Mulig garantisak Macbook Pro 15"

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Mulig garantisak Macbook Pro 15"

Innleggav daniel2010 » tor 31.03.2011 0:18

Jeg har en MBP 15" som jeg kjøpte i USA i slutten av 2008, nærmere bestemt 22. Desember. Kjøpte maskinen der og Applecare, som er gyldig til 22. Desember 2011. Nå har det seg sånn at maskinen min har blitt fraktet rundt i liten grad (kan telles på en hånd) og maskinen har ikke en ripe på overflaten, kun "blanke" taster på tastaturet da det er skrevet en del på og en bulk på venstre side av tastaturet (der hvor høyttalerne sitter under):
Bilde

Var inne og spurte Eplehuset i Oslo om denne bulken hadde noe å si for Applecare avtalen på maskinen, og han som jobbet der sa at det eneste den bulken ødela, var garantien på den ene høyttaleren som sitter akkurat under bulken. Resten av maskinen skulle fortsatt være dekket, da bulken ikke er over noen sentrale komponentet, andre enn høyttaleren.

Har hatt maskinen koblet til en ekstern skjerm mye av tiden, og den har bare vært brukt som en stasjonær PC og kun vært ute på tur 4-5 ganger. Eneste som er med den er at den har noen små "riper" undersiden, som kommer at noe så enkelt som at det har ligget et sandkorn eller to på pulten min i løpet av disse årene, så når jeg har skjøvet maskinen tilside for å få plass til bøker og liknende har disse så vidt skrapt litt på undersiden av maskinen.

Det som nå har skjedd er at halve skjermen blir "borte" (akkurat som om man blunker) innimellom, noe som er FRYKTELIG irriterende... Dette var midt i eksamenstiden min, så jeg måtte bare bruke maskinen til forberedelser slik som var meningen. Dagen etter eksamen (forrige onsdag) skulle jeg slå på maskinen, og det kom grå skjerm med apple logoen, og den ringen som går rundt og rundt under... Der sa det stopp.. Maskinen kan stå sånn i timesvis uten at det skjer noen verdens ting! Maskinen skrur seg altså ikke på.. Tok backup på kvelden samme dag som eksamen, så har alt av filer...

Vil noen av de to overnevnte feilene gå på garantien? (flimrende skjerm og at maskinen ikke vil skru seg på) De kan jo ikke skylde på at maskinen har gått i bakken.

Kvitteringen har jeg ikke lenger, men når man søker på serienummeret på maskinen kommer det opp på Apples nettsider når den er kjøpt, og når AppleCare utgår.

Takker for svar! Mvh Daniel
medlem i 161 måneder
 

Re: Mulig garantisak Macbook Pro 15"

Innleggav Wavelength » tor 31.03.2011 9:46

Jeg fikk en liten bulk i min forrige maskin. Da skjermkortet streiket noen måneder senere fikk jeg ikke dekket dette pga den lille bulken, selv om bulken var på andre siden sv maskinen. Du kan forhøre deg hos forhandler, men tror nok de kommer til å skylde på bulken.

Derfor er ulykkesforsikring mye bedre enn Apple care.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Re: Mulig garantisak Macbook Pro 15"

Innleggav daniel2010 » tor 31.03.2011 12:08

Hmm.. Lurer på hvordan dette skal gå!

Hvis Apple sier at det er bulken som har forårsaket det, er vel de pliktige på å legge frem bevis på det? Samme som hvis en kjøper en ny bil, og man skal fylle bensin på første turen hjem, så strammer man bensinlokket så hardt at gjengene går i stykker. Senere kommer man hjem, og ser at f. eks den ene hjulbolten er knekt.. Da vil man jo fortsatt få denne hjulbolten på garantien. Forhandleren vil jo ikke da si at "Nei den knakk, som en følge av at du strammet bensinlokket ditt for hardt". i og med at de er i forskjellig ende av bilen.

Bulken på denne maskinen kom i mars 2009, og maskinen har fungert helt tipp topp etterpå. Kan ikke akkurat se hva en bulk over høyttaleren skal ha å si for at skjermen flimrer og harddisken tuller...

Apple bør jo dekke dette, da jeg faktisk har betalt for lenger garanti.
medlem i 161 måneder
 

Re: Mulig garantisak Macbook Pro 15"

Innleggav Wavelength » tor 31.03.2011 12:15

Garanti er ikke lovpålagt, men noe produsenten selv velger å gi.

Men du har rett i at Apple må bevise at at bulken er skyld i problemene dine. Det du risikerer er å betale 700 spenn for undersøkelsen om det viser seg å være din feil.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Re: Mulig garantisak Macbook Pro 15"

Innleggav Haakon » tor 31.03.2011 13:39

Problemet ditt er vel at maskinen er kjøpt i USA og ikke dekkes av norsk Forbrukerkjøpslov. Men hvis AppleCare kan sidestilles med Forbrukerkjøpsloven, bør du ha en god sak. Apple må da "bevise" feil. Forbrukerkjøpsloven sier at det må være en årsakssammenheng mellom bulken og feilen. Jeg hadde selv en diskusjon med Apple om dette for et par måneder siden. Som jeg vant.
Så det springende punktet er hva AppleCare regulerer. Desverre. Kjøpt i Norge ville du vel være ganske trygg.
Rent intuitivt er det mye som sier meg at Apple også burde måtte bevise en årsaksammenheng.
Sist endret av Haakon den tor 31.03.2011 13:49, endret 1 gang
medlem i 237 måneder
 

Re: Mulig garantisak Macbook Pro 15"

Innleggav Detvardahalveisupassende » tor 31.03.2011 13:47

Støtter opp under Haakons innlegg om bevis. I følge loven har Apple bevisbyrden i dette tilfelle, så det vil si at hvis de ikke kan dokumentere for at bulken har forårsaket skaden, har du rett på reklamasjon/garanti.

Har nettopp fått reparert ett ødelagt hovedkort selv, på reklamasjon. selvom det var opptil flere bulker.

stå på!
medlem i 184 måneder
 

Re: Mulig garantisak Macbook Pro 15"

Innleggav dundee » tor 31.03.2011 14:12

I dette tilfellet har, desverre, norsk lovgivning ingen betydning. Siden maskinen er kjøpt i USA er det forbrukerlovgivningen der som er gjeldende, og den er vanligvis langt dårligere enn her til lands. Noen reklamasjon ihht forbrukerkjøpsloven har du uansett ikke krav på.

Dersom den lovpålagte reklamasjonsfristen er utløpt (California 2004 hadde 90 dager, forutsatt at maskinen ikke var tatt ut av USA) så er det vilkårene i Apple Care som gjelder. Med tanke på bevisbyrde er det sannsynlig at det fortsatt påhviler Apple å godtgjøre at feilen ikke dekkes av garantien, problemet er at en prøving av dette må gjøres via rettssystemet i USA, med mindre noe annet slås fast i Apple Care vilkårene.

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med Eplehuset, og få en uttalelse på hva de mener før du leverer maskinen.
medlem i 175 måneder
 

Re: Mulig garantisak Macbook Pro 15"

Innleggav Haakon » tor 31.03.2011 14:23

Interessant tema, egentlig. Hva i all verden gir AppleCare utover det Forbrukerkjøpsloven gir oss i Norge? Finner jeg beskrivelse og betigelsene i AppleCare noen sted på nettet?
medlem i 237 måneder
 

Re: Mulig garantisak Macbook Pro 15"

Innleggav Wavelength » tor 31.03.2011 14:42

Hadde en diskusjon på dette her på forumet. Det eneste jeg husker APP gir utover Forbrukerkjøpsloven er telefonsupport. Tror også forhandlere flest har en mer positiv tone hvis det gjelder APP kontra reklamasjon.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Re: Mulig garantisak Macbook Pro 15"

Innleggav dundee » tor 31.03.2011 14:51

Her til lands er egentlig Apple Care nokså bortkastet pga. forbrukerkjøpsloven, men kjøp i USA gir deg minimale rettigheter uten....
medlem i 175 måneder
 

Re: Mulig garantisak Macbook Pro 15"

Innleggav Haakon » tor 31.03.2011 14:58

Interessant. Da blir jo nesten AppleCare kundene i Norge "lurt"?
Men hvis de (AppleCare/Forbrukerkj.l) er nesten like, burde jo Daniel ha en god sak. Bortsett fra at ankeinstansen er domstolene og ikke Forbrukerombudet... For Apple vil "prøve seg", det er desverre min erfaring.
medlem i 237 måneder
 

Re: Mulig garantisak Macbook Pro 15"

Innleggav daniel2010 » tor 31.03.2011 16:53

Hmm.. Her var det skjedd mye siden jeg sjekket sist. Tusen takk for mange gode svar! Det er liten tvil om at dette er et godt forum.

Forrige gang jeg var på Eplehuset med maskinen (i 2009) fordi det var noe tull med lyset i tastaturet prøvde han som var under "opplæring" og si at Apple Norge ikke ville ordne dette på garantien, fordi maskinen var bragt "ulovlig" til Norge, uten å betale toll. Han sa at jeg måtte komme med kvittering som viste at jeg hadde betalt toll på maskinen før Apple kunne gjøre noe med det her i Norge. Han anntok at jeg hadde vært på ferie og kjøpt maskin sånn som mange andre gjør, og da hadde han hatt rett. Det eneste som var dumt for hans del var at jeg kjøpte maskinen mens jeg bodde i New York (utvekslingsår på VGS) så jeg tok med meg maskinen hjem som flyttelass, og det var derfor ikke nødvendig å betale toll på denne maskinen. Derfor måtte de pent fikse tastaturlyset på garantien (dette gjorde de selv om det var bulk ved høyttaleren). Vil si sannsynligheten for at bulken forårsaket tastaturproblemet er vesentlig større enn hva det er for at den har forårsaket tull med grafikkort/hovedkort, og evnt. HDD krasj.. Har en kjenning som jobber i et grafisk designfirma som kun arbeider med Mac, og han sier at flimringen i skjermen sannsynligvis skyldes at det er slitasje på kretskortet til skjermen, som gjør at skjermen blir rar... Har enda ikke fått hørt med han hva som kan være galt med oppstartsgreiene..

Uansett: Det viktigste for meg er at jeg får liv i maskinen igjen. Hvis det med skjermen ikke dekkes av AppleCare/reklamasjon etc, så er ikke det verdens undergang, da jeg har en MBP 13" som jeg bruker som jeg kjøpte ny 9. November 2010 på Elkjøp.

Men det med at maskinen ikke vil starte (HDD krasj) er vel noe Apple bør fikse kostnadsfritt? Når maskinen har stått stille i 2 år, og plutselig en dag går det ikke å skru den på, nekter jeg å kjøpe at det skyldes uforsiktig bruk.

Uansett: Det jeg ble fortalt av selgeren hos Applestore 5th avenue når jeg kjøpte maskinen var at selv om jeg bodde i Norge var ikke dette noe problem (fordi garantien var internasjonal) så lenge jeg kjøpte AppleCare. Den ville dekke alt som skjedde bortsett fra ting som var selvforskyldt som hvis jeg mistet maskinen i bakken, sølte på den etc... Jeg har jo ikke gjort noen av disse tingene, og hvis de ikke kan bevise at det er høyttalerdeksel bulken (som ikke hadde noen betydning forrige gang maskinen var inne) så må jeg vel ha en god sak? Det må da være ment at maskinen skal kunne leve i mer enn litt over 2 år?
medlem i 161 måneder
 

Re: Mulig garantisak Macbook Pro 15"

Innleggav dundee » fre 01.04.2011 8:27

Haakon skrev:Interessant. Da blir jo nesten AppleCare kundene i Norge "lurt"?
Men hvis de (AppleCare/Forbrukerkj.l) er nesten like, burde jo Daniel ha en god sak. Bortsett fra at ankeinstansen er domstolene og ikke Forbrukerombudet... For Apple vil "prøve seg", det er desverre min erfaring.


Jeg kjenner som sagt ikke alle vilkårene i Apple Care, så i noen tilfeller vil man kunne få en bedre dekning også i Norge. Forbrukerkjøpsloven vil likevel være nok for de fleste.
Når det gjelder ankeinstansen blir den domstolene, men det er desverre en viss mulighet for at saken må kjøres for en amerikansk domstol.

@daniel2010: Om betalt toll har betydning for garantien så står det i AppleCare-vilkårene. Utover det virker det som om du bør ha en god sak når det gjelder flimringen i skjermen.
Harddisken kan være verre, der må du igjen sjekke hva AC sier. Jeg har selv kjørt en sak med Apple i forhold til harddisk, hvor de mente at harddisken var en slitasjedel.
medlem i 175 måneder
 

Re: Mulig garantisak Macbook Pro 15"

Innleggav tørnåver » lør 02.04.2011 21:27

APP og reklamasjon er ikke like og har sånn sett ingenting med hverandre å gjøre. APP gir tre års world wide garanti og tre års telefonsupport.

Forbrukerkjøpsloven gir to eller fem års reklamasjonsrett for privatkjøp. For de typene produkter Apple produserer er det fem års reklamasjonsrett, bortsett fra batterier, som dekkes i to år. Reklamasjonsretten er ufravikelig og fastsatt i Norges lover, Apple eller ikke. I den norske reklamasjonsretten er det produsent som har bevisbyrden.

APP er en utvidet garanti og er altså noe som er gitt av produsent. Her er det produsenten som selv setter vilkår og bestemmer hva som skal dekkes og ikke. Produsenten har ingen bevisbyrde i en garantisak så lenge avgjørelsen ikke strider i mot garantivilkårene.

Ved et bedriftskjøp er du dekket av to års reklamasojnsrett dersom ikke annet er avtalt i selgerens kjøpsvilkår. APP er derfor glimrende for de som kjøper som bedrift!

Er APP verdt det? Hvis du trenger telefonsupport og world wide garanti, så er det ingenting å lure på! APP er faktisk en veldig god greie.

Forøvrig så anbefaler jeg folk å lese seg opp på Forbrukerkjøpsloven før dere kommer med uttalelser. Det florerer nok av feiluttalelser om reklamasjon og garanti som det er :bitchin:
medlem i 165 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron