Elkjøps mafiametoder

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav kah96 » søn 12.12.2010 13:03

Bare for å bekrefte "mafiametodene" så har vi samme praksis.
Kunden BØR ha backup av sine egne data, serviceverkstedet er ikke ansvarlig for innholdet på en pc/mac.

Derfor tilbyr i ditt tilfelle Elkjøp backup av dataene dine.
Du kunne selvsagt sagt nei, men da kan det hende at Infocare etc sletter disken din.
Lær deg gode backuprutiner så slipper du å føle deg "truet" til å betale for backup.

Andreas

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav TheRealChristoffer » søn 12.12.2010 13:11

Men så pleier og verkstedene å ta backup om man huker av det. bedre at DE gjør det om nødvendig en at elkjøp gjør det uansett

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav esstrom » søn 12.12.2010 13:41

Samme praksis overalt, de tar ikke ansvar for om harddiske krasjer eller blir ødelagt, og det skjønner jeg godt siden det er svindyrt å hente ut data fra en ødelagt harddisk. Hadde du foretrukket om de ikke hadde tilbydd seg å ta backup i det hele tatt?
Nei gjør som alle burde gjøre, ta backup selv hvis du har data du ikke vil miste.

Edit: har til dags dato ikke opplevd å få harddisken ødelagt pga reparasjoner, er mer for å gardere seg mot skjeldne tilfeller.
medlem i 207 måneder
 

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav Lukas » søn 12.12.2010 14:10

Det er som sagt eiers ansvar å ha oppdaterte sikkerhetskopier. Alle problemene som pga. manglende backup dukker opp i kjølvannet av et maskinhavari ... er derfor eiers fortjeneste. Det virker som om dine problemer med Elkjøp ikke ville eksistert om du hadde oppdatert backup. Likevel mener du at de kan klandres?

Det Elkjøp og andre sier, er: "Ok pal, du har driti deg ut som ikke har backup. Vi kan hjelpe deg med det. Hvis du vil. Men det koster, det forstår du sikkert."

Sure penger, ja, men bla opp hvis du vil føle deg trygg. Eller la det stå til, så går det sikkert bra det også. Du har uansett bare deg selv å skylde for datasituasjonen. Og tenk på at den tusingen kunne du ha brukt på en helt grei backupdisk. Eller et par års ubegrenset onlinebackup på Jotta.

Og hvor kommer det fra, dette med at det er fjortiser som utfører de tekniske tjenestene hos Elkjøp? At noen har sett en kvisete helgevikar i kassa, betyr ikke at det KUN er fjortiser i sjappa.

EDIT: Mafiametoder er forresten feil beskrivelse av forholdet, med mindre Elkjøp med vilje ødelegger maskinene til kunder som ikke betaler.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav simen » søn 12.12.2010 15:38

Du kunne jo ha gjort det selv også om det var så dyrt. Jeg driver et IT-selskap selv og har utført mange operasjoner med å redde ut data. Både med boot cd-er, nettverksbootdisk og å ta ut harddisken og sette i en dockingstasjon og dra over...

Valget er ditt :)

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav hendelsesløysa » søn 12.12.2010 18:41

Poenget er Elkjøps vell-egen-vitende såkalte "service" for å tjene litt penger, ved å tilby backup, som de også vet ville blitt utført bedre og kun ved behov (etter teknisk kyndig vurdering) hos verkstedet.

Hadde Elkjip informert om dette, så kunne kunden selv velge: 1) enten la Elkjøp da backup eller 2) la verkstedet ta backup dersom det er behov for det.

Her holder Elkjip tilbake informasjon for å drive monopol på sin egen backup-tjeneste og tjene mest mulig penger = mafiavirksomhet.
medlem i 211 måneder
 

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav Wavelength » søn 12.12.2010 20:38

Jeg har levert maskiner til Eplehuset og Infocare, alle anledninger har det vært kosmetiske skader som ikke var betydelige.

Men jeg fikk fortsatt tilbud om backup, uavhengig av om det var behov eller ikke. Og det kostet tilsvarende det Elkjøp her har tilbudt.

Så da tror jeg alle alle servicetilbydere driver mafiavirksomhet.
Sist endret av svar den man 13.12.2010 11:35, endret 1 gang
Grunn: §2,8 Unødvendig bruk av sitering.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav hendelsesløysa » søn 12.12.2010 22:52

Tilbudet av backup fra verkstedet er noe de alltid tilbyr FØR maskinen leveres inn slik som hos Elkjøp, riktig det!

