Reklamasjon av harddisk - har jeg gjort en feil?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Re: Reklamasjon av harddisk - har jeg gjort en feil?

Innleggav batten » tor 21.01.2010 20:35

Alle andre leverandører dekker interne hdd i fem år da det blir sett på som en del av produktet ja. Men en annen ting jeg reagerte på var at forbruker rådet (ikke at det er noe nytt) sier mye rart. Vanlig pris på feilsøk er mellom 600 og 1200 da dette er en vanlig time sats på et verksted. Jeg vet ikke om noen andre produkter enn mobiltelefoner som har 350 som sats på overslag. Min erfaring er ar forbrukerrådet alltid svarer det de som ringer vil høre endten det er selger eller kjøper de snakker med så er de behagelig enige!
medlem i 186 måneder
 

Re: Reklamasjon av harddisk - har jeg gjort en feil?

Innleggav SgtAlexx » tor 21.01.2010 22:53

Det begynner å bli 10-11 poster siden jeg ga deg svaret på hvordan du kan få dette dekket..

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Reklamasjon av harddisk - har jeg gjort en feil?

Innleggav Gelle » tor 21.01.2010 22:58

Godt observert... :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Reklamasjon av harddisk - har jeg gjort en feil?

Innleggav Incrediboy » tor 21.01.2010 23:32

HD vil alltid være en vanskelig sak å få gjennom da det som oftest er denne komponenten som ryker etter noen år i en bærbar maskin.

At HD ryker såpass ofte vil automatisk tilsi for en forhandler at dette er et produkt med tilsiktet levetid på to år - ergo 2 års reklamasjonsrett. Det er dette både Apple, Acer etc. har som interne retningslinjer for behandling av slike saker.

Så kan man si at "men forbrukerkjøpsloven sier 5 år..."
Vel. HD er ikke spesifisert i forbrukerkjøpsloven med en forventet levetid på 5 år. Det er her gråsonene i forbrukerkjøpsloven kommer inn. Forbruker kan si 5 år - forhandler kan si 2 år. Og med mindre der foreligger en høyesterettsdom på saken (noe det ikke gjør per i dag på HD spørsmålet - som jo er det heteste temaet ved siden av batteri) så blir det hele en uendelig diskusjon frem og tilbake mellom kjøper og selger/produsent.

Skal datamaskinen sees på som én komponent / eller skal den sees på som et kjøp bestående av ulike komponenter med ulike reklamasjonsrettigheter.
Igjen noe som er svakt beskrevet i forbrukerkjøpsloven - og som igjen gir grobunn for trøbbel mellom kjøper/selger.

Så i din sak hvor disken er 3+ år vil du ha en 5% sjanse for suksess vil jeg tro. Dette inkluderer hardt arbeid fra din side med mye masing, telefonsamtaler og brevskriving til både selger og forbrukerinstanser.

Apple gir sine kunder 3 år utvidet garanti på både HD og batteri ved kjøp av Apple Care - så om du har dette kan sjansene dine økes til 15% kanskje...
Men ikke forvent at Eplehuset skal stå klar med ny disk til deg. Du kan raskt ende opp med service-fee hos dem også dersom du bestemmer deg for å levere inn maskinen.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Reklamasjon av harddisk - har jeg gjort en feil?

Innleggav keiserjohn » fre 22.01.2010 11:19

Jeg tror hos forbrukertvist utvalget har han ca 99% Sjangse for å vinne frem.

De har alltid vært forbrukervennlig.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Reklamasjon av harddisk - har jeg gjort en feil?

Innleggav TheRealChristoffer » fre 22.01.2010 11:56

kan ta mange mnder å løse en slik sak via forbrukertvistutvalget

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Reklamasjon av harddisk - har jeg gjort en feil?

Innleggav Gelle » fre 22.01.2010 12:01

Det er riktig, men det vil skape presedens for fremtidige saker, slik at en ved å henvise til den saken så vil produsenten/selgeren gi seg.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Reklamasjon av harddisk - har jeg gjort en feil?

Innleggav serfi » fre 22.01.2010 12:13

Helt ærlig. Ring applecare. Jeg vet av erfaring at så sant dette er den disken som orginalt ble levert med maskinen, så er reklamasjon på harddisker hos apple nå 5 år. ;)

Om du allerede har ringt dem; Ring igjen.

Brukerens avatar
medlem i 171 måneder
 

tips om harddiskbytte

Innleggav Mumle » fre 22.01.2010 12:24

Jeg skal ikke blande meg i reklamasjonsreglene. Det er nok av de som har skrevet fornuftige ting her. Det er bra at noen klager, slik at vi får strammet opp butikkene.
Hurra for de som klager!

Men det tar tid. Mye tid.

Noen vil lete i denne tråden når harddisken deres er gåen. De kan bytte den selv i nyere Macbooks. Det koster ca 500 kroner. Slik gjør man:

1. Sørg for alltid å ha backup på ekstern harddisk. det beste er en dobbelt backup:
a) en fullstendig klon laget med Superduper eller Carbon Copy cloner. (Den kan du starte maskinen fra, og evt gjenskape hele disken din på kort tid.)
b) Time machine på en annen partisjon, eller en annen backupdisk. Den kan du gjenopprette brukerdataene dine fra. Men du må installere programmer på nytt. (Det finnes gode guider til dette her på mac1.)
2. Kjøp en ny harddisk i en seriøs nettbutikk. Sørg for å kjøpe en med automatisk støtsikring. Det koster en hundrelapp ekstra, og lønner seg i en bærbar.
3. Gå til http://www.ifixit.com/ og finn manualen for å åpne og reparere din macmodell.
4. Bytt den defekte harddisken med den nye.
5. a)Start opp fra den eksterne klonete harddisken, formater den nye disken og legg alt tilbake på den nye fra klonen.
Eller
b)legg inn system og programmer, og gjenskap brukerkontoen med Time Machine. Fordelen med det siste er at du får et rent system uten feilinnstillinger, men det er mer arbeid.
medlem i 221 måneder
 

Re: Reklamasjon av harddisk - har jeg gjort en feil?

Innleggav TotallyTexas » fre 22.01.2010 13:45

Til deg som forklarer hvordan bytte harddisk i en macbook - takk. Det kan være nyttig i framtiden.

Jeg skal prøve med Eplehuset og se om ikke jeg får byttet harddisken. Det er sant at ikke en harddisk nevnes i loven, men det finnes andre som har fått byttet den, og Forbrukerrådet fortalte meg senest i går at den skal være dekket i 5 år, så derfor skal jeg prøve. Jeg har meldt fra til Humac at jeg ønsker min macbook tilbake uten reparasjon, og det skal jeg få - uten kostnader for feilsøking, sier de (selv om jeg ikke helt stoler på det før jeg henter den). Da setter jeg meg på toget og drar inn til Eplehuset og begynner på nytt.

Jeg synes også det er viktig at noen tør ta kampen om noe "så lite" som en harddisk, for inntil det skrives i loven at en harddisk ikke er dekket, så vil det være mulig, men vanskelig, å få den dekket i inntil 5 år. Klart det er en kamp som for mange ikke er verdt bryet. Men for meg som er hjemmeværende mor, og som sammen med min mann har valgt å leve på én lønn, så er det faktisk ikke bare bare å få reparert min macbook. Enten jeg prøver og kommer fram med en ny harddisk, eller så gjør jeg det ikke og må vente til den kommer til toppen av prioritetslisten vår og vi kan betale for det. Så enkelt er det. Men verdt et forsøk er det!

Nå et nytt spørsmål om min harddisk, mens vi venter på utfallet av denne saken, til dere som kan mer om dette: Hvordan ble den utslitt? Jeg har aldri sett én eneste film på macbooken, har brukt den kun til epost, være på internet, lagre bilder i iPhoto, lagre musikk i iTunes, og leke med Google Earth. Jeg har importert CDer med iTunes kun for at jeg kan få dem på mp3 spilleren, men ellers aldri bruker iTunes. Den har ikke vært utsatt for for mye kaldt/varmt, aldri vært droppet i bakken, aldri fått vann/væske spilt i/på den. Og den har stått stille i ett sted for det meste, da jeg er redd for at den skulle mistes i bakken, og derfor brukes oftest som stasjonær. Og den var for det meste slått på, så sjelden av/på (slått av kanskje én gang i uken).

iMac'en jeg nå bruker er riktig nok litt nyere, men den fyller også 3 år nå i januar - og den har har vært brukt MYE mer, kanskje 2 ganger så mye da både jeg, min mann, og datteren bruker den. Den blir brukt mye å se på filmer, har masse lagret på den, men det blir flyttet regelmessig til ekstern harddisk. Og programmene, særlig iPhoto og iTunes, men stort sett ALT, går mye raskere. (macbooken kunne fint bruke alt mellom 30 min til 8 timer å importere 1 cd, og det var ikke uvanlig at det tok 2 minutter for iPhoto å åpne i det hele tatt). Den står også på nesten alltid. Så kan jeg da forvente at denne iMac'en sin harddisk snart skal bli utslitt?

