Elkjøps mafiametoder

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav dundee » man 13.12.2010 13:52

Jeg vil mene du har en god sak på erstatning også av data hvis harddisken skades i forhandlers varetekt. Dette handler da ikke lenger om forbrukerkjøpsloven og reklamasjon, men om forhandlers ansvar for tingen når han har den i sin varetekt.

Selvfølgelig bør du som forbruker fortsatt ha en backup av maskinen før du leverer den inn, men om (for eksempel) verkstedet har tatt ut disken og mister den i gulvet vil det medføre et større erstatningsansvar enn at de bare kan sette inn en ny disk og si seg ferdig med saken. Selv om man skulle komme frem til at forhandler ikke har plikt til å erstatte dataene fullt ut vil man kunne kreve en erstatning for det arbeid man påføres med gjenoppretting.
medlem i 175 måneder
 

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav hendelsesløysa » man 13.12.2010 18:03

Om data skades i forhandlers varetekt har du absolutt ingen sak, så lenge forhandler kan vise til at inngrepet var for å reparere maskinen og det kan de.

Elkjips backup metoder skal jeg ikke diskutere på, det er metoden å tjene penger på uten å fortelle hele historien som gjør at det smaker og lukter mafia av dette greiene. Elkjip MÅ informere kunden om alt. Det å ta backup av bestemors bilder når kun skjermen skal byttes er bare tull, dette burde alle se her inne. Det er kun Elkjip som har et så inderlig ønske å tappe den siste tusenlappen av kunden før han går ut døra.
medlem i 211 måneder
 

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav asmaan » man 13.12.2010 18:27

Absolutt ingen sak. Punktum. Mener å huske at det kom en høyesterettsdom på dette for noen år siden, men fant det dessverre ikke på nett i farten. Dine data, er ditt ansvar. Hvordan kan en fastsette en tapserstatning og hvordan kan du dokumentere hva som faktisk har gått tapt? En Ibas-redning (ved seriøs skade), kommer fort på 50-100k+.

Bestemors bilder kan gå tapt om speditør ødelegger maskinen, hvilket dessverre forekommer. Hvorvidt dette er viktig å helgardere seg mot, er opp til hver enkelt.
medlem i 220 måneder
 

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav Wavelength » man 13.12.2010 19:24

hendelsesløysa skrev:Elkjips backup metoder skal jeg ikke diskutere på, det er metoden å tjene penger på uten å fortelle hele historien som gjør at det smaker og lukter mafia av dette greiene. Elkjip MÅ informere kunden om alt. Det å ta backup av bestemors bilder når kun skjermen skal byttes er bare tull, dette burde alle se her inne. Det er kun Elkjip som har et så inderlig ønske å tappe den siste tusenlappen av kunden før han går ut døra.


Kan du forklare forskjellen på Elkjøps metoder, og andre Apple Service verksteder? Eller kanskje den troverdige kilden din kan forklare det?

Eplehuset tar backup om du betaler, uansett om det er nødvendig eller ikke de også.
http://www.eplehuset.no/Serviceskjema.pdf

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav hendelsesløysa » man 13.12.2010 19:38

Min informasjon har jeg fra sikre kilder innad i miljøet, så dette er sikre fakta. Det er ikke noe poeng i å betvile dette, det er slik rutinen er innad.
medlem i 211 måneder
 

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav Nikoraisan » man 13.12.2010 22:53

hendelsesløysa skrev:Det er kun Elkjip som har et så inderlig ønske å tappe den siste tusenlappen av kunden før han går ut døra.
hendelsesløysa skrev:Min informasjon har jeg fra sikre kilder innad i miljøet, så dette er sikre fakta. Det er ikke noe poeng i å betvile dette, det er slik rutinen er innad.

Jeg ER en kilde innad i miljøet, og jeg kan si at det du skriver er reinspikka løgn, og jeg tar 100% avstand fra utsagnet om at rutinen er laget for å suge penger ut av folk. Om du har "en kamerat" eller noe som kilde har vedkommende en ekstremt slett arbeidsmoral.

Det var det jeg hadde å si om dette.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav Wackhy » man 13.12.2010 23:44

hendelsesløysa sine "sikre kilder" har vi vel alle fått demonstrert at er alt annet enn sikre uansett...

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav Marasmus » tir 14.12.2010 18:20

Jeg må henge meg på hendelsesløypas motstandere. Alle fornuftige forhandlere ber kunde skrive under på at sletting av data er greit. At kunde som ikke har backup i tillegg får mulighet til å sikre seg mot skader under postgang, bortkommen forsendelse under postgang og teknikere hos Infocare som kjører gjenoppretting av OS over en lav sko som ledd i feilsøkingen, er bare god service. Infocare spør som kjent ikke om lov til å slette data, de bare gjør det, med mindre de har fått spesifisert at de skal utføre backup ... til blodpris. Er neppe mange forbrukere som ønsker å betale Infocare 75 000 kroner for såkalt "proff" backup av 200GB data (1500 per DVD), når de kan få backup av 200GB for 1000 kroner hos eksempelvis Elkjøp.

Forhandler gjør selvsagt ikke dette for å tjene en lusen tusenlapp, men for å få dokumentert at kunden har blitt gjort oppmerksom på at han selv er ansvarlig for sine data, uavhengig av hva som skjer med maskinen etter at den er innlevert. Dersom kunden nekter å skrive under på at han selv er ansvarlig for sine data, er butikken i sin fulle rett til å nekte å sende inn produktet, da butikken ikke har dokumentasjon på at kunden har blitt informert om mulighet for tap av data. Uten dokumentasjonen vil butikken stille svakt i en eventuell erstatningssak der det er ord mot ord. Den svake part blir som regel favorisert i slike tilfeller.

I alle tilfeller er det bare å si nei til backup og ta risikoen for tap av data selv. Eventuelt kan man ta med seg maskinen hjem og utføre backup selv, for så å levere maskinen inn til service. Hadde man vært tvunget til å betale 1000 kroner for backup i butikken kunne man begynt å snakke om mafiametoder.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav nesten_nerd » tir 14.12.2010 18:58

Det snakkes om noe jeg forbinder med Italia, nemlig mafia. Alle Mac som selges på Elkjøp har en merkelapp på baksiden hvor det tydelig står skrevet " Made In Italia" og ser du det som står underst med liten skrift vil du skimte ordet Italien Mafia. 8-) 8-)
Det er derfor jeg ikke kjøper noe på Elkjøp, for hvem vet hvor det er produsert. 8-)
Etter litt fintenking " bare litt " er det ikke helt umulig at Elkjøp kanskje muligens oppfatter deg som en mafiakunde som kommer her og kommer her og krever gratis backup og kanskje til og med overnatting på 5 stjernes hotel som ikke engang finnes i landet, og alt dette bare p.g.a. at du måtte vente så lenge hos stakkers Elkjøp.
Å ikke ta backup skyldes egen dumhet, og for å si noen trøstens ord.... Du er ikke den første som ikke tar backup. Elkjøp tjener på andres dumhet når de ikke tar backup, og dessuten er det helt elementert at Elkjøp vil ta seg betalt for den jobben de utførere i tillegg til det de ikke utfører.
Hallo i luken asså, Elkjøp er da ikke helt pling i bollen.
I og med at det nå er offentlig kjent at det er lang ventetid hos Elkjøp må jeg huske på å bruke bobilen om jeg skal avlegge den eminente Elkåken et besøk.
Nei det var sant, jeg har ikke bobil.
Jaja, det få bli Lefdal i år igjen da.
Mulig jeg tar helt feil nå men er det ikke snart JUL ? Kanskje jeg også husker feil igjen og faktisk tror at det er ekstra travelt hos f.eks. Elkjøp nå fordi jeg kanskje husker feil, eller var det riktig og derfor tror helt feil eller riktig at en må regne med å vente lengre hos f.eks. Elkjøp i disse dager, fordi at folket strømmer ut til butikkene for å kjøpe Mac fra Italia og videre distribuere disse som julegaver ?
medlem i 184 måneder
 

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav hendelsesløysa » tir 14.12.2010 19:31

Folkens, dette er jo litt morro også da.

Men kundene føler seg jo strengt tatt tvunget til å ta backup fra Elkjip, det er jo nettopp det som gjør dette til mafiametoder. Alle skriver under på "data vil gå tapt om du ikke betaler oss 1000 kroner", de tar rett og slett ikke sjansen. Elkjip er jo ikke verkstedet selv, de kjenner ikke til feilen, men bruker samme metodikk om det er harddisk eller tastaturet som skal byttes: "betaler du ikke 1000 kroner, ja da forsvinner bildene fra de siste fem åra fra PC-en din, og det vil du ikke".

Alternativt kunne de latt noen litt mere kyndige personer vurdere behovet for dette, for deretter å ta kontakt med kunden. At noen påstår at pc-er kan gå tapt i posten, knuses etc er tull. Ja, alt kan jo skje, men folk har med seg PCen rundtomkring også, og mye kan skje da også, og stiller du da uten backup stiller du også uten backup om posten roter til PC-en din.

Elkjip derimot lager formulerer som beskriver den UTRYKKE posten som finner på masse ulumskheter, for ikke å snakke om de GRUSOMME teknikkerene som elsker å formatere harddisker for deretter å bytte tastatur. Elkjip anbefaler virkelig å ta backup, alt annet er jo galskap!

Mangler bare pistolen til pannen og litt Gudfaren setninger, så er vi i mafiaverden her.
Folkens. Øynene opp for denne galskapen! Muligens dere selv har blitt lurt av firmaet. Mulig du betviler mine kilder. Den som ler sist ler best...
medlem i 211 måneder
 

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav nesten_nerd » tir 14.12.2010 21:12

Kan bare snakke ehh mener taste for meg selv og opplyse om at ingen vil tjene noe på å ta backup for meg.
Her er det backup av alt fra den miste tekstfil til filmfiler på 20GB.
Om noen får problemer med sin harddisk og ikke selv har tatt backup, ja da er 1000kr billig for at andre skal gjøre den jobben for de.
Det burde kostet minst 5000kr, bare for å gi disse "dumme", eller mer korekt late menneskene en skikkelig lærepeng.
På samme vis som når du får en bot fordi du har kjørt for fort.
Hva med å innføre datamaskinsertefikat ? Og enda bedre prikkbelastning.
5 prikker og du får ikke sitte ved en datamaskin på 2 år.
medlem i 184 måneder
 

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav Marasmus » tir 14.12.2010 21:29

1. Du vil aldri få servert "data vil gå tapt om du ikke betaler oss 1000 kroner". Du vil få opplyst at Elkjøp ikke kan garantere for at data ikke vil gå tapt. Du blir deretter spurt om du har backup. Har du ikke backup får du fire valgmuligheter: Drite i backup, ta backup selv, betale Elkjøp for å ta backup eller betale Infocare for å ta backup. Valget er fritt. En god butikktekniker vil, dersom det er en Mac og maskinen starter, starte maskinen i single-user mode og kjøre en kjapp fsck. Han vil også eventuelt skru ut disken(hvis det er en Mac), koble den til testmaskinen og kjøre en kjapp S.M.A.R.T-test i PC-Check eller DiskWarrior dersom det kan tenkes at disken har tatt kvelden. Virker disken OK vil det så bli kjørt en non-destructive read/write-test. Virker denne også OK, vil det bli opplyst om at det er liten sannsynlighet for at data vil gå tapt. Det må bemerkes at før slike tester kjøres opplyses det om at data kan gå tapt under testingen, og at dersom det er ekstremt viktige data på maskinen, bør backup forsøkes først. Uavhengig av hva man gjør må kunden likevel må skrive under på at butikken ikke er ansvarlig for data som eventuelt går tapt. I arbeidsrapporten som følger med til verkstedet vil det fremgå at det er kjørt test på disken, resultatet av testen, og at disken ikke må overskrives uten at butikken får beskjed om det først, slik at kunden kan ta stilling til om han likevel vil betale for backup. Man er da prisgitt at teknikerne hos Infocare i det hele tatt gidder å lese mer enn halve arbeidsrapporten du legger ved. Det tilhører sjeldenhetene.

2. At PC-er knuses eller går tapt i posten SKJER FAKTISK. Og om det skjer, vil ikke butikken stå ansvarlig. Det sier seg selv. Du må naturligvis skrive under på at manglende backup er ditt eget ansvar, selv om sannsynligheten for at noe skal gå galt er liten.

3. Infocare har mye å gjøre, det tviler jeg ikke på. Motta maskin, stapp inn fabrikkgjennoprettingsmediet, start gjennoppretting og begynn på neste maskin mens den første står og jobber. Er den ok etter gjennoppretting blir den sendt i retur. Er den ikke det, feilsøkes/byttes hardware. Dette stemmer kanskje ikke for et tastatur som ikke virker(da det vanligste garantirelaterte problemet, på windowsmaskiner i alle fall, er at kabelen har løsnet) eller en skjerm som er knust, men for lydkort, wlan-kort, skjermkort og lignende tipper jeg det er standard prosedyre for å spare tid. Mulig rutinen på Mac er annerledes.

4. Hva i huleste mener du med "litt mere kyndige personer"? Om den som tar imot maskinen er kyndig eller ikke avhenger ikke av om personen jobber i Elkjøp, Eplehuset eller et annet sted. Det som derimot er sikkert er at jobben som tekniker er en utakknemlig møkkajobb uansett hvor man jobber.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav nesten_nerd » tir 14.12.2010 22:05

Kanskje en ide å levere datamaskinen til snåsamannen. Han jobber gratis. 8-)
I denne saken er jeg forøvrig på Elkjøps side. Alle andre gjør det samme, dvs nesten alle.
Kjøper du maskin fra noen som bygger pc og/eller utfører rep./servicer selv, går det bedre. Enda bedre er det om du personlig transporterer maskinen til og fra.
Om du likevel velger å kjøpe datamaskin hos Elkjøp, Lefdal, mangel på Expert, Siba og div. andre som ikke bygger maskiner eller har eget verksted. Ja da må du bare finne deg i å vente 2 uker eller mer og håpe at posten ikke moser maskinen din.
Slik er det bare så slutt å syt og klag. Det er du selv som har valgt å kjøpe maskinen der de ikke har eget verksted.
medlem i 184 måneder
 

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav Orkien » tor 16.12.2010 2:04

Hendelsesløysa, ikke for å være frekk eller noe, men ja. jeg betviler dine kilder. du er i bestefall en sekundærkilde, og alle her inne har vel lekt "hviskeleken" mens de var unge, ett ord blir til ett annet ord og plutselig så ender man opp med en helt annen setning enn det som ble sagt i utgangspunktet. og ja, hvis du lurer. så jobber jeg i data-avd på elkjØp ;-)

Det at det ikke er kyndige personer som står bak disken er vel det man kan kalle en reinspikka løyn. De som jobber der jeg jobber har jobbet der i 2 år og er utdannet innen IT. De er svært behjelpelig og jeg har selv vært der borte med flere kunder som lurer på ting og tang. ta f.eks å bytte ram brikker på MAC, når jeg var inne med fattern sin mac (det var før jeg fikk mac) på eplehuset fikk jeg beskjed om at det kostet 700,- eller noe sånn. så dro jeg til elkjøp, og joda. stilte meg i kø og spurte om prisen på "operasjonen" - "Nei, det skal vi vel fikse. har du brikkene? " "nei, det har jeg ikke" "blablablablabla, bare si navnet ditt nede i kassen så fikser vi byttet imens".. Endte opp med at jeg betalte kun for brikkene, og dette har jeg vært borte i flere ganger med kunder som også skal bytte ram brikker.

Mulig jeg kun ser den ene siden her ettersom jeg jobber for elkjØp, men jeg får flere ganger daglig høre at elkjøp er en hyggelig butikk å handle i med personer som kan sitt fag. (nå skal jeg ikke snakke om de andre elkjøp butikkene, men her jeg jobber er det ihvertfall sånn... jeg har foto som hobby og bruker mac selv og vet en ting eller to om det, så da er det der jeg holder meg. broren min som kan endel om tv og lyd holder seg der, og sånn er det egentlig på hele bygget)

My 2 cents

Mvh Markus
medlem i 197 måneder
 

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav nesten_nerd » tor 16.12.2010 9:56

Når det gjelder service og kunnskaper vil det nok variere fra butikk til butikk, og hvem du snakker med.
Når en får høre ting fra den kanten om at en f.eks. kan få virus på en Mac og en rekke andre uriktige ting, stiller jeg et stort spørsmål ved kunnskapen.
Kanskje er det min egen feil fordi jeg later som jeg er helt grønn når jeg prater med folk på dataavdelingen til f.eks. Elkjøp.
Å skifte ram kan til og med en gutt på 10 år lett klare, eller bestemor på 90. Ja faktisk klarer de det på Elkjøp også.
Jeg vil uansett ikke gi de fleste som jobber på Elkjøp og lignende steder betegnelsen IT eksperter, for det er de aldeles ikke.
medlem i 184 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]