Jeg har akkurat hatt problemer med min macbook også, det løsna en hvit remse nede ved siden av museflaten, altså den mest vanlige feilen, denne ble fikset gratis. Men det løsna også en hvit flik helt øverst over skjermen, denne feilen var visst ikke så vanlig, og mpx som jeg kjøpte macen av mente jeg måtte betale reparasjonen av dette selv.
Derfor søkte jeg på nett, og fant mange andre som hadde hatt samme problem. Sendte med bilder og linker av macbooker med samme feil, og påpekte at når det er en kjent sak at Apple har hatt svakheter med plasten, og det er mange andre med skade akkurat samme sted, så er det mest sannsynlig en svakhet ved macen.
Deretter påpekte jeg at mpx er underlagt norsk forbrukerkjøpslov. Selv om Apple opererer med en garantitid på ett år, gir forbrukerkjøpsloven kunder reklamarsjonsrett i 5 år på varer som f.eks bærbare datamaskiner og mobiltelefoner jf Rt 2007 s 1274.
Etter forbrukerkjøpslovens § 16 jf. § 15 litra b har varen en mangel når den ikke svarer til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper.
Da fikk jeg mail tilbake om at de hadde revurdert saken min, og at de skulle dekke reparasjonen.
Så vil bare oppfordre aavar til å ikke gi seg, apple må følge norsk forbrukerkjøpslov, når du har brukt apple.no. Så hvis du kan dokumentere at mange andre har samme feilen som deg, (f.eks legge ved bilder av andre macbooker med samme feil), og det er jo i tillegg en kjent sak at det er svakheter ved plasten i disse maskinene, så er det jo en mangel. Og hvis denne macbooken har vært til reparasjon med samme feil to ganger tidligere, kan du kreve omlevering eller heving av kjøpet etter forbrukerkjøpsloven.
Men jeg ville først og fremst gjort apple klar over at de har ansvar etter norsk forbrukerkjøpslov og at det er snakk om en reklamasjon -altså ikke apple sin egen garanti.
Hvis de fortsatt ikke tar poenget, ville jeg absolutt tatt kontakt med forbrukerrådet, slik at de kan hjelpe deg videre