Hvem skal betale frakt ved reperasjon av Apple utstyr?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Hvem skal betale frakt ved reperasjon av Apple utstyr?

Innleggav kludvik » fre 19.03.2010 1:08

Min bror har sendt inn sin 27" iMac til Humac. iMac'en ble kjøpt fra (norske) Apple Store for noen måneder siden. DVD-brenneren ville plutselig ikke fungere for knappe 2 uker siden og den måtte sendes inn til reperasjon. Han fikk beskjed at portoen måtte han dekke selv, 229kr. med posten. Nå har han fått beskjed at Humac ikke spanderer porto tilbake, de sender den som oppkrav!

Er det ikke slik at kjøper ikke skal lide noe tap eller tar jeg helt feil?

Jeg har aldri opplevd å måtte betale porto på et produkt det feil med, verken til eller fra verksted.

Noen som har opplevd dette?
Måtte dere dekke portoen selv?
Eller fikk dere penger for utlagt porto og hva gjorde dere for å få pengene tilbake?
medlem i 195 måneder
 

Re: Hvem skal betale frakt ved reperasjon av Apple utstyr?

Innleggav TheRealChristoffer » fre 19.03.2010 1:20

ikke helt sikker på dette, men tror du pent må betale portoen men så be apple dekke fraktkostnadene. (humac skal ikke betale den pga du kjøpe på applesotre).
Ring apple i morgen tidlig!

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Hvem skal betale frakt ved reperasjon av Apple utstyr?

Innleggav Staale » fre 19.03.2010 1:39

Vanlig praksis, både på steder jeg har jobbet og steder jeg har handlet, har vært at kunden betaler porto for å sende varen til butikken man kjøpte produktet, mens selger har betaler porto tilbake. Fjernsalg var ikke veldig utbredt da forbrukerkjøpsloven ble vedtatt, så såvidt meg bekjent er dette ikke nevnt der. Dersom du kjøpte på apple store, kan du i hvert fall ikke kreve at humac skal betale porto for deg.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Hvem skal betale frakt ved reperasjon av Apple utstyr?

Innleggav MacMikkis » fre 19.03.2010 8:50

Har nettopp opplevd noe lignende med rep. av en iPhone.
Junior har hatt problemer med sin iPhone i lange tider. Den har vært ustabil og lite samarbeidsvillig. Leverte den hos en Apple forhandler. (vil ikke henge de ut for dårlig service, da jeg alltid har vært en fornøyd kunde!) Fikk fortalt att den ble sendt inn til Mobi, og att det tok ca. 2 uker. Tok tlf. kontakt med de da det begynte å drøye.
Fikk da beskjed om att dette ikke ble dekket av garantien, da det var en skade som sannsynligvis hadde oppstått ved att den hadde blitt mistet i gulvet. Junior står fast på att dette ikke har skjedd! Det ville koste ca. 1800.- å reparere den. Fikk 3 alternativer. 1: reparere. 2: Skrote den. 3. Få den tilbake i samme tilstand. Jeg valgte det siste alternativet, og fikk da beskjed om att det ville koste kr. 160.- i frakt! Dette hadde IKKE jeg fått noen info om på forhånd!
Jeg ble mildt sagt forbannet, og ba de glemme å få noen penger for dette.
Ved å fortelle att dette er en sak for Forbrukerrådet og lokalavisen fikk jeg de på andre tanker.
Poenget er ikke att det er mye penger, men det skal alltid informeres om eventuelle kostnader som kan påløpe, og dette er ikke noe som vi som kunder skal behøve å spørre om i det hele tatt. ;)

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Hvem skal betale frakt ved reperasjon av Apple utstyr?

Innleggav steph » fre 19.03.2010 9:23

Hvis det er garanti, antar jeg at Apple følger sine egne regler ( http://www.apple.com/legal/warranty/ ):

"Apple may provide warranty service (i) at an Apple Retail or AASP location, where service is performed at
the location, or the Apple Retail or AASP may send the product to an Apple repair service location for
service, (ii) by sending you prepaid way bills (and if you no longer have the original packaging, Apple
may send you packaging material) to enable you to ship the product to Apple’s repair service location for
service, or (iii) by sending you new or refurbished customer-installable replacement product or parts to
enable you to service or exchange your own product (“DIY Service”)."

Dvs. at Apple betaler frakt.
medlem i 200 måneder
 

Re: Hvem skal betale frakt ved reperasjon av Apple utstyr?

Innleggav Macini » fre 19.03.2010 9:26

Ved garantireparasjoner, skal kunden ikke betale noe porto:
Lovdata skriver:
§ 30. Gjennomføring av avhjelp
Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Er det reparasjoner pga skade eller lignende er det rimelig at kunden betaler porto begge veier, eller leverer og henter selv.

Edit: du kan se her også: http://mac1.no/forbruker

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Hvem skal betale frakt ved reperasjon av Apple utstyr?

Innleggav MacMikkis » fre 19.03.2010 9:50

I mitt tilfelle ble varen levert i den butikken den ble kjøpt.
De videresender den til Mobi som reparerer iPhone.
Det var heller ikke noe tema om hva som hadde forårsaket feilen,
eller att dette event. ville koste noe som helst.
Hvis den er mistet i gulvet er jeg selfølgelig inneforstått med konsekvensene dette medfører m. tanke på garanti.
Så vidt jeg vet er det ingen synlige merker på telefonen, og jeg tviler sterkt på att den har blitt åpnet hos verkstedet. Dette er sannsynligvis antagelser gjort ut i fra vårt utsagn om feilene på varen, og mulige tester de har gjort.
Problemene med telefonen var bl.a. att av/på knappen som var treg og kun virket sporadisk, og att flere programmer ikke ville åpnes.
Noen andre der ute med lignende problemer med sin iPhone? Garantert! :rolls eyes:
Hvis ikke det er synlige skader på varen blir jo dette påstand mot påstand! :geek:

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Hvem skal betale frakt ved reperasjon av Apple utstyr?

Innleggav kludvik » fre 19.03.2010 10:23

steph skrev:Hvis det er garanti, antar jeg at Apple følger sine egne regler ( http://www.apple.com/legal/warranty/ ):

"Apple may provide warranty service (i) at an Apple Retail or AASP location, where service is performed at
the location, or the Apple Retail or AASP may send the product to an Apple repair service location for
service, (ii) by sending you prepaid way bills (and if you no longer have the original packaging, Apple
may send you packaging material) to enable you to ship the product to Apple’s repair service location for
service, or (iii) by sending you new or refurbished customer-installable replacement product or parts to
enable you to service or exchange your own product (“DIY Service”)."

Dvs. at Apple betaler frakt.

Takker. Skal videreformidle dette til brutter'n.
Skal ikke Apple egentlig ha dette skrevet på norsk på den norske Apple Store?
De kan godt ha sine egne regler, men de må følge norsk forbrukerlov eller bedre.

Macini skrev:Ved garantireparasjoner, skal kunden ikke betale noe porto:
Lovdata skriver:
§ 30. Gjennomføring av avhjelp
Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Takker.

Hvorfor kan ikke Apple være litt mer som MS når det kommer til garanti/reklamasjon og reperasjon? Det har vært mye problemer med X-BOX 360 siden den ble lansert, men MS ordner opp. Har kompiser som har fått 360'en ordnet opptil 3 ganger. Hver gang så har det kommet en budbil hjem til han for å hente og levere den.
medlem i 195 måneder
 

Re: Hvem skal betale frakt ved reperasjon av Apple utstyr?

Innleggav OlafG » fre 19.03.2010 10:47

Det er jo fordi MS har driti seg kraftig ut med red ring of death på Xbox, så det er de jo nødt til å ta på sin kappe om de ikke vil gå konkurs.
medlem i 207 måneder
 

Re: Hvem skal betale frakt ved reperasjon av Apple utstyr?

Innleggav kairobin » fre 19.03.2010 11:06

Likte denne hehehe

OlafG skrev:Det er jo fordi MS har driti seg kraftig ut med red ring of death på Xbox, så det er de jo nødt til å ta på sin kappe om de ikke vil gå konkurs.

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: Hvem skal betale frakt ved reperasjon av Apple utstyr?

Innleggav Dykkeren » fre 19.03.2010 14:40

Macini skrev:Ved garantireparasjoner, skal kunden ikke betale noe porto:
Lovdata skriver:
§ 30. Gjennomføring av avhjelp
Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Er det reparasjoner pga skade eller lignende er det rimelig at kunden betaler porto begge veier, eller leverer og henter selv.

Edit: du kan se her også: http://mac1.no/forbruker


I forarbeiden til dette punktet står:

I NOU 1993: 27 s. 132 første spalte heter det:

"Avhjelp skal gjennomføres for selgerens egen regning. Det innebærer at i den utstrekning kjøperen har krav på at avhjelp blir foretatt, skal dette skje uten kostnader for ham. Kjøperen har likevel en viss medvirkningsplikt, se Ot.prp. nr. 80 s. 83. Denne innebærer bl.a. at kjøperen normalt har plikt til å sørge for å sende tingen til selgeren eller å sørge for at selgeren gis mulighet til å avhente tingen, evt. foreta reparasjon hos kjøperen. Mindre ting som er kjøpt lokalt vil det normalt være naturlig at kjøperen bringer til selgeren og avhenter hos ham. Etter utvalgets vurdering må kjøperen også kunne pålegges å forskuttere transportomkostninger av begrenset omfang, f.eks. porto, med mindre det etter omstendighetene er fare for at han ikke vil få disse dekket av selgeren Det vises i denne forbindelse til merknadene til § 20 tredje ledd ovenfor."

Dermed så kan § 30 sies å ikke dekke evt. porto. Men bruk § 30 for det den er verd, selger kjenner nødvendigvis ikke til dette og leser bare loven slik den står.
medlem i 206 måneder
 

Re: Hvem skal betale frakt ved reperasjon av Apple utstyr?

Innleggav eisa01 » fre 26.03.2010 17:23

Da leser du feil, med medvirkningsplikt så mener de at du ikke kan kreve at du skal ha dekket timebetalt for tiden du bruker på å sende inn produktet.

Det står og eksplisitt at kjøper må regne med å _forskuttere_ portoomkostninger, med mindre det er fare for at selger ikke vil gjøre opp for seg. Forskuttere betyr å legge ut for, men at man får pengene tilbake.

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Re: Hvem skal betale frakt ved reperasjon av Apple utstyr?

Innleggav Dykkeren » fre 26.03.2010 18:21

Riktig det, men jeg tenkte på diskusjonen som gikk på om Eplehuset skulle dekke transporten/portoen og det er det ikke, apple store skal dekke den. Uklart fra min side.
medlem i 206 måneder
 

Re: Hvem skal betale frakt ved reperasjon av Apple utstyr?

Innleggav Torro » fre 26.03.2010 19:42

De få gangene jeg har måtte sende et Apple produkt til rep innenfor garantien, har det kommet en bil på døra og henta gjenstanden. Aldri vært noen spørsmål om fraktkostnader. Dersom varen ikke dekkes av garantien/reklamasjonen er det vel naturlig at forbruker må dekke frakt selv.

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Hvem skal betale frakt ved reperasjon av Apple utstyr?

Innleggav eisa01 » fre 26.03.2010 20:47

Ah, OK. Da misforstod jeg hva du mente :)

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]