svano skrev:Jeg betalte ingenting for returen heller (noe jeg faktisk ikke tror Apple er forpliktet til å betale for i forhold til angreretten).
Kilde?ask skrev:Ved nettsalg er det i utgangspunktet kjøper som skal betale porto. Ved telefonsalg er imidlertid selger nødt til å dekke porto-utgifter. (Hvilken logikk som ligger bak dette aner jeg ikke...)
Det du siterer er ikke riktig. Hovedregelen ved fjernsalg av varer og tjenester (unntatt finansielle tjenester) er at forbrukeren bærer de direkte kostnadene ved å returnere varene ved bruk av angreretten, jf. angrl. § 25 annet ledd første punktum. Unntaket er der selger ikke har opplyst forbrukeren om at denne skal betale returkostnadene, eventuelt påtatt seg å betale disse etter bestemmelsens annet punktum.Nikolay skrev:Kilde?ask skrev:Ved nettsalg er det i utgangspunktet kjøper som skal betale porto. Ved telefonsalg er imidlertid selger nødt til å dekke porto-utgifter. (Hvilken logikk som ligger bak dette aner jeg ikke...)
Pixma skrev:Det du siterer er ikke riktig. Hovedregelen ved fjernsalg av varer og tjenester (unntatt finansielle tjenester) er at forbrukeren bærer de direkte kostnadene ved å returnere varene ved bruk av angreretten, jf. angrl. § 25 annet ledd første punktum. Unntaket er der selger ikke har opplyst forbrukeren om at denne skal betale returkostnadene, eventuelt påtatt seg å betale disse etter bestemmelsens annet punktum.
Angrerettloven sondrer i så henseende ikke mellom (uanmodet) telefonsalg og andre typer fjernsalg.
Vi nevner også at det gjelder andre regler ved telefonsalg. I Angrerettlovens paragraf 14, andre ledd, om telefonsalg, kan vi nemlig lese følgende: "Selgeren plikter å tilbakebetale det forbrukeren har betalt, samt eventuelt et beløp til dekning av returkostnader ...".
Årsaken til at lovgiver har valgt å skille mellom nett- og telefonsalg, ligger sannsynligvis i det faktum at telefonselgeren inntar en langt mer aktiv og pågående selgerrolle enn nettbutikkene.
ask skrev:svano skrev:Jeg betalte ingenting for returen heller (noe jeg faktisk ikke tror Apple er forpliktet til å betale for i forhold til angreretten).
Ved nettsalg er det i utgangspunktet kjøper som skal betale porto. Ved telefonsalg er imidlertid selger nødt til å dekke porto-utgifter. (Hvilken logikk som ligger bak dette aner jeg ikke...)
Sebbai skrev:Ok takk, vet du om jeg kan oppdatere til Sierra uten å miste angrerett?
Går vel ann å laste ned El Capitan og utføre en nedgradering på Mac os, er ikke blitt like strengt som med iPhone? (signering fra apple)
Returner til Garanti og service
Registrerte brukere: Google [Bot]