29/12-09 fikk jeg den berømte blinkende ? i en mappe på MacBooken min. Leste mye og skjønte at dette ikke var bra og mest sannsynlig var harddisken ødelagt. Jeg fikk en bekjent av meg å hjelpe meg for å se om det var mulig å redde noe (hadde ikke tatt backup på 6 mnd) og kjøre disse diskene (Utility? OS?) jeg har lest om her. Jeg er ikke flink med datamaskiner i det hele tatt, og dette var min første mac. Veldig naive av meg, men jeg trodde ikke de ble ødelagt.
MacBooken ble kjøpt oktober 2006 på Eplehuset i Oslo, så den var litt over 3 år gammel. Kjøpte den mens jeg studerte der da jeg stolte ikke på å bestille på nett og fantes ikke noe butikk her jeg kunne kjøpe i. Nå har vi en Humac butikk her og jeg leverte den inn og sa jeg ønsket å reklamere på harddisken som var ødelagt. I dag fikk jeg en melding fra Humac som sier: "Defekt harddisk. Disken er desverre utslitt i.flg Apple Inc. Prisoverslag ink. 250 Gb disk, installasjon og og (sic) vi kan ikke redde dataene. Reparasjonen av ditt utstyr vil koste kr: 1995. Vi starter så snart du har godkjent prisen. Ønskes ikke reparasjon belastes jobb kr: 1100 for feilsøking og prisoverslag. Gi en tilbakemelding på hva du ønsker vi skal gjøre med din maskin. Mvh Office line humac."
Jeg har lest mye her og forstår at en harddisk ikke er dyrt å kjøpe fra komplett.no (men da må mann også kunne vite hvordan installere den) og at siden den er mindre enn 5 år gammel burde jeg kunne reklamere på den uansett. Selv om denne er en MacBook (dermed bærbar), har jeg vært livredd for at noe skulle skje den og har brukt den som stasjonær datamaskin. Har også forstått nå at dette er dårlig for batteriet, men det er heller ikke problemet. Mange som også mener at dette ikke er dyrt å fikse, men for meg så er det det.
Spørsmålet mitt er da: Har jeg gjort en feil ved å levere min MacBook til Humac lokalt istedenfor å kjøre inn til Oslo og levere den til Eplehuset? Vil gjerne reklamere på den, ikke bare på grunn av min økonomi, men hovedsaklig av prinsippet: norsk lov sier en harddisk skal vare lengre enn 2 år, og dermed er det 5 år reklamasjon på den.
Må jeg betale Humac for feilsøking for så å ta den til Eplehuset og reklamere? For jeg trodde at det gikk greit å levere den til nærmeste Apple forhandler, men kanskje jeg tok feil? Eller kan jeg ta det videre gjennom Humac eller Apple? (Noe som jeg forstår ikke er alltid lett, det å reklamere på en harddisk.)
Noen som har advice til meg?
Hilsen en fortvilet meg som savner veldig MacBooken sin
Shari