Hvorfor blir en harddisk utslitt?
medlem i 171 måneder
 

Hvordan blir harddisker utslitt?

Innleggav Mumle » fre 22.01.2010 14:54

Jeg synes det er flott at du klager, for det er altfor lett for forhandlerne å avvise slike reklamasjoner. Det er også viktig å få publisert erfaringene i fora som dette.

Hvorfor blir harddisker utslitt?

Det er slett ikke sikkert at din disk er fysisk ødelagt. Det kan være et problem med filstrukturen.
På en harddisk ligger det en rekke skjulte filer som åpnes når du starter maskinen. (boot sectors) Hvis disse blir ødelagt (f.eks ved at du får et maskinkrasj og må slå av strømmen) kan maskinen nekte å lese disken. Dette kan være feil på din disk, siden du får spørsmålstegn. Dette kan man finne ut ved hjelp av programmer som stiller diagnose. Det nærmeste hjelpemidlet heter Diskverktøy og ligger på maskinen din.

Men da må du ha en annen disk eller en DVD å starte fra. Det er alltid en fordel å ha en klon av harddisken!

Ellers inneholder disken en stor innholdsfortegnelse, som ikke må være ødelagt. Denne kan det bli rot i, for den forandres hele tida. Den blir som regel reparert i de regelmessige vedlikeholdsrutinene som macen gjennomfører om natta, -hvis den står på.
Ved normal bruk skal en harddisk tåle fra 300 000 til 600 000 oppstarter. Produsentene oppgir en årlig feilrate på 0,5% i året i dag. Det vil si at din harddisk skal vare i 200 år!

Så vel er det ikke i praksis. Harddisker blir slitt og går i stykker, særlig hvis de blir varme, eller du rister på dem. Du bør regne med at det kan skje noe galt i løpet av 3-5 år. Hvis disken har mekaniske problemer, hører du normalt ulyder i form av klikking eller skjærende hvining før de tar kvelden for godt.

Siden du ikke forteller om noen ulyder, er det sannsynlig at du har en feil i filstrukturen på harddisken. Det kan ha oppstått ved et maskinkræsj, eller at du har slått av på ureglementert vis. Maskinen må nemlig rydde opp før du skrur av. Det du forteller om treg macbook viser at det har vært noe rart med denne maskinen. Kanskje var registeret i filsystemet rotete/korrupt.

Dette kan repareres med spesielle programmer, men det er nokså fiklete for en nybegynner.

Du trenger ikke være redd for imacen hvis det ikke er noen symptomer. Men du må ta backup likevel. Alltid. På alle slags datamaskiner.

Moral: Kjør full ekstern backup, la klagen gå sin gang og nyt familielivet.
medlem i 221 måneder
 

Re: Reklamasjon av harddisk - har jeg gjort en feil?

Innleggav TotallyTexas » fre 22.01.2010 15:32

Mumle, takk for en meget godt utfyllende svar! Ikke at jeg forsto alt, men det gjør sikkert mannen min.

Min macbook lagde sånne klikkelyder, men det var etter jeg fikk spørsmåltegnet. Eller, kanskje ikke. Jeg jobbet med iPhoto, men den gikk så treg når jeg scrollet nedover (fikk en sånn regnbue sirkel som spinner rundt). Da den ikke rettet seg opp i løpet av noen minutter, glemte jeg det og tenkte, nei, den trenger bare litt tid på seg. Vi var borte fra huset i noen timer og da jeg kom tilbake var skjermen akkurat det samme. Jeg la meg og neste dag var skjermen helt svart. Prøvd å "vekke" den med musen, esc, osv, men måtte til slutt slå den av. Da jeg slo den på igjen, fikk jeg spørsmålstegnet i en mappe. Ingen klikkelyder da, men etter et par ganger av av/på (skjønte ikke hva som var problemet, hadde aldri sett sånt før), da lagde den de lydene.

Fikk en bekjent som kan mye om mac'er å se på den; hun brukte en av diskene som fulgte med macbooken til å gjøre noe med den, men fikk ikke kontakt med harddisken. Jeg skjønte ingenting av det hun gjorde, og ga lappen hun skrev om det til Humac slik at de ikke skulle gjenta det samme. Mulig hun gjorde noe av det du skriver om.

Det jeg ønsket mest var å få av bildene mine. Bryr meg ikke om det andre, hadde ingen dokumenter eller epost eller annet som var så viktig (eller epost med kodene til MS Word var der, men men). Veldig dumt av meg å ikke flytte bildene over til ekstern harddisken min, men nå har jeg lært meg, og vil aldri kunne se bildene av 1-års dagen til babyen min igjen. :-(

Håper bare å få beholde den gamle harddisken i tilfelle jeg finner noen en dag som har lyst å prøve å få ut bildene mine, da jeg ikke kan tro at de er bare borte, men gjemt der inne et sted. Humac sa at dataene ikke kunne reddes, men jeg tror det er mer bry for dem enn det er verdt det. Hadde jeg betalt tusenvis av kroner, kunne sikkert en av ekspertene brukte tid på det, men ellers mister de penger ved å engang prøve. Tenker nå jeg.
medlem i 171 måneder
 

Redde data

Innleggav Mumle » fre 22.01.2010 16:04

Sørg for all del for at du beholder harddisken.
Det høres ut som om den har en fysisk feil, på grunn av klikkene.
Når jeg har hatt fysisk harddiskkræsj har det også begynt med klikk, og så at alt går veldig tregt. da gjelder det å skru av med en gang, ta backup og søke hjelp.

Det fins spesialfirmaer som kan få ut datene, og dermed bildene, selv etter branner.
Det koster noen tusen. Hvis det er bilder av ettåringen ville jeg betalt for dette.
Du finner firmaene på nettet.

Men først ville jeg forsøkt å få hjelp av en mac-kyndig som klarer å håndtere spesialprogrammer som Disk Warrior eller Stellar Phoenix for mac. Dette er en oppgave for de interesserte. Dessuten er programmene dyre.

Diskwarrior kjøres fra en egen oppstarts-DVD. Andre programmer bruker du ved å sette inn den ødelagte harddisken i et eksternt kabinett (Kjøp et billig et på Komplett), og kopler den til en annen mac som kjører diagnose/gjenopprettingsprogrammet.

Og jeg ville definitivt satt i gang Time Machine med en gang på den macen du bruker.
Lykke til!
medlem i 221 måneder
 

Re: Reklamasjon av harddisk - har jeg gjort en feil?

Innleggav SgtAlexx » fre 22.01.2010 18:12

Uansett hvilket verksted du leverer maskinen til så vil du få samme svar, da det er Apple som må godkjenne dette.

Som jeg har skrevet tidligere:

Ring til Apple, nevn reklamasjonsretten, si de skal dekke dette og be evt de om å gi deg et unntak.

Tro meg, det fungerer.

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Reklamasjon av harddisk - har jeg gjort en feil?

Innleggav TotallyTexas » fre 22.01.2010 19:02

Har fått mange gode råd her, det skal jeg si.

Jeg har nå min macbook igjen. Fikk hentet den hos Humac og betalte ingenting. :-) Nå skal jeg ringe rundt litt til Apple, AppleCare og Eplehuset og få høre hvordan ta dette videre. Beste hadde vel vært å få et skadenummer som noen nevnte og ta den tilbake til Humac med det nummeret siden det er mest praktisk. Men om det ikke går, så kan jeg alltid ta turen til Eplehuset.

Noen spørsmål:
- hva er Time Machine?
- hva er Disk Warrior?
- hvordan beholde min gamle harddisk, bortsett fra å spørre om det? Apple må nesten se på den, ikke sant? Men som mumle sa, jeg vil ha den så jeg en dag kan prøve å få bildene mine tilbake.

Har sikkert flere spørsmål, men husker ikke alt nå.

Takk for hjelpen så langt. :-)
Shari
medlem i 171 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]