"apple erstatter ikke bottom-case lengre"

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

"apple erstatter ikke bottom-case lengre"

Innleggav aavar » man 26.10.2009 17:10

Hei!
Jeg har nå hatt mine to hvite macbooks inne til reperasjon for ørtende gang hos eplehoset pga. sprekk i chassie. Og til min forskrekkelse fikk jeg beskjed om at "apple erstatter ikke bottom-case lengre". Hvordan kan de bare si dette uten videre?
Maskinene er kjøpt på Apple-Store. Hvor klager jeg og hvilken rett har jeg til å klage?Begge maskinene er innenfor kjøpslovens reklamasjonsrett, men utenfor garanti.

Aavar

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: "apple erstatter ikke bottom-case lengre"

Innleggav telluz » man 26.10.2009 17:13

Hmm, det var rart. Kanskje fordi det har kommet en ny MacBook med unibody. :-/ Ikke vet jeg, men hvor lenge har du hatt maskinene?

Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Re: "apple erstatter ikke bottom-case lengre"

Innleggav W3p » man 26.10.2009 17:15

Husk at om de har fikset samme feil tre ganger eller mer, har du rett på pengene tilbake/nymaskin.. Sjekk forbrukerloven/reklamasjonsloven.
medlem i 201 måneder
 

Re: "apple erstatter ikke bottom-case lengre"

Innleggav aavar » man 26.10.2009 20:50

Jeg husker ikke nøyaktig hvor lenge jeg har hatt maskinene. De ble kjøpt i 07 en gang... men begge maskinene har fått skiftet bottom-case minst en gang.
"Problemet" mitt er ikke å vite hva jeg har krav på (jeg har krav på å få byttet delen), men å finne fram i forbrukerkjøpsloven (for "bevis") og å vite hvor jeg skal henvende meg til apple-store.

Aavar

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: "apple erstatter ikke bottom-case lengre"

Innleggav Houd.ini » man 26.10.2009 21:05

Gjør deg kjent med forbrukerkjøpsloven, og skriv en saklig e-post til Apple der du viser til de respektive paragrafene, og sier at du vil kontakte Forbrukerrådet hvis du ikke får mer hjelp. Hvis dette er feil som du ikke er skyld i selv, og har oppstått under vanlig bruk av maskinen, ikke gi deg! Det er alt for mange forhandlere som trenerer slike saker fordi (de vet av erfaring at) forbrukerne ikke orker å gå gjennom prosessen med å klage saker inn for Forbrukerrådet osv.

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: "apple erstatter ikke bottom-case lengre"

Innleggav iceraven » tir 27.10.2009 18:24

Samme problemet her.

Hadde den inne hos humac. Fikk beskjed om at skaden i bottom-case var laget av bruker og at apple ikke fikset dette mer.

Noe for tv2 hjelper deg? :D
medlem i 225 måneder
 

Re: "apple erstatter ikke bottom-case lengre"

Innleggav Dorkfish » tir 27.10.2009 18:28

Dette er svakt av Apple. Plasten i den hvite og sorte Macbook'en er like skjør som eggeskall, så dersom de ikke lenger vil ta ansvar for denne typen reparasjon bør Forbrukerrådet og eventuelt TV2 Hjelper deg inn i bildet.

Vi kan ikke godta hva som helst bare fordi vi er lojale macbrukere.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: "apple erstatter ikke bottom-case lengre"

Innleggav iceraven » tir 27.10.2009 18:33

Jeg ba om å få oversendt arbeidsrapporten når den var inne sist.

Kjøpt våren 07.

Dette er svaret:
Det er sprekker i bunndekselet. Dette skyldes slitasje/skade i.flg Apple tnc. og de ønsker ikke å dekke reparasjonen. Reparasjon vil koste Kr: 3180.

Dette er en "sofamaskin" som fruen bruker. Tåler den ikke dette er det ikke håp.
medlem i 225 måneder
 

Re: "apple erstatter ikke bottom-case lengre"

Innleggav Dorkfish » tir 27.10.2009 18:46

Det som forundrer meg mest er at folk leser her på forumet og MÅ jo ha fått med seg at plasten ofte slår sprekker. Allikevel går de og bruker 8.000 kr på en MacBook.

Det er nesten som å plutselig skjønne at sigaretter er skadelig.

(Nå mener jeg de som kjøper en slik maskin nå. De som kjøpte før dette ble et åpenlyst problem er unnskyldt.)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: "apple erstatter ikke bottom-case lengre"

Innleggav iceraven » tir 27.10.2009 19:08

Jeg husker ikke om dette problemet var "vanlig" da jeg kjøpte. Men regnet med at apple sine produkter gjenspeilte kvalitet i forhold til pris.

Med akkurat dette produktet så har de vel forsåvidt sviktet ganske bra :)

Har nå kjøpt en helt ny mbp 13" til meg selv og det er i mine øyne en sinnsvakt suveren maskin. Så de kan hvis de vil. Plastikk er derimot ikke greia for en macbook :rolls eyes:
medlem i 225 måneder
 

Re: "apple erstatter ikke bottom-case lengre"

Innleggav Cybbe » tir 27.10.2009 19:21

Dette kan ikke Apple gjøre. Det er relativt godt dokumentert at det er en produksjonsfeil på plastikk- Macbookene.

http://www.appleinsider.com/articles/09 ... sings.html

Det er åpenbart at dette tilfredsstiller forbrukerkjøpslovens bestemmelser om en 'mangel' ved varen. Det er riktig at om dette er en slitasje- eller bruksskade så kan man ikke bruke reklamasjonsretten, men det høres ikke ut som om det er tilfelle. Jeg ville tatt med maskinen til butikken og be dem forklare og dokumentere hva det er ved maskinen som tyder på at mangelen skyldes din eller din kones bruk.

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: "apple erstatter ikke bottom-case lengre"

Innleggav Tobben85 » tir 27.10.2009 19:38

krev ny maskin! jeg gjorde det da min sprekk for tredje gang. De prøver selvfølgelig alt for å ikke gi deg ny maskin, men les forbrukerkjøpsloven og konfronter dem med hva som står der, så ordner det seg nok.
medlem i 210 måneder
 

Re: "apple erstatter ikke bottom-case lengre"

Innleggav Maxell » tir 27.10.2009 19:39

Jeg fatter ikke at Apple skal være så vanvittig trøblete når det gjelder reklamasjoner. Det er jo minst en tråd om dagen om folk som stadig må kjempe en lang kamp mot dette selskapet.

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: "apple erstatter ikke bottom-case lengre"

Innleggav slogmo » tir 27.10.2009 21:54

Over 3000 spenn for å fikse noe som er en kjent svakhet i produktet?!?
Wow, Apple fortsetter med å forundre meg.

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: "apple erstatter ikke bottom-case lengre"

Innleggav aavar » tir 27.10.2009 22:06

Tusen takk for mye bra tilbakemelding. Men er det noen som kan si meg hvor jeg kan henvende meg? Hva er adressen til Apple-Store Norge (mulig jeg er blind)? Og kan noen hjelpe meg med å trekke ut de relevante paragrafene i Forbrukerkjøpsloven? Jeg vil gjerne gjør dette riktig første gang, så jeg slipper å gjøre det flere ganger...

Aavar

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Neste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron