Skadet i frakt

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Re: Skadet i frakt

Innleggav hendelsesløysa » søn 04.07.2010 14:47

Ingen "må" noensom helst.

Vi er enig om at de som baserer seg på salg hvor transport er veien til kunden, oftest velger å forsikre pakkene sine, slik jeg nevnte i et tidligere innlegg. Derav går nok sannsynligvis dette bra.

Men det er ikke AUTOMATISK slik at avsender dekker dette? Igjen, som nevnt i en tidligere tråd av meg, er det avhengig av avsender og hva de ser i dette. Hva Eplehuset gjør i denne saken kan vi bare spekulere i, men sannsynligvis går dette altså bra - da Eplehuset er så pass stor aktør.

Det blir litt feil å si at skadet pakke = avsenders feil.
medlem i 210 måneder
 

Re: Skadet i frakt

Innleggav BlueWaste » søn 04.07.2010 14:55

Trådstarters spørsmål: Risiskerer jeg, ettersom jeg har signert på mottatt pakke, å bli sittende med skjegget i postkassen?

Trådstarter har også fortalt at epost er sendt til Eplehuset, så dette blir nok ordnet ganske så smertefritt.

Tråden skal ikke spore av :-)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Skadet i frakt

Innleggav 2david » søn 04.07.2010 15:09

Takk alle sammen, uansett hva dere måtte mene om evt. utfall. I morgen, mandag, får jeg nok vite sikkert hva som skjer. Jeg skal holde dere orientert.
medlem i 218 måneder
 

Re: Skadet i frakt

Innleggav HenrikWL » søn 04.07.2010 15:30

hendelsesløysa skrev:Ingen "må" noensom helst.

Vi er enig om at de som baserer seg på salg hvor transport er veien til kunden, oftest velger å forsikre pakkene sine, slik jeg nevnte i et tidligere innlegg. Derav går nok sannsynligvis dette bra.

Men det er ikke AUTOMATISK slik at avsender dekker dette? Igjen, som nevnt i en tidligere tråd av meg, er det avhengig av avsender og hva de ser i dette. Hva Eplehuset gjør i denne saken kan vi bare spekulere i, men sannsynligvis går dette altså bra - da Eplehuset er så pass stor aktør.

Det blir litt feil å si at skadet pakke = avsenders feil.


Det er ikke en barnehage dette her. Det er fullstendig uinteressant hvem sin «skyld» det er. Det er snakk om et salg, og etter norske lover og regler så er vitterligen ikke salget gjennomført før kunden har fått varen. Om så selger velger å personlig overlevere varen eller om de velger å hyre inn en tredjepart til å gjøre det (Bring, f.eks.), så bærer fortsatt selger ansvaret for leveringen helt til kunden har mottatt varen. Som sagt, med mindre det under kjøpet ble eksplisitt avtalt at selger blir fritatt for ansvar i det øyeblikk de leverer varen inn til Bring – noe som er lite trolig i og med at ingen med hodet på rett plass ville gått med på en slik avtale.

Som sagt, det hjelper ikke kunden å kontakte Bring i det hele tatt, da Bring ikke har noen avtale med kunden i det hele tatt. Har Eplehuset forsikret forsendelsen, så får Eplehuset forsikringssummen. Har de ikke forsikret forsendelsen, så utbetaler Bring erstatning pr. kilo (som det ble nevnt her), men utbetalingen går fortsatt til Eplehuset, siden det er de som har kjøpt tjenesten av Bring.

Så jo, Eplehuset er rette instansen for henvendelsen, og de er også lovforpliktet til å ordne opp. I motsatt fall så er det en soleklar sak for Forbrukerrådet og kanskje til og med Forbrukertvistutvalget.

Brukerens avatar
medlem i 179 måneder
 

Re: Skadet i frakt

Innleggav 2david » søn 04.07.2010 15:54

Jeg er grafisk designer og driver eget AS, slik at mac'en er kjøpt av AS'et. Forbrukerrådet verner vel ikke om handel mellom to bedrifter?
medlem i 218 måneder
 

Re: Skadet i frakt

Innleggav macsociology » søn 04.07.2010 16:16

2david: Riktig. Hvis kjøperen er et foretak, så gjelder ikke Forbrukerkjøpsloven. Du må da forholde deg til Kjøpsloven.
medlem i 207 måneder
 

Re: Skadet i frakt

Innleggav hendelsesløysa » søn 04.07.2010 17:06

Henrik: Pass på nå så du ikke sporer helt av her nå, som moderator sier. Dette er å gå over streken. Forstår du har din egen overbevisning av dette. Da det ikke er snakk om krig og fred tror jeg at vi gjør det greier å legge denne død nå.

Nå får vi se hva utfallet blir. Han får nok svar på mandag. Dette går nok bra skal du se.
medlem i 210 måneder
 

Re: Skadet i frakt

Innleggav danielsk » søn 04.07.2010 17:49

hendelsesløysa skrev:Henrik: Pass på nå så du ikke sporer helt av her nå, som moderator sier. Dette er å gå over streken. Forstår du har din egen overbevisning av dette. Da det ikke er snakk om krig og fred tror jeg at vi gjør det greier å legge denne død nå.

Nå får vi se hva utfallet blir. Han får nok svar på mandag. Dette går nok bra skal du se.


Sporer av? Han prøver bare å gi trådstarter riktig informasjon, i motsetning til andre som kun lirer av seg egne teorier. :)
medlem i 168 måneder
 

Re: Skadet i frakt

Innleggav 2david » man 05.07.2010 9:53

Fikk telefon fra Eplehuset, ny maskin var satt i bestilling, og en mann fra posten skulle komme å hente pakken. Det gikk så smertefritt som det kunne gå!

Bra service fra Eplehuset!
medlem i 218 måneder
 

Forrige

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron