Elkjøps mafiametoder

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav Orkien » tor 16.12.2010 19:16

Det var ikke det at de klarte det, men det at de ikke tok betalt for det som var poenget da menne....
Det at alle ikke er IT eksperter er jeg enig om, jeg vet ikke så mye om bios systemer og programmeringer og slike ting til windows. men da er jeg ihvertfall ærlig å sier det til kunden og fisker tak i en som kan noe om akuratt det kunden spør om.

og du, du vet at det er virus til mac også right? Det kommer fler og fler virus etterhvert fremover ettersom som MAC får en større andel av pc-salget.

Når det gjelder meg selv så kan jeg ikke alt om hverken foto eller mac, men jeg kan nok til å gjøre kunden fornøyd og klarer å svare på de aller fleste spørsmålene. Det er faktisk ikke så altfor mange som har peiling på mac som er innom elkjøp (gjelder også foto). Men det er mannen i gata som enten skal handle julegave, konfirmasjonsgave eller lurer på en ting eller to. og der jeg jobber (Skal ikke nevne butikknavn ettersom det kan bli tatt for å reklamere?) så har de fleste kunnskap nok til å svare på disse. og kan ikke de det, så spør de en annen en som kan det, og vips har to stykker lært noe nytt. Det kommer og går ansatte hele tiden, og det ville vært dyrt og tidskrevende å få alle som jobber deltid opp til ett nivå som kan tilfredstille absolutt alle kunder.

Man hører omtrent aldri fra de fornøyde kundene, mens de som er misfornøyde er de som skriker høyest. Personlig har jeg ikke noe problem å anbefale elkjøp til venner og bekjente. for in the long run, så vil de bli fornøyde.

(leste forresten igjennom den tråden hvor han hadde fått den råeste 15" når han egentlig skulle hatt den kjipeste 13" mbp. og det er IKKE sånn det forgår der jeg jobber. nå står jeg mest på foto, men har kunden bestilt ett kamera som vi ikke får tak i, nei. synd på oss, vi får fikse opp i det og gir kunden enten ett bedre kamera, eller så spør vi om kunden vil vente litt til og at vi skal fortsette å prøve).

Helt ærlig, jeg skjønner ikke hvorfor folk her inne har så mye imot elkjøp, det forekommer at vi er utsolgt for en vare eller to, men tilbudsvarene er alltid de som går først. Der jeg jobber er alle blide og smiler hele tiden og hjelper kunden så best vi bare kan. men vi er mennesker, og vi gjør feil vi å (desverre)
medlem i 196 måneder
 

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav nesten_nerd » tor 16.12.2010 23:33

Nå forklarte jeg ikke hele historien angående virus på Mac. Jeg overhørte en selger på Elkjøp som mente at kunden burde ha antiviruprogram på Mac fordi han kunne få virus på samme måte som i windows. Nå er dette over 2 år siden og jeg vurderte selv å kjøpe meg Mac. Etter hva jeg har forstått må du aktivt bidra til å instalere dette viruset eller tar jeg feil ?
Her er det ikke virus
http://mac1.no/artikkel/7572/antivirus- ... er-jeg-det
medlem i 183 måneder
 

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav simen » tor 16.12.2010 23:40

Er det en ting man kan beskylde selgere for, altså Elkjøp osv, så er det for å spre frykt... Kan man selge anti-virus tjener de penger på det. Ikke at det er noe ulovlig i å selge varer og tjenester... Men noenganger er kjedene ganske kjøpt og betalt av Norton når det gjelder Windows. Og de ønsker også å spre frykt slik at man kan pushe til Macfolk og...

Per dags dato trenger man ikke anti virus til Mac... Det finnes ikke virus til Mac, og det vil neppe komme. Det man leser om på ITavisen, Din Side, osv. er ikke virus, det er mer malware og trojanere.

Få vil si imot at man trenger antivirus til Windows. Men få jeg kjenner ville anbefalt Norton... Gratis antivirus holder i massevis.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav nesten_nerd » tor 16.12.2010 23:50

Helt riktig. Det er slik jeg også har forstått det. Det er forskjell på et virus og f.eks. en Trojaner, men det er de som mener det er det samme. Kanskje IT "ekspertene" på Elkjøp ikke vet forskjellen ? For å gå videre med virus historien reiste jeg samme dagen som jeg var på Elkjøp til Eplebutikken hvor jeg kjøpte min første Mac. De sa ar det ikke fantes virus men noen få trojanere osv. og at det var liten sjangs for å bli angrepet av disse osv.
Du har helt rett i at gratis antivirusprogrammer holder i massevis. Det viktigste er at de hele tiden har den nyeste oppdateringen.
medlem i 183 måneder
 

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav simen » fre 17.12.2010 0:08

Bruk hodet... Du skal være ganske naiv dersom du får trojaner til Mac...

Hvem som helst kan lage malware... Du lager en pakke, pakken har et script som sier f. eks. "rm -r /" og den utføres som root, ergo du må skrive passordet. Fyll pakke med randomdata fra /dev/urandom f. eks. og kall den for "Microsoft Office 2012 beta" eller noe slikt...

Slikt kan man også gjøre på Linux, OpenBSD, eller hva det måtte være. Det er selvfølgelig fordelen med AppStore og å kjøpe orginalt. Ting du laster ned på nettet fra useriøse aktører eller piratvare kan i teorien slette hele maskina di... Nå har jeg aldri opplevd det, men rent teknisk er det ingen hindring for det.

Og ingen antivirus vil beskytte deg mot deg selv :) Blir du lurt av slike enkle tips mister du dataen din... Hver gang du skriver inn admin passord på noe du har lastet ned fra noen du ikke stoler på må du vite hva du sier ja til.

Jeg tror noen på Expert tror at det finnes virus til Mac... Mens de med mest peil nok vet at det ikke er nødvendig. Men jo mer de selger jo gladere blir sjefen og jo mer penger tjener de...

Jeg har ingenting imot hva Expert gjorde i tilfellet til trådstarter. Det er det ingenting å si på. Men at alle kjeder selger med Norton og sprer frykt, det er det nærmeste man kommer "mafiatendenser".

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav Mac Lovin » fre 17.12.2010 0:47

jeg synes det er rett og rimelig av butikk å ta betalt for å ta backup, og det er noe man bør gjøre. Men, om en maskin srteiker og det er en garantisak bør man få pengene tilbake når man henter maskinen, dette bør enten elkjøp som selger varen eller apple dekke da. Man skal vel ikke bøte for feil fra leverandør?

Brukerens avatar
medlem i 182 måneder
 

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav fowler85 » fre 17.12.2010 2:09

Gratulerer med årets mest unyanserte framstilling, hendelsesløysa. Berre det at du konsekvent omtalar Elkjøp som Elkjip gjer at du misser det meste av tiltru.
medlem i 173 måneder
 

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav ksjon » fre 17.12.2010 23:31

Jeg har jobbet i Elkjøps Support Senter (PC-Klinikk) de siste 10 årene og still going strong.

Jeg kan fortelle deg at i min hverdag handler ALT om å gjøre deg som kunde fornøyd! Vi har faktisk som mål å bli VERDENS beste på kundeservice, og det sier jo ikke rent lite.
Selvfølgelig må vi ta oss betalt for våre ekstratjenester, men likevel er det VIKTIGSTE at du er fornøyd.

Visste du forøvrig at de fleste butikkene tilbyr GRATIS diagnostikk uansett hvor du har kjøpt produktet? det vil si at om du ikke trenger backup og ikke vil at vi skal rette programvarefeil betaler du ikke en eneste krone for dette. Vi gir deg en pris og du velger om du vil at vi skal reparere. Garantifeil blir naturlig nok også da rettet gratis (mot gyldig kvittering).

Gjengen med PC-teknikere i Elkjøp er faktisk en flott gjeng med voksne, dyktige, kvalifiserte folk som jobber seg i gjennom uhorvelige mengder med pc-problemer hver eneste dag. Det være seg alt fra "internett som ikke virker" til bytte av komponenter.

Jeg beklager virkelig at du har hatt en negativ opplevelse med oss, send meg en PM slik at jeg kan kontakte deg så skal vi nok finne en løsning!

Kenneth Sjonfjell
Elkjøp Stormarked Hamar
medlem i 159 måneder
 

Forrige

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]