Reklamere på reklamasjon

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Reklamere på reklamasjon

Innleggav lillepersille » tir 04.01.2011 18:48

Hei, jeg har et spørsmål ang min mac book som jeg kjøpte "utlandet" våren 2008. Kort etter jeg hadde kjøpt den gikk batteriet flatt. Jeg var tilbake i Norge og fikk byttet batteriet innenfor garanti-tiden på 1 år. Så karsjet harddisken i høst. Jeg oppholdt meg i "utlandet" og hadde ikke tilgang til Eplebutikk. Jeg gikk derfor til Eplehuset i Bergen straks jeg kom hjem og leverte macen vel vitende om at jeg måtte betale 2000 spenn for en ny. Da Macen kom tilbake fra service var batteriet ødelagt igjen.

Jeg i min fortvilelse anklagde selvsagt Eplehuset for å ha forårsaket dette, og krevde et nytt. Det var selvsagt helt utelukket. Det var også helt utelukket å få et nytt som følge av garanti i henhold til norsk lov. Det forje batteriet ble utstedt fra en norsk butikk og burde i henhold til norsk lov ha garantitid på to år. Eller?

I følge Eplemannen ble det forje batteriet utstedt i henhold til Apple-garantien og garantien gjaldt derfor kun de fem resterende månedene av den opprinnelige garanti-tiden. Jeg syns det høres litt mystisk ut.
medlem i 159 måneder
 

Re: Reklamere på reklamasjon

Innleggav danielsk » tir 04.01.2011 18:57

http://forbrukerportalen.no/Artikler/20 ... %20batteri

Denne kan kanskje være nyttig. Jeg er selv usikker på om man ved bytte av batteri i forbindelse med reklamasjon har krav på ny 2 års reklamasjon på det nye batteriet, men det er iallefall ingen tvil om at du generelt sett skal ha 2 års reklamasjonsrett på batterier :-)
medlem i 168 måneder
 

Re: Reklamere på reklamasjon

Innleggav slogmo » tir 04.01.2011 18:58

lillepersille skrev:Det forje batteriet ble utstedt fra en norsk butikk og burde i henhold til norsk lov ha garantitid på to år. Eller?

Norsk lov sier ingenting om garantiens varighet.
Det er opp til hver enkelt leverandør/produsent hvor lang garanti de vil gi på sitt produkt.
Man kan ha alt fra null dagers garanti helt opp til livstidsgaranti på et produkt.
Alt Forbrukerkjøpsloven sier om garanti er at den kan ikke ha dårligere vilkår enn reklamasjonsretten (som er lovfestet).

Apple gir 1 års garanti på sine produkter.

@danielsk:
Norsk Forbrukerkjøpslov og reklamasjonsrett gjelder kun på produkter kjøpt i Norge.
Slik jeg tolker åpningsinnlegget er maskinen kjøpt i utlandet.
Er usikker på hvordan det stiller seg når maskinen har tidligere fått nytt batteri på garanti i Norge.
Sist endret av slogmo den tir 04.01.2011 19:14, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Reklamere på reklamasjon

Innleggav Traktor » tir 04.01.2011 19:00

Betalte du 2000 kr for at de skulle bytte en harddisk for deg :rolls eyes: Hvorfor gjorde du det ikke bare selv?

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Reklamere på reklamasjon

Innleggav slogmo » tir 04.01.2011 19:13

Forøvrig:
http://www.apple.com/no/support/macbook ... e/battery/

Gir Apple noen garanti på mitt erstatningsbatteri?
Apple garanterer erstatningsbatteriet mot produksjonsfeil i ett år fra servicedatoen. Vær oppmerksom på at batteriet er en forbruksvare, og etter en periode med vanlig bruk vil batteriets evne til å holde på batteristrømmen reduseres. Bytte av et batteri som er svekket som følge av vanlig bruk, dekkes ikke av garantien.

Så hvis batteriet ikke er brukt så mye at det er utslitt, og det er under 1 år siden batteriet ble byttet så burde Apple dekke nytt batteri.
Er batteriet eldre enn 1 år så må du belage deg på å krangle med Apple.
Er batteriet under 1 år gammelt men har flere enn 300 cycles, så er det pr definisjon "slitt ut".

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Reklamere på reklamasjon

Innleggav lillepersille » tir 04.01.2011 19:23

Takk for gode svar,

sånn jeg tolker det må jeg vel kunne reklamere (ikke kreve garanti) på et produkt jeg har fått fra den norske Eplebutikken? Skal hvertfall prøve meg.

Fraråder alle å kjøpe Apple-produkter i "utlandet"! Hvertfall uten AppleCare..
medlem i 159 måneder
 

Re: Reklamere på reklamasjon

Innleggav asmaan » tir 04.01.2011 22:13

Uavhengig av hva du har rett på fra Apple, faller det tilbake på sin egen urimelighet at du skal få norske reklamasjonsprivilegier på et produkt som er kjøpt (billig) utenfor Norge.
medlem i 220 måneder
 

Re: Reklamere på reklamasjon

Innleggav dundee » tir 04.01.2011 22:36

Reklamasjon i hht forbrukerkjøpsloven gjelder kun for varer kjøpt i Norge, og gjelder fra kjøpstidspunktet. Det eneste som gir deg en utvidelse/ny reklamasjon er en heving av kjøpet - noe som kan skje indirekte ved at du får en ny vare som er en annen modell enn den opprinnelige.
Dersom hele eller deler av tingen erstattes fortsetter du innenfor den opprinnelige reklamasjonen.

I ditt tilfelle må du desverre kunne påvise at Eplehuset har forårsaket feilen på batteriet, slik at du kan få et nytt batteri basert på at de har ødelagt det.

Det du kan undersøke er muligheten for reklamasjonsrett innenfor loven i det landet du kjøpte maskinen, men den må i så fall returneres dit for å hevde reklamasjonen...
medlem i 175 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]