"apple erstatter ikke bottom-case lengre"

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Re: "apple erstatter ikke bottom-case lengre"

Innleggav aavar » ons 06.01.2010 18:11

Da har jeg endelig fått et delvis svar fra apple. En hyggelig svensk jente ringte meg og hadde ett par spørsmål (som selvsagt var besvart i brevet) om hvor sprekkene er og hvor maskinen ble levert inn osv...
Hun sa at de sannsynligvis ikke ville gi meg erstatning siden dette ikke er et kjent problem (?). Men hun skulle ringe meg tilbake i løpet av uken, etter blant annet å ha pratet med Eplehuset osv...
Så får vi se hva som skjer...
Hvis apple gir meg et svar som sier at de ikke vil gi meg noen form for erstattning... Hvor går jeg da? DIrekte til Forbrukerrådet, eller? Jeg kjenner jeg er veldig usikker på hvor saken står da...

Aavar

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: "apple erstatter ikke bottom-case lengre"

Innleggav ida_m » man 18.01.2010 21:28

Jeg har akkurat hatt problemer med min macbook også, det løsna en hvit remse nede ved siden av museflaten, altså den mest vanlige feilen, denne ble fikset gratis. Men det løsna også en hvit flik helt øverst over skjermen, denne feilen var visst ikke så vanlig, og mpx som jeg kjøpte macen av mente jeg måtte betale reparasjonen av dette selv.

Derfor søkte jeg på nett, og fant mange andre som hadde hatt samme problem. Sendte med bilder og linker av macbooker med samme feil, og påpekte at når det er en kjent sak at Apple har hatt svakheter med plasten, og det er mange andre med skade akkurat samme sted, så er det mest sannsynlig en svakhet ved macen.

Deretter påpekte jeg at mpx er underlagt norsk forbrukerkjøpslov. Selv om Apple opererer med en garantitid på ett år, gir forbrukerkjøpsloven kunder reklamarsjonsrett i 5 år på varer som f.eks bærbare datamaskiner og mobiltelefoner jf Rt 2007 s 1274.

Etter forbrukerkjøpslovens § 16 jf. § 15 litra b har varen en mangel når den ikke svarer til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper.
Da fikk jeg mail tilbake om at de hadde revurdert saken min, og at de skulle dekke reparasjonen. :-)

Så vil bare oppfordre aavar til å ikke gi seg, apple må følge norsk forbrukerkjøpslov, når du har brukt apple.no. Så hvis du kan dokumentere at mange andre har samme feilen som deg, (f.eks legge ved bilder av andre macbooker med samme feil), og det er jo i tillegg en kjent sak at det er svakheter ved plasten i disse maskinene, så er det jo en mangel. Og hvis denne macbooken har vært til reparasjon med samme feil to ganger tidligere, kan du kreve omlevering eller heving av kjøpet etter forbrukerkjøpsloven.

Men jeg ville først og fremst gjort apple klar over at de har ansvar etter norsk forbrukerkjøpslov og at det er snakk om en reklamasjon -altså ikke apple sin egen garanti.

Hvis de fortsatt ikke tar poenget, ville jeg absolutt tatt kontakt med forbrukerrådet, slik at de kan hjelpe deg videre
medlem i 171 måneder
 

Re: "apple erstatter ikke bottom-case lengre"

Innleggav aavar » man 18.01.2010 21:35

Takk for oppmuntring. Jeg har selv på mine maskiner sprekker eller begynnende sprekker i alle plastdelene på maskinen. Har du noe imot å legge ut din dokumentasjon osv. på dette?
Jeg tror dette kan hjelpe både meg og mange andre med lignende problem.