Men forskjellen er at verkstedet kun tar backup ved behov. Er det kun snakk om hardware bytte (skjerm, tastatur etc) så tas det ikke backup og det påløper ingen kostnad. Er det snakk om reformatering, så tas det backup først og kunden må betale.

På Elkjip dropper de dette, her kjører de backup for egen fortjeneste, forteller til verkstedet at alt kan slettes, verkstedet bytter gjerne bare tastatur, sender maskinen tilbake uten å røre harddisk og innholdet der, kunden får PCen tilbake med backup og regning.
medlem i 211 måneder
 

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav sortebill » søn 12.12.2010 23:19

Kjære alle som synes dette er forferdelig.

Det er trist å lese at god service blir omtalt som "mafiametoder". Det er mange ting som kan skje under reparasjon av et produkt, at de som tar i mot maskinen din tenker på deg og dine data før det sendes videre er noe du burde sette pris på. Selvfølgelig koster det penger, hva koster ikke penger i dag? Alle tjenester koster penger, tid er penger. Det er ingenting som er gratis, en ansatt koster penger hver time, skal han bruke 30-60 minutt av en arbeidsdag, utstyr og andre ting på å hjelpe deg med noe som er DITT ansvar å ha backup av, ja da koster det penger. Det koster forøvrig penger å få byttet dekkene på bilen også.

Bare for å ta et litt far-out eksempel på hva som kan skje. Maskinen din blir pakket, hentet av posten og kjører av gårde. Postbilen kræsjer med en tankbil som eksploderer. Hvordan skal du ta backup nå?

Hvis dataene dine ikke er viktige, drit i å ta backup av dem, men ikke kom å klag når de er borte, du er bare et offer for din egen forbanna idioti, det triste er at verden er full av slike idioter. Er det Electrolux sitt ansvar å passe på maten i kjøleskapet ditt også?

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav martiiin » man 13.12.2010 2:40

På den lokale elkjøpen så står det at du må kjøpe harddisk i butikken hvis du skal ha backup, da det er ulovlig i følge datatilsynet at butikken oppbevarer andres data på sine harddisker. Noe som høres utmerket ut så lenge di ikke tar ekstra betalt oppå prisen av disken for å ta backup.
medlem i 181 måneder
 

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav rokkones » man 13.12.2010 2:46

Elkjøp kan ikke garantere mot infocares inkompetanse (at de ikke kan fikse maskinen din uten å formatere hardisken), derfor selger de deg en sikkerhetskopi for 1000 kr. Ja, jeg kunne tatt backup, ja jeg kunne skrudd ut og tatt sikkerhetskopi før jeg dro ut til elkjøp, ja jeg er og enig i at det er ok å ta penger for en ekstra sikkerhetskopi på elkjøp. Det jeg ikke syntes er greit er at det ikke er noe mulighet for å krysse av for at infocare skal opptre profesjonelt og ved evt. behov ta sikkerhetskopi og sende meg en regning. La meg si det sånn: det er ikke terroranslag mot posten som blir trukket fram i forbindelse med sikkerhetskopien......
medlem i 228 måneder
 

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav Marasmus » man 13.12.2010 4:05

hendelsesløysa skrev:Dette er, som innlegger skriver, mafia metoder og skremselspropaganda. Vanlig praksis er at VERKSTEDET tar backup og ikke en fjortis bak en eller annen serviceluka. At Eplehuset etc har samme praksis er fordi at de faktisk HAR lokal teknikker som reparerer maskinen.

Infocare kan faktisk gjøre jobben de også, Elkjøp ønsker ikke det for da tjener de ikke den tusenlappen (13 åringen krever jo bare 99,5 i timelønn). Be om at Infocare skal gjøre jobben neste gang, be dem skrive det på servicenotaen til verkstedet, så får du det gjort av proffer og ikke noe Elkjip skvip.


Javelja, her drar man alle Elkjøp-teknikere over en kam? En gang i tiden jobbet jeg som tekniker i Elkjøp, og nivået på arbeidet som ble utført av meg og mine kollegaer var høyere enn det Infocare presterte å knote sammen. Det kan gjerne nevnes at den ene kollegaen min var programmerer(student) og den andre var utdannet innen svakstrømelektronikk. På den tiden hadde vi ca. 160 kroner timen pluss provisjon, som er noe høyere enn 99,50, selv om det er jævlig dårlig betalt. Det virker absurd at en tekniker hos Infocare, Humac eller Eplehuset skal være bedre skikket til å skru på noe så simpelt som en datamaskin. En hvilken som helst annen person med god erfaring og noe mellom ørene kan gjøre en like god jobb. Moralen er uansett at det kan finnes både dyktige og udugelige teknikere hos alle nevnte verksteder.

Sånn, da har jeg fått blåst ut av meg.

Så vidt jeg vet benytter mange Elkjøp-butikker utstyr fra IBAS til kompliserte backup-oppgaver som kan utføres i butikken. De enkleste, som kun innebærer å skru ut en velfungerende harddisk og kopiere innholdet over på et annet lagringsmedium, kan selv en 13-åring klare med glans.

Angående det noen andre sa om at man må kjøpe harddisk i butikken for backupformål på grunn av restriksjoner i forhold til datalagring på butikkens utstyr, så stemmer det sånn delvis. Som regel vil de fleste komme med en harddisk om de har en fra før, slik at de slipper å kjøpe en ny. Har de ikke en harddisk som kan brukes til backup-formål, så burde det være en selvfølge at de kjøper seg en ny. Alternativt kopierer Elkjøp over det som er viktig på DVD-plater om det er små datamengder. Uansett vil jeg tro praksis, kunnskap og utstyr varierer en del fra butikk til butikk.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav asmaan » man 13.12.2010 11:13

Hvis forhandler har ressurser til å utføre en slik tjeneste, er dette en stor fordel. At tjenesten koster penger, er høyst forståelig. Den ansatte blir salgsfraværende en periode, hvilket kan resultere i tapt fortjeneste for bedriften. Jeg har ofte opplevd at maskinvare blir ødelagt under transport, uten andre hendelser enn mindre forsiktige speditører.

InfoCare forlanger dessuten (sist jeg sjekket) langt høyere summer, hvis datamengden går utover én DVD (4,4 GB). En kan alternativt sende med en ekstern harddisk, dog.

Et annet poeng, er at skremmende mangle mennesker ikke tar ansvar for egen inkompetanse, og legger skylden på ekspeditør hvis en reparasjon fører til tapt data, uansett hvor godt vedkommende er advart. Et backuptilbud før forsendelse er dermed den beste sikkerhet for begge parter.

Frivillig er det også...
medlem i 220 måneder
 

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav dundee » man 13.12.2010 11:44

sees skrev:Hvis du ser det i fra butikken sitt ståsted, så vil de gjerne at du skal ha backup FØR maskinen sendes til service-sted, da ingen vet helt sikkert om maskinen skades under transport.

Skulle det være slik at maskinen blir ødelagt en ellerannen plass i service-kjeden, så kan du få en ny maskin av leverandør. Det koster, i dette tilfelle Elkjøp, innkjøpsprisen av en ny Macbook.

Dine data derimot er umulig å prissette.


Hvis dette er bakgrunnen så er det her snakk om mafiametoder. Når Elkjøp tar inn maskinen har de ansvar for den, og dermed vil det være butikken som vurderer om de vil ta en backup for å sikre seg dersom noe skjer med maskinen mens den er i deres varetekt.

Jeg har full forståelse for at Elkjøp vil ta betalt for en backup, men reagerer litt på hvordan de ser ut til å informere (noe som ikke er helt uvanlig uansett butikk). Jeg synes det bør informeres om at backup kan gjøres av verkstedet etter behov, men at denne da kan bli dyrere. På den måten gjør kunden et mer informert og bevisst valg; Billig, men kanskje bortkastet backup eller mer nødvendig, men dyrere backup.
Fortsatt, dette er forutsatt at backupen tas med tanke på at harddisken kan være ødelagt eller at reparasjonen vil slette harddisken. Backup for å sikre mot tap og skader som oppstår i transport eller på grunn av feil under reparasjonen er butikkens ansvar.
medlem i 175 måneder
 

Re: Elkjøps mafiametoder

Innleggav asmaan » man 13.12.2010 12:49

dundee skrev:[Backup for å sikre mot tap og skader som oppstår i transport eller på grunn av feil under reparasjonen er butikkens ansvar.


Sludder. Forhandler er ansvarlig for det maskinelle; dvs. ny harddisk om denne blir skadet. Hva backup angår, er dette kundes ansvar. At forhandler og verksted tilbyr å gjøre dette, er et frivillig tilbud til fordel for kunde.
medlem i 220 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron