av olebole89 » søn 13.03.2011 16:13
Hei folks
Har hatt en ganske kjip erfaring med eplehuset her i trondheim, og jeg ønsker råd fra dere som kanskje er mer kyndig når det gjelder apple-produkt.
Kjøpte min macbook pro juli for to år siden med protection plan. Har stort sett vært veldig fornøyd med maskinen min, men for to uker siden ble vi litt uvenner. Ethernetporten ville ikke virke, så jeg gikk til eplehuset, skrev under på et papir med masse paragrafer og de lovte meg å se på det. De nevnte ikke noe om timeprisen på 590 kroner, det er selvfølgelig greit fordi det sto i kontrakten jeg skrev under på, men uansett hva jeg vil kalle dårlig service når de ikke opplyser en student om dette muntlig på forhånd. De kunne også konstatert at det ikke var dekket av garanti på stedet, da det var en fysisk skade. Var selvfølgelig skuffet over denne behandlingen, men innser at det ikke er SÅ mye å gjøre med det.
Denne uken meldte det seg et nytt problem. Har forøvrig skrevet en post om det allerede før jeg leverte den til eplehuset igjen, men here goes again. Problemet åpenbarte seg først ved at maskinen skrudde seg av på egenhånd. Fant fort ut at av/på-knappen trigger seg selv. Dette gjør den innen sekunder om man ikke trykker på knapper/mousepad'en.
Så ikke noe annen råd en å dra til eplehuset igjen, forklarer for karen i skranken at siste gang tok de 590 kroner for noe som ikke var en garantisak og forklarer at jeg er student uten ekstra inntekt, så om dette IKKE er en garantisak så vil det være utrolig uheldig for meg ettersom jeg har levd på brød og vann på grunn av den ekstra utgiften siste måneden. Han viser forståelse og sier at dette bør dekkes av garantien, og at han ikke tror det har sammenheng med skaden på ethernetporten. Kan forøvrig også nevne at det macen min har en liten fysisk skade pga jeg mistet den i gulvet for et år siden. Det er to bulker under, og en oppå (dvs. ved eplet). Sett bortifra dette har den vært utrolig pent behandlet.
De tar den inn og jeg hører fra dem 2 dager etterpå. Da får jeg denne beskjeden:
"Maskinen har fått seg en god del påkjenninger i tilegg til at en god del skitt har kommet seg under tastaturet. Vi fikk renset ut en god del av det som lå under tastaturet og vi fikk maskinen til å slå seg på igjen, men powerknappen er fortsatt litt av og på. Maskinen slår seg av sporadisk.
Når maskinen ikke fungerer som den skal på grunn av ytre påvirking, har vi ikke mulighet til å dekke reparasjon på garantien, evtmeg. reklamasjon, da feilen ikke er en produksjonsfeil.
Å bytte ut toppkassen med tastatur vil koste 4290,-. Dette inkluderer del, arbeid og mva.
Vil også gjøre deg oppmerksom på at ethernet-porten ikke fungerer på grunn av et slag som ligger ved porten. Vil anbefaler ikke å utbedre denne feilen da hele hovedkortet må byttes for dette. Reparasjon vil da overstige pris på ny maskin.
Vi tar et forbehold om andre skjulte feil eller mangler.
Saken settes på vent til vi får tilbakemelding om hva som ønskes gjort videre"
Da jeg fikk vite dette konfronterte jeg dem såklart. Skitt i tastaturet? Det er vel umulig å unngå ved vanlig bruk, jeg oppholder meg stadig på lesesalen, og der er det ofte støvete. Hvis feilen jeg har skyldes skitt i tastaturet må det vel være vanlig bruk og dekket av norsk forbrukerkjøpslov. Eplehuset har gitt to utrolig simple alternativer, enten betale 1000 kroner for å få utlevert en maskin som er ubrukelig i praksis eller betale 4300 for å få reparert saken. Jeg hentet maskinen ut, men vil gjerne ta saken videre. Enden av visen er at arbeidet de har gjort med å rense maskinen ikke har hjulpet i det hele tatt. Hvis de har fjernet skitt, og dette var kilden til problemet, skulle vel man se en forbedring. Men problemet er akkurat det samme som da jeg leverte den inn.
Er det noen andre som har lignende saker med eplehuset? Og har jeg forbrukerkjøpsloven på min side om jeg tar denne saken videre? Og ja dette ble litt langt, men jeg håper virkelig at noen tar seg tiden til å svare:):) værsåsnill!