Rettigheter mht reklamasjon / garanti [OBS! Acer stasjonær]

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Rettigheter mht reklamasjon / garanti [OBS! Acer stasjonær]

Innleggav Luri-Fax » tor 08.04.2010 14:11

Jeg beklager at dette ikke er et direkte Mac relatert problem, men tror mange her på forumet kan hjelpe, siden det er av en generelt karakter.

Legger inn dette innlegget for min mor. Hun har en Acer stasjonær PC som ikke er helt i vater. Jeg har ikke eksakte spesifikasjoner på maskinen men den er nå i overkant 1 år gammel, nypris ~4000. Typisk lite kabinett, dårlig grafikkort, ok AMD prosessor, 4GB ram.

Problemet med PCen er at den bråker veldig mye (viftestøy) ved lav prosessor-aktivitet. Ved kun korte intervaller med ~100% CPUload starter viften for fullt. Jeg har gått gjennom PCen (windows oppsett mht programinstallasjon etc.) samt rengjort viften for støv, men fortsatt bråker den fælt. Lyden er tilsvarende som ved oppstart av min MacPro 2009 med ATI Radeon HD 4870 (hvor alle? vifter går for fullt i et par sekunder). Moren min har vært hos forhandleren med problemet og fikk beskjed at det var "vanlig at maskinen bråkte litt" under bruk og at det mest trolig var pga. støv på viftene.

Jeg mistenker at det rett og slett er dårlig konstruksjon, samt små (utilstrekkelige) vifter som er skylden til alt bråket, men som sagt er støyen altfor høyt for en PC som er ment til å kunne brukes som en stasjonær "stue-PC" (den blir ikke brukt som HTPC, kun PS, Word og internett/mail).

Så, hvilke rettigheter har man med tanke på at maskinen ikke "lever opp til forventningene" ved at den bråker altfor mye. Jeg regner med at selgeren bare sier noe som: "Jaja, den bråker endel, men ikke nok til at det er en defekt/ feil med produktet, så vi kan nok ikke gjøre noe med det - det er slik PCen er..."

Hjelp min mor! :)

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Rettigheter mht reklamasjon / garanti [OBS! Acer stasjonær]

Innleggav kkanst » tor 08.04.2010 15:29

Hei

Det var leit å høre.

Men med mindre det har blitt solgt som et argument "stillegående" så har du ikke mye å stille opp med. Hvis maskinen er i orden generelt, bare at vifta spinner litt mye (og høyt) så trenger ikke det å være en reklamasjons-grunn.

Men hvis du kan klare å bevise at grafikk-kortet har uforholdsmessig høy temperatur, og at det er det som er grunnen til at det bråker, så er det grunn til reklamasjon.

Prøv å legg ved en skriftlig dokumentasjon på problemet.

Men det skal være mulig å slå i bordet med at en datamaskin som har forventet levetid 3-5 år burde i aller høyeste grad kunne være 100% operativ av en ikke-teknisk-anlagt-normal-nordmann. 1 år er ikke lenge nok til at det skal oppstå problemer som kan avskrives på den måten.

Men så kan du jo også spandere 50 kr på en ny vifte også da, hvis du mistenker luft gjennomstrømmingen er for dårlig :-)
medlem i 172 måneder
 

Re: Rettigheter mht reklamasjon / garanti [OBS! Acer stasjonær]

Innleggav kah96 » tor 08.04.2010 17:02

Hei,

Når du sier at du har rengjort viften da lurer jeg på hvilken vifte?
Fordi det er som regel: 1 vifte på cpu, 1 på power og 1 i kassen.
Er det eksernt skjermkort er det en vifte der også.

Har du rengjort alle de? Med trykkluft? Eller med støvsuger (gud forby)

Andreas

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Rettigheter mht reklamasjon / garanti [OBS! Acer stasjonær]

Innleggav kkanst » tor 08.04.2010 17:19

EKSTERNT skjermkort????
medlem i 172 måneder
 

Re: Rettigheter mht reklamasjon / garanti [OBS! Acer stasjonær]

Innleggav heanwi » tor 08.04.2010 18:17

Finnes det ja … http://www.multicom.no/PartDetail.aspx? ... 36132;r:pg

Sjekk at cpu-/prosessorviften sitter skikkelig, kan jo også hende at de har glemt eller tatt for mye kjølepasta på (dog pass på at det ikke bryter med garanti eller reklamasjonvilkårene).
Dobbelsjekk at alle driverene er av nyere type og hvis trykkluft-rengjøring ikke hjelper så prøv å hør med butikken du handlet fra. Støyet den i butikk? Hvis ikke så er jo det et argument.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Rettigheter mht reklamasjon / garanti [OBS! Acer stasjonær]

Innleggav slogmo » tor 08.04.2010 18:59

Og uansett om man bruker støvsuger eller trykkluft for å gjøre ren en vifte, hold fast viftebladene.
Hvis man pøser på med trykkluft kan viften gå rundt såpass fort at den tar skade av det.
For man kan fort oppnå en rpm som er mange ganger høyere enn det viften er laget for.

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Rettigheter mht reklamasjon / garanti [OBS! Acer stasjonær]

Innleggav kah96 » tor 08.04.2010 20:34

Når jeg skrev eksternt skjermkort, så tenkte jeg da på et skjermkort som står i en PC/AGP/PCI-Express port :)
Altså ikke et integrert kort som er på hovedkortet :)
Var kanskje litt dårlig formulert med eksternt, hehe.

Andreas

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Rettigheter mht reklamasjon / garanti [OBS! Acer stasjonær]

Innleggav Luri-Fax » fre 09.04.2010 13:56

Takk for responsen!

PCen ble ikke solgt med argumentet "stillegående",

PCen ble valgt ut "på nett" og betalt og hentet i butikk - altså ikke prøvd / testet før kjøpet.

PCen har så vidt jeg husker (rengjorde PCen før jul engang) 4 vifter: 1 liten vifte på skjermkortet, en middels i kabinettet, en middels på CPUen (husker ikke hvilket kort, men ikke integrert) og en i PSUen. Jeg rengjorde kabinett-, CPU-, og skjermkort-viftene med støvsuger (ja, holdt igjen viftene) - det var heller ikke så mye støv - bare litt i selve kabinettviften. Mener å huske at det var CPU viften som var synderen til bråket og at rengjøringen ikke hjalp.

Det å sjekke om kjøleren sitter riktig på CPUen vil uansett innebære å rive den av og deretter kjøpe ny pasta og feste på nytt - bryter garantert(?) garantien vil jeg tro. Jeg kan selvsagt kjøpe ny og mer effektiv kjøler og vifte (ala Noctua), men det vil koste endel (og det er sikkert ikke plass i kabinettet heller). Jeg mener en normal hjemme-PC ikke skal bråke så mye som Aceren - på jobb har vi har flere Dell (samme størrelse som Acer´en) som går på 100% load 24/7 uten at de lager noe særlig bråk (blir bare litt varm, og avgir svak viftestøy).

Vil tro det er enklest å få moren min til å ta med seg maskinen til butikken for uttesting - og gjerne være tilstede når de hører "ulyden" og sammenligner den opp mot en identisk / tilsvarende maskin.

(hun burde kjøpt en iMac som jeg anbefalte, men men.... :P)

-Bjørnar

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Rettigheter mht reklamasjon / garanti [OBS! Acer stasjonær]

Innleggav kkanst » fre 09.04.2010 19:44

Ja nå kan hun angre :p

Kan også være konstruksjonen på heatsinken til maskina som pakker seg med støv. Har du forøvrig sjekket av viften blåser riktig vei?

Er ikke egentlig lett å kjenne det med hånda på grunn av at om den blåser ned, kommer det motluft opp.

Se hvilken vei den snurrer i det den stopper. Og se så hvilken vei bladene skufler.
medlem i 172 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]