Bytte harddisk på MacBook Pro, garanti ++? hjelp!

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Bytte harddisk på MacBook Pro, garanti ++? hjelp!

Innleggav poppee » man 30.08.2010 16:17

Heisann!
Har tenkt å bytte harddisk på min nye MacBook Pro som jeg skal kjøpe nå til uken.
I morgen lanserer SeaGate sine hybrid disker, som er 80% raskere enn 7200 rpm disker. Og bare noen få sekunder unna SSD disker, til en brøkdel av prisen til en SSD disk!
1000,- lyder priser på komplett sine sider av en 500GB Hybrid disk. Så derfor vil jeg bytte ut den elendige 5200 RPM disken som står inne i MacBook Pro'en fra før av.

Har noen spørsmål da..
Ringte til Eplehuset Trondheim, avdeling service å spurte om jeg mistet garantien om jeg gjorde det selv. Han på andre linjen sa at jeg mistet garantien, og at jeg måtte komme dit å levere MacBook Pro'en med harddisken, de tok 1000,- for dette.
Tenkte jeg da kunne høre med service avdelingen i Oslo, og de sa at jeg kunne bytte harddisk selv uten å miste garantien. Så da er spørsmålet mitt, hvem av de har rett?

Og når jeg da bytter ut harddisk, er det noe spesielt jeg må gjøre da? Annet enn å sette inn CDen og installere OSet på nytt? Jeg har tenkt å bytte med en gang jeg får MacBook Pro'en i hendene, før jeg i det hele tatt skrur den på. Er dette smart?

Trenger hjelp! hehe :)

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Bytte harddisk på MacBook Pro, garanti ++? hjelp!

Innleggav eisa01 » man 30.08.2010 16:31

Oslo har rett, du bryter ikke garantien ved å bytte harddisken (så fremt du ikke skader noe når du skrur, men det skal mye til).

Jeg ville startet opp maskinen med den originale disken bare for å teste at maskinen er i orden, men etter det er det bare å bytte så fort som mulig. Skaff deg forresten et eksternt kabinett, så kan du bruke den originale som backup ;)

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Re: Bytte harddisk på MacBook Pro, garanti ++? hjelp!

Innleggav poppee » man 30.08.2010 16:37

eisa01 skrev:Oslo har rett, du bryter ikke garantien ved å bytte harddisken (så fremt du ikke skader noe når du skrur, men det skal mye til).

Jeg ville startet opp maskinen med den originale disken bare for å teste at maskinen er i orden, men etter det er det bare å bytte så fort som mulig. Skaff deg forresten et eksternt kabinett, så kan du bruke den originale som backup ;)


Var det jeg tenkte meg at Oslo hadde rett. For han fyren i Trondheim nølte lenge før han ga meg et svar :-p

Kanskje du har rett i det! Ja, det skal jeg gjøre :-)
Takker for hjelpen :)

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Bytte harddisk på MacBook Pro, garanti ++? hjelp!

Innleggav Cybbe » man 30.08.2010 16:57

Som allerede påpekt, dette kan du gjøre selv. Du må kun passe på å ikke ødelegge noe mens du holder på, men det sier seg vel egentlig selv.

http://manuals.info.apple.com/en_US/MBP ... ve_DIY.pdf

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Bytte harddisk på MacBook Pro, garanti ++? hjelp!

Innleggav thomasjojo » tor 23.09.2010 17:05

du trenger ikke installere alt på nytt, om du har en Time machine backu kan du velge den via menyen isteden for å si installere,

eller du kan klone disken med verktøy, og sette partisjonen til full, vhja feks copycat og ipartition. ØFR du skrur ut og setter i den nye. da har du vips en større raskere disk med alt du hadde der fra før,..

:D


er det vanlige 2,5 " SATA disker i MBP fra høsten 2009 ?
medlem i 197 måneder
 

Re: Bytte harddisk på MacBook Pro, garanti ++? hjelp!

Innleggav Kaprolat » tor 23.09.2010 18:03

Hei!

Har brukt SuperDuper til kloning av HD mange ganger, den er gratis og fungerer utmerket.

Last ned herfra;

http://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/ ... ption.html

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Bytte harddisk på MacBook Pro, garanti ++? hjelp!

Innleggav Andrehua » lør 20.11.2010 21:22

medlem i 191 måneder
 

Re: Bytte harddisk på MacBook Pro, garanti ++? hjelp!

Innleggav Snire » lør 20.11.2010 23:21

Andrehua skrev:Er det denne som er hybrid??

https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=599096

Ja, har akkurat satt inn en sånn selv i min MacBook fra 2008.
Fungerer utmerket :-)

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Bytte harddisk på MacBook Pro, garanti ++? hjelp!

Innleggav Andrehua » ons 24.11.2010 10:12

Da er den disken bestilt. Bestilte 2 x 4GB til den og, i samme slengen, så blir den ikke rask nå, da vet da f... :)
medlem i 191 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]