ADVARSEL: Humac Norge trosser norsk forbrukerlovgivning!

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Re: ADVARSEL: Humac Norge trosser norsk forbrukerlovgivning!

Innleggav alexo89 » man 16.05.2011 17:30

Humac er kjent for helt ok service :) Men kommer ogsa ann fra butikk til butikk og selger til selger vil jeg si altså.

Men etter loven har du rett på ny maskin/pengen tilbake etter 2 forsøk og samme problem oppstår.

Har gått på Salg og service og studert salgsloven. Humac kan ikke si noe på det. Du har rettigheter.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: ADVARSEL: Humac Norge trosser norsk forbrukerlovgivning!

Innleggav kjetil02 » man 16.05.2011 17:32

krwl skrev:Har prøvd det meste: nullstilt ruteren, reinstallert operativsystemet, reformatert harddisken, oppdatert AirPort-firmware, samkjørt nettverksinstillinger, et cetera. >:-o


Men har du prøvd Hopalongs tips?

"Jeg har selv fikset et 50-talls maskiner med problemer med trådløse nettverk, både Mac og PC, og i 100% av tilfellene har det blitt løst ved å forandre på krypteringen på ruteren og/eller å skifte kanal og frekvens. "

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: ADVARSEL: Humac Norge trosser norsk forbrukerlovgivning!

Innleggav Talle » man 16.05.2011 18:18

Det er MANGE som tror vi har 11 (eller 13) wlan kanaler. Dette er IKKE riktig, vi har 3. Kanal 1, 6 og 11. Resten er kanaler som overlapper hverandre. Kjører nettet ditt på en av disse skulle det være ok, om ikke så skift.

Dersom du har naboer i umiddelbar nærhet må du også ta hensyn til disse. Om naboen kjører på kanal 5, så kan ikke du kjøre på kanal 6, siden den allerede er opptatt (signalet på kanal 5 er så bredbåndet at det går LANGT over i kanal 6 sitt frekvensområde).

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: ADVARSEL: Humac Norge trosser norsk forbrukerlovgivning!

Innleggav Double J » ons 25.05.2011 17:47

Bytt router.

Det var noen som eide 1stk iMac, Macbook Pro, iPhone osv. Alle enhetene hadde trådløst nett med unntak av iMacen. Bytte av Airportkort hjalp ikke, endring av frekvenser osv. hjalp ikke. Ny router og alle enhetene fikk nett samtidig. Jeg skjønner at det er fristende å skylde på maskinen så fort den ikke får nett, men det er uhyre sjeldent at det faktisk er noe feil på maskinen når det kommer til dette.

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Re: ADVARSEL: Humac Norge trosser norsk forbrukerlovgivning!

Innleggav njadve » ons 25.05.2011 17:54

Det høres merkelig ut at det er routeren som skal være problemet når han har et utall andre Macer/iPhoner på samme nettverket...

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: ADVARSEL: Humac Norge trosser norsk forbrukerlovgivning!

Innleggav Dorkfish » ons 25.05.2011 19:00

Ikke nødvendigvis. Jeg hadde samme problemet da jeg kjøpte min forrige iMac. Den mistet ofte signalet fra routeren, mens de andre klarte seg fint. Når jeg byttet router gikk det fint.

Alle nettverkskort er ikke kompatible med alle routere.

Uten at vi vet sikkert om det er problemet her.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: ADVARSEL: Humac Norge trosser norsk forbrukerlovgivning!

Innleggav nesten_nerd » ons 25.05.2011 19:07

Kanskje en ide å lese før en svarer for her er det mye rot.
Minner forresten om at det er 2års garanti og 5års reklamasjonsrett og når Apple Supportt har fastslått at det er en feil på maskinen så er saken klikkende klar.
Du skal ha ny maskin. Var jeg deg hadde jeg aldri gitt meg, og om nødvendig gått rettens vei.
Trådløst nett er jeg ingen fan av og ser på det som en nødløsning.
medlem i 184 måneder
 

Re: ADVARSEL: Humac Norge trosser norsk forbrukerlovgivning!

Innleggav dundee » ons 25.05.2011 19:11

@nesten_nerd: Hvor i alle dager får du 2 års garanti fra? Apples garanti er på ett år.
medlem i 175 måneder
 

Re: ADVARSEL: Humac Norge trosser norsk forbrukerlovgivning!

Innleggav bekiil » ons 25.05.2011 19:34

Skal Apple selge noe i Norge får de pent føye seg etter våre lover.
Om jeg får feil med noe fra apple blir jeg klart og tydelig å si at Apple styrer ikke Norges lover!. Tar de ikke imot noe som jeg har etter Norges lover garanti på bærer det rake veien til retten.
Sist endret av svar den ons 25.05.2011 19:39, endret 1 gang
Grunn: §2,8 Unødvendig bruk av sitering.

Brukerens avatar
medlem i 170 måneder
 

Re: ADVARSEL: Humac Norge trosser norsk forbrukerlovgivning!

Innleggav Dorkfish » ons 25.05.2011 19:36

Å nei, må vi ta enda en runde på forskjellen mellom garanti og reklamasjon? Trodde vi hadde gått igjennom dette mange nok ganger nå......

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: ADVARSEL: Humac Norge trosser norsk forbrukerlovgivning!

Innleggav bekiil » ons 25.05.2011 19:38

Garanti, to år, reklamasjon 5 år. right?

Brukerens avatar
medlem i 170 måneder
 

Re: ADVARSEL: Humac Norge trosser norsk forbrukerlovgivning!

Innleggav nesten_nerd » ons 25.05.2011 19:49

Apple i Norge må følge Norsk Lov som sier 2års garanti og 5års reklamasjonsrett.
Er det virkelig mulig at noen ikke har fått det med seg ?
medlem i 184 måneder
 

Re: ADVARSEL: Humac Norge trosser norsk forbrukerlovgivning!

Innleggav eisa01 » ons 25.05.2011 20:00

"Er det virkelig mulig at noen ikke har fått det med seg ?"
Uh, bortsett fra det du sier er helt feil?

Garanti og reklamasjon er ikke det samme, en garanti må gi noe mer enn det som står i forbrukerkjøpsloven så vidt jeg har skjønt. Norsk lov sier ingenting om garanti.

I følge forbrukerkjøpsloven så er det to års reklamsjonsfrist, med mindre varen er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Da er reklamasjonfristen 5 år.

En Mac er ment å vare vesentlig lenger enn to år, og har dermed 5 års reklamasjonsfrist.

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Re: ADVARSEL: Humac Norge trosser norsk forbrukerlovgivning!

Innleggav Mjøndalen » ons 25.05.2011 21:07

Ha ha ha - jeg ler meg i hjel.

Dersom det er som du skriver - at Apple selv ikke får kontakt har de jo bevist at noe ikke stemmer - men ikke om det hele skyldes maskinen, forstyrrelser i signalene der du er eller om det er en feil i selve maskinen.

Om det er et problem - er kjøpsloven klar - og da hjelper det ikke å hete Humac.

Selv har jeg kun handlet hos Humac i Drammen - og fått god hjelp og veiledning.

Personlig gir jeg pokker i hva produsent og butikk sier - jeg forholder meg til kjøpsloven. Da er det viktig å dokumentere kontakt, tidspunkt osv.

Om du er sikker i din sak - så kjør på - men vær forberedt på å tape - like gjerne som å vinne.

Lykke til!
medlem i 157 måneder
 

Re: ADVARSEL: Humac Norge trosser norsk forbrukerlovgivning!

Innleggav Simm » ons 25.05.2011 21:24

Unnskyld at jeg sier det, men jeg synes dette lukter "svidd" lang vei..:

Du skriver i mars 2010 (blant annet):

"Sitter her med en uåpnet 2010-modell 2,53GHz/15" MBP som jeg vurderer å returnere." "Hva ville dere gjort? Beholdt den? Ventet og kjøpt den nye? Ventet og kjøpt den gamle?"

Kort tid etter dukket et "beleilig" men ikke akkurat overdokumentert problem opp og du prøver å returnere maskinen..??

Skal ta høyde for at jeg dømmer for hardt, men følgende bør minimum være prøvd før reklamasjon:
Resetting av SMC og PRAM
Bytting av krypteringsprotokoll (wep, wpa) helst uten kryptering etc.
Testing på annen router

Hadde selv en maskin kjøpt for to uker siden (MacBook Pro 17") som overhodet ikke ville på nett med kablet LAN. (dog virket trådløs..) Denne fikk nytt liv med resetting og litt arbeid..
medlem i 208 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]