ADVARSEL: Humac Norge trosser norsk forbrukerlovgivning!

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Re: ADVARSEL: Humac Norge trosser norsk forbrukerlovgivning!

Innleggav nesten_nerd » søn 29.05.2011 19:52

Må du ta alt så bokstavlig ? Og jeg vet alt dette du kommer med.
medlem i 184 måneder
 

Re: ADVARSEL: Humac Norge trosser norsk forbrukerlovgivning!

Innleggav pulverhysa » ons 01.06.2011 22:59

Haha, og herregud. nesten_nerd, du har jo misforstått hele forbrukerkjøpsloven. For å gjøre dette klart:

Garanti: Noe leverandør gir (f.eks. Apple). De GARANTERER at produktet varer i ETT år uten problemer.

Reklamasjon: En rett man har når man kjøper et produkt i Norge. Denne er 2 år for bedrifter (fra kjøpsdato). Forbruker har og 2 år. På varer som er ment å vare i vesentlig lengre enn 2 år, har alle forbukere 5 års reklamasjonsrett. Dette også fra kjøpsdato.

I praksis, for Apple-produkter, vil garantien gi deg mulighet til å levere inn produktet hvor som helst i verden og få det reparert kostnadsfritt (og man trenger heller ikke kvittering). Selvpåskylte skader dekkes ikke.

Reklamasjon kan man kun benytte seg av i Norge, og man må selv stå for bevisene at produktet er kjøpt for mindre enn 2 år (eller 5 år) siden. Man er også pliktig å levere inn produktet i rimelig tid (typisk 1-2 mnd etter problemet oppstod). Man skal også kunne dokumentere at feilen ved produktet har vært der siden kjøpsdato (noe som ofte ikke blir vektlagt av verkstedene).

En forsikring gir deg penger til å reparere en selvpåskylt skade på produktet. Hvis du f.eks søler en 3 liters boks med rødvin i maskinen, vil dette bli dekt av forsikringsselskapet, ikke garanti eller reklamasjon.

Hilsen en som har vært i salg-bransjen i 7år.
medlem i 158 måneder
 

Re: ADVARSEL: Humac Norge trosser norsk forbrukerlovgivning!

Innleggav iKarlsen » ons 01.06.2011 23:31

Gjelder ikke kjøp av bedrift kun 6 mnd reklamasjon? Da de dekkes av kjøpsloven, og ikke forbrukerkjøpsloven? Eller tar jeg helt feil her? :-!

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: ADVARSEL: Humac Norge trosser norsk forbrukerlovgivning!

Innleggav nesten_nerd » tor 02.06.2011 0:46

Takk pulverhysa men jeg kjenner kjøpsloven og har vært selger i over 25 år, men hele greia er at en del missforstår fordi de tar meg bokstavlig.
En garanti fra butikken er en garanti til kjøperen og forbrukerkjøpsloven er også en garanti og det samme er en forsikring. Alle 3 tingene er en garanti for brukeren/kjøperen. Det er så klart ikke like betingelser ei heller samme navn, men er uansett en garanti for at du kan få erstatning.
Og jeg skriver for 1000 ende gang at 1års garanti fra Apples side er i praksis ikke gjeldende i Norge når kjøpsloven sier 5års reklamasjonsrett.
Mer enn 1år gir ikke Apple fordi produktene er ikke holdbare nok eller Apple er noen kipe typer, eller begge deler. Griske er mer dekkende vil jeg tro for de tar seg overbetalt for det meste de selger.
medlem i 184 måneder
 


Re: ADVARSEL: Humac Norge trosser norsk forbrukerlovgivning!

Innleggav DeeWox » tor 02.06.2011 1:12

Kverulant:
kverulan't m1 (fra mlat, se *kverulere) person som stadig klager og føler seg forurettet, trettekjær person, kranglefant

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=kverulant&begge=+&ordbok=begge
medlem i 190 måneder
 

Re: ADVARSEL: Humac Norge trosser norsk forbrukerlovgivning!

Innleggav nesten_nerd » tor 02.06.2011 9:10

Takk !
medlem i 184 måneder
 

Re: ADVARSEL: Humac Norge trosser norsk forbrukerlovgivning!

Innleggav pulverhysa » tor 02.06.2011 12:21

iKarlsen skrev:Gjelder ikke kjøp av bedrift kun 6 mnd reklamasjon? Da de dekkes av kjøpsloven, og ikke forbrukerkjøpsloven? Eller tar jeg helt feil her? :-!


Det er godt mulig det er noen tillegsparagrafer, men jf. §32 punkt 2 i kjøpsloven gjelder 2 år. Sitert: "Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid."
medlem i 158 måneder
 

Re: ADVARSEL: Humac Norge trosser norsk forbrukerlovgivning!

Innleggav eisa01 » tor 02.06.2011 16:21

Kjøpsloven som gjelder salg til bedrifter eller mellom privatpersoner er i utangspunktet 2 år, men man kan avtale noe annet, f.eks. 6 mnd. Dette kan man ikke gjøre i Forbrukerkjøpsloven som er låst til 2/5 år som sagt.

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Re: ADVARSEL: Humac Norge trosser norsk forbrukerlovgivning!

Innleggav fotojon » tor 02.06.2011 17:21

nesten_nerd skrev:Takk pulverhysa men jeg kjenner kjøpsloven og har vært selger i over 25 år, men hele greia er at en del missforstår fordi de tar meg bokstavlig.
En garanti fra butikken er en garanti til kjøperen og forbrukerkjøpsloven er også en garanti og det samme er en forsikring. Alle 3 tingene er en garanti for brukeren/kjøperen. Det er så klart ikke like betingelser ei heller samme navn, men er uansett en garanti for at du kan få erstatning.
Og jeg skriver for 1000 ende gang at 1års garanti fra Apples side er i praksis ikke gjeldende i Norge når kjøpsloven sier 5års reklamasjonsrett.
Mer enn 1år gir ikke Apple fordi produktene er ikke holdbare nok eller Apple er noen kipe typer, eller begge deler. Griske er mer dekkende vil jeg tro for de tar seg overbetalt for det meste de selger.


Det er ingen her som misforstår deg fordi du blir tatt bokstavlig. Du uttrykker deg på en måte som får deg til å virke dum rett og slett. Det har vært utallige muligheter her for deg og trekke deg, eller si, ok, jeg hadde feil men du kjører på. Selvsagt blir folk litt provosert av det.
Du kan ikke sammenligne garanti, reklamasjon og forsikring slik som du gjør. Hvorfor? Fordi det er vesentlige juridiske forskjeller. Hva du ønsker å kalle, eller hvordan du vil definere garanti vs. reklamasjon, er uvesentlig.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: ADVARSEL: Humac Norge trosser norsk forbrukerlovgivning!

Innleggav nicho » tor 02.06.2011 18:20

Dette har blitt diskutert frem og tilbak, og opp og ned. Nå slaår vi en strek over hva som er garanti/kjøpslov og gudene vet hva.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Forrige

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron