garantisaker hos eplehuset - dårlig service?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

garantisaker hos eplehuset - dårlig service?

Innleggav olebole89 » søn 13.03.2011 16:13

Hei folks

Har hatt en ganske kjip erfaring med eplehuset her i trondheim, og jeg ønsker råd fra dere som kanskje er mer kyndig når det gjelder apple-produkt.

Kjøpte min macbook pro juli for to år siden med protection plan. Har stort sett vært veldig fornøyd med maskinen min, men for to uker siden ble vi litt uvenner. Ethernetporten ville ikke virke, så jeg gikk til eplehuset, skrev under på et papir med masse paragrafer og de lovte meg å se på det. De nevnte ikke noe om timeprisen på 590 kroner, det er selvfølgelig greit fordi det sto i kontrakten jeg skrev under på, men uansett hva jeg vil kalle dårlig service når de ikke opplyser en student om dette muntlig på forhånd. De kunne også konstatert at det ikke var dekket av garanti på stedet, da det var en fysisk skade. Var selvfølgelig skuffet over denne behandlingen, men innser at det ikke er SÅ mye å gjøre med det.

Denne uken meldte det seg et nytt problem. Har forøvrig skrevet en post om det allerede før jeg leverte den til eplehuset igjen, men here goes again. Problemet åpenbarte seg først ved at maskinen skrudde seg av på egenhånd. Fant fort ut at av/på-knappen trigger seg selv. Dette gjør den innen sekunder om man ikke trykker på knapper/mousepad'en.


Så ikke noe annen råd en å dra til eplehuset igjen, forklarer for karen i skranken at siste gang tok de 590 kroner for noe som ikke var en garantisak og forklarer at jeg er student uten ekstra inntekt, så om dette IKKE er en garantisak så vil det være utrolig uheldig for meg ettersom jeg har levd på brød og vann på grunn av den ekstra utgiften siste måneden. Han viser forståelse og sier at dette bør dekkes av garantien, og at han ikke tror det har sammenheng med skaden på ethernetporten. Kan forøvrig også nevne at det macen min har en liten fysisk skade pga jeg mistet den i gulvet for et år siden. Det er to bulker under, og en oppå (dvs. ved eplet). Sett bortifra dette har den vært utrolig pent behandlet.

De tar den inn og jeg hører fra dem 2 dager etterpå. Da får jeg denne beskjeden:
"Maskinen har fått seg en god del påkjenninger i tilegg til at en god del skitt har kommet seg under tastaturet. Vi fikk renset ut en god del av det som lå under tastaturet og vi fikk maskinen til å slå seg på igjen, men powerknappen er fortsatt litt av og på. Maskinen slår seg av sporadisk.
Når maskinen ikke fungerer som den skal på grunn av ytre påvirking, har vi ikke mulighet til å dekke reparasjon på garantien, evtmeg. reklamasjon, da feilen ikke er en produksjonsfeil.
Å bytte ut toppkassen med tastatur vil koste 4290,-. Dette inkluderer del, arbeid og mva.
Vil også gjøre deg oppmerksom på at ethernet-porten ikke fungerer på grunn av et slag som ligger ved porten. Vil anbefaler ikke å utbedre denne feilen da hele hovedkortet må byttes for dette. Reparasjon vil da overstige pris på ny maskin.
Vi tar et forbehold om andre skjulte feil eller mangler.
Saken settes på vent til vi får tilbakemelding om hva som ønskes gjort videre"

Da jeg fikk vite dette konfronterte jeg dem såklart. Skitt i tastaturet? Det er vel umulig å unngå ved vanlig bruk, jeg oppholder meg stadig på lesesalen, og der er det ofte støvete. Hvis feilen jeg har skyldes skitt i tastaturet må det vel være vanlig bruk og dekket av norsk forbrukerkjøpslov. Eplehuset har gitt to utrolig simple alternativer, enten betale 1000 kroner for å få utlevert en maskin som er ubrukelig i praksis eller betale 4300 for å få reparert saken. Jeg hentet maskinen ut, men vil gjerne ta saken videre. Enden av visen er at arbeidet de har gjort med å rense maskinen ikke har hjulpet i det hele tatt. Hvis de har fjernet skitt, og dette var kilden til problemet, skulle vel man se en forbedring. Men problemet er akkurat det samme som da jeg leverte den inn.

Er det noen andre som har lignende saker med eplehuset? Og har jeg forbrukerkjøpsloven på min side om jeg tar denne saken videre? Og ja dette ble litt langt, men jeg håper virkelig at noen tar seg tiden til å svare:):) værsåsnill!
medlem i 157 måneder
 

Re: garantisaker hos eplehuset - dårlig service?

Innleggav slogmo » søn 13.03.2011 16:25

Min gut feeling er at de kommer til å bruke skadene maskinen fikk da du mistet den i gulvet for alt det er verdt.
Men jeg synes du burde forhøre deg med Forbrukerrådet om hva de har å si.
Det kan godt være at selve powerknappen er noe som går under reklamasjon/Applecare uavhengig av fallskade, da de må kunne "bevise" at fallskaden har forårsaket feilen.
For det er jo ikke sikkert at det er fallskaden som har tatt knekken på powerknappen/tastaturet.
Problemet oppstod jo faktisk ikke før maskinen var inne på service.
Det kan f.eks være så banalt som dårlig kontakt i en flatkabel fra topcase/tastatur som kan ha oppstått hvis de skrudde maskinen fra hverandre sist gang den var inne.

Ethernetporten derimot må du nok regne med ikke går på Applecare/reklamasjon hvis feilen kan linkes mot fallskaden.

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: garantisaker hos eplehuset - dårlig service?

Innleggav olebole89 » søn 13.03.2011 16:40

Ethernetporten har jeg gitt opp. Bruker stort sett trådløst nett, så det er ikke så farlig.

Ifølge eplehuset er problemet at skitt i tastaturet påvirker en kobling i tastaturet som trigger av/påknapp. Men de sier at de renset her, at dette forbedret problemet, men ved utlevering er problemet det samme og jeg kan ikke merket at det er gjort noe arbeid. Har aldri grist eller sølt noe ned i tastaturet, så skjønner ikke særlig mye av deres vurdering.

Takker for svar:)
medlem i 157 måneder
 

Re: garantisaker hos eplehuset - dårlig service?

Innleggav KEELr » ons 16.03.2011 21:44

Her trur jeg eplehuset bare finner på ting for å redde seg selv.

Skitt fra tastaturet gjør at power button lever sitt eget liv?

Nå er det en stund siden jeg har skrudd på en MBP, men du har vel en egen dedikert power knapp? Tastaturet er vel koblet til hovedkortet med en flatkabel. Thats It.
Om det er skitt på flatkabel, dårlig kontakt vil noen/alle knapper slutte å fungere.
Power knappen går vel ned å berører en 'tapp' på hovedkortet som starter systemet (ikke quote meg på det)?

Og sånn som jeg forstår det fikk du problemer med at maskinen skrur seg av ETTER første "service" ? Helt klart noen som har skrudd på maskinen og ikke klart å sette den helt riktig sammen igjen.
medlem i 214 måneder
 

Re: garantisaker hos eplehuset - dårlig service?

Innleggav nesten_nerd » ons 16.03.2011 23:30

I og med at du har mistet den i gulvet og den har synlige bevis på det, har du etter min mening en dårlig sak.
Kjøp deg en ny.
medlem i 184 måneder
 

Re: garantisaker hos eplehuset - dårlig service?

Innleggav Wavelength » tor 17.03.2011 0:02

Ja, du har ingen sak her.

Du bæsja på leggen da du kjøpte protection plan og ikke en ulykkesforsikring. Det reddet meg da jeg mistet min i bakken, og 6 mnd etter streiket ett av skjermkortene. 16 000 + mva skulle de ha for å fikse det.
Sist endret av svar den tor 17.03.2011 12:51, endret 1 gang
Grunn: §2,8 Unødvendig bruk av sitering.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Re: garantisaker hos eplehuset - dårlig service?

Innleggav outfarm » tor 17.03.2011 0:05

Eplehuset er møkk, har bare dårlig erfaring med de. mitt neste apple/mac kjøp blir hos en helt annen forhandler.
medlem i 201 måneder
 

Re: garantisaker hos eplehuset - dårlig service?

Innleggav eee » tor 17.03.2011 1:11

Har du ikke innboforsikring som du kan ta den på? Evt. om du får dekket den via dine foreldrers forsikringer?
Kanskje litt sent å prøve å få dette 1 år etter skaden har skjedd, men..

Jeg har ikke vært på Eplehuset i Trondheim, men har ikke hatt noen problemer med mine kundebehandlere på Eplehuset i Oslo. Der er jeg strålende fornøyd med behandlingene av mine saker.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: garantisaker hos eplehuset - dårlig service?

Innleggav heisveis » tor 17.03.2011 2:35

Jeg tror heller ikke du har noen sak her, men synes det var leit at de belastet deg for å rengjøre tastaturet.

Har for øvrig aldri kjøpt noen maskiner på Eplehuset, men har hatt mange maskiner inne på service på Eplehuset i Trondheim. Jeg har bestandig vært fornøyd med servicen hos dem, de har hjulpet meg med alt fra bytte av skjerm og hovedkort på forskjellige mbp og de har også hjulpet meg med å få omlevert maskiner med hardware feil ho Apple.

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: garantisaker hos eplehuset - dårlig service?

Innleggav Gelle » tor 17.03.2011 7:58

Jeg tar ikke stilling til din sak, men jeg har selv opplevd at Eplehuset i Trondheim gir blaffen i forbrukerkjøpsloven. Etter en episode for et par år siden har jeg ikke handlet hos dem mer. Jeg har sett i forumet her at mange synes sørvisen hos Eplehuset er bra og gjerne handler der, men det har stort sett vært i kjøpssituasjoner. Når man virkelig har bruk for redelige forhandlere, f.eks. under reklamasjon/garantisaker, så er de etter min erfaring elendig. Å bryte norsk lov for egen vinning, og la kunden urettmessig ta kostnaden er uredelig. Derfor blir det ikke mer handel hos Eplehuset for min del.

Sånn, nå fikk jeg ut dette en gang til, det kan aldri bli for ofte.... :-)

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: garantisaker hos eplehuset - dårlig service?

Innleggav heisveis » tor 17.03.2011 8:59

Jeg har som nevnt tidligere aldri kjøpt maskin hos Eplehuset i Trondheim men har brukt dem som service verksted mange ganger når maskiner som jeg har kjøpt hos Apple har sluttet og virke som de skal. Jeg synes de har god kunnskap om forbrukerkjøpsloven, når jeg fikk samme problem for 3 gang på en maskin orienterte de meg om at jeg kunne kreve heving av kjøpet eller omlevering av Apple. De snakket tilogmed min sak ovenfor Apple. Jeg skjønner selvfølgelig at dette er lettere for dem å gjøre siden det ikke er de som har solgt maskinen.

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: garantisaker hos eplehuset - dårlig service?

Innleggav Kaprolat » tor 17.03.2011 10:18

Du kan også sjekke forsikringene dine. Jeg benyttet min LO-innboforsikring på min Power Mac G5, som feilet. Etter en diagnose på eplehuset kom den skriftelige beskjeden at det var enten hovedkortet eller CPU som var ødelagt. Nye deler pris 15 lapper - ikke å anbefale sa eplehuset.

Sende alle papirer (hadde kjøpt maskinen brukt uten kvittering for 3000,00 ) til LO-forsikringen. Etter noen dager fikk jeg overført pengene etter at de hadde avskrevet verdien på maskinen med 20% pr år. LO-forsikringen tok utgangspunkt i ny-pris på Mac Pro.

Jeg vil absolutt sjekket forsikringene om det er en mulighet her....

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: garantisaker hos eplehuset - dårlig service?

Innleggav nesten_nerd » tor 17.03.2011 11:02

Minner om at det på en innboforsikring finnes noe som heter egenandel. Den kan jo være på 4 5 6 7 8 tusen kroner. =-O
medlem i 184 måneder
 

Re: garantisaker hos eplehuset - dårlig service?

Innleggav kabq » fre 27.05.2011 16:25

Horfor måtte du betale 1000 kr for å få utlevert macbooken den andre gangen? Dersom det viser seg etter reperasjon at skaden ikke kan dekkes av garantien og selgeren ønsker å ta seg betalt for undersøkelsen må han ha gjort deg utrykkelig oppmerksom på at du selv må dekke slike kostnader før du leverer macbooken inn til service jf. forbrukerkjøpsloven § 30 fjerde ledd. Du skriver at selgeren mente dette skulle kunne dekkes av garantien, altså har du ingen plikt til å betale noe som helst.

For ordens skyld vil jeg bemerke at lovbestemmelsen retter seg mot avhjelp som følge av mangel. Men bestemmelsen skal også kunne anvendes analogisk i garantisaker...
medlem i 154 måneder
 

Re: garantisaker hos eplehuset - dårlig service?

Innleggav YellowSnow » fre 27.05.2011 16:53

De er vel pålagt å vise bilder av skadene de finner? Verkstedet kan ikke skylde på ytre skader eller fukt uten å bevise at det er det som har forårsaket feilen. Ofte er det faktisk en garantisak selv om det er bulker eller fukt, men de prøver å skylde kunden. Du kan kreve bevis/bilder før du går videre med saken.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Neste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron