Rett på batteribytte?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Rett på batteribytte?

Innleggav ZerBox » søn 21.11.2010 14:58

Jeg har en MacBook som er 23 måneder gammel. Jeg har reagert på at batteriet mitt har blitt dårlig, og sjekket derfor saken nærmere. Resultatet ble følgende:

Bilde

Dette på tross av at jeg jevnlig har kalibrert batteriet. Maskine er av modell A1278.

Jeg lurer på om jeg har rett på bytte av batteri? Jeg har jo tross alt bare brukt 139 ladesykluser på under to år.

Om ja; Hvor henvender jeg meg for best support? Er det mulig å gå til min lokale forhandler eller må jeg ta kontakt med Apple direkte?

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: Rett på batteribytte?

Innleggav Wavelength » søn 21.11.2010 15:07

http://www.hardware.no/artikler/to_aars ... rier/49682

Jeg ville tatt turen til nærmeste forhandler av Apple maskiner. Mye enklere å behandle reklamasjonssaker i en butikk kontra i en telefon. Viktig å stå på kravene dine, for de prøver seg hele tiden.

Må legge til at dette var elendige resultater for et batteri med så få sykluser.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Re: Rett på batteribytte?

Innleggav quadra800 » søn 21.11.2010 15:31

Min MacBook har over 400 ladesykluser på samvittigheten, og der er kapasiteten 98% av original.
Batteriet ditt skal ikke være så wasted etter så få ladesykluser.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Rett på batteribytte?

Innleggav ZerBox » søn 21.11.2010 16:06

Takker så mye for informasjonen! Jeg får ta turen til min lokale forhandler på mandag. Kom nå på at maskinen i februar er to år, så jeg vet ikke helt hvor de 23 månedene kommer fra.

Prøvde å kalibrere batteriet mitt på nytt nå. Kom opp til 25%, men det er vel heller ikke akkurat akseptabelt.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: Rett på batteribytte?

Innleggav quadra800 » søn 21.11.2010 16:09

Har du prøvd en PRAM reset? Eple + tilvalg + p + r under oppstart. La også laderen stå i i minst 4 timer når du kalibrerer.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Rett på batteribytte?

Innleggav Uluen » søn 21.11.2010 18:44

Jeg antar det er en reklamasjonssak. Ta det med salgssted, ikke nærmeste forhandler.
 

Re: Rett på batteribytte?

Innleggav ZerBox » søn 21.11.2010 18:56

Salgssted er heldigvis nærmeste forhandler :)

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: Rett på batteribytte?

Innleggav Uluen » søn 21.11.2010 19:08

Ok, jeg fikk inntrykk av at det ikke var tilfelle i din første post :)

Om forhandler nekter for at det er en garantisak, be om å få det skriftlig så kan du sende det til forbrukerrådet. (Noen vil ombestemme seg bare ved å høre det ordet.)
Lykke til!
 

Re: Rett på batteribytte?

Innleggav ZerBox » man 22.11.2010 20:28

Eplehuset Stavanger ville ha inn hele maskinen. Noe skuffet, men håper på å bli positivt overrasket over feilretting og rettetid. Reagerer på at infoen jeg fikk sier "Out of warranty", noe som er snodig siden maskinen er under to år gammel. Hvordan kan det ha seg?

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: Rett på batteribytte?

Innleggav slogmo » tir 23.11.2010 19:48

Fordi Apple's garanti er 1 år (12 mnd)?

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Rett på batteribytte?

Innleggav Wavelength » tir 23.11.2010 20:08

slogmo skrev:Fordi Apple's garanti er 1 år (12 mnd)?

Du har nok et poeng der ja!

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Re: Rett på batteribytte?

Innleggav T.B.Hansen » tir 23.11.2010 20:09

ZerBox skrev:Eplehuset Stavanger ville ha inn hele maskinen. Noe skuffet, men håper på å bli positivt overrasket over feilretting og rettetid. Reagerer på at infoen jeg fikk sier "Out of warranty", noe som er snodig siden maskinen er under to år gammel. Hvordan kan det ha seg?

Garantien fra produsent/importør er på 1 år.

I Norge har vi reklamasjonsrett etter Forbrukerkjøpsloven. Denne regnes oftest til 5 år for datamaskiner.

Batterier og harddisker kan man imidlertid ikke regne med at holder så lenge. 2 år er ikke uvanlig kort levetid for et batteri, selv om mange batterier holder lenger.

Dersom det ikke er en kjent feil på batterier av denne typen, må du derfor, dessverre, regne med å betale nytt batteri selv.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron