Elkjøps mafiametoder

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Elkjøps mafiametoder

Innleggav rokkones » lør 11.12.2010 18:20

I dag døde macbooken min. Heldigvis er den ikke gammel så jeg dro ned på den lokale elkjøpbutikken hvor den ble kjøpt. Etter service var registrert fikk jeg et skjema jeg måtte fylle ut. Skulle de ta sikkerhetskopi av filene mine hvis de måtte reistallere hardisken? 1000 kr. takk. Problemet var bare at sikkerhetskopien blir tatt på elkjøp lokalt før maskinen sendes. Mao du kan ikke si "ja takk, om det er nødvendig så gjør det". Sier du nei kan du risikere at hardisken nukes og alt er borte. Må de bytte en ubetydelig del som ikke krever reintalasjon har du allerede betalt 1000 kr. for en ekstraservice som ikke er nødvendig. På macen er det vel også mulig å reinstalere uten å slette brukerdata, dette blir en selvfølgelig ikke informert om i serviceskranken.
Jeg var passe stressa når jeg leverte inn maskinen og backupen er noen måneder gammal så selvfølgelig betalte jeg beskyttelsepengene til elkjøp. Jeg er passe fristet til å dra tilbake til uka å kreve dataene mine utlevert før maskinen er tilbake bare for være sikker på at ikke sikkerhetskopien blir utført på verkstedet til infocare og at de ikke står å juger i kassa på elkjøp.
Julegavene jeg hadde tenkt å kjøpe i samme slengen gikk jeg andre steder og kjøpte....... :-(
medlem i 228 måneder
 

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav sees » lør 11.12.2010 18:44

Dette er normal praksis hos "alle" (feks Eplehuset og Humac) som driver service på datamaskiner da hvis det skulles skje noe under servicesaken som gjør at hardisk skades, vil det være forferdelig dyrt og noen ganger umulig å redde data i ettertid.

Derfor er det veldig viktig med kontinuerlig backup :-)

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav moijk » lør 11.12.2010 18:59

rokkones skrev:I dag døde macbooken min. Heldigvis er den ikke gammel så jeg dro ned på den lokale elkjøpbutikken hvor den ble kjøpt. Etter service var registrert fikk jeg et skjema jeg måtte fylle ut. Skulle de ta sikkerhetskopi av filene mine hvis de måtte reistallere hardisken? 1000 kr. takk


Ekstern disk koster under 1000 kr, og timemachine følger med OS X. Bruk det, så slipper du betale 1000 kr for slikt.

Men det er en jobb å ta komplett backup av en disk, så tusen kroner er ikke ueffent.

Skulle du være ille ute, så koster ibas minst 10-15 ganger elkjøp. altså, bare for å se om de kan redde noe. så siden du ikke hadde backup, så var det ikke en dum ting.

Backup er noe som folk flest ikke ser den virkelige verdien i (folk flest ser pointet, men gidder ikke styre med det) før de virkelig trenger det. Og da gjerne ikke før andre gang de virkelig trenger det. Jeg har selvsagt backup av alle mine disker på både min mac pro og macbook pro. Og det viktigste enda en backup av, i tilfelle brann.

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav ask » lør 11.12.2010 19:06

Dette er så vidt jeg vet praksis hos alle butikker.

rokkones skrev:Problemet var bare at sikkerhetskopien blir tatt på elkjøp lokalt før maskinen sendes. Mao du kan ikke si "ja takk, om det er nødvendig så gjør det".

Joda, du kan si "ja takk, om det er nødvendig så gjør det". Men da vil det være InfoCare som gjør det, og de tar seg vesentlig bedre betalt enn butikken.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav Wavelength » lør 11.12.2010 19:35

Brukeren er selv ansvarlig for data som er på maskinen.

Jeg skjønner godt at en serviceleverandør ikke bruker timesvis på backup helt gratis.
1. Utstyret til å kjøre backup - ikke gratis.
2. Betale noen til å gjøre jobben - ikke gratis.

Og ingen vits å klage på Elkjøp, alle andre er like "ille".

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav johnnygrandis » lør 11.12.2010 20:18

Backup bør være normal prosedyre i alle hjem.. -Mafia er langt fra hva jeg forbinder Elkjøp med.
medlem i 189 måneder
 

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav paaanda » lør 11.12.2010 20:58

Forrige gang jeg var på elkjøp skulle dem t.o.m med ha betalt for en vare jeg trengte. Da snakker vi mafiametoder da...

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav Orkien » lør 11.12.2010 22:02

helt sykt, så på tv, så registrerte de produktet, sto sikkert der i 3 timer før jeg hadde falt for en tv. så sa de at jeg bare skulle si navnet nedi kassa. så sier hu i kassa "det blir 9995 takk" wtf?! hvorfor inni dundas må jeg betale så mye skatt som jeg gjør hvis jeg ikke får tv gratis?! ;)
medlem i 197 måneder
 

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav macsmekker » lør 11.12.2010 23:35

- Du Orkien? Neste gang du frykter å måtte vente i flere timer på ett eller annet, så ta med deg en matpakke slik at blodsukkeret holdes under kontroll. Dermed vil du ikke så uforvarende føle deg nedtynget grunnet uoppnåelige dagdrømmerier.
På den annen side: http://www.finn.no/finn/torget/gisbort/ ... keyword=tv



Rokkones: - Vedrørende din underforståtte definisjon av ”mafiametoder”. Siden slike som tar betalt for ting de selger, samt for ulike tjenester, havner innenfor definisjonen - hvordan bør man da best ordlegge seg om man skal betegne den mer tradisjonelle grenen av Cosa Nostra –gjengens gjøren og laden? Du vet, om man går knallhardt ut med verbale merkelapper i sikkert opprivende, men tross alt mindre alvorlige saker, så begrenser det vel repertoaret dersom man virkelig vil slå på stortrommen?

- Et annet og litt interessant aspekt ved det hele er vel at da du kjøpte Macbooken din; fremstod det ikke da som tindrende klart for deg - i og med din forståelse av definisjonen ”mafiametoder” - at du ved å overdra penger mot en vare, rett og slett aktivt støttet opp under organisert kriminalitet, noe jo mafia må sies å være synonymt med? Og siden du åpenbart ikke benyttet deg av retten til heve kjøpet innen en måned, så er vel din ytring å oppfatte som en uforbeholden tilståelse av å støtte organisert kriminalitet?

For øvrig: Det går sikkert bra, skal du se. - Ingen grunn til kontroll; alt under panikk. 8-)

Brukerens avatar
medlem i 166 måneder
 

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav rokkones » søn 12.12.2010 0:30

Poenget er ikke at det koster penger å få tatt en sikkerhetskopi, det er jeg villig til å betale for. Poenget er at det ikke er mulighet til vurdere om det behov for sikkerhetskopien eller ikke.. Om det er en minnemodul som streiker er det ikke behov for for å slette disken og reinstallere burde man ikke ikke bli presset til å betale for en service man ikke trenger. Men sålenge kopien skal gjøres i butikken og en ikke vet hva som er galt er ingen mulighet til å vuredere om 1000 kr backupen er nødvendig. At dette er vanlgig prksis er greit å vite, men det det betyr ikke at dette er rett. Jeg syntes dette er utpressing.
Er forøvrig at moralen er: ha en realtime backup som funker.....
medlem i 228 måneder
 

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav sees » søn 12.12.2010 1:43

Hvis du ser det i fra butikken sitt ståsted, så vil de gjerne at du skal ha backup FØR maskinen sendes til service-sted, da ingen vet helt sikkert om maskinen skades under transport.

Skulle det være slik at maskinen blir ødelagt en ellerannen plass i service-kjeden, så kan du få en ny maskin av leverandør. Det koster, i dette tilfelle Elkjøp, innkjøpsprisen av en ny Macbook.

Dine data derimot er umulig å prissette.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav hendelsesløysa » søn 12.12.2010 8:49

Maskinen skades ikke under transport, man regner ikke med slikt - da er i så fall systemet håpløst og lite troverdig. "Nei, vi kan ikke garantere at du får maskinen hel tilbake".

Dette er, som innlegger skriver, mafia metoder og skremselspropaganda. Vanlig praksis er at VERKSTEDET tar backup og ikke en fjortis bak en eller annen serviceluka. At Eplehuset etc har samme praksis er fordi at de faktisk HAR lokal teknikker som reparerer maskinen.

Infocare kan faktisk gjøre jobben de også, Elkjøp ønsker ikke det for da tjener de ikke den tusenlappen (13 åringen krever jo bare 99,5 i timelønn). Be om at Infocare skal gjøre jobben neste gang, be dem skrive det på servicenotaen til verkstedet, så får du det gjort av proffer og ikke noe Elkjip skvip.

Hei igjen macsmekker :-) Med mafia metoder så menes: "man blir stilt ovenfor et valg som egentlig ikke er et valg, blir som gjør A og lev eller gjør B og dø eller som mafia-elkjip: gjør A og mist alt du har, gjør B og behold alle data". Elkjip spiller på kundens frykt for å miste liv (les: miste data), når de heller kunne bedt verkstedet om å ta kopi HVIS det var nødvendig. Når da motivet bak er økonomisk, også som mafiaen, så blir "mafiametoder" egentlig et dekkende begrep.
medlem i 211 måneder
 

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav dilla » søn 12.12.2010 11:26

Når ble det kriminelt å tilby en frivillig tjeneste og ta betalt for den?
El. bransjen får mye tyn og fortjener det sikkert, men å henge ut Elkjøp for at de tilbyr å ta backup mot betaling blir feil. Backup er hver enkelts ansvar.

Min erfaring er at Elkjøp yter veldig god kundebehandling. Jeg kjøpte nylig 2 MBP pluss en del stasj på Elkjøp Lørenskog. Hvorfor valgte jeg Elkjøp fremfor de andre epleselgerne? Blant annet: 30 dagers åpent kjøp. Jeg byttet inn den ene maskinen, uten spørsmål fra selger. Refusjon av mellomlegg hvis prisen går ned hos Elkjøp eller andre selgere i løpet av disse 30 dagene. Dette sparte meg for 4.000 på dette kjøpet.

Bruk store ord når det virkelig er nødvendig, og ikke heng ut noen for å tilby en frivillig tjeneste, som hver og én enkelt kan styre unna ved å ha kontroll på egen backup.
medlem i 201 måneder
 

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav Orkien » søn 12.12.2010 12:04

HEndelsesløysa, du vet at de aller fleste elkjøp har teknikere som jobber dagen lang fra klokken 8 om morningen til kl 11 om kvelden? greit nok at de kanskje har en ung en der, men hvis alle skulle vært så kritiserende som du hadde vært, da hadde det vært så fint med lærlinger vettu....
medlem i 197 måneder
 

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav alter@gooogle.mehihihi » søn 12.12.2010 12:47

Du som bruker/eier av maskinen er selv ansvarlig for alt innhold, det betyr at du selv må stå for backup av innholdet. Dette er noe alle bør gjøre da det som trengs er en ekstern harddisk og å klikke på en knapp når den dukker opp etter at du har koblet disken til maskinen.
Serviceverkstedet har ikke noe ansvar for selve innholdet på disken din, og tilbyr å ta backup av innholdet om du selv ikke har gjort det. Dette er ikke bare noe Elkjøp gjør, men er, som nevnt tidligere, praksis hos flere andre.

Så noe mafiametoder er det absolutt ikke.
Selv har jeg mye jeg kunne sagt negativt om Elkjøp, men her er de på riktig spor.
medlem i 165 måneder
 

Neste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]