Reklamasjon ved kjøp av brukt MBP

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Reklamasjon ved kjøp av brukt MBP

Innleggav Boffen » tir 01.03.2011 20:07

Hei. Skal selge MBP-en min, og lurte på hvilke plikter jeg har dersom det oppstår problemer med den etter jeg har solgt den? Det er fortsatt tre år igjen på reklamasjonsretten, og det er ingen problemer med den per i dag.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Reklamasjon ved kjøp av brukt MBP

Innleggav Haakon » tir 01.03.2011 20:18

Ingenting, bortsett fra å være ærlig overfor kjøperen i forhold til eventuelle feil/mangler/spesielle forhold med maskinen din.
All reklamasjonsnvar overtar Apple/butikken.
Rent teoretisk kan kjøperen klage overfor deg, men det gjør ingen så lenge de kan velge å gå på leverandøren. Og det kan de. Og det vil de gjøre.
medlem i 237 måneder
 

Re: Reklamasjon ved kjøp av brukt MBP

Innleggav arigold » tir 01.03.2011 20:42

Kjøpsloven er klar på at med mindre særlige mangler forelå ved overtakelse av tingen, og at du burde ha visst om disse (og opplyst om de) så ligger risikoen hos kjøper. Hvis du eksempelvis har solgt en datamaskin med viten om at den har en vannskade (selv om skaden er latent) så kan kjøper gå direkte på deg.

Kjøper skal også undersøke tingen så langt det er mulig ved overtakelse.

I slike saker er det uansett å forvente at en brukt datamaskin er påført normal slitasje, så eventuell reklamasjon må rettes til leverandør/produsent (Apple). Reklamasjonsretten består uavhengig av hvem som bruker datamaskinen.

Her har du nok ikke mye å bekymre deg over :)

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Reklamasjon ved kjøp av brukt MBP

Innleggav Boffen » ons 02.03.2011 13:50

Fint å høre! Etter jeg solgte en forsterker som ikke fungerte etter den kom hjem til kjøper som det ble veldig mye styr rundt så er jeg blitt litt nervøs.

Er 11000 forresten en realistisk pris for denne:
viewtopic.php?f=453&t=257218
?

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Reklamasjon ved kjøp av brukt MBP

Innleggav arigold » fre 04.03.2011 20:57

Nå er det noen dager siden du spurte om det, så svar er kanskje overflødig, men uansett ville jeg nok ikke kjøpt den.

Med tanke på den nye MBP-lineupen til Apple så er det nok en for høy pris - men for all del, det finnes en del folk der ute på finn.no som betaler overpris for Appleprodukter.

For kr 1500 mer får man jo en MBP 13" med Core i7, og for tusen kr mindre enn det du selger for får man tilsvarende, men med Core i5.

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Reklamasjon ved kjøp av brukt MBP

Innleggav Boffen » lør 05.03.2011 2:24

Ok, hva vil være en passende pris? Har endra til 10000 nå, eller må jeg ned på 9?

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Reklamasjon ved kjøp av brukt MBP

Innleggav arigold » søn 06.03.2011 18:26

Du må nok ned på 9000, men du kan jo prøve med 10' først ;)

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]