Heve kjøp

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Heve kjøp

Innleggav Anines » tor 19.01.2012 23:36

Hei.
Kjøpte meg en MacBook 16. Januar i fjor (hos eplehuset), og siden den tid har det vært en del problemer med den. Leverte den inn igjen i dag, med samme feil for tredje gang.
Har jeg da krav på å heve kjøpet og få pengene tilbake slik at jeg får kjøpt meg en ny Mac?
Apple har vel kun ett års garanti på produktene sine, så garantien min gikk jo ut for noen dager siden, men det burde vel gå på forbrukerkjøpsloven?

Og hvis man har krav på nytt tilsvarende produkt, kan jeg spørre om MacBook pro da, uten å måtte betale mellomlegg? For de har vel ikke den hvite macbooken lenger? Var noen på lefdal som syntes jeg skulle prøve meg på det.
Sist endret av Anines den fre 20.01.2012 0:15, endret 1 gang
medlem i 147 måneder
 

Re: Heve kjøp

Innleggav Gattmannen » fre 20.01.2012 0:15

Dersom det blir påvist samme feil for tredje gang, det vil si at et verksted må se på den en gang til, har du rett til å heve kjøp, eller få omlevert varen din. Du har 5 års reklamasjonsrett på varer med forventet levetid over to år i Norge. Garanti er en ytelse fra produsent/leverandør som gir deg rettigheter utover forbrukerkjøpsloven, normalt kostnadsfri reparasjon på feil og mangler i garantitiden. Har du handlet hos en seriøs forhandler, er dette ikke noe å bekymre seg for.

Edit, ser at innlegget over er endret, ja du kan få betale mellomlegg og oppgradere, du har krav på å få kjøpssummen refundert.
medlem i 147 måneder
 

Re: Heve kjøp

Innleggav iKarlsen » fre 20.01.2012 1:57

Så lenge du som kjøper har kjøpt den som privatperson har du 5 års reklamasjon, jfr: forbrukerkjøpsloven §27, 2. ledd.

Videre sier §29, blandt annet følgende:
Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.
Hvis du har kjøpt maskinene til normal pris, så volder du ikke selger urimelige kostnader. Og det du her er ute etter er en omlevering, altså en nytt produkt.

I §30 står det et par vesentlige ting man skal merke seg:
Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.
Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Altså; Hvis du har påvist samme feil for tredje gang, så kan du kreve avhjelp.

Erfaringsmessig vil du få en tilsvarende eller bedre modell enn det du har. Mest sannsynlig så vil du med en Macbook, får en 13" Macbook Pro i retur, dersom det godkjennes en omlevering, og uten ekstra kostnader selvfølgelig.

Merk deg at alderen på maskinen kan ha en effekt på en evt. erstatning. Normalt sett er det ikke noe problem, men dersom det blir det så kan forhandler f.eks. si; Maskinen er 1 år gammel, og derfor får du en reduksjon av erstatningen på 1000,.
Dersom noe slikt er tilfelle, må du stå på dine krav og nevne forsiknelsesrenter/morarenter for tiden maskinen din har vært på service. Det betyr at du vil få noen kroner kompensasjon for den tiden du har vært uten maskin.

Lykke til med caset! :-D

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Heve kjøp

Innleggav brezjnev » ons 25.01.2012 19:25

Hei,

Du har helt klart rett på å få heve kjøpet.
Én kommentar til det sistemann her skriver om alder på maskinen.
Det er riktig at selger etter forbrukerkjøpsloven (fkjl.) § 50, første ledd, kan kreve fradrag for den nytte du har hatt av maskinen. Fradraget beregnes slik:

(Kjøpesum/Forventet levetid på maskinen) x Tid siden leveringen.

Jeg skulle gjerne laget et eksempel for laptoper, men vet ikke hvilken standard FTU og domstolene har lagt seg på når det kommer til levetid for laptoper.

Merk at forventet levetid og reklamasjonsrettens grense ikke er det samme. Levetiden for f.eks TV-er er etter FTUs praksis 10-15 år. Reklamasjonsretten strekker seg likevel ikke lenger enn 5 år.

Ved en tenkt sak om bruksfradrag for TV-er blir da regnestykket slik:

Kjøpesum: 10.000 NOK
Dato for kjøp og levering: 01.01.2011
Hevingsdato: 01.01.2012
Forventet levetid: 10 år

Bruksfradraget selger kan kreve er da (tid her oppgitt i år):

(10.000 NOK/10) x 1= 1000 NOK.

Men her kommer trikset; krever selger slikt bruksfradrag kan du
kreve forsinkelsesrente for hele kjøpesummen helt fra kjøpsdato, jf. fkjl § 50, annet ledd, siste punktum (setning):

"Dersom forbrukeren avkreves vederlag for nytten av gjenstanden etter første ledd, plikter selgeren likevel å betale slik rente fra den dag selgeren mottok betalingen."

Det betyr at du kan kreve forsinkelsesrente (høy, departementsbestemt rente!) for hele kjøpesummen for et helt år.

I tilfellet TV vil dette nesten helt spise opp bruksfradraget:

http://www.forsinkelsesrente.no/calc/in ... tor=&cmd=b

Jeg antar at forventet levetid for en laptop er minst 5 år, men jeg har ingen gode kilder på dette. Googling og en telefon til Forbrukerrådet kan være på sin plass.

Dette ble en lang post, men hovedpoenget er som følger; krever selger bruksfradrag må du kreve forsinkelsesrente for hele kjøpesummen helt fra kjøpsdato. Dette vil antakelig utgjøre mellom 500 og 1000 kroner i ditt tilfelle, og vil hjelpe godt på uansett hvilken levetid selger legger til grunn.
medlem i 213 måneder
 

Re: Heve kjøp

Innleggav niminia » ons 25.01.2012 20:39

Det finnes en eldre FTU-avgjørelse som trekker i retning av at forventet levetid for bærbare datamaskiner (i relasjon til nyttefradrag/bruksfradrag) er fem år, men vekten av denne avgjørelsen rent juridisk er svært begrenset. Ut over denne ene avgjørelsen er det ingen FTU-praksis eller rettspraksis som spesifikt angår denne problemstillingen for bærbare datamaskiner.

Som de andre skriver har du et klart krav på heving slik du beskriver saken. Dersom selgeren krever nyttefradrag vil jeg råde deg til å ikke godta en beregning der forventet levetid settes til noe mindre enn fem år. Hvis du ikke kommer til enighet med selgeren, kan du klage saken inn til Forbrukerrådet. Det eneste du bør ha i bakhodet er at saksbehandlingstiden der kan være ganske lang.
medlem i 208 måneder
 

Re: Heve kjøp

Innleggav Burrell » ons 25.01.2012 21:17

Jeg har sett mange tråder ang. heving av kjøp, men kan ikke huske at noen faktisk har vunnet frem. Lurer på hvordan det gikk med alle de som ville ha nye hvite Macbooker, etter å fått sprekker i dem for tredje gang?

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: Heve kjøp

Innleggav brezjnev » ons 25.01.2012 21:17

Helt enig i det Niminia skriver. En annen mulighet er å sjekke om FTU (eller domstolene) har hatt noen saker der forventet holdbarhet for maskinen (etter fkjl 15, andre ledd, b) vurderes, og der produktet på reklamasjonstidspunktet nærmer seg den utvidede absolutte reklamasjonsfristen på fem år. Altså at produktet er mellom 4 og 5 år gammelt.

Gitt at man har en slik situasjon, og FTU eller domstolene kommer til at svikten medfører at holdbarheten ikke er som den skal være (altså en mangel), til tross for alderen, er det et klart argument for at forventet levetid (som er noe annet enn holdbarhetsvurderingen etter § 15) må være minst like lang, altså fem år.

Igjen litt tungt resonnement her, skrevet i en fei, men jeg håper det kan være til nytte.
Oppsummering; krev forsinkelsesrenter fra kjøpsdato og ikke finn deg i at forventet levetid settes til noe under fem år.

Forbrukerrådet har for øvrig gode og dårlige jurister, og får du snakke med en av de skarpere vil du kunne få god hjelp. Ring gjerne flere ganger!
medlem i 213 måneder
 

Re: Heve kjøp

Innleggav magnuskite » ons 25.01.2012 22:45

Burrell skrev:Jeg har sett mange tråder ang. heving av kjøp, men kan ikke huske at noen faktisk har vunnet frem. Lurer på hvordan det gikk med alle de som ville ha nye hvite Macbooker, etter å fått sprekker i dem for tredje gang?


Jeg "byttet" inn min i en Macbook alu da sprekkene kom for 3. gang. Litt telefoneringsvirksomhet var det som skulle til. TNT kom på døra med ny i alu og hentet den gamle "crackbooken"... vederlagsfritt!
medlem i 209 måneder
 

Re: Heve kjøp

Innleggav iKarlsen » tor 26.01.2012 1:07

3. gangs hovedkort på en 2 år gammel 15" MBP, levert til forhandler, plutselig fikk jeg beskjed fra Apple om at en ny var på vei. 14 dager etter var den på døra.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]