I-Mac G5 Kommer ikke "opp"

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

I-Mac G5 Kommer ikke "opp"

Innleggav sveipa » lør 27.03.2010 17:16

Har en 5-6 år gammel imac g5 som jeg ikke får liv i.
Har fått den "opp" ett par ganger, men da fryser hele maskinen, men i det siste har jeg ikke fått til det engang. Viften går mye og høyt. Er det harddisken ? Og hva koster en rimelig harddisk på 250 G ? Er det noe vits i og koste på noe på en så gammel mac ?
medlem i 195 måneder
 

Re: I-Mac G5 Kommer ikke "opp"

Innleggav oghp » lør 27.03.2010 17:28

åhoi!

Hvis det er harddisken som er problemet så er det ikke så lett å skifte den ut selv på en iMac. Kan være flere feil..
Jeg tror jeg da heller ville anbefale deg å spare litt penger til enten en brukt iMac eller en ny maskin! Har en g4 powerbook og jeg merker stor forskjell fra den og hvilken som helts intel mac!

Lykke til.

-hp
medlem i 174 måneder
 

Re: I-Mac G5 Kommer ikke "opp"

Innleggav sveipa » lør 27.03.2010 17:36

Det er ganske lett og skifte harddisk tror jeg på denne modellen, men vet jo ikke om det er det som er problemet. Har vært "inne" flere ganger på maskinen. Bytta strømforsyning og DVD brenner. Så derfor leit og bare kaste den.
medlem i 195 måneder
 

Re: I-Mac G5 Kommer ikke "opp"

Innleggav oghp » lør 27.03.2010 18:43

aha..!
Ja men da er det vel kanskje verdt et forsøk å kjøpe en ny hdd! Koster nok ikke allverden på komplett sikkert!

-hp
medlem i 174 måneder
 

Re: I-Mac G5 Kommer ikke "opp"

Innleggav sveipa » lør 27.03.2010 21:09

Skal jammen meg sjekke på Komplett. Men, kjiiipt hvis det ikke er det som er feil.
Prøvde og kjøre "Maintenance" på disken den ene gangen jeg hadde den oppe, men den fryste da jeg rørte på musa og siden har den vært "Off". Synd, fordi det er helt ny DVD brenner og stømforsyning på den.
medlem i 195 måneder
 

Re: I-Mac G5 Kommer ikke "opp"

Innleggav BlackAdder2100 » søn 28.03.2010 0:45

Synes dette høres ut som defekte kondensatorer på hovedkortet.
Google "bad cap imac g5" så finner du mer informasjon om dette.

kan du lodde/kjenner noen som kan lodde er dette en grei sak å ordne,
kondensatorene bestiller du på nettet for under 200,-. Loddingen tar nok noen timer.
Alternativet er å skaffe et nytt hovedkort.

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Re: I-Mac G5 Kommer ikke "opp"

Innleggav toreFla » søn 28.03.2010 1:00

Det første du bør gjøre er å prøve å starte imacen fra en systemcd. Da får du en sikrere pekepinne på om problemet er software eller hardware.
Da går jeg utfra at du ikke har gjort det allerede selvfølgelig :-)
medlem i 187 måneder
 

Re: I-Mac G5 Kommer ikke "opp"

Innleggav sveipa » søn 28.03.2010 12:12

Skal prøve og starte den opp fra installasjons cd.
Kom til og tenke på at den fikk seg en dult av støvsugeren slik at den smalt/skled ned i liggende stilling. Hvis nu det har noe og si da.
medlem i 195 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron