eller hvis det kommer opp et problem som skal gå på garantien? Må jeg få kviteringen av han?
medlem i 182 måneder
 

Re: Kjøpt ny Mac. Hvordan får jeg garanti?

Innleggav Dorkfish » søn 18.10.2009 11:26

Det bør du alltid ha. Kjøper du brukt bør du be om å få kvitteringen også.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Kjøpt ny Mac. Hvordan får jeg garanti?

Innleggav eirikeidem » søn 18.10.2009 13:59

Jeg har levert produkter på El-Kjøp uten å ha kvitteringen tilgjengelig. De har alt lagret i systemet. Jeg kjøpte en flatskjerm på El-Kjøp i Bergen og leverte den til reperasjon i Trondheim. Det var ikke noe problem, men vil ikke tro at dette er like lett i alle butikker hvis du ikke har kvitteringen.
Det hører med til historien at jeg leverte tven inn til reperasjon for den samme feilen tre ganger, og hvis samme feilen oppstår etter tredje reperasjon har man krav på nytt produkt. El-Lkøp var ikke vanskelige på dette. Da TVen var to år gammel hadde de ikke denne i butikken lengre, og jeg fikk i stedet et nytt produkt. Min TV var toppmodellen det året jeg kjøpte den, og jeg fikk toppmodellen da jeg skulle få nytt produkt. Fantastisk god deal =)
medlem i 196 måneder
 

Re: Kjøpt ny Mac. Hvordan får jeg garanti?

Innleggav slogmo » søn 18.10.2009 16:58

@petter268:
Hvor lenge du ligger i database o.l. varierer sterkt fra butikk til butikk.
Da jeg jobbet i bransjen så ble alle TV'er registrert, og informasjon ble sendt inn til Lisenskontoret (eller hva det nå het).
Så selv om butikken ikke har deg i databasen (av varierende årsaker) så skal man faktisk kunne finne kjøpsdato basert på når den ble meldt inn til Lisenskontoret. :D

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron