Skadet i frakt

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Skadet i frakt

Innleggav 2david » søn 04.07.2010 0:34

Fikk min nye macbook pro på døren i dag. Skuffelsen var stor da det viste seg at en spiss gjenstand hadde penetrert pakken og laget et stygt merke i makinen. Når jeg slo på maskinen viste det seg at også skjermen var ødelagt.

Kjøpte maskinen hos eplehuset, og de sendte den med "pakke over natt" hos Bring.

Risiskerer jeg, ettersom jeg har signert på mottatt pakke, å bli sittende med skjegget i postkassen?
medlem i 218 måneder
 

Re: Skadet i frakt

Innleggav Dr.Pepper » søn 04.07.2010 0:39

En spiss gjenstand? Mener du at skaden på pakken er lite synlig?

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Skadet i frakt

Innleggav 2david » søn 04.07.2010 1:17

Ja. Det må ha vært en spiss gjenstand. Vises som et rift på pakkens overflate.
medlem i 218 måneder
 

Re: Skadet i frakt

Innleggav MarkusTG » søn 04.07.2010 2:35

Du har vel rett å stille erstattningskrav til Bring.
Ring Eplehuset og fortell dem om det, de fikser nok opp i det. Husk at du har en 14-dagers returrett, så hvis ingen av partene er enige har du rett å sende den inn å få penga tilbake.
medlem i 167 måneder
 

Re: Skadet i frakt

Innleggav hendelsesløysa » søn 04.07.2010 6:27

Jo, men 14 dagers returrett forutsetter at varen er 100% original og brukbar og ikke penetrert av en skarp gjenstand :-) Du kan ikke ta dette med Eplehuset, de har ingen erstatningsansvar.

Dette må han melde fra om til posten/Bring umiddelbart, og krysse fingrene for at pakken var forsikret. Er det derimot IKKE det, forsikrer bare posten på kilovekt og en bærbar Mac veier jo ikke all verdens så det blir ikke mange tikroner myntene igjen her.
medlem i 210 måneder
 

Re: Skadet i frakt

Innleggav spiffers » søn 04.07.2010 6:46

@hendelsesløysa: for noe tull du kommer med. Maskinen er Eplehusets ansvar, det er opp til dem å ta dette opp med Bring. Kunden har kjøpt en hel maskin, og det er det vedkommende har betalt for.
@2david: Dette er en såkalt Dead on Arrival, og burde være null problem å få byttet.
medlem i 183 måneder
 

Re: Skadet i frakt

Innleggav Joachimst » søn 04.07.2010 9:43

Så mye tull folk kan skrive her på forumet. Slutt med egne teorier om hvem som har ansvar eller ikke.

@2david: Dette ordner seg nok! Kontakt Eplehuset per mail og du har sikkert en ny maskin løpet av uka.

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Re: Skadet i frakt

Innleggav 2david » søn 04.07.2010 10:18

Jeg har sendt mail til eplehuset. Gjorde det før jeg opprettet denne tråden. La ved bilder også. bedriftspakke over natt er så vidt jeg vet forsikret. Takk for svar fra dere! Jeg får vel vite hva som skjer i morgen...
medlem i 218 måneder
 

Re: Skadet i frakt

Innleggav hendelsesløysa » søn 04.07.2010 10:31

Norgespakken er jo erstattet opp til kr. 10.000, mens Bedriftspakker kan velges om erstatning skal påfølge eller ikke. Noen velger ingen erstatning for å spare frakt, men da på varer som har lav verdi. På PC-er etc. legger man oftest inn en forsikring.

Eplehuset har solgt og levert PC-en i det posten overtar, Posten blir da leddet mellom og all henvendelse her må tas med Posten. Ta gjerne kontakt med Eplehuset for å få hjelp til dette, de er sikkert greie å hjelpe.
medlem i 210 måneder
 

Re: Skadet i frakt

Innleggav danielsk » søn 04.07.2010 13:20

Eplehuset har solgt og levert PC-en i det posten overtar, Posten blir da leddet mellom og all henvendelse her må tas med Posten. Ta gjerne kontakt med Eplehuset for å få hjelp til dette, de er sikkert greie å hjelpe.


Dette er bare tull. Slutt å framstill dine egne teorier som fakta, da dette er et felt du tydeligvis mangler kunnskaper om.

Det er Eplehuset sitt ansvar at kunden mottar riktig produkt i riktig stand. Kunden har inngått en avtale med Eplehuset om leveranse av varen, ikke Bring. Da Eplehuset ikke selv kan levere pakken til kunde har Eplehuset inngått en avtale med Bring. Dersom det da oppstår feil fra Bring sin side under leveransen er dette en sak mellom Eplehuset og Bring. Bring vil uansett aldri ha noe erstatningsansvar overfor kunden i dette tilfelle, da det ikke finnes noen avtale mellom Bring og kunde.

Dersom du tar en rask kikk på betingelsene til Eplehuset, så ser du at Eplehuset på ingen måte fraskriver seg ansvaret idet Posten/Bring overtar pakken.
medlem i 168 måneder
 

Re: Skadet i frakt

Innleggav BlueWaste » søn 04.07.2010 13:37

Pakk sammen maskinen i emballasjen og ta kontakt med Eplehuset og fortell om hendelsen. De vil ta kontakt med speditøren og ordne dette. Jeg kan trygt fortelle deg at du ikke ender opp med å måtte betale for noe som hender under frakt til deg som kunde.

Du vil nok mest sansynlig bli tilsendt ny maskin om de har mulighet til dette (har samme maskin på lager), samtidig som de tar imot den skadede maskinen og ordner dette med speditøren :-)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Skadet i frakt

Innleggav hendelsesløysa » søn 04.07.2010 13:57

Javisst, dette går nok i orden - for oftest så ytes ekstraservice. Ingen som driver salg som innebærer frakt til kunden er tjent med å fraskrive seg ansvar dersom transporten går feil. Men strengt tatt, teoretisk, så er det Bring som må erstatte.

At andre kommenterer og mener noe annet og som at jeg ikke har innsikt her er beklagelig. Hvordan dette løses er avhengig av hvor "seriøs" aktøren er. Altså i væreste fall kan leverandøren nekte alt og bare vise til transportøren. At det jeg sier er - sitat - "bare tull" - er nok desverre feil.
medlem i 210 måneder
 

Re: Skadet i frakt

Innleggav HenrikWL » søn 04.07.2010 14:17

Juridisk sett så er nok Eplehuset ansvarlig hele veien i fra sitt lager til kunden har varen i sitt hjem (med mindre Eplehuset i sin salgsavtale har en klausul om at de fraskriver seg ethvert ansvar etter at de har overlevert varen til tredjeparts transportør). Den eneste juridiske entiteten kunden har en bindende avtale med er Eplehuset, og dermed er Eplehuset den eneste eniteten kunden trenger å forholde seg til – Eplehuset på sin side er juridisk forpliktet til å følge opp klager fra kunden, og så ta det videre opp med transportør.

Bring har ingen juridisk bindende avtale med kunde, så dersom kunde henvender seg rett til Bring trenger ikke Bring å gjøre noen ting. De vil mest sannsynligvis videresende kunden til Eplehuset, da det er Eplehuset som sitter med all informasjon vedrørende deres avtale med Bring – forsikringsvilkår, referansenummer, etc…

Brukerens avatar
medlem i 179 måneder
 

Re: Skadet i frakt

Innleggav hendelsesløysa » søn 04.07.2010 14:40

Henrik: Og dersom Eplehuset ikke har gått inn med forsikring på frakten. Hva da? I rest my case ... hehehe ...
medlem i 210 måneder
 

Re: Skadet i frakt

Innleggav HenrikWL » søn 04.07.2010 14:44

hendelsesløysa skrev:Henrik: Og dersom Eplehuset ikke har gått inn med forsikring på frakten. Hva da? I rest my case ... hehehe ...


Så må Eplehuset betale erstatningen. Hvilket er hvorfor Eplehuset garantert har forsikring på frakten. ;)

Brukerens avatar
medlem i 179 måneder
 

Neste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron