"apple erstatter ikke bottom-case lengre"

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Re: "apple erstatter ikke bottom-case lengre"

Innleggav mtw » ons 26.05.2010 19:49

Hvis du vil gå videre kan du vel sende en klage til Forbrukerrådet der du ber de behandle saken uansett, eventuelt videresende til den Irske.

Fant forresten kun svar fra Pixmania ved Googling (der de bedyrer at de følger forbrukerkjøpsloven)
Dette står nå også på sidene deres: "Reklamasjonsretten avhenger av den franske loven, unntatt hvis forbrukerkjøpsloven er gunstigere." Pixmania er et fransk selskap.


Men...

se hva Apple selv skriver:

"10.3. Dersom du er forbruker kommer dine rettigheter etter denne bestemmelsen i tillegg til dine lovfestede rettigheter etter Lov om forbrukerkjøp, herunder din rett til å benytte lengstefristen for reklamasjon, som er innen to år fra kjøpsdato eller innen fem år regnet fra samme dato, dersom Produktet ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lenger enn to år."

http://storeimages.apple.com/1394/store.apple.com/Catalog/no/Images/salespolicies_consumer.html
Sist endret av mtw den ons 26.05.2010 19:51, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: "apple erstatter ikke bottom-case lengre"

Innleggav Maxell » ons 26.05.2010 19:51

Høres ut som den du snakket med fra Forbrukerrådet ikke helt har peiling. Jeg ville ringt og bedt om å få snakke med noen andre.

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: "apple erstatter ikke bottom-case lengre"

Innleggav mtw » ons 26.05.2010 19:56

Håper det ok at jeg "spammer" tråden..

http://www.forbrukereuropa.no/ <-- denne kan du også prøve

Her er litt om "norske" utenlandske butikker http://www.aftenposten.no/pengenedine/article2029707.ece

fra artikkelen:

Dette må du vite
Kjøper du en vare fra en europeisk nettbutikk må du være klar over følgende:
Alle EU-land har minst syv dagers angrerett.
Alle EU-land har minst to års reklamsjonsfrist.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: "apple erstatter ikke bottom-case lengre"

Innleggav Haakon » ons 26.05.2010 20:23

aavar skrev:Har helt glemt å oppdatere her jeg... En hyggelig mann fra forbrukerrådet ringte meg for noen uker siden og forklarte meg at, og hvorfor jeg ikke har noen kjangs mot apple.


Nei, det der strider mot all erfaring jeg har om Forbrukekjøpsloven. Karen fra Forbrukerrådet tror jeg rett og slett tar feil Hvis de operer med en norsk webside rettet mot Norske forbukere, er de bundet av norsk lov. Derimot er det kanskje litt prosedabelt det argumentet at du må dokumenter at det er Apple sin feil/produksjonsfeil...
Jeg tror fremdeles du har en case. Kjør saken for Forbrukerombudet og se hva som skjer. Hvis det lander på dette Irland-greiene, så må du poste saken her, det er jo helt sykt.

Min erfaring med Apple er for øvrig meget bra; jeg reklamerte på sprukken bottom-case for 3. gang og fikk ganske enkelt kjøpssummen igjen, på en 3 år gammel maskin! Kanskje du kan referere til min case, de er kanskje helt paralelle?
medlem i 237 måneder
 

Re: "apple erstatter ikke bottom-case lengre"

Innleggav nesten_nerd » ons 26.05.2010 20:44

Hm Hm
Og her på forumet har enkelte hevdet at Mac var av så god "kvalitet"
Ja bedre kvalitet enn PC.
Og nå vil ikke Apple følge forbrukerloven en gang ?
Du har 5 års reklamasjonsrett.
Det betyr at det produktet du har kjøpt forvente å ha en levetid på minimum 5 år.
Du har krav på å få reparert maskinen eller sannsynligvis få ny maskin.
Om du hadde kjøpt den i Norge da og ikke på nett fra Irland ???
medlem i 184 måneder
 

Re: "apple erstatter ikke bottom-case lengre"

Innleggav mtw » ons 26.05.2010 20:47

Poenget er jo at han ikke har kjøpt den fra Irland.

Han har kjøpt den fra Applestore Norge.

Forøvrig har vel også Dell m.fl. kundeservice i utlandet, aldri hørt om at de ikke forholder seg til norske regler pga. det.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: "apple erstatter ikke bottom-case lengre"

Innleggav nesten_nerd » ons 26.05.2010 20:52

Da er det bare å kjøre på.
Aldri om jeg hadde gitt meg.
medlem i 184 måneder
 

Re: "apple erstatter ikke bottom-case lengre"

Innleggav aavar » ons 26.05.2010 23:02

Alt her tyder på (og jeg var også i utgangspunktet rimelig sikker på) at jeg har rett på å få kompensasjon fordi apple-store faktisk har en norsk butikk... Jeg regner med at karen fra forbrukerrådet ikke sjekket opp apple-store før han ringte meg, og heller bare så på adressen jeg hadde skrevet på klagen. Slett arbeid?
Derimot så vet jeg ikke hvordan jeg skal gå fram i forhold til bevisbyrden... Haakon, handlet du hos apple-store (jeg vet ikke om dette kan ha noe å si, men det er uansett en fordel)? kan jeg få vite saksnummeret på saken din og eventuelt se dokumentene i saken?

Kjenner at på den ene siden så har jeg lyst til å bare drite i det, for om det er noen sprekker i maskinene mine så fungerer de like bra, og jeg er ellers meget fornøyd. Men så er det den prinsippielle deler som biter meg skikkelig i viljen. Jeg skjønner ikke hvorfor apple holder på slik? Det er jo jævla dårlig reklame...? (litt OT må man ha ;))

Aavar

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: "apple erstatter ikke bottom-case lengre"

Innleggav mtw » tor 27.05.2010 0:03

http://www.appleinsider.com/articles/09/04/08/apple_addressing_cracks_on_white_macbooks_casings.html

Jeg har forresten selv en MB + en MBP.

Macbooken er en "crackbook" der det sprekker opp langs kantene..

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: "apple erstatter ikke bottom-case lengre"

Innleggav Haakon » tor 27.05.2010 15:14

aavar skrev:Derimot så vet jeg ikke hvordan jeg skal gå fram i forhold til bevisbyrden... Haakon, handlet du hos apple-store (jeg vet ikke om dette kan ha noe å si, men det er uansett en fordel)? kan jeg få vite saksnummeret på saken din og eventuelt se dokumentene i saken?


Jada, den er kjøpt via norsk AppleStore.
Jeg er rimelig sikker på at du har en god sak, og hjelper deg gjerne, men vil ikke legge ut et saksnummer her. Send meg en PM med telefonnummeret ditt, så kan vi ta en prat om det.

Håkon
medlem i 237 måneder
 

Re: "apple erstatter ikke bottom-case lengre"

Innleggav aavar » søn 06.06.2010 23:51

Beklager at jeg ikke har fått oppdatert her i det siste, men jeg vurderer å gå videre med saken. Har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal gjøre enda, men det er så mye annet som skjer at det skjer ikke noe før til neste uke uansett.

Aavar

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: "apple erstatter ikke bottom-case lengre"

Innleggav espen93 » fre 13.08.2010 0:43

Jeg er i samme situasjon, macen min har sprekt for treje gang no så lurte på om det er noe vits lage noe sak ut av det?
medlem i 203 måneder
 

Forrige

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]