Manglende kvittering

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Manglende kvittering

Innleggav ahallan » tir 17.01.2012 2:36

Hei. Jeg har en venninne som har fått kjøpt en MacBook Air (mid 2009) i USA. Maskinen er dermed over 1 år gammel (internasjonal garanti). Hun har mistet original kvittering.

Saken er at vifta har begynt å bråke noe helt infernalsk.
1) Vil det være mulig å levere denne for reparasjon hos Humac eller Eplehuset, eller vil de forlange original kvittering? (Ser på forum at Apple ikke krever original kvittering, blott bare et serienummer. Har Premium Reseller(s) andre retningslinjer?).

2) Vil dette være en sak som kan gå på reklamasjon, eller vil man si den er selvforskyldt og utenfor garanti-tiden? (Maskinen har ingen andre skader utover viftestøyen. Vil påstå at støyen gjør maskinen ubrukelig).

Takker for svar. =)
medlem i 190 måneder
 

Re: Manglende kvittering

Innleggav svano » tir 17.01.2012 4:14

For å svare på 2) først: Maskiner kjøpt i USA er ikke dekt av reglene for norske forbrukerkjøp og man kan ikke reklamere.

Siden det her blir snakk om å betale en evt. reparasjon selv, og ikke noe garanti/reklamasjon, bør ikke manglende kvittering være noe problem.

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Manglende kvittering

Innleggav joheri » tir 17.01.2012 9:29

Det svano sier er helt riktig. Du har ingen rettigheter i Norge med et produkt kjøpt i utlandet. Og garantien til Apple er kun ett år, med mindre det ble tegnet en Apple Care protection plan ved kjøp. Da forlenges garantien til totalt 3 år fra kjøpsdato.

Viftestøy er vanlig dersom den går for fullt hele tiden. At den faktisk gjør det kan også skyldes feil i programvaren. Jeg ville ha forsøkt å formatere maskinen og installere operativsystemet på nytt igjen. Det finnes også programvare som kan overstyre viftehastigheten. Google litt, så finner du raskt frem til et slik program.

Brukerens avatar
medlem i 171 måneder
 

Re: Manglende kvittering

Innleggav ahallan » tir 17.01.2012 20:09

OK, den er grei. Men da er mitt følgespørsmål:
- finnes det noen europeiske sider for mac-deler? (bor i Danmark og dermed slipper man toll og mva på varer kjøpt (over nett) innenfor EU.)
medlem i 190 måneder
 

Re: Manglende kvittering

Innleggav Stereo Mac » tir 17.01.2012 21:45

Skal være tollfritt innenfor EU. Men sykt dyre rep priser i Norge. 5 - 6k for å fikse en skjerm. Vet ikke hvordan det er i Danmark, men blir fort et alternativ å kjøpe ny Mac.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Manglende kvittering

Innleggav ahallan » tor 19.01.2012 1:15

Samme i DK. Dyrt.
Men mitt spørsmål er om det finnes internettbutikker for europeiske Mac-deler (som iFixit), hvor jeg kan kjøpe vifte til MacBook Air. Fikser det selv etter bruksanvisning på iFixit. Noen som kjenner noen nett-butikker? =)
medlem i 190 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]