Aavar

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: "apple erstatter ikke bottom-case lengre"

Innleggav ltjenset » man 18.01.2010 21:49

Fikk akkurat avtale om omlevering av min macbook late 2007 som fikk sin tredje sprekk ved "right palmrest". Snakket med to veldig hyggelige norske menn hos Apple-support og venter på mail med spesifikasjoner på hvordan omleveringen skal foregå. Har også to sprekker på skjermdekselet, men de fikk jeg ikke reparert gratis sist den var inne til reparasjon. En solskinnshistore fra Apple-support!
Edit: Hadde reparert topcasen to ganger før.
medlem i 190 måneder
 

Re: "apple erstatter ikke bottom-case lengre"

Innleggav aavar » tor 28.01.2010 17:43

Det er ca. det samme svaret jeg har fått fra apple før...
Nå har jeg endelig fått et svar fra apple anngående min sak.

http://dl.dropbox.com/u/282798/klage_public/svar_fra_apple_sensurert.pdf

Hva gjør jeg nå?
Sender jeg det hele til forbrukerrådet, eller skal jeg sende en ny klage der jeg forklarer hvordan norsk forbrukerkjøpslov fungerer?

Aavar

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: "apple erstatter ikke bottom-case lengre"

Innleggav Maxell » tor 28.01.2010 17:55

Send en ny klage med henvisninger til at du ikke krever garanti, men reklamasjon. Vis til aktuelle lovparagrafer, siter dem gjerne (forbrukerguiden her på mac1 er et fint sted å begynne), og bare avslutt brevet med at saken vil bli oversendt forbrukerrådet for dom i FTU om klagen ikke tas til følge.

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: "apple erstatter ikke bottom-case lengre"

Innleggav Stene » tor 28.01.2010 18:52

Hahahaha, det er det dummeste jeg har lest idag! Herregud, nå må apple gi seg med dette tullet og følge norske lover. Du må bare peise på, du har selvsagt rett! Det virker som de gjør dette for at folk skal gi opp og kjøpe ny maskin.

Stå på, dette er ikke noe problem!

PS: Jeg mener ikke at kunden alltid har rett, selv om det kanskje virket sånn!
medlem i 173 måneder
 

Re: "apple erstatter ikke bottom-case lengre"

Innleggav Houd.ini » tor 28.01.2010 23:40

Dette er fullstendig utilgivelig. Enten så vet de ikke hva de snakker om (m.a.o. så kan de ikke jobben sin), eller så prøver de bevisst å lure folk som ikke vet at man har noe kalt reklamasjonsrett i Norge. Gjør som ida_m skriver:
Men jeg ville først og fremst gjort apple klar over at de har ansvar etter norsk forbrukerkjøpslov og at det er snakk om en reklamasjon -altså ikke apple sin egen garanti.

Hvis de fortsatt ikke tar poenget, ville jeg absolutt tatt kontakt med forbrukerrådet, slik at de kan hjelpe deg videre

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: "apple erstatter ikke bottom-case lengre"

Innleggav aavar » tor 04.02.2010 20:25

Holder på å skrive brev nå... får se hvordan det går ;)

Aavar

PS: Hvis noen har en mal (med henvisning til loven osv) på dette så hadde jeg blitt glad ;)

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: "apple erstatter ikke bottom-case lengre"

Innleggav kjetil02 » tor 04.02.2010 20:46

Herregud, dette er jo nøyaktig det samme som skjedde da jeg krevde omlevering etter samme feil for omtrent ett år siden. Ingen av svenskene i Irland (!) kjente det minste grann til norsk forbrukerkjøpslov. De prøvde seg med argumenter som "om det er sånn som i svensk forbrukerkjøpslov, kan du ikke få det reparert", og jeg måtte forklare dem at jeg var norsk, bodde i Norge og hadde kjøpt MB fra norsk Apple store. Burde ikke være vanskelig å forstå.

Stå på med klagen, henvis til Forbrukerkjøpsloven (i særdeleshet §§ 15, bokstav a og 16, 1. ledd.) og ikke gi deg. Det er toppen av frekkhet å påstå at sprekker i bottom case er et ukjent problem. De har reparert dette kostnadsfritt i alle fall siden min ble reparert første gang, høsten 2007.

Flickr-bildepool om "CrackBooks": http://www.flickr.com/groups/crackedmacbook/pool/

Første bilde er fra februar 2007.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: "apple erstatter ikke bottom-case lengre"

Innleggav Firestone » tor 04.02.2010 20:47

Forferdelig å lese om alle dere som har vært borti Apple sin talentløse fraskrivning av ansvar i alle disse tilfellene... jeg har selv aldri hatt noen slike saker gående med dem, men jeg har stort sett bare eid aluminiums laptoper fra Apple.

Har en plast Macbook (crackbook-serien) som kvinnfolket bruker, og den hadde sprekker på de kjente stedene da jeg kjøpte den second hand. Etter å ha lest utallige tråder om dette her fant jeg ut at jeg bare dreit i å begynne å lage styr med Apple om dette her.

Det som forundrer meg mest er hvordan i HULESTE de kommer oppi priser osm 3100 for bunndekselet? De må jo ha grusomme timespriser eller noe slikt på Apple sine serviceverksted, eller så må jo delene fra Apple være sinnsykt dyre.

Er det virkelig INGEN her i verden som produserer reservedeler til disse maskinene untatt Apple selv? Hadde jo vært fantastisk å kunnet kjøpe billige plastdeler og bytte ut selv for oss som kan skru.

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: "apple erstatter ikke bottom-case lengre"

Innleggav aavar » tor 04.02.2010 22:48

Da har jeg skrevet et brev til Apple, men jeg føler ikke jeg har fått helt fram alt jeg vil ha fram. Hvis noen av dere hadde gidda å sett på det og eventuelt forandret på det som dere synes burde endres så hadde det vært utrolig fint!
http://dl.dropbox.com/u/282798/klage_public/klage_p%C3%A5_avslag_sensurert.rtf

Aavar

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: "apple erstatter ikke bottom-case lengre"

Innleggav Maxell » tor 04.02.2010 22:50

Da har jeg endret litt på den. Hent den her: files.me.com/babelfish/vn63g8

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: "apple erstatter ikke bottom-case lengre"

Innleggav kjetil02 » tor 04.02.2010 23:25

Jeg ville skrevet det om til å fokusere på at du reklamerer i henhold til norsk forbrukerkjøpslov.

Forslag:

---
Jeg viser til svar på klage datert 25.01.2010 og saksnummer. Der opplyser du om at Apple kun gir ett års garanti på Apple MacBook. Dette er irrelevant, siden jeg reklamerer i henhold til norsk forbrukerkjøpslov.

Jeg reklamerer på grunnlag av norsk forbrukerkjøpslov, i særdeleshet §§ 15-16 og 27. Reklamasjon er å påberope seg en mangel på en ting. I følge §§ 15-16 har tingen en mangel dersom den ikke tåler normal bruk. MacBooken det gjelder, har utelukkende blitt brukt normalt, og har dermed en mangel i henhold til kjøpsloven.

§ 27 lyder: "Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år." Det er presedens på at en bærbar datamaskin er ment å vare vesentlig lengre enn to år. Derfor er reklamasjonsfristen å regne for fem år.

Videre beskrives det i § 26 følgende:

"Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren
(...)
b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30
(...)
d) kreve heving etter § 32" (slett det som ikke passer. Retting betyr reparasjon, omlevering betyr ny maskin (eventuelt av tilsvarende modell) og heving betyr pengene tilbake minus et prisfradrag. Sistnevnte lønner seg visstnok sjelden.)

§ 30, andre punktum lyder: "Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig." Det vil si at du kan kreve omlevering eller heving av kjøpet etter to reparasjonsforsøk. Jeg husker ikke hvor mange reparasjonsforsøk du har hatt så langt... :-S Er det færre enn to, kan du ta ut denne setningen.

På bakgrunn av dette krever jeg kostnadsfri reparasjon/omlevering/heving av kjøp (stryk det som ikke passer, se over) av nevnte MacBook.

Med vennlig hilsen

Aavar

---


Sjekk også denne siden:

http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop ... _en_mangel


Edit: Jeg ser at du har fått et annet forslag. Tipper det er ett fett om du velger mitt grundige eller Maxells direkte og hardtslående. :)

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: "apple erstatter ikke bottom-case lengre"

Innleggav aavar » tor 04.02.2010 23:38

Takk for svar igjen! (hva skulle jeg gjort uten mac1 i slike saker).
Ser meget bra ut, men jeg skal se nærmere på de i morgen.
Regner med at det blir en kombinasjon av de to ;)
Uansett så kommer jeg garantert tilbake med det endelige brevet og eventuelle svar jeg får fra apple :D

Aavar

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron