Nylig kjøpt min første mac

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Nylig kjøpt min første mac

Innleggav OyvindA » tir 30.08.2011 9:58

Hei.

Jeg har akkurat kjøpt min første Mac, nærmest et impulskjøp etter at jeg mistet besinnelsen etter mitt åtehundrede forsøk på å betale en regning via nettbank på en av mine 3 dysfunskjonelle bærbare pcer.

Jeg kjøpte en Mac mini på Lefdal for 5000. Det var den gamle versjonen med dvdspiller. Mulig det var litt dyrt, men det får så være.

Jeg fikk ikke med noen dvd med os, og tenkte heller ikke noe over det før jeg kom hjem og skulle prøve den. Det er jo et os instalert på den, men det ligger litt bilder og diverse på den fra før, og jeg vil reinstalere oset for å kunne starte på scratch.

Lar dette seg gjøre uten os-dvden? Kan jeg kjøpe det nyeste os-et online og formatere hardisken og instalere dette? Og hva koster i tilfelle dette?

Takker på forhånd for svar, ser folk er flinke til å svare "idioter" som meg her:)

Tar forøvrig også imot andre tips, dersom noen har, til en nybegynner på Mac.
medlem i 151 måneder
 

Re: Nylig kjøpt min første mac

Innleggav joonh » tir 30.08.2011 10:19

Grattis med din første Mac, håper at du blir fornøyd med den :-)

Hvilket OS er installer på den? -Dette kan du finne ut fra "Eple" øverst til venstre og velge "About this Mac". 10.6.x er Snow Leopard, 10.7.x er Lion. Dersom det er Snow Leopard kan du kjøpe Lion for 209 kroner fra App Store. Dersom Lion er installert, tror jeg at du kan reinstallere denne ved å reboote maskinen samtidig som du holder inn "Alt".

Jeg håper at denne hjelper deg litt på vei! Si ifra dersom du trenger mer input!

Joon

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Nylig kjøpt min første mac

Innleggav Mumle » tir 30.08.2011 10:24

Dette høres merkelig ut. Det virker som om du har fått en brukt maskin.
Det skal alltid følge med en OS-DVD med maskinen. Det ligger plass til den i esken.
Jeg ville gått tilbake til butikken og krevet å få en full pakke pluss rabatt fordi maskinen er brukt eller demomaskin.

Forøvrig har Joonh rett.

Hvis du har Lion følger du Joohns råd. Har du system 10. 6 må du oppgradere til siste versjon(Programvareoppgradering i eplemenyen) for å få tilgang til App store. ;)
medlem i 220 måneder
 

Re: Nylig kjøpt min første mac

Innleggav ereynell » tir 30.08.2011 10:37

Sier som mumle... Gå tilbake til lefdal og krev å få ihvertfall en cd med OSX 10.6.
Det at maskinen har div bilder på høres også rart ut.
Du har tydeligvis fått en brukt maskin, og da skal du vel ikke betale full pris ? Enten bør du få et godt avslag, eller bytte inn til en ny maskin der alt følger med.
For ALLE Mac'r kommer med et eksempel av OS som tilhører din maskin.
Lykke til videre...

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Nylig kjøpt min første mac

Innleggav OyvindA » tir 30.08.2011 10:56

Takker for gode svar til alle.

Jeg var litt upresis rundt kjøpet; Macen har vært brukt som demomaskin i tre måneder, og veiledende pris var 5990. Jeg fikk den for 5000 pluss mus og tastatur(noe trådløse greier fra logitech som ser ut til å fungere greit.) Litt usikker på om jeg har blitt "lurt", ser jo at enkleste modell av den nye koster mindre enn 5000. Men den har jo ikke dvdspiller, og det er et must for meg, så det måtte jeg eventuelt kjøpt eksternt. I tillegg vil min bruk bli av det lite krevende slaget, så jeg tenkte at det sikkert var greit:)

Er i farten ikke sikker på hvilket os som er på den, er på jobb så jeg får ikke sjekket før i kveld. Jeg går ut i fra at Lion vil fungere med forrige generasjon Mini?

Oppløftende å høre at det tydeligvis går an å oppgradere/reinstalere uten disken.

Jeg vil trolig ha en god del spørsmål i tiden som kommer, har aldri brukt en stasjonær mac siden midten av nittitallet på biblioteket:)
medlem i 151 måneder
 

Re: Nylig kjøpt min første mac

Innleggav Mumle » tir 30.08.2011 11:13

Tja,tjo, Lurt er du ikke, men dette var ikke et røverkjøp. Du har betalt omtrent markedspris ser det ut til. Ekstrautstyret er jo ikke gratis, akkurat. Brukt macer koster. det ser du hvis du går inn på Finn.no.

Men du har absolutt krav på god service fra Elkjøp.

Den nyeste maskinen er mye raskere, men du kan ha glede av din maskinen i mange år likevel. Det er nemlig sånn med en mac at den er nyttig, hyggelig og svært brukbar også etter at det har kommet nye maskiner. Derfor er det mye viktigere å bruke macen til noe fornuftig enn å løpe etter oppgraderinger. Dette innlegget er skrevet på en eldgammal Mac Mini som funker veldig bra selv om den er myyye tregere enn din. :-)
medlem i 220 måneder
 

Re: Nylig kjøpt min første mac

Innleggav OyvindA » ons 31.08.2011 8:21

Takker for alle tips, og jeg kom et skritt videre i går. Fant ut at OSet som var instalert var snow Leopard. Kjøpte Lion og oppgraderte til Lion.

Deretter skulle jeg forsøke å følge rådene jeg ble gitt over, samt en "clean install guide" jeg fant et annet sted her på forumet.

Der kom jeg sørgelig til kort viste det seg. Alle som forsøkte å forklare meg dette fortalte at jeg måtte starte opp macen på nytt, samtidig som jeg holdt ALT inne. Jeg går ut i fra at det stemmer. Det hørtes forholdsvis enkelt ut, litt på linje med å skru på lyset. Likevel er det med stor skam jeg innrømmer at jeg ikke fikk det til.

Jeg vil tro at det har noe med tastaturet å gjøre. Som tidligere nevnt er det et "windows" tastatur, og det vil muligens fungere noe annerledes? Og det kan jo også godt være at jeg har satt det opp feil. Ihvertfall er ikke @ på "Alt Gr"+2 slik jeg er vant til, og knappene på tastaturet indikerer. @ er på det som er * på windows tastaturet.

Anyway; råd og tips tas i mot med takk. Gjør gjerne narr av min bunnløse inkompetanse, men på en sivilisert måte, og innenfor rammen av forumets interne regler:)

Forøvrig er jeg svært fornøyd med macen på alle andre måter.

Det er ikke sikkert jeg trenger en "clean innstall", men som nevnt tidligere har den vært brukt som demo maskin, så jeg vil starte på scratch
medlem i 151 måneder
 

Re: Nylig kjøpt min første mac

Innleggav Mumle » ons 31.08.2011 9:21

Strengt tatt trenger du ikke noen clean install, hvis det ikke ligger forferdelig mye gammalt rot på maskinen.
Du må lese en switch-guide, feks her på mac1:
http://mac1.no/switch
Tastaturet er annerledes, så jeg vil anbefale at du kjøper et mactastatur med tid og stunder. (Det skulle Elkjøp ha lagt i pakka). men smaken og lommeboka varierer, her som ellers.
Spesialtastene finner du i systemvalg > tastatur>spesialtaster.
Søker du litt på nett, finner du også mye stoff om å endre tastene, hvis det er mer behagelig for deg.
Eks:
http://aol.it/oubnPB
Du (og mange andre her på forumet) vil ha stor glede av å lese David Pogues innføringsbøker i serien The missing manual. De er faktisk morsomme! Lion-utgaven kommer i slutten av september. Fås på Amazon.

Lykke til!
medlem i 220 måneder
 

Re: Nylig kjøpt min første mac

Innleggav OyvindA » tor 01.09.2011 7:39

Fine linker, plukker opp litt av hvert til stadighet:)

Etter litt forsøk med tastaturet, har jeg funnet ut at det fungerer utmerket når jeg er logget på. Alle hurtigtastene jeg har forsøkt funker som de skal.

Men det ser ut til at det er et eller annet som gjør at det ikke funker under oppstart, slik at jegikke får startet macen i "safe mode" eller kommer inn på den set up tingen.. Så da får det blir nytt tastatur...

Skal lese den boken du anbefalt, har hørt mye bra om den.
medlem i 151 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]