Reklamasjon av harddisk - har jeg gjort en feil?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Reklamasjon av harddisk - har jeg gjort en feil?

Innleggav TotallyTexas » tir 19.01.2010 21:18

29/12-09 fikk jeg den berømte blinkende ? i en mappe på MacBooken min. Leste mye og skjønte at dette ikke var bra og mest sannsynlig var harddisken ødelagt. Jeg fikk en bekjent av meg å hjelpe meg for å se om det var mulig å redde noe (hadde ikke tatt backup på 6 mnd) og kjøre disse diskene (Utility? OS?) jeg har lest om her. Jeg er ikke flink med datamaskiner i det hele tatt, og dette var min første mac. Veldig naive av meg, men jeg trodde ikke de ble ødelagt.

MacBooken ble kjøpt oktober 2006 på Eplehuset i Oslo, så den var litt over 3 år gammel. Kjøpte den mens jeg studerte der da jeg stolte ikke på å bestille på nett og fantes ikke noe butikk her jeg kunne kjøpe i. Nå har vi en Humac butikk her og jeg leverte den inn og sa jeg ønsket å reklamere på harddisken som var ødelagt. I dag fikk jeg en melding fra Humac som sier: "Defekt harddisk. Disken er desverre utslitt i.flg Apple Inc. Prisoverslag ink. 250 Gb disk, installasjon og og (sic) vi kan ikke redde dataene. Reparasjonen av ditt utstyr vil koste kr: 1995. Vi starter så snart du har godkjent prisen. Ønskes ikke reparasjon belastes jobb kr: 1100 for feilsøking og prisoverslag. Gi en tilbakemelding på hva du ønsker vi skal gjøre med din maskin. Mvh Office line humac."

Jeg har lest mye her og forstår at en harddisk ikke er dyrt å kjøpe fra komplett.no (men da må mann også kunne vite hvordan installere den) og at siden den er mindre enn 5 år gammel burde jeg kunne reklamere på den uansett. Selv om denne er en MacBook (dermed bærbar), har jeg vært livredd for at noe skulle skje den og har brukt den som stasjonær datamaskin. Har også forstått nå at dette er dårlig for batteriet, men det er heller ikke problemet. Mange som også mener at dette ikke er dyrt å fikse, men for meg så er det det.

Spørsmålet mitt er da: Har jeg gjort en feil ved å levere min MacBook til Humac lokalt istedenfor å kjøre inn til Oslo og levere den til Eplehuset? Vil gjerne reklamere på den, ikke bare på grunn av min økonomi, men hovedsaklig av prinsippet: norsk lov sier en harddisk skal vare lengre enn 2 år, og dermed er det 5 år reklamasjon på den.

Må jeg betale Humac for feilsøking for så å ta den til Eplehuset og reklamere? For jeg trodde at det gikk greit å levere den til nærmeste Apple forhandler, men kanskje jeg tok feil? Eller kan jeg ta det videre gjennom Humac eller Apple? (Noe som jeg forstår ikke er alltid lett, det å reklamere på en harddisk.)

Noen som har advice til meg?

Hilsen en fortvilet meg som savner veldig MacBooken sin :-[
Shari
medlem i 171 måneder
 

Re: Reklamasjon av harddisk - har jeg gjort en feil?

Innleggav Macini » tir 19.01.2010 21:46

Du skal vel forholde deg til den butikken du har kjøpt maskinen fra. Unntaket er vel når du har kontaktet Apple og fått et "skadenummer" du kan benytte hos alle verksteder.
Står sikkert mer om dette hos http://www.lovdata.no

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Reklamasjon av harddisk - har jeg gjort en feil?

Innleggav TotallyTexas » tir 19.01.2010 22:14

Uff, da har jeg gjort feil og må ut med de pengene likevel for å hente ut mac'en min og ta den til Eplehuset, om jeg forstår deg riktig.

Kan se på lovdata.no, ja, men kunne du forklare litt dypere om hva eller hovr jeg skal søke på? Er ikke norsk, skjønner du, og skjønner ikke hele systemet her.
medlem i 171 måneder
 

Re: Reklamasjon av harddisk - har jeg gjort en feil?

Innleggav Macini » tir 19.01.2010 23:56


Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Reklamasjon av harddisk - har jeg gjort en feil?

Innleggav SgtAlexx » ons 20.01.2010 0:05

Rett og slett ring Apple og si at dette skal dekkes under reklamasjonsretten. Får du det bekreftet av Apple så må Humac gi etter.

Det ordner seg nok skal du se :)

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Reklamasjon av harddisk - har jeg gjort en feil?

Innleggav TheRealChristoffer » ons 20.01.2010 0:07

det hjelper lite å reklamere på den hos eplehuset. de ville sakt det samme da harddisken er utslitt og er en slitedel. kun 2 år reklamasjon på det så du måtte ha betalt uanett

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Reklamasjon av harddisk - har jeg gjort en feil?

Innleggav TotallyTexas » ons 20.01.2010 21:43

Cosmo Kramer: Jeg mener at en harddisk er dekket med 5 år reklamasjon, ikke 2 år. Har lest det både her og andre steder. Kan du vise meg hvor du har funnet at den har bare 2 år reklamasjon?

Her er linker til 2 andre tråder her der dette blir snakket om:
viewtopic.php?f=146&t=230146&st=0&sk=t&sd=a
viewtopic.php?f=152&t=207683&st=0&sk=t&sd=a

og her:
http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop ... agefrister
"Hvis du oppdager at noe er feil ved varen, må du melde fra til selger innen rimelig tid. Det vil alltid være tilstrekkelig at du klager innen to måneder etter at du oppdaget feilen, men i praksis vil både du og selger være tjent med så rask reaksjon som mulig.

I tillegg til at du må reklamere innen rimelig tid, må du overholde de absolutte klagefrister. Hovedregelen er at klagen må skje senest to år etter at du overtok tingen. Fristen er imidlertid fem år, hvis tingen er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Dette gjelder for eksempel varer som møbler, biler, mobiltelefoner, radio/tv-apparat og byggevarer.

NB! Vær også oppmerksom på at selger i garanti eller lignende kan ha gitt deg lengre klagefrister enn loven.

Vi anbefaler at du skaffer deg skriftlig dokumentasjon for når du reklamerte og hva det gjaldt, slik at man avskjærer tvil om klagen var fremført i tide."

Og det er mange som har ment at en macbook (eller annet bærbar datamaskin/pc) harddisk skal kunne vare minst like lenge som en mobiltelefon, som er nevnt over at den skal kunne vare i 5 år. Og derfor mener jeg det er 5 år reklamasjon på harddisken min.

Men for all del, har du mer informasjon om dette, vil jeg gjerne vite det før jeg begynner å diskutere dette med Humac eller Apple eller Eplehuset. Alltid greit å være informert på forhånd, noe jeg *ikke* var denne gangen, dessverre.
medlem i 171 måneder
 

Re: Reklamasjon av harddisk - har jeg gjort en feil?

Innleggav TheRealChristoffer » ons 20.01.2010 21:47

loven sier 2 år. harddisken snurrer rundt konstant og er en slitedel. ergo 2 år. du kan eventuelt gå gjennom forbrukerrådet og få hjelp av de om du mener du har 5 år på harddisk.

men du må uansett betale det det kostet på humac for bare sjekken. de er ikke selgeren. det er eplehuset

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Reklamasjon av harddisk - har jeg gjort en feil?

Innleggav TotallyTexas » tor 21.01.2010 11:03

Macini:
Takk for linken til lovdata. Jeg hadde søkt men fant ikke det du fant. Det er klart at den burde vært levert til Eplehuset, ikke Humac, i følge § 27. Reklamasjon.

Kan videre opplyse til andre som måtte lese her, at jeg kontaktet Forbrukerrådet og ble fortalt at kr 1100 var ganske dyr for feilsøking, at vanlig pris er kr 350. Videre, så er harddisker dekket av 5 års reklamasjon hos *selger* på bærbar datamaskiner. Og til sist, at det var dårlig service fra Humac sin side å si at jeg kunne levere macbooken til dem for reklamasjon når dette definitivt *ikke* stemte. Forbrukerrrådet mente jeg ville ikke komme noen vei med å klage, men det var verdt et forsøk. Så nå skal jeg hente ut min macbook og betale mine lærepengene og få den til Eplehuset slik jeg burde gjort i første omgang.

Takk for opplysninger jeg har fått, særlig til Macini.
medlem i 171 måneder
 

Re: Reklamasjon av harddisk - har jeg gjort en feil?

Innleggav Gelle » tor 21.01.2010 13:43

Saken er vel her at Humac har behandlet det som en reklamasjon, men ikke nådd frem hos Apple. Hadde Apple godkjent skaden som en reklamasjon, så hadde de dekt kostnadene med feilsøk. Det betyr at om du til slutt når frem hos Apple, så er det de som egentlig skulle ha betalt de 1.100 kronene. Og om Humac først tar på seg jobben med reklamasjon, så burde de også tåle litt støy rundt en sånn sak. De tjener jo tross alt penger på slike reparasjoner.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Reklamasjon av harddisk - har jeg gjort en feil?

Innleggav TheRealChristoffer » tor 21.01.2010 13:48

husk at det at forbruerrådet sier at en harddisk skal vare i 5 år betyr ikke at det er slik loven er. de har ingen lovmakt. det er egne meninge rom loven de går utifra. de går etter sinne forståelse av loven. jeg håper du når gjennom, menjeg står fast på at en harddisk går under 2 år pga det er en slitedel .

men lykke til, det trenger du:)

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Reklamasjon av harddisk - har jeg gjort en feil?

Innleggav Gelle » tor 21.01.2010 13:53

Også slitedeler kan være beregnet til å vare mer enn to år. Jeg tror du hadde blitt sur om du måtte ha skiftet veivaksel, alle lager og stempler på bilen din to år etter du kjøpte den ny ;)

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Reklamasjon av harddisk - har jeg gjort en feil?

Innleggav keiserjohn » tor 21.01.2010 14:04

Cosmo Kramer skrev:loven sier 2 år. harddisken snurrer rundt konstant og er en slitedel. ergo 2 år. du kan eventuelt gå gjennom forbrukerrådet og få hjelp av de om du mener du har 5 år på harddisk.

men du må uansett betale det det kostet på humac for bare sjekken. de er ikke selgeren. det er eplehuset



Loven sier ingenting om at reklamasjon på en hardisk er 2 år. Loven sier at reklamasjons retten er enten 2 eller 5 år, hvis tingen er ment å vare vesentlig lenger en 2 år.
Om en hardisk er ment å vare vesentlig lenger en 2 år, er synsing til det har vært oppe i HR.

De fleste harddisk produsentene har en MTBF som er vesentlig lenger en 2 år. Apple lager ikke sine harddisker... Men uansett så er det jo et intressant spørsmål.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Reklamasjon av harddisk - har jeg gjort en feil?

Innleggav Macini » tor 21.01.2010 17:55

Innen reklamasjon regnes ikke harddisken som en egen enhet, det er hele maskinen sett under ett. Det er anderledes hvis du bygger maskinen selv, da har du selvstendige produkter som er satt sammen til en en enhet. Dette var tatt opp på FBI på NRK for en tid tilbake. Når du kjøper en ferdig maskin er hele produktet underlagt samme garanti og reklamasjonrett.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Reklamasjon av harddisk - har jeg gjort en feil?

Innleggav keiserjohn » tor 21.01.2010 19:20

Her er hva en av forbrukerrådets sin advokat svarte:

http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1.6251748

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Neste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]