iMac=DOA + retur iMac=ny iMac=DOA iMac tilbake + ny iMac??

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

iMac=DOA + retur iMac=ny iMac=DOA iMac tilbake + ny iMac??

Innleggav Afrostotiles » fre 07.01.2011 16:41

God aften forumfolk.

Joa, fantastisk tittel! Etter glemsel og julestress så lurer jeg litt. Case:
Bestilte den råaste iMacen (i7 og 2Tb og 1Gb grafikk osv) i sommer. Fikk sånn fancy studentrabatt og stipend samtidig så var ikkenoe å lure på ;) Og gleda meg stort til denne kraftpakka skulle komme til meg. Det tok jo litt tid siden jeg ikke hadde bestilt basismodellen osv. Men da jeg endelig fikk den var opp-pakknings-prosessen ivrig og markant. Fatter lurte fælt på hva som var så spennende med en ny maskin og stussa litt når det "bare" var en skjerm oppi pakka :-P Så da setter jeg den opp og skal boote. Og neeh.. Etter litt fikling fant jeg ut at den ikke fant harddisken og ringte apple med en gang. Det tok 4 minutter fra jeg fikk kontakt med servicefrua til en ny var bestilt og returpapirene var sendt.
Så kommer leveringsmannen på døra litt etter, og jeg hadde pakka ned iMacen så godt jeg kunne og fylt ut papirene som skulle fylles ut. Relativt standard.

Så et par dager etterpå så ringer applefrua meg og lurer på hvor iMacen blir av.
"eeeh, den har jeg sendt med carrieren dere har oppnevnt, har dere ikke motatt papirene som vi fylte ut?" Og joda, dem hadde motatt papirene og alt var riktig fra min side, men iMacen hadde ikke ankommet destinasjonsstedet. "hørtes da rart ut, men jeg har da virkelig gjort alt riktig og kan da umulig vite hvor den iMacen er hen nå?" spurte jeg, og fikk konstatert at det var riktig.
Så var den saken ut av verden for min del.
Ny iMac kom og den fungerte strålende! (Litt av en kraftpakke btw again) Og jeg konsentrerer meg om skole and such. Dette var i september.

Så i desember, midt i det verste eksamenspresset og helvette, så ringer en kar og sier at han har en pakke til meg. Han var i hjembyen min og lurte på om jeg kunne komme ut. Jeg var på jobb i en annen by (hvor jeg også bor/har hybel) og forklarer at min far er hjemme og kan ta den imot. Ringer til fatter og han stikker ut for å skrive under og ta imot pakka. Fatter ringer meg opp igjen og sier at pakka er svær og at den står hjemme til jeg kommer hjem.
Jeg legger hele saken i bakhodet og konsentrerer meg om skole, jobb og alt som hører med. Så kom jeg hjem til jul og pakka er plassert ut av syne og ute av sinn. Så plutselig så får jeg høre "hva skal vi gjøre med den pakka da? Ser ut som den gamle iMacen du sendte tilbake igjen" Og det var det! Ikke vært åpna og alt var som jeg leverte den. Men det rare er at jeg ikke har hørt noe fra apple om denne! Nå har det gått en måned og jeg har ennå ikke hørt noe. De burde vel vite at det står en maskin til litt over 20 høvdinger hjemme hos meg?
Jeg har forøvrig også hatt en garantisak med min gamle mbp fra 2007 med nvidia issue og bytte av skjerm i denne perioden, alt blei godkjent og null kostnader fra min side på den. Men da lurer jeg jo enda hardere:
Jeg har en iMac stående i pakka si med defekt harddisk. Kjører samtidig opp en garantisak med min gamle mbp og da burde navnet mitt poppe opp som "unresolved issue with iMac" osv. Og ingen kontakt?

Har forøvrig opplevd dette før med ps3. Bestilte en ps3 og fikk 3 stykker levert, selv om det sto 1stk på leveringspapirene. Sier ifra og får hard beskjed om at jeg må levere dem tilbake uten noen form for kompensasjon eller noe. Og der gikk jeg klipp av noen "rasshøl-penger" for å si det mildt. Kunne bare gitt faen i å sagt noe og solgt de andre og gått med overskudd, selv om det er umoralsk og forholdsvis ulovlig.

Spørsmålet mitt med denne lange tiraden er egentlig hva jeg burde gjøre? Nå har det gått en måned fra jeg fikk pakka med DOA-maskinen, fordi jeg seriøst har glemt hele issue. Veit at det bare er å bytte harddisk på den så har jeg en ganske så awsome imac til. Men er desverre ikke så god på å være et sånt rasshøl. (beklager om det støter noen at jeg hele tida sier "rasshøl", men det er en passende metafor) Hvor lang tid må det gå før den defekte maskinen er "min"? Har jeg et uendelig krav på å levere tilbake en maskin som faktisk ikke er min, eller er det en tidsbegrensing på dette? Finner lite om akkurat sånne saker på nettet og yup, jeg har leita..

Håper på noen forståelsesfulle sjeler der ute som kan gi råd i hvilken som helst retning. (hadde seff vært best med en "joda, det har gått så lang tid og apple har surra så den iMacen er din til odel og eie") :-P :bitchin:
medlem i 199 måneder
 

Re: iMac=DOA + retur iMac=ny iMac=DOA iMac tilbake + ny iMac??

Innleggav rattata12 » fre 07.01.2011 16:46

Jeg hadde bare beholdt den, det har jo gått så lang tid xD Men, å være ærlig hjalp jo ikke så veldig med PS3'ne (de var jo uforskammet etter det du skrev her), så, bare behold den, men forvent å måtte levere den inn om Apple våkner opp ;) Ville ikke solgt den, men kanskje faren din kan beholde den?

Lever den kun inn om Apple etterlyser den, ikke vits å jobbe mer med den saken :) Gratz med 2 iMac'er ;)
medlem i 174 måneder
 

Re: iMac=DOA + retur iMac=ny iMac=DOA iMac tilbake + ny iMac??

Innleggav dundee » fre 07.01.2011 16:56

Maskinen er nok Apple sin uansett hvor lenge du beholder den...
Finnes en greie rundt hevd i lovverket, men det forutsetter at du har benyttet den i god tro om at den var din, samt at grensen for å påberope seg hevd er 20 år. Siden du her vet at du har fått noe feil så har du juridisk sett ingen unnskyldning for å beholde den.

Så lenge Apple ikke gjør noe er jo alt greit, men kommer det en etterlysning etter denne iMacen og det viser seg at du har tatt den i bruk kan de kreve at du betaler for den...
Nå er vel antagelig muligheten for at de oppdager dette ganske liten, men aldri godt å si.

Så da blir det opp til samvittigheten, men om du bestemmer deg for å ta kontakt med Apple så sørg for å få bekreftet at de tar alle kostnader. Enten ved at de sender deg ferdig returlapp til pakka som er betalt, eller at de benytter en carrier som tar betalt ved levering. Evt. kan du jo nevne at du nå er ganske snill, og at de jo har en mulighet til å sette litt pris på dette...
medlem i 175 måneder
 

Re: iMac=DOA + retur iMac=ny iMac=DOA iMac tilbake + ny iMac??

Innleggav spiffers » fre 07.01.2011 17:01

Enig med sistemann her. Du kan jo faktisk sende en mail med denne historien til sjobs@apple.com og kanskje være så heldig at du får svar fra sjefen sjøl, + en iphone 4 og en ipad 2 til odel og eie :D:D
medlem i 183 måneder
 

Re: iMac=DOA + retur iMac=ny iMac=DOA iMac tilbake + ny iMac??

Innleggav Afrostotiles » fre 07.01.2011 17:53

takker for svar!
Dere sier jo det som jeg trodde sjøl også, og det er kanskje derfor jeg ikke har lest noe om dette på nettet. De som leverer inn sånt og er per definisjon "snille", de tenker ikke noe over det og har heller ingen grunn til å spørre om sånt. Mens de som ikke leverer den vil jo absolutt ikke legge ut noe sånt på nett og risikere å bli tatt og betale erstatning..

Har fått litt "kjeft" angående ps3 situasjonen, men det er mest av kamerater som ikke forsto hvorfor jeg leverte den tilbake:p Har nok vært litt for snill i slike saker, men nytter jo ikke å være dum heller.
Dette er ikke min maskin, har fått ny og noen har surra og sikkert fått helvette for det. Bare kjipt at dette går utover min tid og samvittighet. Tar kontakt med apple-sjefen i norge og spør om han vil ha en mulighet for å gjøre god PR isteden ;) (Han heter visst Arne) Gi et budskap at det faktisk lønner seg å si ifra selv når det bare er positivt i ens eget favør.
medlem i 199 måneder
 

Re: iMac=DOA + retur iMac=ny iMac=DOA iMac tilbake + ny iMac??

Innleggav Chalkley » fre 07.01.2011 19:35

Ring Apple og si det som det er. Dette er ting som gjerne har en tendens til å dukke opp i forbindelse med bokføring/regnskap. Jeg skal ikke snakke om moral, for jeg tror faktisk du er en ganske fin fyr - bare det faktum at du har startet denne tråden viser det.

Jeg har selv opplevd liknende episoder med Komplett, Interfoto og Apple. Uten at jeg skal si hva jeg oppnådde fra hvem, så kan jeg i alle fall si at Apple ikke var de kjipeste ;)

Med det så ønsker jeg både deg og karmaen din en god helg :)

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]