Servicekompetanse hos Humac og Eplehuset

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Servicekompetanse hos Humac og Eplehuset

Innleggav Svein_Jarle » ons 07.07.2010 21:16

Heihei!

Jeg er svært skeptisk til servicen hos både Eplehuset og Humac. Forloveden min har en MacBook Air (1. gen) som blir SINNSYKT treg når den blir varm. Når den er kald kjører den iPhoto og YouTube-filmer med største letthet. Men etter en halvtimes bruk, ca, blir den så treg at den så og si blir ubrukelig. Kernel_task okkuperer 150-180% av prosessoren, og det blir ikke prosessortid til noe annet.

Denne maskinen har vært på service fire ganger. Tre ganger hos Eplehuset, og en gang hos Humac. Heldigvis er det AppleCare på den, så det pleier å gå bra sånn kostnadsmessig.

1. gang: Eplehuset har maskinen inne, men klarer ikke finne noe feil. Jeg må betale 800,- kr for "undersøkelsen".
2. gang: Godt dokumentert tar Eplehuset inn maskinen igjen og bytter top case (og dermed ble tastaturet forandret fra US til NO-layout. Konge!). Vi håper på det beste, men problemet er der like fullt.
3. gang: Ikke relatert til tregheten, men skjermen er slerkete, og blir byttet kostnadsfritt hos Eplehuset. Kjent problem.
4. gang: Humac Ullevål tar maskinen inn for å prøve å finne ut av tregheten. De bytter harddisk, og konkluderer med at alt er i orden. Greit nok, harddisken var visst ødelagt, så det var greit å få skifta denne.
Men maskinen er fortsatt like treg når den blir varm!! ...og skjermen er slerkete på nytt, så den må byttes igjen...

Vurderer å levere maskinen inn på service, men jeg har lite tro på at hverken Humac eller Eplehuset klarer å fikse maskinen. Utrolig kjedelig, for det er en veldig grei maskin ellers... Og det er ikke denne ene maskinen som har problemet. Min mor har nøyaktig samme modell, og hennes lider av det samme. Begynner nesten å lure på om maskinen er designet for det...

NB: Om du synes denne posten er litt rart skrevet, kan det være fordi den ble postet som et slags svar på et annet forum først.
medlem i 234 måneder
 

Re: Servicekompetanse hos Humac og Eplehuset

Innleggav morgoth » ons 07.07.2010 21:21

Om de ikke klarer å få utbedret feilen på 3dje forsøk så kan du vel kreve omlevering?
Dvs om det ikke blir fikset neste gang så kan bør du få ny maskin.

... tror jeg?
medlem i 203 måneder
 

Re: Servicekompetanse hos Humac og Eplehuset

Innleggav Svein_Jarle » ons 07.07.2010 21:25

Joda, forsåvidt, om maskinen hadde vært kjøpt i Norge. Siden den ikke er det, må jeg lene meg på AppleCaren. Ser for meg at maskinen kommer til å være stamkunde på serviceverkstedet helt frem til februar 2011, når AC-en går ut. Det hadde vært billigere for Apple om de bare hadde bytta hele maskinen...
medlem i 234 måneder
 

Re: Servicekompetanse hos Humac og Eplehuset

Innleggav Otsego » ons 07.07.2010 22:38

Det finnes andre verkstedet i Norge hvis du ikke er fornøyd med servicen du har fått så langt. Kan jo begynne med Eplehuset/Humac sine andre lokaler i andre byer i Norge, eventuelt har du jo servicesentere i andre byer som f. eks InfoCare, InfoGrafikk og Tell.

Men i bunn og grunn, problemet du nevner med at kernel_task bruker oppimot 200% CPU er ikke maskinvarerelatert men heller software. Det har sikkert noe med en plug-in, driver eller lignende du har installert.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Re: Servicekompetanse hos Humac og Eplehuset

Innleggav Svein_Jarle » ons 07.07.2010 22:57

Dette har på ingen måte noe med programvare å gjøre. I så fall burde servicen iallefall være i stand til å finne ut av det. Og jeg har slettet harddisken for å teste med clean install, men det hjalp ikke.
medlem i 234 måneder
 

Re: Servicekompetanse hos Humac og Eplehuset

Innleggav thomasb » ons 07.07.2010 23:37

Bruker kernel_task over 100% CPU selv når maskinen ikke gjør noenting? Det høres helt normalt at over 100% CPU f.eks. kreves ved avspilling av HD-video på YouTube. På min MacBook Pro 17" CoreDuo 2.16GHz brukes over 150%++ CPU på alt av 720p-video på YouTube.

Det er omtrent bare de nyeste Core 2 Duo og nyere CPUer som takler HD på YouTube uten å overgå 100% CPU-bruk.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Re: Servicekompetanse hos Humac og Eplehuset

Innleggav Lars A. Gundersen » ons 07.07.2010 23:46

Du virker sikker i din sak, men jeg er ikke det. Du sier maskinen blir treg når den blir varm. Jeg lurer på om du ikke har forvekslet årsak og virkning, og drister meg til å foreslå at den heller blir varm når den blir treg.
I.e. SW problem som får en prosess (maskert som kernel task) til å fly i taket og etterhvert bruke all CPU, noe som gjør maskinen varm og gjør at andre prosesser ikke får CPU og maskinen blir dermed treg.
Du sier du har reinstallert maskinen og at problemet fremdeles er der. Jeg lurer på om det da finnes faktorer som overlevde eller ble reinstallert, og som kanskje bare slår inn når dere har maskinen. Jeg tenker da særlig på 3.parts, ikke-inkludert driversoftware til scannere, skrivere, spesielt nettverksutstyr eller andre ting, eller antivirus eller andre bakgrunnsprosesser som opererer langt nede i OSet og som derfor kanskje kan vises i Aktivitetsmonitor som Kernel Task.

Når det gjelder service, vil nok alle firmaer la maskinen gå gjennom et standard sett med tester, og slike oppsett er ikke spesielt flinke til å finne SW feil som bare dukker opp ved en speiell type bruk.
Men Otsego har rett, all erfaring tilsier at dette sannsynligvis er software-relatert.

Jeg vil foreslå å også se godt etter i Konsoll for å se om systemet spytter ut noen meldinger som kan gi deg et clue eller to.

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Servicekompetanse hos Humac og Eplehuset

Innleggav Double J » ons 07.07.2010 23:54

Dette er et problem som Apple vet om. Det er, hvis jeg ikke husker feil, relatert til en spesifikk kabel i Macbook Airen. Dersom du sender den til Humac/Eplehuset igjen, så forsikre deg om at de eskalerer casen til Apple, fordi noen der inne vet hvilken del som skal byttes. Jeg kan ikke huske hvilken i farta.
Sist endret av Double J den tor 08.07.2010 0:10, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Re: Servicekompetanse hos Humac og Eplehuset

Innleggav Svein_Jarle » tor 08.07.2010 0:02

Dere som sier det er softwareproblem: dere er way off. Dette er ikke relatert til programvare. Og det er ikke under load at maskinen er treg heller - det holder at den er varm. Gidder ikke diskutere mer software. En vanilla-installasjon av OS X skal ikke føre til at kernel_tasken går gjennom taket. Og film på min MacBook (1,1) bruker sjelden mer enn 40% av prosessoren. Å se samme filmen på Airen går fint, med mindre CPU-bruk i begynnelsen, men så fort den blir varm, skyter kernel_tasken i taket, og alt går hakkete.
...og om det er software er det ganske rart at problemene ikke er der (eller iallefall i mye mindre grad) når jeg bruker et "kjølebrett" med vifte...

Det du sier, Double J, har jeg og tenkt, men tenkte at Eplehuset kanskje hadde litt mer peiling enn meg. Neste gang jeg leverer inn maskinen skal jeg iallefall gjøre de oppmerksomme på skjermen, slik at jeg ikke får den i retur uten at de har gjort noe som helst, og dermed må betale...
medlem i 234 måneder
 

Re: Servicekompetanse hos Humac og Eplehuset

Innleggav thomasb » tor 08.07.2010 0:03

At MacBook Air har hatt problemer med overoppheting er i hvert fall ikke en ukjent sak, som Double J nevner.

http://www.google.com/search?q=macbook+air+overheating

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Re: Servicekompetanse hos Humac og Eplehuset

Innleggav Bayas » tor 08.07.2010 0:14

Har du stjålet min Air? :rolls eyes:

Din beskrivelse er prikk lik min maskins oppførsel, den er nå hos Eplehuset på nytt. I fjor ga både harddisk og skjermen opp, denne gangen er det harddisk, kernel, vifte/temp og slarkete skjerm (forrige gang falt den faktisk av til slutt..). Forrige gang ble alt fikset, men da var det ikke snakk om kernel og vifte/temp.

Vi er flere i samme bås, jeg har gjort mine google-søk.. Levér inn på nytt så lenge du er dekket!

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: Servicekompetanse hos Humac og Eplehuset

Innleggav Double J » tor 08.07.2010 0:17

Svein_Jarle skrev:Det du sier, Double J, har jeg og tenkt, men tenkte at Eplehuset kanskje hadde litt mer peiling enn meg. Neste gang jeg leverer inn maskinen skal jeg iallefall gjøre de oppmerksomme på skjermen, slik at jeg ikke får den i retur uten at de har gjort noe som helst, og dermed må betale...


Det er et tricky problem å løse. Jeg var ikke direkte involvert med den casen vi hadde, men den ble eskalert til Apple gjentatte ganger, til vi klarte å finne en som visste hvilken del som skulle byttes. Det er ikke en del som man normalt sett ville mistenke i problematikk rundt temperatur eller det at kernel_task går 'haywire'.

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]