Reklamasjon av harddisk - har jeg gjort en feil?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Nå er du på rett spor

Innleggav Mumle » lør 23.01.2010 21:45

Det ser ut til at reklamasjonen går riktig vei.
Håper du får gjennomslag.

Time Machine er den automatiske backupløsningen som ligger i alle macer som kjører systemversjon 10.5 eller 10.6. slå opp i hjelp når du er i finder, og søk etter Time Machine.
DiskWarrior er et av de mest anerkjente programmene for å reparere directory/innholdsfortegnelse på mac-harddisker. Søk på google, så dukker det opp.
Det ser ut til at du trenger å sette deg litt inn i mac- operativsystemet.
søk i hjelp!
Les litt hver dag, etter behov.
Det finnes også enkle bøker. Søk på mac for dummies.
I det hele tatt: søk på google. så finner du som regel svar når det gjelder data.

Hvis familien vil ha et skikkelig oppslagsverk, så kjøp macbøkene til David Pogue. De er grundige, og utrolig morsomme til å være seriøse databøker.

Alle disse rådene er nyttige for nye maceiere, og de blir det heldigvis flere og flere av.
Lykke til og god helg.
medlem i 221 måneder
 

Re: Reklamasjon av harddisk - har jeg gjort en feil?

Innleggav TotallyTexas » man 01.03.2010 23:47

Oppdatering:

Jeg leverte min macbook til Eplehuset, hvor jeg ble fortalt at det kunne være min feil at hd'en var ødelagt (hadde jeg kanskje flyttet min macbook???? det kan jo ødelegge hd'en!), osv osv. Dette gikk jeg ikke med på, sa at dette skulle de ordne opp i, jeg hadde pratet med Forbrukerrådet som fortalte at en harddisk er dekket med 5 års reklamasjon. Punktum. Det trodde de ikke noe på og holdt på sitt, at dette var min feil.

Jeg ringte da til Apple og ble fortalt at jo, harddisken ER dekket med 5 års reklamasjon, og jo, det skulle ordnes, og at ALLE butikker som selger Apple produkter er informert om dette. Jeg fikk tildelt et reparasjonsnummer, som Apple sendte direkte til Eplehuset, og de bestilte med en gang en ny harddisk. Apple anbefalte at jeg ringte til Eplehuset neste dag for å være sikker på at de fikk reparasjonsnummeret, og det hadde de (men de hadde ikke lest eposten fra Apple enda).

Harddisken ble byttet ut, ingen problem, etter at jeg kontaktet Apple direkte, og med ingen kostnader for meg. Apple også informerte meg at om jeg hadde ringt dem først, så hadde jeg fått en reparasjonsnummer som jeg kunne brukt på en godkjent butikk nærmere meg (som Humac i Drammen, der jeg først leverte den). Den gamle harddisken kunne ikke jeg beholde om jeg ville få en ny (gratis) på reklamasjon. Eplehuset kunne ikke redde noe data, og jeg fikk tilbud om å sende den videre til et annet selskap som tar 8 000 til 12 000 kroner - og det var ikke verdt det for meg.

Jeg merker at denne harddisken er annerledes, den er helt stille. Den andre bråkte hele tiden, men jeg trodde det var normalt (første mac, første laptop). Får håpe alt går bra med min kjære maskin nå.

Kort fortalt, om det er noen andre som får samme problem:
1) ring Apple FØRST; det er mulighet for å få fikset mac'en på en annen butikk enn der den ble kjøpt, men da må du kontakte Apple på forhånd
2) harddisk ER dekket med 5 års reklamasjon
3) ta REGELMESSIG backup !!!!!!!

Takk for hjelpen alle sammen! :-)
medlem i 171 måneder
 

Forrige

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron