defekt ekstern disk?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

defekt ekstern disk?

Innleggav jonkj » tir 12.10.2010 15:43

hei,

jeg har en 9 måneder gammel lacie 1tb starck ekstern disk som jeg lurer på om er gått heden.
dette har skjedd:
1) timemachine backup hang seg opp. gikk i ett døgn før jeg avbrøt. har fungert fint til nå.
2) nå får ikke maskinen kontakt med disken. enorme klikkelyder når jeg slår den på som gjentas etter ca et halvt minutt
3) har kjørt diskverkstøy som sier at det er feil på enheten. feilen lar seg ikke fikse med "reparer disk". (jeg noterte dessverre ikke hvilken feil og kan ikke gjenskape dette siden maskinen ikke får kontakt med disken.

noen forslag til hva som kan prøves/gjøres? kjøpt på komplett og kan nok returneres, men mye fuss med forsendelse osv.
medlem i 183 måneder
 

Re: defekt ekstern disk?

Innleggav Mumle » tir 12.10.2010 15:58

Enorme klikkelyder er som regel et sikkert tegn på at harddisken er gåen rent fysisk. Magnetene som styrer hodet bare slår fram og tilbake uten å finne sporene på platene.
Hvis noe henger for alvor må du alltid skru disken av så fort som mulig og ta backup, for ellers kan de mange like bevegelsene av hodet ødelegge disken. jeg har selv ødelagt en stor disk som sto slik og slang natta gjennom. :-(
Noen slike krasjer lar seg overliste av avanserte programmer, men det er ikke lett å finne ut av. Diskdoktorer kan åpne og kopiere, men det er dyrt. :-!
Hvis du har backup av innholdet går du på posten og kjøper pakkepostpakke, og klager.
Hvis ikke, må du overveie en diskdoktor.
Trist at jeg ikke kan trøste mer.
medlem i 220 måneder
 

Re: defekt ekstern disk?

Innleggav jonkj » tir 12.10.2010 18:02

takk for svar!
siden jeg ikke har noe på denne disken som ikke også ligger et annet sted, sender jeg den i retur som en reklamasjon.
noen andre som har dårlige erfaringer med akkurat denne disken (lacie 1tb starck)?
medlem i 183 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron