Ny maskin VS. pengene tilbake

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Ny maskin VS. pengene tilbake

Innleggav weffis » fre 11.02.2011 10:26

Hei. Er det noen som har noe erfaring med hvordan man kommer ut ved å velge ny maskin vs. å få penger tilbake ved retur av maskin som har vært inne tilservice mange ganger?

Jeg har en MBP kjøpt høsten 2006 og nå har den vært inne til rep. mange nok ganger til at jeg har rett på ny maskin. Den er kjøpt på apple.com, og jeg snakket med apple i går, og jeg får ny maskin. Siden min er såpass gammel får jeg den enkleste utgaven av 15"MBP som selges i dag. Denne er verdt rundt 14500,-.

Når jeg kjøpte maskinen i 2006 betalte jeg rundt 18000,- for den. Det jeg lurer på er om noen har noe erfaring med å få pengene igjen for maskinen i stedet? Vil jeg da få igjen 18000,- det samme som jeg gav for den, eller vil de beregne et heftig verditap som overgår renter jeg eventuelt kan beregne på mine 18000,-?

Takk for alle svar :)
medlem i 212 måneder
 

Re: Ny maskin VS. pengene tilbake

Innleggav weffis » fre 11.02.2011 10:41

Hvordan vet jeg om jeg har den slotten? :-P
medlem i 212 måneder
 

Re: Ny maskin VS. pengene tilbake

Innleggav Eagle » fre 11.02.2011 10:42

Enig med oldis.
Sjekk spesifikasjonene på ny vs. gammel maskin og se om det er noe funksjonalitet som mangler på den nye, som du hadde på den gamle. Dette vil være grunnlag for oppgradering når det kommer til byttemaskin, da du ikke skal få et produkt som har dårligere spesifikasjoner en det du hadde fra før.

Til eksempel, jeg fikk byttet min 2006 modell MacBook (hvit plastikk) i sommer. Apple tilbød meg den nye utgaven (hvit plastikk 2010). Denne mangler firewire som den gamle faktisk hadde. Dermed ble det MacBook Pro på meg, uten at jeg måtte krangle :-)

Usikker på alternativene når det kommer til å få pengene i retur...

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Re: Ny maskin VS. pengene tilbake

Innleggav iKarlsen » fre 11.02.2011 10:45

Jeg tror ikke du har krav på samme sum, det er vel heller at du skal ha en tilsvarende eller bedre maskin. Anntakelig er spesifikasjonene i den maskienen du har blitt tilbudt bedre enn spesifikasjonene du hadde i din gamle, ergo vil du få summen for denne.
Som det blir sagt før meg og du har noe på maskinen din som tilsvarer at du skal bruke og ikke er på dagens maskiner, dette kan være express-porten, muligens noe skjermkort, så kan du pushe på at dette er noe av grunnen til at du opprinnelig kjøpte maskinen, og kanskje da få en dyrere modell.

Jeg tror uansett at de ikke tilbyr deg penger tilbake, men heller en maskin. Rett og slett fordi at en maskin koster Apple vesentlig mindre enn å gi deg tilbake penger. Og om de skulle så tror jeg ikke de tar hensyn til verken renter eller inflasjon siste 5 årene.

Uten å vite hvor mye trøbbel du har hatt med apple og maskinen din, så syns jeg det høres ut som en god deal og få en ny 15" etter 4-5 år, grunnet problemer med din gamle maskin.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Ny maskin VS. pengene tilbake

Innleggav amarina » fre 11.02.2011 10:49

Etter forbrukerkjøpslovens regler for heving av kjøp
vil summen bli redusert; det skal trekkes for nytten du har hatt av produktet (§ 50).
Dette forutsatt at den ikke i størsteparten av perioden har vært inne til service og du derfor ikke har hatt noen nytte av produktet i det hele tatt :-)

Dersom du har hatt noen nytte av din MBP fra 2006 er det, iallfall etter min mening, ikke et urimelig tilbud som Apple.com har gitt deg. Den nye MBP må imidlertid være tilsvarende den du hadde; den skal kunne dekke samme behov. Har du en spesiell port eller lignende som du trenger (og den kanskje var avgjørende for kjøpet i 2006) så er det et argument for at tilsvarende skal leveres deg (§ 29).
medlem i 160 måneder
 

Re: Ny maskin VS. pengene tilbake

Innleggav bekiil » fre 11.02.2011 11:38

Enig i at Apple har gitt deg et godt tilbud. Det jeg ville gjort om jeg var deg er å tilby penger i mellomlegg for en bedre spesifisert mbp. feks en i7 15" :) evt vente til neste generasjon.

Brukerens avatar
medlem i 170 måneder
 

Re: Ny maskin VS. pengene tilbake

Innleggav dundee » fre 11.02.2011 11:50

Gå for pengene!

amarina har rett i at det kan trekkes et bruksfradrag, men i så fall har du også krav på forsinkelsesrente fra kjøpsdato (husker ikke paragrafene i hodet). Normalt bruksfradrag er 10% i året for elektronikk. Dette er en beregning som ikke har sammenheng med reklamasjonstiden, men som nærmest utelukkende ser på hvor lenge maskinen kan vare. Og en maskin varer fint i ti år. Disse beløpene går opp i opp på et par hundrelapper nær, og dermed løses dette nesten alltid ved at du får tilbake det du betalte.

Dersom du tilbys en maskin har du krav på tilsvarende spesifikasjoner, det vil jo da si at skjermen er like stor, de samme portene finnes, og at hdd, cpu, batteritid osv er lik eller bedre. Hvis du ikke er fornøyd med hva de tilbyr er det bare å kreve pengene, i det kjøpet heves er det du som velger hva du vil ha.
Går du for en ny maskin så sørg for å få bekreftet at garanti og reklamasjon starter på ny periode.
medlem i 175 måneder
 

Re: Ny maskin VS. pengene tilbake

Innleggav ask » fre 11.02.2011 13:33

dundee skrev:Går du for en ny maskin så sørg for å få bekreftet at garanti og reklamasjon starter på ny periode.

Dette høres noe urimelig ut. Hvordan er regelverket her? Hvis maskinen blir ødelagt etter fire år, skal du få nye fem års reklamasjonsrett?

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Ny maskin VS. pengene tilbake

Innleggav ØyvindM » fre 11.02.2011 13:36

Enig i at det høres svært urimelig ut. I teorien da kan man jo holde Apple ansvarlig for å gi deg maskiner som fungerer i 50 år framover (sett at du kunne kreve dette for alle ombyttene).
medlem i 170 måneder
 

Re: Ny maskin VS. pengene tilbake

Innleggav amarina » fre 11.02.2011 14:17

Det er riktig at man får 5 års reklamasjonsrett på et nytt produkt. Dersom Apple, i teorien, ikke denne gangen heller leverer et tilfredsstillende produkt har man igjen krav på heving, retting osv. Dette medfører at produsenter vil lage produktene sine så bra at de slipper å holde noen med maskin i 50 år fremover :-)

En trygghet for forbrukeren- forbrukeren skal jo ikke lide for at produsenten ikke klarte å levere et godt nok produkt ved første forsøk.
medlem i 160 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]